Ajat muuttuu, ja ihmisten pitää muuttua mukana. Ei sinunkaan ikäluokassa kaikki ollut virheetöntä ja auvoisaa. Ennen vanhaan ei ollut edes rasismia. Tuntematon käsite. ![]()
Kysyin asiaa tekoälyltä (tekoälyn käyttäminen jaakiekkopaöstalla tämän asian puimiseen), johon se vastasi:
”Onko tekoälyn kysyminen oudoksuttavaa tällaisessa yhteydessä?
Ei varsinaisesti, mutta reaktio riippuu keskustelun tyylistä ja sävystä:
- Jos keskustelu oli kepeää tai leikillistä, niin tekoälyn kysyminen voi hyvinkin olla osa hassuttelua tai huumoria.
- Jos keskustelu oli vakavaa, jotkut voivat kokea, että tekoälyn kysyminen ohittaa ihmisnäkökulman – etenkin kun puhutaan kielen sävyistä, joita moni ajattelee subjektiivisiksi tai kulttuurisidonnaisiksi.
Miten asiaa voi tulkita?
Tulkinnassa kannattaa huomioida seuraavat seikat:
- Konteksti ja sävy: Oliko keskustelu tosissaan vai leikillistä? Jos tekoälyn vastaus tuotiin mukaan vitsillä, se ei ehkä ollut tarkoitettu faktan vahvistukseksi.
- Keskustelijoiden odotukset: Osa saattaa odottaa, että kielenkäytön vivahteista keskustellaan “ihmisten kesken”, koska kokemukset kielen sävyistä vaihtelevat. Toisaalta tekoälyn tuominen mukaan voi tuoda “ulkopuolisen näkemyksen”.
- Tekoälyn rooli: Moni käyttää nykyään tekoälyä nopeasti selvittämään kiistanalaisia asioita. Se ei poissulje ihmisten keskustelua, vaan toimii lisätyökaluna.”
Onpa jännä nähdä mihin päädytään tulevien vuosien aikana. Näyttää siltä et virallinen ohjeistus aika moneenkin asiaan haetaan ChatGPT:ltä. Huhheijaa vaan heille, jotka päätyvät ulkoistamaan oman ajattelunsa koneelle.
Semmonen vinkki et moniin kysymyksiin on parempia vaihtoehtoja, kuten vaikka Perplexity AI. Se sentään kertoo et mihin se vastauksensa pohjaa.
Olisi voinut tiivistää vastauksensa viimeisen lauseen mukaan, ”puhukaa ihmiset”.
Rasismia on ollut aina niissä maissa missä on varsinkin erivärisiä ihmisiä, ei kyllä Suomessa huomatavassa määrin minun nuoruudessani.
Ole tyytyväinen että puolisosi on huomattavasti terävämpi ja laajakatseisempi kuin chatgp.
Taitaa olla ChatGPT aivan viimeisiä tahoja, jolta on syytä olettaa neutraalia näkemystä mihinkään edes etäisesti identiteettipoliittiseen kysymykseen. Jos et tiedä, mistä puhun, niin kannattaa vähän selvitellä, kuinka rankasti kyseinen aparaatti on ohjelmoitu “progressiiviseksi”.
Se taitaa olla lähinnä ohjelmoitu myötäilemään kysyjän katsantoja, ei mitenkään progressiiviseksi. Jos sen vastausta haastaa niin saa tarkennusta aiempaan vastaukseen.
Copy that. Minulla on hauska parin kuukauden keskusteluketju kanssaan salilla tekemisistäni. Tulee ihan järkeenkäypää ohjeistusta ja tsemppausta.
Puolentoista kuukauden kohdalla sanoin, että posia taas. Ei mitään kritiikkiä irtoaisi? Vasta sitten alkoi tulemaan koko salitouhustani kritisoitavaa ja kehittämisen paikkoja.
Vasta tuon avaukseni jälkeen on lakannut ”myötäilyn”.
Ei taida ihan joka paikassa olla loukkaava ilmaus🤔
Vaikka tänä päivänä herkästi loukkaannutaankin
Eikä olekaan loukkaava.
Vaatii vaan sen että kohteen nimi alkaa M-kirjaimella.![]()
Tämä on hauska juttu. Ite skippaan 110 % viesteistä, jotka alkaa “kysyin tekoälyltä…”. Tosin sillä ei ole mitään väliä, mitä minä teen. Kuitenkin olen huomannut, että tuossakin on tullut jo pieni sisäinen syklinsä, kun törmää viesteihin, joissa jotain on kysytty tekoälyltä ja sitten kysytään muilta, pitääkö se tekoälyn vastaus paikkansa.
Palautetta kanssakeskestelija Välivuorelle, vai mikä lie.
Yksi kauden parhaista kommenteista. Messillä meni Cream Crackerit nenätorveen. ![]()
![]()
![]()
Kiitos! Paljon kun hosuu, niin joskus osuu.
Mutta voihan kauhistus — Välivuori kuulostaa pelottavan paljon Valavuorelta. Täytyy laittaa nimimerkin vaihtoanomus sisään.
Edit. Tosin hosuminen ja osuminen sopii kyllä hyvin tuohon Väli/Valavuori profiiliin.
59 yötä. Jaksaa jaksaa…
Oma suositus on että pysykää erossa kiekosta nyt. Kelit kohillaan nyt niin nauttikaa kesästä. Kiekkoa tulee jopa yliannostus etenkin median hehkutuksista talvella.
@JohnKeinonen jokainen tyylillään. Kyllähän tässä kiekosta on saatu niin tuntuva tauko nyt, että oikeasti maistuisi jo kohta. Kauden alkamiseen on vielä aikaa, mutta kyllä nuo pahemman puutteeseen tulee tarpeeseen Tampere-cupit yms. Itse koen jopa ilman vähän puhdistuneen, kun tuo jatkuva menestyksessä roikkuminen loppui ja se mokakausikin saatiin. Ehkä nyt taas osaa arvostaa välillä jotain hyvää runkosarjan peliäkin.
Itse suuntaan Etelä-Pohjanmaan markkinatapahtumiin katselemaan ihmisten kesänviettoa. Tappara-lippiksessä, tietenkin.
Huomenna Lapua-Manse naisten Superpesiksen otteluun?
Tottakai jokainen saa tehdä omalla tyylillään. Itse vaan koen että hyväksi kesällä keskittyä muuhun ja jättää kiekon ajattelun vähemmälle. Kokonaan siitä kun ei siltikään irti pääse kun aina tulee joku tuttu ja rupee juttelee asiasta.
Kuinkahan monta postausta @iceman viestihistoriasta löytyy jotka ei sisällä vähintään yhtä linkkiä?
Jotenkin nyt alkanut kiinnittään asiaan huomiota, että melkoista linkkien tykittelyä.
Tämä ei siis ole negatiivista palautetta, ihan neutraaliin sävyyn havainnoin.