Ei kyse ole siitä etteikö olisi ihan asiaa mitä kirjoittaa, mutta juuri siitä on kysymys, että jäädään jankkaamaan samaa asiaa joka tuotu monta kertaa esille.
Joo ymmärrän tämän pointin. Eihän nämä asiat tietenkään jankkaamalla paremmaksi muutu mutta onhan tuo korona-ketju aikamoista jankkaamista suuntaan jos toiseen. Ei siinä hirveästi mitään uutta näkökulmaa ole esiin tuotavaksi.
Mitenkään muuten ottamatta kehenkään muuhun kantaa. Jankkaaminen ei ole säännöissä kiellettyä ja saan kirjoittaa juuri niin usein johonkin ketjuun kuin minä haluan. Se ei yksinkertaisesti kuulu kenellekään muulle. Sinulla voi olla asiasta juuri sellainen mielipide kuin haluat ja voit tuoda mielipiteesi esille, mutta minulla ei ole mitään velvollisuutta tarttua mielipiteeseesi tai kunnioittaa sitä, yhtä vähän kuin kenelläkään muulla on velvollisuus samaan minua kohtaan.
Muotoilin varmasti asian huonosti. Olennainen on se, että @ljpp osoitti kommentissaan ihan ylimääräisen rivin minulle täysin turhaan ja se ei liittynyt keskusteluun millään lailla. Osoittakaapa sellainen viesti minulla, jossa tulen keskusteluun sisään “kun tuo Iceman jankkaa tuota samaa tutkimustulosta tuossa.” Ei se kovin tyylikästä ole ja näin minä en tee. Jostain syystä täällä koetaan jotain oikeutusta tällaiseen juuri minun kommentteja kohtaan. Olen tuonut nyt ihan riittävän selkeästi esille, etten ole muuttamassa toimintaa. En minäkään arvuuttele haaveiluketjussa, miksi joku henkilö x haaveilee liian usein siellä.
Täälä on vähän eriarvosia kirjottajia mielipiteineen… Jos on eri mielipiteitä kun yleisesti ja varsinkin “valtaapitävien” mielipide on, niin sen kyllä kokee ja tuntee.
On hyvä, että purkaa tuntojaan muille ja vaikkapa keskustelupalstalle, mutta toistuvuudella on kerrannaisvaikutus ympäristölle. Näin kertoo tutkimus:
“Amerikkalainen kirjailija Trevor Blake on kirjoittanut kirjassaan Three Simple Steps: A Map to Success in Business and Life toisten kitinän ja negatiivisuuden kuunteleminen heikentää kuuntelijan aivojen toimintaa ja tekee niistä lopulta mössöä. Negatiivisuus ja valittamiselle altistuminen tappaa hermosoluja muistikeskus hippokampuksesta, jos valittamiselle altistuu yli puolen tunnin ajan. Negatiivisuus myös tarttuu eli mustan energian kylväminen imee positiivisuutta ja imuroi lähipiirin voimia ja saa heidätkin valittamaan ja äyskimään.”
On täysin inhimillinen oletus lähtökohtaisesti, että mielipiteet saavat olla riidassa keskenään. Minä en aio millään lailla urputtaa siitä, että monet ovat eri mieltä kuin minä. Olisi vaan todella hyvä erottaa asia ja ihminen toisistaan. Aika usein koen kuten @tatesulo joskus sen kuvaili, että kun on eri mieltä niin aika nopeasti tulee semmonen tunne, että yritetään oikein henkilökohtaisesti painaa sinut henkilönä alas. Tämä ketju on aika hyvä todiste siitä, kuinka erimielisyydestä tulee henkilökohtaista.
Linkki paljastaa miten käy:
Esim. (https://www .hs.fi/fingerpori/) vie vain sivuston fingerpori-kansioon ja sivuston asetuksista riippuen yleensä viimeiseen kuvatiedostoon. Sama juttu @Miksu70 :n linkissä (https://www .aamulehti.fi/fingerpori/) sekä @StadinTappara :n linkissä …/fingerpori/.
Jos linkki on tarkemmin yksilöity, silloin se vie tiettyyn kuvatiedostoon. Tällöin linkin lopussa on esim. numerosarja (https://www .hs.fi/fingerpori/car-2000007756002.html) tai (https://www .ksml.fi/teemat/3227040). Tällaisesta linkistä löytyy huomennakin juuri haluttu strippi.
Otan tietoisen riskin, kun vielä myllään asiaa ja todennäköisesti tämä on virhe. Olen jo pitkään ihmetellyt, mikä siinä on, kun minun aktiivisuuteni joissakin ketjuissa tuntuu olevan monelle hirmuisen musta vaate. Laskin tästä kahdesta koronaketjusta kommenttimäärän top 10:n:
- Iceman 1263 + 661 = 1924
- Rannari 504 + 275 = 779
- Torma 604 + 162 = 766
- Dynastia 472 + 255 = 727
- peterra 422 + 182 = 604
- ljpp 335 + 169 = 497
- taakka 340 + 80 = 420
- Hakkuri 308 + 27 = 335
- Oijennus 230 + 70 = 300
- Labrys 213 + 46 = 259
Minusta ihmettelyni ihan aiheellinen. Kuulun kyllä top 5:n - aivan eittämättä ja minua on kiinnostanut pandemia koko pandemian mitalla todella paljon. Ilmeisesti jostain syystä minun kiinnostukseni ei kuitenkaan ole yhtä arvokasta tai asiallista kiinnostusta kuin esim. minua usein kritisoivan @ljpp, joka on viestimäärässä minua huikeasti 100 viestiä perässä. En myöskään ole huomannut ilmiöitä, että muita on tarpeen yhtä voimallisesti kritisoida asiasta kuin minua.
Jätän tämän tähän ihan vaan eräänlaisena evidenssinä, koska asia tuntuu monelle (mukaan lukien itselleni) olevan hyvin tärkeä.
Kysymys, mihin ei oo tarpeen vastata, jos et halua. Kuitenkin kerran päätit, että jätät koronaketjut rauhaan, etkä osallistu kirjoitteluun. Nyt taas paahdat vanhaan malliin. Oliko joku syy, miksi luovuit päätöksestä? Asiahan ei minulle eikä muillekaan kuulu, mutta ei sun kirjotuksia kiekkoketjuissa tässä palautekeskustelussa käsitellä. Ei jankkaaminen kiellettyä ole, mutta ei sillä myöskään arvostusta keneltäkään saa.
Vastaan sinulle enemmän kuin mielelläni. Arvostan sitä, kun minulta asiallisesti kysytään ja asiallisesti asioita minulle esitetään. Koska ollaan palauteketjussa niin olet yksi ainoista kirjottajista, jotka yleisesti antavat minulle palautteen asiallisesti eivätkä syyllisty henkilön sörkkimiseen.
Ymmärrät varmasti, että kiekkokausi on ollut vähän väliä stopissa. Kirjoitan kyllä mielelläni kaikesta kiekkoon liittyvästä silloin, kun on jotain kiekkoon liittyvää kerrottavaa. Olen ymmärtänyt jo ajat sitten, että minulta halutaan kivoja kiekkojuttuja ja niitä arvostetaan. Tai joku arvostaa ja joku ei arvosta - ei silläkään oikeastaan ole merkitystä. Nyt tilanne vaan on sellainen, että kiekkoon liittyen minulla ei ole kirjoitettavaa. On vähän hassua, että minun pitäisi kirjoittaa vain, kun kiekkoa pelataan ja muuten mennä suukapulan kanssa. Kirjoitan siis kun haluan.
Tässä ketjussa on jo näinkin lyhyellä otannalla käsitelty asia - ongelma on se, joka kirjoittaa, ei se, mitä kirjoitetaan. Eilen oli koronavirukseen liittyvä tiedotustilaisuus ja silloin oli tähän asiaan jälleen kirjoitettavaa. Mielestäni minun ei tarvitse perustella kenellekään mihin ketjuun kirjoitan ja kuinka paljon , koska kenenkään muunkaan ei tarvitse tätä perustella. Siinä vaiheessa kun näitä perusteluita aletaan vaatia muilta niin lupaa itsekin kirjoittaa auki, miksi kirjoitan johonkin ketjuun.
Pyörsin päätökseni, koska koen, että minunkin mielipiteelläni on lukijansa ja myös oma varsin valtavirrasta poikkeava näkemys on arvokas keskustelulle.
Jälleen kerran - tyyli, ei sisältö tai mielipide. Kaikki lähestymistavat pandemiaan ovat argumentoitavissa, Tegnellin mallista Uuteen-Seelantiin. Tai jotain näiden väliltä.
Viesteissäsi on tekstiä paljon, asiaa vähän. Useat argumenttisi ovat ihan siinä hilkulla, että ovatko ne disinformatiivisia ja siihen meiltä löytyy ihan sääntöpykäläkin. Kysyin aikaisemmin, että ymmärrätkö eksponentiaalisen kasvun, koska sen tulkintasi on hyvin erikoinen ja toisaalta toiveesi rajoitusten höllentämisestä perustuu pitkälti tähän.
Ja ennen kaikkea, toiminnastasi pandemian ketjussa tulee negatiivista käyttäjäpalautetta. Muista ei tule. Eli mitenkään “sattumanvaraisesti” ei tartuta yhteen käyttäjään.
Edelleen sanon sinulle samat kuin aina ennenkin, että vetäkää samalla linjalla muut niin kaikki on hyvin. Sen tyylin osoittaminen vääräksi on ihan täysin vastapuolen vastuulla. Jos on disinformaatiota niin sen osoittaminen on täysin muiden vastuullaan kuin minun. Vastaan kyllä viesteistäni. Oliko sinusta oman viestisi perusteella ihan ok sinulta viitata viestimäärääni ketjussa ja toiko se lisäarvoa sinun viestiisi?
No tuossahan se “sinun ongelmasi” näyttää olevan. Et pysty antamaan asioiden olla.
Niin. Kaksinaismoralismi on kivaa. Teen listan asioista, joita minua käsketään tekemään. Minulle synti, muilta ihan ok. Muut saavat toki arvostelua osakseen, ja heillä on oikeus puolustautua, vastata jne.
Sekin ärsyttää jostain syystä, kun minä nostan epäkohdan. On toki ihan ok syyttää minua samassa viestissä disinformaation levittämisestä ja ok samassa viestissä kertoa, ettei ongelma ole disinformaatio vaan tyyli ja mielipide.
On ihan ok antaa minulle palautetta ja peräti bannata keskustelusta, jos osoitan viestin tai provon niin minun pitäisi jostain syystä antaa olla, mutta muiden ei tarvitse antaa olla. Esim. minun vaan pitäisi antaa tuon ljpp:n provon olla ja mennä, mutta muut saavat toki tehdä niin minulle.
Miettikää.
Mä nyt vielä lainaan tähän itseäni:
Tämän enempää minulla ei ole aiheeseen sanottavaa.
Yritin saada sitä Fingerpori jotenkin näkymään ilman kuvalinkkiä, mutten onnistunut. Kuvan suoranainen osoite olisi näyttänyt taas postauksessani kuvan suoraan, mikä ei ole sallittua.
Testasin itse laittamaani linkkiä, ja minulla se toimi.
ti 26. tammik. 2021 klo 8.33 Tartsa sivustolta Tappara.co <tappara@discoursemail.com> kirjoitti:
Ei minullakaan.
Laitan tähän vielä listan käyttäjistä, jotka eivät samaisessa ketjussa voi antaa olla:
@Torma
@ljpp
@Dynastia
@iceman
En siis näe mitään syytä, miksi minun pitäisi antaa olla. Nyt tosin annan olla, koska olen asian nyt kertonut.
Linkki toimii kaikilla TÄNÄÄN. Huomenna siinä on taas uusi srippi.
AL lienee laittanut jotain estoja, ettei sivun linkki näy kokonaisuudessaan lukijalle.
Yksi vaihtoehto on hakea strippi joltain toiselta julkaisijalta esim googlella “fingerpori turvasuihke” ja sieltä löytyy esim.
https://www .hameensanomat.fi/fingerpori/2021-01-26
Tuo näkyy huomennakin. (siis jos poistaa välilyönnin www:n perästä)
Älä siihen tuudittaudu. Sääntöjen nollas pykälä määrää sivistyneen keskustelun ja sääntöjen toinen pykälä puhuu yleisistä hyvistä tavoista ja asiallisesta käyttäytymisestä. Nämä pykälät taipuvat oikeastaan ihan mihin tahansa henkilökunta haluaakaan. Voidaan kenkiä kuka tahansa häiriönaiheuttaja mäelle viimeistään näihin pykäliin vedoten. Valta on niin suuri, että sitä käyttää mieluummin liian säästeliäästi. Pitkämielisyys on hyve näissä hommissa. Mutta kun käyttäjä on riittävän puupäinen ettei muu auta, on sitä valtaa käytetty ja tullaan käyttämään jatkossakin.
Harjoittelen nyt oikein pyynnöstäsi. Lupaan, etten vastaa enää sinulle mitään, perustelit tai vastasit seuraavaan kolmeen kysymykseen ihan miten tahansa. Ja tän saa ottaa ylös, että lupaan, etten vastaa sinulle.
- Onko ok, että minulle saa heittää tällaisen:
Muusta kommentista en ole mitään sanonut ja tuosta halusin antaa tässä ketjussa palautetta @ljpp ja toivoin, että hän vastaa. Hän myös vastasi. Tuo on minun mielestäni ihan suora provo, keskustelun kannalta täysin turha avaus ja maalittuu erittäin voimakkaasti juuri minuun. Ja ihan täysin tarkoituksella kirjoitettu. Jos kirjoitetaan noin niin minä tulkitsen, että tuossa pätkässä a) kyseenalaistetaan kommenttimäärä b) kyseenalaistetaan sisältö. Kannattaa huomata, etten vastannut tähän mitään.
-
jos ja kun minä teen noin niin siitä on seurauksia. Jokainen varmaan näkee niitä seurauksia juuri nyt. Onko olemassa joku sääntö, että nimimerkki x ei saa provosoitua kun provosoidaan ja siitä voidaan rankaista, mutta nimimerkki y saa provosoitua, vaikkei provosoitaisi?
-
osoittakaa sieltä ketjusta johonkin toiseen kanssakeskustelijaan kohdistuva provokaatio tai sääntöjen vastainen tekeminen. Uskon kyllä evidenssiä, kun näytetään. Tähän mennessä en ole vakuuttunut ja minulla ei ole velvollisuutta vakuuttua.