Tämä palsta on nykyisellään jäätävän suuri. Mä en oikeasti lue tämän palstan jokaista viestiä ajatuksella läpi, en todellakaan. Elämäntilanteeni ei salli sitä tällä hetkellä - ennen oli aikaa enemmän tälle harrastukselle. Monia ketjuja tulee selailtua muun ohessa kursorisesti läpi, jos sitäkään. Esimerkiksi koronaketjujen moderoinnista olen pitänyt näppini erossa viimeiset puoli vuotta sen takia: ei vaan ole riittävää kokonaiskuvaa niistä tällä hetkellä. Lipuista on apua, sillä muuten sääntöjen vastainen viesti ei välttämättä koskaan päädy minun luettavakseni.
Mutta palatakseni siihen konkretiaan: katsoin myös yksityisviestini nyt läpi, enkä löytänyt sieltäkään esimerkkejä viime ajoilta (puoli vuotta selasin). Niitä luulisi löytyvän, jos tämä jonkinlainen ongelma on olevinaan. Oikeasti tarkoitan: palautetta otetaan vastaan, mutta tuollainen pintapuolinen konkretiaton loka on kurjaa. Kuuluu kuvioon kylläkin, kun eri palstoja olen vuosikaudet seurannut, ja sen vuoksi tiedän olla ottamatta kovin henkilökohtaisesti. Sinä vaan pystyt parempaan jos yrität. Konkretiaa niin katsotaan.
Lupaan tuoda konkretiaa - ja jaoin tuossa ison läjän puolustuspuheita ja ymmärrystä henkilökunnalle. Mutta pyysit konkretiaa ja nyt käytän omaa viestiäsi esimerkkinä siitä, mitä tarkoitan.
Ota tuohon sinun ja minun keskustelun tilalle @Rannari ja laita minut ja @Rannari keskustelemaan koronaketjussa.
Mitäpä luulet, että tapahtuu, jos jompi kumpi meistä tulisi tällä entryllä sisään keskusteluun:
Minulle saa sanoa asiat suoraan ja arvostan sitä, että sanoit asian suoraan. Lupaan tuoda konkretiaa pöytään. Sanon vaan, että jos tämä keskustelu käytäisiin esimerkiksi koronaketjussa ja keskustelun osalliset olisivat minä ja esimerkkinä mainitsemani @Rannari niin lippu heilahtaisi alta aikayksikön ensinnäkin siitä, että et käyttänyt kovin kivaa kieltä ja toinen on se, että verbivalintasi on aika alentava. Retorisena vastauksena esittäämäni epäsuoraan kritiikkiin ymmärrän viestisi oikein hyvin.
Ja koska meillä kummallakin “on rikoshistoriaa” niin tästä tulisi seurauksia. Toivottavasti ymmärrät, mitä tarkoitan, vaikka esimerkki onkin väkisin tehty.
Oli miten oli, niin ihan liian paljon tuntuu porukka ottavan liputuksista ym. asioista itseensä. Jos niitä lippuja tulee taukoamatta ja ne tuntuu väärältä, niin varmaan itse katsoisin ihan ensimmäiseksi peiliin.
Itsekin tuohon (liputuksista kiukutteluun) olen sortunut, mutta nyt oppinut sen, että noiden kanssa pitää tulla toimeen. Ja pyrkinyt kirjoittamaan oikeisiin ketjuihin sekä jättää vähemmälle myös provosoituminen. Aina nuo ei onnistu, mutta siihen pyrin. Ei tarvi sitten jälkikäteen kiukutella.
Mun moka. Ollaan sovittu @peterra kanssa että hän on miesvartioinnissani, ja laittelen viestiä kun kopissa alkaa lämpö nousta. Olin salilla ja tämä kaikki meni ohi. Sori siitä.
Ja sitten asiaan. Tämä on suunnattu kaikille, mukaan lukien edellä mainittu ystäväni. Jos liputukset, bännit tai henkilökunnan kohtelu tuntuu epäreilulta, kannattaa miettiä mistä se johtuu. Profiilikuvan sijaan syy voi olla esimerkiksi jatkuvasti tulipaloja sytyttävä tapasi ”keskustella”.
Näistä juttutuokioista kukaan ei ole koskaan lähtenyt kolmen pisteen kanssa kotimatkalle. Kannattaa siis keskittyä kikkelinmittailun ja tarpeettoman vääntämisen sijaan ihan vain vaihtamaan ajatuksia.
Kun v-käyrä alkaa osoittaa koilliseen, ota varakapteeni Kuuselan tavoin pari nopeaa potkua vaihtopenkkiä kohti. Istu alas ja kiroile hetkin itseksesi. Sitten taas uudelle innolla takaisin.
Niin joo ja se piti lisätä että on aika hauskaa (noloa) kun nämä törmäilyt ajoittuvat poikkeuksetta niihin hetkiin kun Tappara ei pelaa tai Tappara ei pärjää. Vitutusta puretaan näppikseen ja sitten syytetään kaikkia muita.
Kirjoitan vielä tämän lauseen että saan tekstiini vähän lisää mittaa
Saatana. Pakko vielä sen verran tarkentaa että en siis kiellä näistä asioista puhumista. On erittäin hyvä että epäkohtia nostetaan esiin. Kuitenkin kaikki uhriutuminen ja tunteiden läikyttely esimerkiksi tässä ketjussa on aika väsynyttä.
Olet viimeksi tämän vuoden kesäkuussa ehdottanut sen nimistä ketjua. Joku muistelisi ettei kesäkuu olisi ollut ensimmäinen kerta sinulta, mutta ainakaan sitä ei ole mainittu tässä tai https://tappara.co/t/palautetta-palstan-henkilokunnalle ketjussa.
Käytin sanaa tarkoitukselisenä tyylikeinona, kuvaamaan kahden kansakunnan vastakkainasettelua. Tasapuolisesti siinä on myös sana jenkki, joka on joissain maissa osin halventava (yank). Mutta alistun @valvojat tuomioon - ennenkin on keppiä tullut.
Näistä linjauksistahan on joskus VIP-aitiossa keskusteltu ja näkökulmia oli aika lailla yhtä monta kuin keskustelijoitakin. Se on päivänselvää, että yksilöön kohdistettuna etniset herjat on ankaralla kädellä rangaistavia. Rangaistusasteikko tapaa alkaa kirjoituskiellosta, ainoastaan pituus vaihtelee herjan asteesta riippuen.
Ryhmien kohdalla on häilyvämpää. En halua moderoida sanoja: sellaisesta selviytyy muutama rivi koodia, siihen ei tarvita ihmistyövoimaa. On aiempiakin ennakkotapauksia, joissa ryssä-sanaan ei ole puututtu. Sellaisia, joissa kirjoittaja ei ole ollut pääylläpitäjä saati muukaan henkilökuntalainen. Haluan moderoida viestien merkityksiä, en sanoja. Törkeät yleistykset kansanryhmistä tulee lippuja ja roskakoria, ja riittävän törkeistä voi kirjoituskieltoakin saada. Mutta tässä tapauksessa ei ole mitään aihetta sellaiseen.
On samat säännöt: Säännöt ja UKK - Tappara.co. Tuosta ei ole kuin yksi kaikille yhteinen versio. Mutta siellä ei sanota, ettei venäläisiä saa ryssitellä. On vain laaja muotoilu
§0. Nyrkkisääntö
Tappara.co on julkinen yhteisöpalvelu sivistyneeseen keskusteluun. Käyttäydy täällä kuten käyttäytyisit muilla julkisissa paikoissa tai -tilaisuuksissa.
Tuosta juontaa etnisten herjojen kielto ja monta muuta vakiintunutta valvontakäytäntöä. Voisihan sinne kirjata eksplisiittisesti, että nämä sanat ovat kiellettyjä ja montako päivää tulee mistäkin. Mutta olisiko silloin kukaan yhtään onnellisempi? Loppuisiko rasismi palstalta? Min’ en usko.
Kerrotko vielä, miten sanaa käytettiin tässä ennakotapauksessa. Palstalta löytynee viestejä, joissa ryssä-sanaa on käytetty, eikä kaikkia suinkaan ole liputettu. Ei kaikkia viestejä, joissa käytetään sanaa “sori” myöskään liputeta, vaikka sellainen on liputettu tässä ns. ennakkotapauksessa.