Palautetta kanssakeskustelijoille

Hidas hämäläinen minäkin olen, mutta lieneekö toiminta nopeutunut kymmenessä vuodessa täällä ruuhka-Suomessa! :sunglasses:

2 tykkäystä

Pakko sanoa, että joidenkin käyttäjien jatkuva mielyttämisen ja mielistelyn tarve palstan moderaattoreita ja ylläpitäjiä kohtaan on ollut aika kiusallista seurattavaa jo pidemmän aikaa.

10 tykkäystä

Missä menee kohteliaisuuden ja mielistelyn raja? :thinking:

Jokainen määritelköön itse. Terve itsetunto ei määräänsä enempää tarvitse ns. “auktoriteetin” hyväksyntää.

1 tykkäys

En tiedä, kohdistitko minuun, mutta olen todennut paremmaksi tavaksi henkilökohtaisen tagauksen, jonka kautta viesteiltä lähtisi provon kaiku pois. Nuoleskelu ei ole tarpeellista - en tosin tiedä, liittyikö minuun. On semmosia ketjuja, joissa on parempi vetää varman päälle ja vaikka alustaa oma kommentti tagauksin ja kertoa etukäteen arvostavansa “opposition” näkemyksiä. Tällä tavalla päästään etenemään keskustelussa johonkin.

Itselle ainakin liput heiluu aika tiuhaan, jos en madalla asiaa ennakkoon. Tämä tästä, omalta osalta.

No, jos tunnistit itsesi tuosta, niin sitten varmaan kohdistin. :slight_smile:

Tunnistan ainakin tuon tavan ja idean. Perustelu sille tosin ei ole varsinaisesti valvojien nuoleminen, joten siltä osin ymmärsit väärin. Tavoite on välttää pelikieltoja, jotka eivät henkilökohtaisesti oikein napostele. Se, jos tagattava sattuu olemaan valvoja, siitä näkökulmasta en oo asiaa juuri ajatellut. Aika lailla samat heebot tuolla koronaketjussa on aktiivisia kuitenkin. Ja kaksi itseni kanssa ehkä eniten ääripäissä olevaa nyt vaan sattuvat olemaan valvojia.

Ymmärrän sillä tavalla, että tällä palstalla ei ole reilu asetelma, jos asettuu valvojia vastaan jossain asiassa voimakkaasti. Tavallaan ei olla reilussa kehässä. Itse toki mielummin otan pelikiellon, kuin alan nuolemaan. :slight_smile:

Mutta sinä olet ihan hyvä ilman nuolemistakin. Pidä oma linjasi. Ja muille sama asia.

4 tykkäystä

Yritän pitää linjan koko ajan samanlaisena. Ehkä pitäisi sitten kärsiä niitä kakkuja useammin, koska retoriikkani nyt väistämättä johtaa niihin pelikieltoihin. Ja kysymys ei edes ole valvojista tuossa vaan siitä, että lippua heiluttelevat ihan kanssakeskustelijat, joka on foorumin idea. Ehkä täytyy yrittää toisenlaisia kulmia tuoda esille se, ettei tarkoitus ole aiheuttaa yleistä hämminkiä tai provoja.

2 tykkäystä

Minä en ole koskaan liputtanut yhtään viestiäsi. Ainakaan en muista. En kyllä liputtele paljon muidenkaan viestejä.

@rinne tyhjensi taas pajatson koronaketjussa. Kiitos.

Naulan kantaan, establishmenttiähän ei tule kyseenalaistaa. Harmi vain, että täällä vedetään niin usein kaksilla säännöillä - kirjoittajasta riippuen

Johtaja J Tamminen totesi aikanaan siinä surullisen kuuluisassa lehdistötilaisuudessa Ässät v Sport “on oikeat ja väärät, väärät ovat Summanen ja Tamminen”

Js tässä en nyt viittaa ihan hirveästi omaan kirjoitushistoriaani, vaan siihen mitä olen observoinut niinä muutamana vuotena kun olen tällä palstalla vieraillut

2 tykkäystä

Saman asian kaksi eri puolta. Toisaalta tarkasti ja laadukkaasti moderoitu foorumi on meidän kaikkien yhteinen etu, jotka täällä keskustelee. Konklaavi kokoontuu toisinaan ja sillä on seurauksia. Joskus käytin itse Kankaanperän sanoja, kun häneltä kysyttiin jäähyistä, jotka tulee nimestä selässä - hän muistaakseni vastasi jotakin suuntaan “jos saa nimestä selässä jäähyjä niin se johtuu varmaan maineesta ja maine syntyy teoista.

Jossakin mittakaavassa tämä on foorumilla totta. Toinen on se, ettei yhteisö ole lopulta sen aktiivisimman pinnan alla kuitenkaan ihan niin laaja kuin voisi olettaa. Suurin osa keskustelijoista on mukana monessa ketjussa, mutta vähän jokaisella tuntuu olevan täällä preferenssejä ja aktiivikeskustelijat tulevat nopeasti tutuiksi. Olisi ihme, jos foorumilla keskustelu ei polarisoituisi, koska koko muussa netissä se polarisoituu.

Toinen ongelma, jonka itse koen ja näen on se, että edelleen usein parhaimmat ja sisällöltään osuvimmat viestit ovat pitkiä ja ihmisen halu lukea pitkää tekstiä on aika rajallinen. Kun keskusteluun mennään syvälle niin viesteistä tulee herkästi pitkiä. Ja sitten kun keskustelut ovat pitkiä, viestit ovat pitkiä niin kirjoittajalle jää lopulta hyvin vähän tilaa liikkua siinä. Lopulta olet kahden vaiheilla, kannattaako koko viestiä kirjoittaa ollenkaan. Toisaalta, jos päädyt siihen, että kirjoitat ja tuotus on pitkä niin ainoa tapa edes näennäisesti kannustaa lukijaa reagoimaan ja jatkamaan keskustelua on se, että viesti herättää edes jonkinlaisen reaktion.

Tässä tullaan siihen, missä olen sitten samaa mieltä kanssasi. On pitkälti keskustelijan omasta historiasta ja rangaistushistoriasta kiinni, millaista retoriikkaa häneltä sallitaan. Rangaistukset annetaan korkojen kera aiempien rikoksien perusteella ja ilman perusteluita. Rangaistukset usein myös lätkäistään pienimmästä mahdollisesta teosta ja tuntuu, että historia muistetaan monta vuotta. Lopulta tullaan siihen, kuinka paljon jokainen keskustelija on valmis kompromissin nimissä luopumaan omista retorisista aseistaan. Ja tässäpä onkin se iso kuva, minkä takia tunnelma täällä saattaa välillä olla juuri tuo oikea ja väärä. Ja se tekee tästä valvojille ja henkilökunnalle myös haastavaa.

Ja kurinpidolla on sitten välillä sama ongelma kuin Liigassakin. Kun ulkopuolisena tarkastelee asioita (joka ei todellisuudessa esimerkiksi oman tekstin suhteen ikinä tule onnistumaan) niin huomaa aika nopeasti, että samanlaisella retoriikalla viritetty viesti ei johda samanlaisiin seurauksiin toisen keskustelijan kohdalla. Riippuu myös paljon siitä, mihin tilanteeseen retoriikan sovittaa. Kun rangaistuksia tutkailee jälkeenpäin niin joskus se logiikka ontuu sieltä taustalta ja väistämättä tulee mieleen, että rangaistuksen pituutta arvioiva konklaavi päätyi hyvin lyhyen pohdinnan jälkeen tähän ratkaisuun, mutta seuraava ratkaisu toisen nimimerkin kohdalla ei olekaan samanlainen.

4 tykkäystä

Tuota samaa jaksat lässyttää, mutta yhtään esimerkkiä et tuo pöytään. Katsoin myös liputtamasi viestit viime ajoilta ja asia on yhä yhtä mysteeri minulle. Joko niitä esimerkkejä tai lopetat vapaaehtoistyön päälle paskomisen.

9 tykkäystä

Onko viesti hyvä, jos kohdeyleisö ei halua tai jaksa sitä lukea?

Ei tarvitse muistaa, koska järjestelmässä on kirjanpito.

Hyvin mahdollista, koska konklaavilla on työt, perheet, harrastukset ja muu elämä. Nyt koronassa on tosin entistä paremmin aikaa testailla piipusta tulevan savun väriä :slight_smile:

Riippuu mitä olettaa. Hyvin lähellä 90-9-1 sääntöä varmasti ollaan, tarkistamatta asiaa tilastoista.

Loppuun siteraan alasarjojen tuomaria, jonka kanssa minulla oli isoja erimielisyyksiä säännöstä “koukkaaminen”.

Tuomarit on täällä ihan yhtä hyviä kuin pelaajatkin

Kiitän kyseistä tuomaria, sillä hänen ansiostaan tiedän että mailakäsien väliin sörkkiminen on aina koukkaaminen.

11 tykkäystä

Täytyy tähän kommentoida, että itse en ainakaan millään foorumilla ala lukea mitään esseitä.

6 tykkäystä

En mielestäni sanonut näin. Keskustelua voidaan jatkaa, ihan sillä perusteella, että se on mielenkiintoinen. Eikä se ole varsinaisesti palautetta kenellekään. Retoriikka on kuitenkin osa tekstiä. Itse mittaan (tai kuvittelen ainakin mittaavani) retoriikan onnistumista sillä, paljonko viestiin reagoidaan - yksi indikaattori on se, että tykätäänkö siitä vai ei. Toinen on sitten se, miten itse hahmottaa oman retoriikkansa rajan ja hahmottaako ollenkaan.

Tämä on mielestäni hyvä esimerkki. Silloin kun yritän keskittyä siihen, ettei viestini provosoisi niin kuin huomaamatta se provosoikin näin paljon, että hyvinkin paljon arvostamani käyttäjä reagoi siihen näin. Eli retoriikka yllä olevassa viestissä sitten kuitenkin epäonnistui. Mielestäni jaoin tuossa yhtä monta kehua samalla kun sanoin muuta, joka ilmeisesti kuitenkin liiaksi toisti sitä, mitä olen aiemmin sanonut. Olen myös näitä nostanut esille, julkisesti, henkilökohtaisesti sekä myös mm. sinulle yksityisesti.

Tästä olen ihan samaa mieltä. En yllä olevassa viestissä mielestäni väittänyt missään vaiheessa, että tuomarit ovat surkeita. Enkä varsinaisesti pelaajankaan otteita kehunut :slight_smile:

1 tykkäys

Liputtamisessa ja yhteisöllisyydestä on ongelmansa. Yhteinen hyökkäys mielipidettä vastaan tuo mieleen että se halutaan vaientaa, painaa lokaan. Mutta kyllä systeemiä pitää voida arvostella. Arvostan työtänne, enkä pulikoi, mutta kyllä mielipiteitä pitää kuunnella.

Sanotaan Vaikka näin, että mun viestejä ei ole liputettu varmaan vuoteen, no te tiedätte paremmin.

Nyt olen saanut 4 lippua alle viikkoon. Oonko muuttunut ihmisenä, vaihtanut ajatuksiani vai sattumaako kaikki??

5 tykkäystä

Tämä palsta on nykyisellään jäätävän suuri. Mä en oikeasti lue tämän palstan jokaista viestiä ajatuksella läpi, en todellakaan. Elämäntilanteeni ei salli sitä tällä hetkellä - ennen oli aikaa enemmän tälle harrastukselle. Monia ketjuja tulee selailtua muun ohessa kursorisesti läpi, jos sitäkään. Esimerkiksi koronaketjujen moderoinnista olen pitänyt näppini erossa viimeiset puoli vuotta sen takia: ei vaan ole riittävää kokonaiskuvaa niistä tällä hetkellä. Lipuista on apua, sillä muuten sääntöjen vastainen viesti ei välttämättä koskaan päädy minun luettavakseni.

Mutta palatakseni siihen konkretiaan: katsoin myös yksityisviestini nyt läpi, enkä löytänyt sieltäkään esimerkkejä viime ajoilta (puoli vuotta selasin). Niitä luulisi löytyvän, jos tämä jonkinlainen ongelma on olevinaan. Oikeasti tarkoitan: palautetta otetaan vastaan, mutta tuollainen pintapuolinen konkretiaton loka on kurjaa. Kuuluu kuvioon kylläkin, kun eri palstoja olen vuosikaudet seurannut, ja sen vuoksi tiedän olla ottamatta kovin henkilökohtaisesti. Sinä vaan pystyt parempaan jos yrität. Konkretiaa niin katsotaan.

3 tykkäystä

Lupaan tuoda konkretiaa - ja jaoin tuossa ison läjän puolustuspuheita ja ymmärrystä henkilökunnalle. Mutta pyysit konkretiaa ja nyt käytän omaa viestiäsi esimerkkinä siitä, mitä tarkoitan.

Ota tuohon sinun ja minun keskustelun tilalle @Rannari ja laita minut ja @Rannari keskustelemaan koronaketjussa.

Mitäpä luulet, että tapahtuu, jos jompi kumpi meistä tulisi tällä entryllä sisään keskusteluun:

Minulle saa sanoa asiat suoraan ja arvostan sitä, että sanoit asian suoraan. Lupaan tuoda konkretiaa pöytään. Sanon vaan, että jos tämä keskustelu käytäisiin esimerkiksi koronaketjussa ja keskustelun osalliset olisivat minä ja esimerkkinä mainitsemani @Rannari niin lippu heilahtaisi alta aikayksikön ensinnäkin siitä, että et käyttänyt kovin kivaa kieltä ja toinen on se, että verbivalintasi on aika alentava. Retorisena vastauksena esittäämäni epäsuoraan kritiikkiin ymmärrän viestisi oikein hyvin.

Ja koska meillä kummallakin “on rikoshistoriaa” niin tästä tulisi seurauksia. Toivottavasti ymmärrät, mitä tarkoitan, vaikka esimerkki onkin väkisin tehty.