Palstalaisten omat treenit

Kevät on hienoa aikaa kun pystyy yhdistämään hyvin kaksi harrastusta pyöräilyn ja valokuvauksen.

Perjantaina tuli tehtyä ihan hyvä PK treeni. 50 km pyöräilyä kamera, kiikarit ja kaukoputki mukana. Kokonais aikaa meni 7 tuntia. Josta pyöräilyä 3. Joten vauhti tarkoituksellisesti hyvin maltillinen. Kertaakaan en nostanut sykettä niin ylös että olisin hengästynyt. Tuossa toki auttoi ylämäissä sähköpyörän avustus.

2 tykkäystä

Tällä viikolla ekat hölkkäaskeleet kahdeksaan kuukauteen, varovasti kolmella eri kerralla keskimäärin vartti ja pari kilsaa. Ollut vähän nilkkavaivaa, joka sitten lopputulemana manifestoitui kalkkipatiksi akillesjänteen kantapääkiinnitykseen. Nyt sitten ilmeisesti venyttelemällä ja vastaavalla kivuntuotannolla sitten se kalkki pitäisi saada hävitykseen. Ensin se syntyi kivun takia, nyt sen pitäisi poistua samasta syystä. Outoa.

3 tykkäystä

Kävin avaamassa pyöräilykauden. Tai viime viikolla tuli jo kerran poljettua Hervantaan, mutta nyt oli puhtaasti pyöräilyä pyöräilyn ilosta.
Mukava huomata, että talven jäljiltä on ihan ok peruskunto alla, sellaisissa nousuissa missä viime keväänä joutui ajamaan sielun ulos ei nyt ollut samanlaisia tuntemuksia. Keuhkot tosin meinaa taas revetä kun hapenottokyky on aivan paska, eikä se siitä valitettavasti juuri pyöräilykauden aikana kehity.

3 tykkäystä

Kahdet kuntorastit pariin viikkoon. Jumalaut, että saa 6km metsätetsaamisella ittensä jumiin. En ois arvannu. Lonkankoukistajat, perse ja reidet huutaa huomenna taas hoosiannaa.
Hapenoton kans ei onneks mitään ongelmaa. Vanha roppa vaan kun kestäis.

2 tykkäystä

Terkut keväisestä Lapista :finland:
Talven aikana ulkoiluttanut hiihtimiä n. 2000km. Tänään pyörähdin Pyhä - Luosto + ähelsin Pyhän latuja.
Rapiat 7.5h 100km.
Kyllä maistui sauna ja tabletilta eka finu.
Huomenna välipäivä Joukkueella ja itellä :joy:

8 tykkäystä

Monikansallinen tutkijaryhmä selvitti, mitä tieteellistä näyttöä on tällä hetkellä olemassa eri urheilulajien harrastamisen terveysvaikutuksista. Tutkimuskatsauksen mukaan viidellä urheilulajilla on merkittäviä myönteisiä vaikutuksia fyysiseen terveyteen.

Lukemalla selviää tarkemmin…

2 tykkäystä

Pyöräilykausi on nyt polkaistu ihan kunnolla käyntiin. Viikon suoritus oli neljä x 20 km. Vielä on nostettavaa kohti kesää, mutta olipahan ihana sää ajella.

5 tykkäystä

Minä olen pyöräillyt vasta vähän yli 30 kilometriä. Varovainen aloittaminen on ollut siitä hyvä, etteivät kankut ole kipeytyneet, kuten monena muuna keväänä. Ensi viikolla voisi tehdä jo vähän pidemmänkin pyöräretken. Sää lämpenee.

Viime päivinä on tullut käveltyä ja totuteltua uusiin paljasjalkavaelluskenkiin.

3 tykkäystä

Itse tuli myös aloitettua pyöräilykausi toissa sunnuntaina ja nyt on kaksi lenkkiä kerennyt ajamaan 21 ja 32 kilometriä. itsellä ollut nyt pyöräilyssä teemana sykkeiden pitäminen PK-treenin tasolla, kun juoksu ja kamppailu treeneineissä menee aina hapoille (maksimi sykkeet 160-175), niin pitää yrittää tehdä myös matalan sykkeen treenejä ja pyöräily on minulla ainut tapa toteuttaa sitä

5 tykkäystä

Itse aloitin Toukokuun alusta käymään joogassa. Ensinviikolla olisi tarkotus mennä pilatekseen myös. Olen tykännyt ainakin joogasta ja hyvä puoli näissä ohjatuissa tunneissa on se, että tällöin näille omille heikkouksilleni pyhitän oikeasti aikaa.

Kesän ”offarilla” oma tarkoitus on myös nostaa voimatasoja sekä pranataan vk-ominaisuuksia sekä sitten myöhemmin räjähtävyyttä/ nopeutta.

Eli täälläkin hikoillaan. Jatkakaa tekin.

5 tykkäystä

Ite olen myös hypännyt pyörän selkään ja koittanut ajaa sellaista 70km viikossa. Tuollaisia reilun tunnin lenkkejä kun vetää kovaa niin pysyy ainakin itsellä kipinä yllä lähteä uudestaan.

Eilen oli kyllä vähän hankalaa kun Hervannasta laskiessa oli niin paljon vastatuulta, että piti vetää siihenkin ■■■■■■■■■■ voimalla oikeasti kovaa.

2 tykkäystä

Sain oman pyörään voimansiirron uusittua niin on into piukassa, kahdeksaan päivään 7 lenkkiä ja mittari näyttää 372 km :grimacing:
Tänään polkasin anoppilaan kahveelle , 105 km ns. samoilla jaloilla ilman taukoja …keskari asettu 24,7 km/h…ihan ok gravelilla .
Huomasin matkalla että eväänä litra vettä ja yksi mehukattisose on aika vähän .
Pakko hiukan rauhoittua :rofl:

4 tykkäystä

Itsellä nyt on tämä maraton projekti jonka lupasin suorittaa mikäli Tappara voittaa suomen mestaruuden. Olen ihan hyvässä kunnossa mutta peruskunnossa vielä petrattavaa että jaksan varmasti tuon matkan vetää juosten.

Olen todennut että juoksumatolla intervalliharjoittelu on paljon miellyttävämpää kuin asfaltilla. Omalla salilla on hyvä juoksumatto johon saa asetettua intervalliharjoittelun. Pystyy säätämään keston ja tason jolla vetää. Olen nyt vetänyt 45 min settejä siten, että aina 2 min hölkkää ja 2 min juoksua, intensiteetti kasvaa mitä pidemmälle treeni etenee kunnes lopussa vähän himmataan ja palautetaan. Tätä treeniä noin 3x viikossa sitten normaalin saliharjoittelun lisäksi ja kyllä on tuloksiakin tullut. Työnteko jatkuu

Tosiaan kesäkuun lopussa ajattelin tuon rykäistä. Todennäköisesti täällä Ylöjärven lenkkipoluilla on silloin Tapparan fanikamoihin pukeutunut kaveri puhisemassa 42 km putkeen.

2 tykkäystä

Tänään kesän eka lenkki illalla.

Aloitellaan kevyesti. Hiki pitää kyllä tulla.

6 tykkäystä

Olen nyt pitkän tauon jälkeen käynyt salilla taas noin vuoden verran. Tulokset on parantuneet tasaisesti ja kroppa kiinteytynyt paljon vuoden aikana.

Tässä, kun on vuosi mennyt niin alkanut ruokavaliota harjoittelun osalta miettimään. Laskeskelin mielessäni ja totesin, että proteiinia tulee ehkä joku 0,6-0,8g / kg. Olen ymmärtänyt, että ei ihan riitä salilla käyntiä ajatellen.

Millä ihmiset täällä varmistaa proteiinin saannin? Itsellä haastetta tuo tuossa, kun olen tottunut viimeisen puolen vuoden aikana pätkäpaastoon, jossa syön ensimmäisen kerran joskus klo 11 ja vikan kerran joskus klo 18-19 aikoihin. Tosin olen nyt alkanut vähän poikkeusta tekemään kiskaisemalla aamulla salin jälkeen klo 8 jälkeen rahkan ja banaanin - ja ennen salia banaanin ja pari maissikakkua veden kanssa.

Hera proteiini on hyvä ja nopea juotavassa muodossa oleva lisä. Raejuusto ruoan kylkeen hyvä ja kevyt. Keitä kananmunia vaikka valmiiksi jääkaappiin niin on helppo hyvä ja nopea proteiini valmiina. Itse olen pyrkinyt syömään vähintään sen 1.7g proteiinia painokiloa kohden eli tuplat tuohon sinun määrään nähden. Proteiinipitoinen ruoka pitää myös kylläisenä pidempään.

1 tykkäys

Käytännössä jälleen kovin yksilöllisiä nämä asiat, mutta periaatteessaa normaalilla sekaravinnolla ja säännöllisellä ruokarytmillä tuo yli 1g/kg tai enemmän (toisilla jopa se 2g/kg) tulee helposti.

Tuo siis tarkoittaa sitä, että alkaa syömään tietoisesti hieman proteiinipainotteisemmin huomioiden, että jokaisella ruokailulla tulee mahdollisimman laadukasta (vähärasvaista) proteeinia ja ns. lautamallilla huomio hieman korostetusti sen proteiinin tarpeen. Tämä lienee helpoin tapa, eikä tarkota mitään VHH:ta tahi bodari-ruokavaliota.

Periaatteessa tuo paastominen on haaste myös lihasmassan kasvattamisen kannalta kumppanina. Saat varmasti sen toimimaan jollakin tapaa, mutta anabolinen tila perustuu käytännössä juuri siihen, että rakennusaineita (laadukkaita) on jatkuvasti saatavilla. Sitä kannattaa miettiä.

Yleisin ja ”klassisin” virhe on ehkä aloittaa lisäproteiinilla lisäravinteet. Palautusjuoman funktio taitaa olla se järkevin ja niissäkin on hyvät hiilariauhteet nykyään. Lisäproteeinille voi olla paikkansa/ tarvetta, mutta usein tietoinen syöminen ja palkkari riittää harrastajalla ilman ruokarajoitteita.

Käytännössä joskus sekoitetaan vähän urheilijaa ja harrastajaa, sillä urheilijalle tulee yleensä ateria-/ treenirytmi haasteensi, joten lisäravinteet on siksi paikallaan, koska kuntosalin ulkopuolella treenataan myös kovatehoista/ pitkäkestoista kardio-vaskulaarista treeniä. Tällöin ei edes voi ruokailla treenien takia edes välttämättä tarpeeksi/ vatsa ei vedä. Helposti imeytyvät lisät on silloin paikallaan.

Protskuissa on tosiaan se haaste, että sekasyöjällä ne tuppaa olemaan korkeaenergisiä lähteitä (liha). Niiden lisääminen tarkoittaa, että kokonaisenergiasaanti saattaa nousta. Jos tarkoitus on ”kiristellä”, niin proteinien laadukkuus tärkeässsä asemassa. Se taas puoltaa lisäravinteita, sillä tällöin tulee harvoin sitä ”turhaa”.

Sinun treenihousuissasi varmaan ensin miettisin tuota paastoa, voiko sitä rytmittää vähäksi aikaa pois tai vähentää, palkkaria ja sitten sitä tietoista proteiinien lisäystä.

Ja toki, jotta kroppa reagoi myös lisääntyneeseen proteiiniin ”toivotulla tavalla” sen treenitehon luonnollisesti pitää olla kunnossa suhteessa lisääntyneeseen energiaan.

Sellaset filosofiset lähestymispohdinta-päristelyt täältä. Kysymyksesi oli hyvä ja varmasti usein pohdittu kaikilla :blush::muscle:

3 tykkäystä

Olen tässä kesää kohti aloittanut peruskuntokauden. Juoksen muutaman lenkin viikossa.
Haluaisin teille kertoa, että kyllä on mageeta lähteä Nääshallilta rantaan ja kohti Lielahtea. 3 kilsan kohdalla on pakko kääntyä. Jatkan kuitenkin paluumatkalla suoraan Rantatampellaan ja sieltä Näsinkalliolle. Se on niin hieno reitti, ettei mitään väliä. Suosittelen. Voin vaikka kaveriksi joskus lähteä.

6 tykkäystä

Neljä lenkkiä tälle viikolle. Toki aika vaatimattomia 30min lenkkejä.

Oli alunperin suunnitelmissa, että en lenkkeile niin paljoa tänä kesänä, mutta nyt tämä näyttää menevän niin, että lenkkeilläänkin entistä enemmän.

3 tykkäystä

Tälle viikolle kolme 30min.kokokehon voimatreeniä kahvakuulilla +82km pyörälenkki 20km/h keskarilla (poislukien yhen oluen juonti). Ihan fressi olo. Kuormituskestävyys selvästi kohonnut kevään aikana.

3 tykkäystä