Palstalaisten omat treenit

Koko nuoruus tuli vietettyä enemmän ja vähemmän urheilukentällä/metsäpoluilla harrastuksen vuoksi. Isä ja paappa molemmat kilpailleet juoksulajeissa kovallakin tasolla niin oli melkeinpä pakonsanelemaa että itsekkin sitten päädyin lajin mukaan. Ikinä en ollut nopein juoksemaan enkä kestävinkään vaan sellainen “varma suorittaja”. Nykyään juokseminen onkin sitten niin vastenmielistä että teen mitä tahansa muuta kuin lähtisin lenkille :joy:. Lajitaustaa löytyy muutenkin todella monipuolisesti niin omasta mielestä olisi “helposti” saavutettavissa esim 4-5h Maratooniaika. Oma isä on juossut muistaakseni 3.0?.. Ja paappa 2.20 pintaan :grin:

1 tykkäys

Juoksin viime marraskuussa New Yorkin maratonin, ja ajattelin että tähän on hyvä lopettaa juoksu-ura ja katsella jokin muu harrastus.
Nyt on kuitenkin alkanut taas kipinää löytyä viiden kuukauden lojumisen jälkeen, ja tänään teinkin päätöksen alkaa taas treenata.
Annan itselleni vuoden aikaa, sillä niin paskaksi on kunto epäilemättä päässyt valahtamaan, joten olisko se sitten taas Tukholman maraton ohjelmassa vuonna 2020. Jotain viisi tai kuusi kertaa olen tuolla ollut ja on kyllä hieno tapahtuma.

3 tykkäystä

Lenkkikaveri sluibasi. Hatutti mutta lähdin yksin. Tuntui todella raskaalta, sykkeet ylämäissä melkein 170, ei kulkenut, täysi ohipeli. Loppuun vielä ketutuksella pieni kiri ja syke 181.

Sitten vilkaisin kelloani ja totesin että vakiolenkin (<40min) ajasta oli lähtenyt kaksi minuuttia.

2 tykkäystä

Rautakorpimainen jauhaminen ei aina ole kaunista mutta lenkit ovat tiukkoja minuutin lenkkejä.

Olisi tarkoitus siirtää kuntoilua hieman enemmän kotona tapahtuvaksi, niin mitä foorumin käyttäjät suosittelevat?
Säädettävät käsipainot: Säädettävät käsipainot 30kg 69,95 € | Katso tarjoukset | Gorillasports.fi
Levytanko + painot: Gymstick 50 kg Vinyl Weight Set -levytankosarja 50 kg – Verkkokauppa.com

Noita olen miettinyt, mutta en ole oikein vielä päätynyt mihinkään. Treenejä olisi tarkoitus tehdä ainakin kesän ajan takapihalla. Kotoa löytyy jo 5kg käsipainot + 8kg kahvakuula.

Jos mä hommaisin kotiin jotain lihaskuntovälineitä, niin varmaan juuri sitten mahdollisimman isolla säätövälillä säädettävät käsipäinot. Iso säätöväli, jotta löytyy optimivastus jokaiseen liikkeeseen ja täten harjoittelu säilyy miellekkäänä. Jos sulla ei ole räkkiä/ penkkiä kotona, miettisin tuoko tanko jotain sellaista etua harjoitteluun, mitä käsipainoilla ei voisi tehdä.

Käsipainot on yksi monipuolisimmista välineistä - ne ajaa itsensä, tangon ja kahvakuulien aseman. Hyvä setti käsipainoja ja siihen kylkeen pieni setti kuminauhoja (mm. olkapään ja lonkan alueen syville lihaksille sekä toiminnalliseen kerskivartalon harjoitteluun) niin siinä varmaan edullisin tehokas koko vartalon setti. :blush:

Tietysti, riippuu ihan sun agendasta ja siitä, pystytkö itelles tota tankoo/ painoja perustelemaan. Varsinkin, kun ymmärsin, että tulisi muun harjoittelun lisäksi.

Salilla tulee käytettyä aika tasaisesti tankoa ja käsipainoja ja kotona on jo käsipainot. Mutta omat käsipainot ovat niin kevyet, ettei niillä juuri lämmittelyä kummempia tehdä.

Tästä huolimatta jotenkin aloin järkeilemään, että nuo jo kotona olevat painot riittäisivät ja tanko olisi oikea vastaus… Kaikki järkisyyt puhuvat käsipainojen puolesta, hinnasta alkaen.

Kesän aikana treeni tulisi olemaan ainoastaan kotona tapahtuvaa ja tähän päälle pihatyöt ja muu passiivinen liikunta. Sinänsä väärän kuvauksen siis annoin tuossa alkuperäisessä viestissäni.

Edelleen, käsipainot ovat kustannustehokas ratkaisu, :blush: ääni niille.

1 tykkäys

Mulla on tollaset Gorillan säädettävät käsipainot ja niihin lisäkiekot niin pääsee 42,5kg per käsi.

Lisäksi on Gorillan penkki.

Noilla tulee jumppailtua kun ei kerkiä tai uskalla lähteä salille.

Vaikka itse aina haukun jauhamista niin oma kehitykseni kaikissa näissä lempilajeissa (rullaluistelu, pyöräily, hölkkä, kävely) niin tuloksia tulee ainoastaan julmasti jauhamalla. On palkitsevaa, mutta myös raskasta. Minulla kun ei lapsuudesta löydy mitään urheilutaustaa - ei pallopelitaustaa eikä mitään tällaista niin aikuisena erilaisten tekniikoiden yms. oman suorituksen keventäminen on todellakin ärsyttävää ja käy työstä. Tiedän, että kaikissa näissä lajeissa tekniikkani on kaikkea muuta kuin kaunista ja puhdasta, mutta jauhamalla sitäkin on kehitettävä ja keskityttävä asioihin. Tulos tulee hitaasti :smiley:

Jos jotain voisi omasta lapsuudesta muuttaa niin laittaisin itseni ulos, kiipeilemään puihin ja joka kesä pelaamaan pallopelejä. Tietokoneella minulla on paras hienomotoriikka ja se on aika noloa :smiley:

1 tykkäys

Taisin selvitä säikähdyksellä. Selkä otti taas osumaa salilla. Onneksi pystyy kävelemään.

Oli valmiiksi mennessä jo vähän epävarma ja väsynyt olo. Silloin kannattaa tosiaan alkaa vetämään kovaa jalkatreeniä…

En koskaan opi. Enemmän intoa kuin järkeä.

Nyt on hyvä tahti ollut päällä. Sunnuntaina juoksumatolla 5km, maanantaina tunti sulkapalloa, tiistaina n. 6km suunnistusta, keskiviikkona välipäivä ja tänään n. 6km suunnistusta.
Mahdollisesti lauantaille suunnistusta 10km, jos se ei onnistu, niin sitten juoksumattoa.
Kyllä tämä tästä taas irtoaa.

E. Viimeiseen kuukauteen n. 50km takana suunnistusta.

6 tykkäystä

Koskas se Jukola on?
Melkein päivittäin ajan ison mainoksen ohi mutta vielä ei ole jäänyt päivämäärä mieleen.
Sinnehän olit kai taas menossa?

Viikkoa ennen juhannusta. Sinne olen taas menossa ja otan vähän liian lyhyen kautta valmistautumisen tähän, mutta ihan hyvin menee. Ei muuten tarvi olla yksin tuolla tänä vuonna. Nyt jo ilmottautuineita suunnistajia on yli 20.000. Koskaan aikaisemmin ei ole tällaista määrää ollut mukana. Tuo järjestäjille omat haasteensa ja saattaa olla Lahdentie vähän tukossa tuona viikonloppuna.

3 tykkäystä

Tänään pääsi ekan kerran suunistaan tälle vuotta. Jonkun verran tullut keväällä käytyä reipastempoisilla kävely lenkeillä. Yllättävän hyvin jaksoi kiipeillä Puijon rinteitä.
Tästä se taas alkaa Jukolaan valmistautuminen omalta osaltani.

3 tykkäystä

Onnistuihan se ja nyt tälle viikkoa reilut 20kilsaa rasteja takana. Vähän meinasi pahimmissa nousuissa loppua reidet ja pohkeet kesken, mutta viimeinen puolikas tuli hyvällä vauhdilla läpi.
Kannattaisi varmaan ottaa vähän alkulämpöä ennen lähtöä, koska loput kulkee paremmin.

7 tykkäystä

Haastavan oloinen rata. Eipä oo tarvinnu suuremmin polkujapitkin juosta paitsi loppuosalla.
Vielä kun oisit puukynällä piirtänyt reittisi noin suurinpiirtein.
Hyvä harjoitus viikko sinulla takana, peukku sille.

2 tykkäystä

Nyt on juoksukausi avattu. Ei tullut turhia reenattua, menin heti iskemään ennätystä. Ratakierros* 51 sekuntiin ja se on uusi ennätys!

*Pirkkahallin 300m, ensimmäinen kerta tuota matkaa takasi heti ennätyksen :laughing:

9 tykkäystä

Kunto ei ole semmoisella tasolla itsellä edelleenkään, että voisi puhua helpoista reissusta, kun availen rullaluistelukautta. Asennon kanssa isoa tekemistä, meinaa mennä kaarteluksi. Loppukesän kunto on huima :slight_smile:

Paransin päivääni tiukalla pyöräilyllä Kangasalta Tampereelle. Kauden ensimmäinen pyöräily ja tuo on vuosia ollut se mun perusmatka. Ekaksi rykäisyksi 5 minuuttia hitaampi kuin viime kesän paras, oon kohtalaisen tyytyväinen :slight_smile:

2 tykkäystä

Tänään ja eilen yhteensä 4 starttia agilitykisoissa. Eilen hylly ja sitten 15 virhepisteellä (ja pienellä yliajalla) kolmas sija. Tänään ekalta radalta voitto 10 virhepisteellä ja sitten vikalta radalta voitto puhtaalla suorituksella. Sinänsä hieno suoritus meikäläiseltä, vaikka meinas lähtee koira pari kertaa vähän lapasesta :sweat_smile:

Voitas nousta tämän päivän jälkeen jo 2-luokaan, mutta taidan vielä kerätä jonkin aikaa vähän suoritusvarmuutta ja kisarutiinia 1-luokasta. Vähän on omassa juoksukunnossa ja rasituksen kestossa vielä tekemistä, mutta parempaan päin on menty eikä kantapääkään ole nyt vihoitellut. Toivotaan että aamulla herätessä voin edelleenkin näin sanoa.

9 tykkäystä