Pitäisikö lihan kulutusta vähentää?

Missä sitä lihaa on kielletty?

1 tykkäys

Ei sitä suoranaisesti ole kielletty mutta kovasti lihansyöntiä on demonisoitu milloin milläkin verukkeella.

2 tykkäystä

Suomalaiset syövät tutkitusti ihan liikaa lihaa siihen nähden, mikä olisi terveellistä. Näin sanoo tuorein tutkimus aiheesta, johon myös mm. uusimmat ravintosuositukset perustuvat. Ei niitä ihmisten kiusaksi tehdä.

Tai toki voi ajatella, että myös esimerkiksi autoileminen ilman turvavöitä tai kännissä on demonisoitu. Mutta liikennesäännöt nyt onkin vähän sellaista moraaliposeerausta, joten ei kai niitäkään pidä liian vakavasti ottaa.

4 tykkäystä

Riskit liittyvät nimenomaan prosessoidun lihan syömiseen. Miksi kaikki lihansyönti pitää demonisoida?

Kaikkein paras veruke mitä olen kuullut lihansyönnin vähentämiseksi on ollut ilmastonmuutos.

4 tykkäystä

Prosessoitua lihaa suositellaan syömään mahdollisimman vähän tai ei lainkaan, punaista lihaa 350 grammaa viikossa. Miksi tuosta yli menevää siis ei saisi/pitäisi tarkastella kriittisesti?

Noin muuten keksin kyllä useitakin ihan hyviä syitä suhtautua kriittisesti erityisesti tehotuotetun lihan tuottamiseen ja syömiseen, mutta eiköhän ne ole tässä ketjussa käyty noin sata kertaa läpi jo aiemmin.

Ja siis kyllä minustakin kaikilla on vapaus syödä mitä haluavat. Samalla olen sitä mieltä, että päättäjien on/olisi ihan ok ohjata kulutuskäyttäytymistä mm. verotuksen keinoin nykyistä kestävämpään suuntaan.

4 tykkäystä

Ja suomalaiset juovat myös alkoholia ihan liian paljon, alkoholi on lihaan nähden moninkertainen riski. Vähemmän asia näyttää ketään askarruttavan, onko sitten näissä liha puheissa takana jotain muutakin syytä? Itse sanoisin olevan, mutta jokainen päättelee itse.

4 tykkäystä

Jos ilmastonmuutos on ”veruke”, niin minkälaisia motiiveja lihansyönnin vastustamisen taustalla siis mielestäsi ns. oikeasti on?

Öö, minusta alkoholin haitoista puhutaan aika paljonkin ja samoin sen kokonaiskulutusta seurataan vuosittain. En ole huomannut, että olisi ainakaan pienempi keskustelunaihe julkisuudessa kuin lihansyönti? (Ja miten alkoholi nyt edes liittyy tähän aiheeseen?)

3 tykkäystä

Enempää en tähän aiheesen ota kantaa tai tulee vielä sanktiota turhasta vänkäämisestä. Sanon vain sen että punainen ja valkoinen liha on aika lailla eri asia ja nämä kaksi ja etenkin prosessoitu liha pitäisi käsitellä erikseen terveysnäkökulmista.

4 tykkäystä

Onhan se nyt hyvä tuoda esiin, että on paljon suuremman riskin asioitakin, kuin liha. Laitetaan asiat oikeisiin suhteisiin.

Vaikea ottaa tosissaan jengiä joka vastustaa lihansyöntiä ilmastonmuutokseen vedoten mutta samalla syö Aasiasta tuotua tofua tai riisiä ja reissaa ympäri maapalloa.

Aika montakin asiaa pitäisi vähentää tai kieltää ennen lihansyöntiä.

Mutta ei minulla muuta tähän aiheeseen ole sanottavaa. Let’s agree to disagree ja mennään eteenpäin.

8 tykkäystä

Onhan ne ainakin tutkimuksissa käsiteltykin. Ihmisiä on nimenomaan kehotettu syömään kalaa ja kanaa enemmän punaisen tai prosessoidun lihan kustannuksella.

8 tykkäystä

Tämä on kyllä pseudotutkimustietoa. Pastan kanssa hyvä Chianti classico on kyllä oivallinen ja terveyttä edistävä vaihtoehto.

2 tykkäystä

Muutama fakta tähän väliin:

1. viime aikainen tajunnavirta osoittanee, että hihhuleita tai eritavoin ajattelevia löytyy varmasti molemmista leireistä. Niiden varaan retoriikan rakentaminen lisää ainoastaan vastakkaiasettelua entisestään

2. Ravintosuositukset ei ole PAKKO. Ennen viimeisintä päivitystäkään (voimakkaampi, mutta edelleen maltillinen linjaus lihan määrään) ihmiset eivät syöneet suositusten mukaan ja sehän tässä kansakunnan terveyden kannalta se ongelma onkin. ”Pakko” tai ”Kielto” on retoriikkana verrattavissa populismiin, koska se ei perustu mihinkään todellisuuteen

3. Vuosikymmeniä kerätty globaali metadata on valitettavasti osoittanut runsaslihaisen ruokavalion ja tiettyjen suolistosyöpien korrelaation. Samoin kuin kasvispohjaisen ruokavalion edun näihin. Se, että itse ei ymmärrä tiedemaailmaa tai välitä siitä, ei ole synonyymi sille, että dataa ei ole. Tässäkin ketjussa useasti sivuttu ja sivuutettu aihe.

4. Asia on edelleen tunnepitoinen. Maailmassa on kuin onkin vaikka mitä riskejä (vaikkapa aseet), mutta tässä topicissa pointti on ollut keskustella lihansyönnin määrästä. Jokainen yksilö silti valitsee edelleen.

5. Käytöstavat ja vastalkaisen mielipiteen kunnioitus puuttuu joiltakin. Täytyy muistaa, että Suomi on edelleen maa, missä joutuu jotenkin ihmeellisesti selittelemään omaa lihattomuuttaan/ viinattomuuttaa tai muita valintojaan (joita siis terveystiede vaikka puoltaa). Näihin liittyy myös retoriikkaa (esim. ituhippi) mikä jo itsessään alentaa valinnan tehnyttä. Antakaa siis muidenkin tehdä valintojaan ja arvostakaa niitä, vaikka ette samaa ideologiaa jakaisi.

6. Lihatuotteiden kuluttamattomuuden syyt ovat moninaiset. Kuten vaikka palkokasvituotteiden kuluttamattomuus. Siksi kaikille ei sovi kaikki. Kannattaa oikeasti perehtyä asioihin/ kysyä ihmisiltä enemmän, ennenkuin leimaa ne ”joksikin”.

15 tykkäystä

Olen samoin siinä käsityksessä, että punainen liha itsessään on varsin terveellistä, etenkin naudanliha.

Ongelmat liittyvät seuraaviin seikkoihin:

• Kypsentäminen. Jos liha grillataan mustaksi asti, syntyy karsinogeenisia eli syöpää aiheuttavia yhdisteitä. Usein toistuva mustaksi asti grillatun ruoan syöminen on terveydelle haitallista.
  • Suolan määrä. Liha usein suolataan voimakkaasti, jolloin päivän kokonaissuolansaanti saattaa nousta korkeaksi etenkin, jos muutoinkin syö voimakassuolaista ruokaa.
  • Ns. vaihtoehtoiskustannus. Runsaasti punaista lihaa syövä saa päivittäisen energiatarpeensa pitkälti lihasta. Tällöin voi olla niin, että kuidun saanti jää liian vähäiseksi.
  • Kovan rasvan määrä. Etenkin sianliha voi sisältää huomattavan määrän eläinperäisiä kovia rasvoja. Joku naudan sisäfile tai paisti sen sijaan ei muodosta ongelmaa tältä osin.

Tämä kirjoitus siis pelkästään punaisen lihan terveysnäkökulmasta.

2 tykkäystä

Tai sushissa vesiekosysteemejä tuhoavaa ja maailman myrkyllisintä ruokaa. Eli norjalaista kassilohta.

Miksi tämä vedetään keskusteluun vain lihattomuuskeskustelussa? Eikö riisiä syö lihasyöjät? Eikö Tofua voi syödä sekasyöjät, jotka syö lihaakin? Eikö lihansyöjät tee ympäristötekoja, joita voidaan sitten paheksua, kun ei ole uskottavaa syystä x?

Vähän sama, kuin ”koulukiusaamiseen ei tartte puuttua, koska

a) ei se lopu kokonaan kuitenkaan tai

b) ne kiusaa sitten muualla”

Eli siis kenenkään ei kannata tehdä millekään asialle yhtään mitään, koska kaikki on kuitenkin jossakin huonosti? Tapparankaan ei kannata panostaa valmentajaan eikä rosteriin, koska kuitenkin ne joskus häviää mestaruuden?

Mä en ihan saa tästä Tofu/ soijaesimerkistä edes kiinni, kun globaalisti edelleen valtaosa soijasta menee eläinrehuksi. Myös Suomeen tuotavasta soijasta n. 80-90% menee ihmisravinnon sijaan eläinrehuksi. Eli siis: lihan suurkuluttajat käytännössä itse on syyllinen soijatuontiin, mutta syyllistä siitä vegaaneita/ kasvissyöjiä.

Ja joo, suomalainen nauta on melko ekologinen. Mutta kun sitä itse lihaakin tuodaan ulkomailta (koska halpa) ja soijapohjaista rehua käytetään edelleen siipikarjalle ja porsaille. Tosin, vaihtoehtoiset menetelmät yleistynee rehuna tulevaisuudessa paljon, kuten ihmisravinnossakin. Ja lihankulutusdata ei puolla sitä, että kainki syö vaan nautaa koko ajan. Jos palstalaisilla tällainen anomalia on, niin voitte taputtaa selkään itseänne, koska olette lihakulutuksen vähemmistössä vs. ihmismassa.

Ylläoleva asiakin lienee melko moneen kertaan sivuttu (ja sivuutettu) tämänkin topicin alla.

Edelleen ihmettelen, miksi tämä keskustelu käydään stereotypioin mielikuvalla vegaaniudesta eikä esim. vastuullisesta lihakulutuksesta, joihin liittyy sekä määrä, että laatu.

4 tykkäystä

Kysyn nyt sinulta. En voi syödä palkokasveja. Onko syy nyt sitten minussa, vanhemmissani vai esihenkilöissä?

En ole koskaan voinut syödä.

1 tykkäys

Syyttäisin tuosta melkein Herra Sebaotia.

Noin yleensä tämä keskustelu on siksikin vaikeaa, että molemmat puolet myös toistelevat opittuja argumentteja, jotka eivät välttämättä ole kovin loogisia mutta joita on vaikea kumota. Lisäksi ihmisillä on taipumus argumentointivirheisiin ja se korostuu erityisesti tunnepitoisessa keskustelussa – enkä minä sen parempi ole, teen tuota itsekin.

Niinpä – varsinkaan kun ei tässä edes vegaaniudesta koko ajan puhuta, olkiukko.

3 tykkäystä

En minä tiedä, mutta jos ne eivät sinulle sovi, sinun kannattaa noudattaa ruokavaliota, mikä sinulle sopii. Osa oireilee perunasta, osa vehnästä, osa maidosta ja osa lihasta eikä syytä välttmättä koskaan edes saada selville.

Suosituksiin nuo ei siliti vaikuta, mutta tuntuisi hassulta jos minä/ jengi alkaisi ivaamaan sinua sinun omista solutason kiemuroista.

1 tykkäys