Polku- ja sähköpyörät

Riippuu mitä huolto sisältää ja minkälainen pyörä. Äkkiähän nuo tekee itsekkin.

Sellanen hybridi/maastopyörä Jupiter.
2 vuotta pölyttynyt varastossa ja siellä takarengas paskottu. Itse en noista mitään ymmärrä niin veisin mielelläni jollekkin ammattilaiselle.
Perushuolto, kilometrejä ei montaa ole mittarissa.

Ainakin Suomen urheilupyörä Kissanmaalla tekee huoltoja. Ammattitaitoa ja Tapparan sponsorointia löytyy reilusti. Hinnoista en tiedä

3 tykkäystä

Suomen urheilupyörä on muuttanut jo tovi sitten Lielahteen.

2 tykkäystä

Mikään ei säily… Mä luulin, että niillä on toinen toimipiste siellä Lietsussa

Itse ostin Saksasta. Fun-corner.de, palvelu englanniksi ja takuuhommatkin toimivat.

1 tykkäys

Suomen urheilupyörää minäkin lähtisin suosittelemaan. Erinomainen ja ammattitaitoinen liike, ja kaiken muun hyvän lisäksi vielä Tapparan yhteistyökumppani. :+1:

AL:n artikkelissa kerrotaan alueet, joissa pyörä on useimmin lähtenyt pitkäkyntisen mukaan.
Keskusta, Kalevan alue ja Hervanta.
Pyörä kannattaa lukita runkolukittavaan pyörätelineeseen, käyttää kunnon lukkoa ja viedä pyörä yöksi sisään pyöräsuojaan tai autotalliin .
Jos pahin tapahtuu, kirjatut tunnistetiedot auttavat pyörän takaisinsaannisssa; merkki, malli, väri, rungon numero sekä mahdolliset erityistuntomerkit ja valokuva pyörästä. Jutun mukaan yksi pyörä löysi oikean omistajansa rungossa olleen huoltotarran avulla.

Itse ostin myös sähköpyörän Saksasta, bike-discount.de. Suosittelen, sähköpostilla sieltä kysymällä sai hyvät alennukset hinnastakin.

Olen tuumaillut ostavani linkin mukaisen vekottimen kun finanssit sallivat. Kyseessä amerikkalainen L1e-A luokan sähköpyörä. Kommentoida saa jos joku haluaa että tekisikö tuommoisella mitään. Itse olin ajatellut tehdä n. 10 km työmatkaa.

Huomenna käyn hakemassa lainaan maahantuojalta viikonlopuksi Mondraker 2018 E-Crusher Carbon R+ sähkötäysjousto maastopyörän. Mielenkiinnolla odotan viikonloppua, että pääsee sitä kunnolla testaamaan. Pyörän hintalappu 7499€, tuon demon saisi 5624€:lla! Halpaa kun saippua! :smile: Ei tule varmasti sitä ostettua, mutta kiva päästä ajamaan tuttuja polkuja, joita ajan omalla luomumaasturilla.

https://hi5bikes.fi/tuotteet/466/732554/2018-demo-mondraker-e-crusher-carbon-r-graphite-orange-medium

4 tykkäystä

Tuollaisella voisi harrastaa jopa ylämäkiajoa :smile: Pistäppä kommenttia kuinka kulkee poluilla :slight_smile:

1 tykkäys

Pistetään! Tuttua lenkkiä kun pääsee ajamaan, niin on dataa keskinopeuksista ja sykkeistä vaikka kuinka paljon, niin pystyy vertaan, miten sähköapu vaikuttaa.

2 tykkäystä

Kysymys lasten kuljettamisesta. Minulla olisi jatkossa tarve kuljettaa kahta lasta päivähoitoon ja mieluinen kulkupeli olisi fillari. Muksut ovat kumpikin kymppi - kaksitoista kiloisia ja mielessä on kolme vaihtoehtoa.

  1. Kaksi istuinta fillariin, yksi tangolle ja toinen tarakalle. Plussaa on edullinen kustannus kun ei tarvitse hankkia kuin yksi uusi istuin, joka kiinnittyy tankoon. Miinusta on olettamani hutera kyyti. Ei tosin ole kokemusta tankoistuimesta.

  2. Peräkärry. Plussaa mukavampi kyyti kaikille osapuolille. Ongelmana säilytystila kerrostalossa. Onko kenelläkään kokemuksia / vinkkiä pieneen tilaan pakkautuvista malleista.

  3. Kuormapyörä. Plussaa, cool-factor ja mukava kyyti muksuille. Miinusta hinta ja eritoten jos haluaa sähköversion. Onko näistä kenelläkään kokemusta?

Tänään ajettu lenkki sähkömaasturilla. Kyseinen pyörä 27,5+ täpäri, oma pyörä 29” täpäri ilman apuja. Kokemuksena hauska, mutta ei ehkä omalla ostoslistalla. Kyllähän täydellä teholla vauhtia saa, Espoon keskuspuiston polut ovat vaan aika hitaita, niin välillä tehoa liikaakin. Edellinen lenkki omalla pyörällä taittui keskinopeudella 10,8km/h keskisykkeen ollessa 140. Nyt tuolla sähköavusteisella samoilla poluilla keskinopeus 14,5km/h ja keskisyke 119.

6 tykkäystä

Lisähavainto sähköpyöräilystä työmatka-ajosta. Omalle kunnolle ja polkuvoimalle tuollainen sähköavusteinen maastopyörä (22+kg) ei ole paras mahdollinen. Mukavampaa on ajaa normaalilla pyörällä. Keskinopeus toki kovempi työmatkalla, mutta keskisyke taisi olla samoissa lukemissa. 25km/h rajoitettu moottori auttaa hitaissa paikoissa ja mäissä, mutta tasamalla poljen jatkuvasti ilman apua, kun vauhti yli 25km/h. Tässä kohdassa tuollainen painava ja huonosti rullaava pyörä on todella raskas. Eli mikäli sähköpyörää haavailee työmatkalle, niin suosittelen kapeampi renkaista vaihtoehtoa eli ns. hybridipyörää.

2 tykkäystä

Mulla on Fatbikekuume. Lääkettä on vaikea löytää kun vaihtoehtoja on paljon. Kokemuksia?

Yhden lenkin ajanut kaverin Trek Farleylla. Ei ollut mun juttu sellaisella polulla, jossa pärjäsi nakkikumillakin. Toki niille on suuri kannattajakuntansa. Osasarjathan niissä on samoja kun perusmaastureissa. Kiekoista en osaa sanoa mitään. Jos ostaa näiden isojen merkkien pyörän, tuskin menee kovin hutiin.

1 tykkäys

Tätä tässä kovasti mietin ja lisäksi sitä olisko “perusmaastopyörä sittenkin järkevämpi” Maastopyöriä ollu muutama,mut sit iski taas maantiepyöräily kun tästä nurkilta on hyvä lähtee “tielle”. Sullekin vissiin tuttua maisemaa. Nyt on taas hinkua hankkia maastojyrsiä lisäksi.

Mulla on 29” täysjousto Spessun Stumpjumper ja sit maantielle Trekin Madone. Paljon tulee ajeltua Vantaa-Espoo-Helsinki-Kirkkonummi alueella. Tullut tässä nyt viiden vuoden aikana jonkun verran perehdyttyä noihin pyöriin, kun olen aktiivisemmin ajanut. Eli jos vaan pystyn jotenkin auttamaan, niin teen sen mielelläni. Tunnen myös Hi5Bikesin omistajan, sieltä voi saada vähä jeesiä hankinnassa! :wink:

1 tykkäys