Rakentaminen ja remontointi

Kuvastoa täällä korvessa ei ole, jossei hae Jyväskylän noutopisteeltä, mut eiköhän ne luulis nettisivuillakin olevan. Tuo himmennys toiminto ja juurikin tuo vapaampi valojen käytettävyys kiinnostaa. Aliexpressistä tilasin älyvalokatkaisijan autotalliin, ja se oli hyvä ostos! 16€ Ja nyt saa ajastukset pelaamaan ulkovaloissa, ja autotallin valot saa pois sohvalta. Ei tarvitse olla edes kotona.

Olis kiinassa noita älylamppujakin, mutta en tiedä niiden laaduista sitten. Halvalla sieltä joskus saa hyvää, mutta en tiedä…

Lähinnä Ikean nettikatalogia tarkoitin ja sieltä löytyy ihan kaikki, kun vain hakee.

Philipsin Hue valojen säätö onnistuu sovelluksella netin kautta (eli sijainnilla ei väliä) ja tuolla kaukosäätimellä (sen voi ohjelmoida haluamallaan tavalla + pikavalintoja). Ei tuo Trådfri nähdäkseni kuitenkaan paljoa poikkea - vähän eri tyylillä vain toteutettu.

Tietoturvahan näissä aina vähän on kysymysmerkki (Huessakin on ollut aukkoja), mutta kiinalaisissa voi olla vähän isompi riski (tuleeko päivityksiä jne…).

Ps.
On tämä nykyaikaa, kun lamputkin päivittyvät…

1 tykkäys

Tässä kun teillä on asiantuntevaa keskustelua valoista, niin olisiko vinkkiä tilanteeseen, jossa haluaisin liukuoven taakse sähköttömään koloon valaistuksen, joka menee päälle aina kun liukuovi avataan. Eli ledilampuilla + usb-ladattava akku varmastikin, mutta sitten tuo päällekytkeytyminen on sellainen, etten ainakaan markettien valaistushyllyillä ole valaistunut asiassa. Magneettia tai hämäräkytkintä voisi esimerkiksi harkita.

Eli kysymykseni on 1) suosituksia akku + lamppu -yhdistelmästä 2) ideoita päällekytkentämetodista.

Jos itselläni olisi sähkötön tila johon pitäisi saada sähkölaite, niin selvittäisi ensimmäisenä että kuinka paha rasti olisi vetää ne sähköt siihen tilaan. Mökkiolosuhteisiin sitten nämä patteri/akku ajatukset ennemmin.

Magneettikytkin ok ja myös ihan sellainen “kuolleen miehen katkaisija” voisi olla asian ajava. Siis samanlainen millä toimii jääkaapin valo.

3 tykkäystä

Itse hommasin tällaisen pattereilla toimivan lampun. Halpa ja helppo.

https://www.valostore.fi/tuote/yleisvalo_mr_beams_stick_anywhere_light/

2 tykkäystä

En tiedä miten tuo pitää virtansa, mutta oma kokemus noista on, että ei ne kauan pelitä, kun pitää vaihtaa jo pattereita. Voi olla hyviäkin, mutta ei oo omalle kohdalle tullut. Mikäs sun kokemus on tosta, syökö pattereita kuinka nopeesti?

Itse laitoin eteisen käytävään ja patteri kesti n. 5 kuukautta. Eli lamppu palaa melko usein.

Se on jo hyvin! Itselläkin vesivaraaja huone pimeä, siellä käyttänyt ton tyyppistä. Harvoin tuli käytyä, ja aika nopeesti se kuolletti paristot.

Eihän nämä oikeastaan selviä kuin kokeilemalla. Itse olen kyllä ollut tyytyväinen lamppuun.

Liiketunnistinhan siinä niitä pattereita syö, kun on jatkuva skannaus päällä.

Onhan noita kaikennäköisiä led-virityksiä ja krääsää nykyään myynnissä, mutta paha sanoa mikä niistä on hyvä/kestävä käytössä (Nämä nyt varmasti halvimmasta päästä…):

https://www.clasohlson.com/fi/Joustava-LED-valolista-1-m/p/36-6704

https://www.clasohlson.com/fi/LED-valaisin-Ledvance-LinearLED-300/p/36-7350

1 tykkäys

Onko Tampereen alueella jotain ylivoimaista remonttipalvelua? Tarkoitus olisi kylpyhuone ja sauna laittaa uuteen uskoon taloyhtiön putkiremontin yhteydessä.

Tuntuu, että kaikista googlaamistani firmoista jollain on jotain pahaa sanottavaa. Mutta sehän kai on vain nykyaikaa.

En osaa sanoa ylivoimaisuudesta, mutta tällainen firma tekee vanhemmille juurikin remonttia ja jälki näyttää hyvältä.

1 tykkäys

Tehdäänkö putkiremontti sukittamalla vai miten onnistuu putkiremontti ilman, että kylpyhuone menisi uusiksi samassa yhteydessä?

Tuo Kodikas on hyvä ja sitten on mm. Huoneistoremontti Ykkönen ja Kylpymestarit. Noiden kanssa olen itse toiminut. Totta on, että ihan jokaisesta firmasta löydät googlettamalla jotain pahaa sanottavaa.

1 tykkäys

Uudet vesiputket voi vetää pintavetona, ei taida olla täys remontti.

Mitä järkeä on taloyhtiössä vetää osa putkista uusiksi pinnassa ja jättää vanhat rakenteisiin piiloon? Entä viemärit?

Tietysti tulovesiputkistoa pystyy kevyellä remontilla uusimaan, mutta kyllä siinäkin joudutaan purkamaan ainakin välikattoja. Viemäreitä ei uusita millään ilman täysremonttia. Sukitus on tekohengitys minun mielestäni.

2 tykkäystä

En puhunutkaan järjestä, vaan siitä että kyllä noita remontteja on tehty rahan säästämiseksi.

1 tykkäys

Sukitus on siinä tapauksessa hyvä,jos viemäri sijaitsee pahassa paikassa mm pitkälti valussa+ koko on vähintään 150mm.muuten liputan perinteisen putkiremontin puolesta,koska putket asennetaan jatkoa ajatellen niin että ne on helpompi vaihtaa. Ja kokonaan kannattaa vaihtaa jos vaihtaa,kirpaisee toki kerralla enemmän mutta eipä tarvitse murehtia n.30 vuoteen

3 tykkäystä

Kylpyhuone on mallia vihreä mustat :nauseated_face::ilves: laatat 70-luvulta, joten se menee joka tapauksessa uusiksi.

Muilla osakkailla on kylpyhuoneet uusittu jo, mutta kuulemma onnistuu tämä jotenkin ilman että tarvii räjäyttää koko paikkaa.

Käsittääkseni vanhat putket jäävät ainakin joiltakin osin uusien lomaan. Ja muistaaksenI kyse on vain käyttövesi putkista. Pitääkin kysyä isännöitsijältä asiasta lisää.

Suosittelen kysymään ja kannattaa samalla selvittää, että mikä yritys tekee tuon putkiremontin, koska hekin mahdollisesti voivat toteuttaa tuon kylppäri+sauna remontin.

2 tykkäystä