Onko tääl muut kiinnostuneet retkeilystä ja vaelluksesta? Jos on niin musta sais seuraa ainakin jos on kiinnostusta
Nyt on muuten ilmestynyt uusi Retkipaikka kirjakin, jossa kerrotaan retkikohteista eri puolilla Suomea.
Itse tykkään retkeilystä. Vaellus ei niinkään ole juttuni, kun siinä tulisi niin paljon kannettavaa. Metsässä käyminen tekee ihan tutkitusti ihmiselle hyvää. Stressi vähenee, kunto paranee ihan huomaamatta.
Nuorempana kun olin mukana partiotoiminnassa. Tuli oltua paljon viikonloppuja metsässä. Ja pitempiä vähintään viikon vaelluksia olen tehnyt Lapissa muistaakseni 12. Nykyään tulee tehtyä lähinnä sellaisia puolenpäivän patikkareissuja retkeilyreiteillä silloin tällöin. Luonnossa muuten olen lähes koko vapaa-aikani sulan maan aikaan. Mutta yleensä olen sellaisissa paikoissa missä ei ole muita kulkijoita. Ja siis valokuvailen.
Paljon tulee liikuttua luonnossa. Maastopyörä on pitkään ollut ykkösvälinen ja yksin on metsässä tullut pyörittyä aina, nyt kun lapset alkaa pärjätä päivän reissuja, niin päiväretkeily on taas aktivoitunut. Pitkistä vaelluksista en niinkään välitä, mutta viikonlopun mittaiset metsäreissut on ollut kerran kaksi vuodessa ohjelmassa. Näin keski-ikäistymisen kynnyksellä huomaa, että sitä kaipaa metsään koko ajan. Unohtuu työhommat ja mukuloiden rutinat tehokkaasti.
Olisiko antaa suosituksia 2-hengen teltasta joka olisi kevyt ja helppo pystyttää yksin?
Msr Elixir 2 telttaa osa kehuu. Hintaa sillä on, mutta kohtalaisen kevyt ja ilmeisesti helppokäyttöinen.
Marmot Limelight (2P). On taidettu käyttää itse tuota 3P:tä. Ei ole meikäläisen oma, mutta sanoisin, että ollut käytössä ainakin 10 vuotta tässä kohtaa. Näyttäis painavan tuollaiset 2,5 kiloa tuo kahden hengen teltta. Hemmetin helppo pystyttää.
Olen lähdössä 2 viikon päästä ensimmäistä kertaa pidemmälle pyöräretkelle. Tarkoitus olisi pyöräillä saariston rengastien maisemissa noin viikko. Perus kävellen tehtävät vaellukset on kyllä tuttua kauraa. Mutta mitä tuollaisella pyörä reissulla tulisi huomioida. Pyöränä minulla on Klahoff merkkinen retkipyörä tarakka laukkuineen. Perus pyörän huolto/korjaus vehkeet otan mukaan ja vara sisuskumin. Mitä muuta kannattaa olla? Majoitun teltassa ja majoitus vehkeet vie aika paljon tarakalta tilaa. Ja tarakkalaukutkin täyttyy nopeasti. Tästä johtuen kysyn että kuinka iso rinkka/reppu on järkevä ottaaa. Eli paljonko voi ottaa painoa selkään pyöräillessä?
Olisiko suosituksia 4-hengen telttaan. Eli pari aikuista ja lapset. Aika vähän alkaa olla tuossa koossa vaihtoehtoja. Tulisi satunnaiseen patikointiin perheen kesken ja mökille lisätilaksi. Kiinnostaisi viedä joskus lapset retkelle.
Missä hintaluokassa alkaa löytymään sen verta laatua että voi olettaa teltan kestävän hieman pidempää esim lasten kasvaessa? Mitään sissejä ei olla, joten ei tarvetta millekkään Himalaja-mallille, muttei nyt ihan halvin rimpukaan tarvi olla.
Itselläni on käytössä Tuntsan “tiipii”. Tähän majoittuu rinkkoineen 4 kaveria ja ilman rinkkoja 4-6. Tämä teltta on ollut käytössä Jukolan viesteissä, Norjassa kalareissuilla ja myös Suomen kalareissuilla.
Plussat:
Kevyt
Tilaa löytyy
Voi myös pitää tulia tarvittaessa
Sisälle saa viritettyä kuivausnarut vaatteille
Helppo pystyttää
Kotimainen tuote
Miinukset:
Alusta puuttuu, itse olen hommannut kevyt pressun alustaksi ja se toimii.
Hyttysverkko, joutuu ostamaan erillisen rankisen. Itse olen joutunut vain kerran virittämään rankisen. Yleensä hyttyset menee yläosaan kosteuden perässä.
Maakiilat pitää ostaa erikseen esim. Motonetista.
Tässä linkki:
https://www.tuntsa.fi/kauppa/?product=tuntsa-vaelluskota-40m-2
Ja kannattaa myös hommata keskisalko:
Ostin puoleen hintaan tällaisen tarjouksesta ja ihan laadukkaan tuntuiset osat oli (painoa oli toki 4 kg ja ehkä eteinen turhan iso):
Jos keveyttä haluaa niin aika moni on siirtynyt riippumatto+tarp -yhdistelmiin.
Tähän ei taida mahtua kahta aikuista + lapset?
Mulla on myös riippumatto (sis. hyttysverkko) ja tarppi. Tuossa on kyllä ihan pirun leppoisaa nukkua.
Tarkoitin, että kaikille omat. Aika moni kuulemma nukkuu nykyisin retkellä omassa riippumatossa, kun ennenvanhaan viriteltiin erätoveri tai laavu. Ajat muuttuu… (vaelluksilla siis).
Ei tartte itseänsä kipeäksi maksaa. Jos käyttö tarve on tuo niin melki mikä vaan tilavuudeltaan sopiva riittää. Kevyt peitteellä ja köydellä saa sitten kummasti lisäkatosta.
Hellsport, frisport tms kotateltat ovat oikein toimivia myös.
Sääntö Suomi iskee taas. Helvetin kolun läpi kulkeminen estetään aidoilla. Tuohan on koko Helvetinjärven makein kohta jota on kuljettu aina. Yhtään onnettomuutta ei ole tuolla kohtaa tapahtunut. Mutta nyt kaiken varalta kulku estetään. En tykkää enkä ymmärrä tätä ratkaisua ollenkaan.
Varsin paska juttu joutua keskeyttämään vaellus, jos on ihan Ruotsin puolelle lähtenyt. Artikkelin mukaan sitä on liikkeellä.
Nostetasnpa tämä ylös kesä on tulossa. Minäkin ja myös vaimoni, olen talven aikana hurahtanut retkeilyyn ja vaellukseen. Olen kstsonut youtubesta kaiken mahdollisen. Mehtämikot, Retkireput ym. ovat jo tuttuja.
Olemme kevään aikana hankkineet kaiken mahdollisen varustuksen harrastukseen.
Retket on vain tekemättä. Toki ollaan Helvetinkolussa käyty kymmeniä kertoja, koska kansallispuisto alkaa tuosta kesämökin läheltä.
Huomenna käydään korkkaamassa vaelluskengät Oriveden Iso-Vuorijärvellä. Siellä on magee pikkureitti ja upea luola-tulipaikka.siikanevalla ei tarvi käydä. Ollaan se jo kierretty, suosittelen.
Ennen juhannusta käydään yönylireissu Helvetinkolusta Luomaan. Se on semmonen parikyt kilsaa eestaas. Ollaan yö metässä ja lorvitaan oikein kunnolla, varmaankin syödään poron sisäfileillallinen .
Tämmönen avaus minulta.
Meillä on kans kaveriporukassa aktiivinen retkeilykulttuuri. Kymmenisen vuoden ajan on käyty yöpymässä luonnossa niin talvella kuin kesälläkin. Majoitteina toimii riipparit/teltat vähän kohteesta ja vuodenajasta riippuen. Yhden ja kahden yön reissuja.
Tänä kesänä lähdetään kolmen yön melontareissulle Saimaalle vuokrakanooteilla. Päivämatkat tulee olemaan maltillisia. Takoitus lähinnä kalastella, uida, nauttia luonnosta ja hyvästä seurasta.
Meillä myös kaverin kanssa tapana käydä pohjoisessa vaeltamassa ja kalassa. Kuukauden päästä on taas reissu tiedossa Finnmarkiin - ensiksi kalaan Jäämerelle ja sitten viikoksi erämaahan. Kalastus on nyt ollut se pääfokus, mutta tulee sitä 150 km päiväretkineen varmasti silti täyteen, kunhan ei jatkuvalla syötöllä sada.
Tälle kertaa otin teemaksi vetää kamat uusiksi ja mennä ultralight -tyylillä. Makuupussi vaihtui untuvapeittoon (-600 g), alusta kevyempään (-300 g), rinkka (-1 kg), vaelluskenkien sijaan polkujuoksukengät näin muutamia mainitakseni.
Telttaa ei raaski vaihtaa, eli siitä tulee 1,8 kg per henkilö. Neljän hengen absidillinen teltta on luksusta sadepäivinä. Lyhyempi reissu tuli jo heitettyä 2p ul-teltalla (alle kg) ja kahdestaan sellaisessa on kyllä ahdasta ja ankeaa sadetta pidellessä.
Tavoite päästä alle 12 kg kaikkinensa, kun ennen rinkka on painanut välillä yli 20 kiloakin - onhan sitä mm. rahdattu savustuspönttö mukaan, joka kylläkin loppumatkasta lahjoitettiin autiotuvalle käytettäväksi.
Pitkillä vaelluksilla noilla grammoilla on merkitystä ja niiden vähentämisestä saa maksaa ihan kivasti.
Itse tulee tehtyä 1-2 yön vaelluksia ja kannettua paljon myös “turhaa” tavaraa mukana.
Se mihin kannattaa panostaa vaelluksen pituudesta huolimatta on hyvät kengät, veden pitävä teltta ja hyvä makuupussi. Lisäluksusta saa retkityynystä ja släpäreistä millä on mukava kuljeskella tauko- ja yöpymispaikoilla.
@Messi’lle voin suositella kotikulmilta Korvatunturin vaellusta. Reitti on helpohko ja matkalla yksi autiotupa ja kammi missä voi yöpyä tai pysähtyä tekemään ruokaa. Itse tunturin valloitukseen tarvitaan rajavyöhykelupa minkä voi hakea rajavartiolaitokselta. Vaikka reitillä ei henkeä salpaavia maisemia ole niin kyllähän Joulupukin koti on sitten jotain aivan legendaarista.
Itsellä olisi tavoite päästä käymään Kebnekaisella. Tästä Oulusta matkaa Nikkaluoktaan olisi hieman yli 500 kilometriä. Siitä sitten vaellus tunturiasemalle missä yöpyminen ennen Kebnekaisen huiputusta. Toivottavasti saa kaverin kanssa aikataulut osumaan viimeistään ensi kesänä.