Retkeily ja vaellus

Onko tääl muut kiinnostuneet retkeilystä ja vaelluksesta? Jos on niin musta sais seuraa ainakin jos on kiinnostusta

16 tykkäystä

Nyt on muuten ilmestynyt uusi Retkipaikka kirjakin, jossa kerrotaan retkikohteista eri puolilla Suomea.

Itse tykkään retkeilystä. Vaellus ei niinkään ole juttuni, kun siinä tulisi niin paljon kannettavaa. Metsässä käyminen tekee ihan tutkitusti ihmiselle hyvää. Stressi vähenee, kunto paranee ihan huomaamatta.

2 tykkäystä

Nuorempana kun olin mukana partiotoiminnassa. Tuli oltua paljon viikonloppuja metsässä. Ja pitempiä vähintään viikon vaelluksia olen tehnyt Lapissa muistaakseni 12. Nykyään tulee tehtyä lähinnä sellaisia puolenpäivän patikkareissuja retkeilyreiteillä silloin tällöin. Luonnossa muuten olen lähes koko vapaa-aikani sulan maan aikaan. Mutta yleensä olen sellaisissa paikoissa missä ei ole muita kulkijoita. Ja siis valokuvailen.

2 tykkäystä

Paljon tulee liikuttua luonnossa. Maastopyörä on pitkään ollut ykkösvälinen ja yksin on metsässä tullut pyörittyä aina, nyt kun lapset alkaa pärjätä päivän reissuja, niin päiväretkeily on taas aktivoitunut. Pitkistä vaelluksista en niinkään välitä, mutta viikonlopun mittaiset metsäreissut on ollut kerran kaksi vuodessa ohjelmassa. Näin keski-ikäistymisen kynnyksellä huomaa, että sitä kaipaa metsään koko ajan. Unohtuu työhommat ja mukuloiden rutinat tehokkaasti.

6 tykkäystä

Olisiko antaa suosituksia 2-hengen teltasta joka olisi kevyt ja helppo pystyttää yksin?

1 tykkäys

Msr Elixir 2 telttaa osa kehuu. Hintaa sillä on, mutta kohtalaisen kevyt ja ilmeisesti helppokäyttöinen.

3 tykkäystä

Marmot Limelight (2P). On taidettu käyttää itse tuota 3P:tä. Ei ole meikäläisen oma, mutta sanoisin, että ollut käytössä ainakin 10 vuotta tässä kohtaa. Näyttäis painavan tuollaiset 2,5 kiloa tuo kahden hengen teltta. Hemmetin helppo pystyttää.

4 tykkäystä

Olen lähdössä 2 viikon päästä ensimmäistä kertaa pidemmälle pyöräretkelle. Tarkoitus olisi pyöräillä saariston rengastien maisemissa noin viikko. Perus kävellen tehtävät vaellukset on kyllä tuttua kauraa. Mutta mitä tuollaisella pyörä reissulla tulisi huomioida. Pyöränä minulla on Klahoff merkkinen retkipyörä tarakka laukkuineen. Perus pyörän huolto/korjaus vehkeet otan mukaan ja vara sisuskumin. Mitä muuta kannattaa olla? Majoitun teltassa ja majoitus vehkeet vie aika paljon tarakalta tilaa. Ja tarakkalaukutkin täyttyy nopeasti. Tästä johtuen kysyn että kuinka iso rinkka/reppu on järkevä ottaaa. Eli paljonko voi ottaa painoa selkään pyöräillessä?

1 tykkäys

Olisiko suosituksia 4-hengen telttaan. Eli pari aikuista ja lapset. Aika vähän alkaa olla tuossa koossa vaihtoehtoja. Tulisi satunnaiseen patikointiin perheen kesken ja mökille lisätilaksi. Kiinnostaisi viedä joskus lapset retkelle.

Missä hintaluokassa alkaa löytymään sen verta laatua että voi olettaa teltan kestävän hieman pidempää esim lasten kasvaessa? Mitään sissejä ei olla, joten ei tarvetta millekkään Himalaja-mallille, muttei nyt ihan halvin rimpukaan tarvi olla.

Itselläni on käytössä Tuntsan “tiipii”. Tähän majoittuu rinkkoineen 4 kaveria ja ilman rinkkoja 4-6. Tämä teltta on ollut käytössä Jukolan viesteissä, Norjassa kalareissuilla ja myös Suomen kalareissuilla.

Plussat:
Kevyt
Tilaa löytyy
Voi myös pitää tulia tarvittaessa
Sisälle saa viritettyä kuivausnarut vaatteille
Helppo pystyttää
Kotimainen tuote

Miinukset:
Alusta puuttuu, itse olen hommannut kevyt pressun alustaksi ja se toimii.
Hyttysverkko, joutuu ostamaan erillisen rankisen. Itse olen joutunut vain kerran virittämään rankisen. Yleensä hyttyset menee yläosaan kosteuden perässä.
Maakiilat pitää ostaa erikseen esim. Motonetista.

Tässä linkki:

https://www.tuntsa.fi/kauppa/?product=tuntsa-vaelluskota-40m-2

Ja kannattaa myös hommata keskisalko:

https://www.tuntsa.fi/kauppa/?product=kodan-keskisalko

2 tykkäystä

Ostin puoleen hintaan tällaisen tarjouksesta ja ihan laadukkaan tuntuiset osat oli (painoa oli toki 4 kg ja ehkä eteinen turhan iso):

Jos keveyttä haluaa niin aika moni on siirtynyt riippumatto+tarp -yhdistelmiin.

Tähän ei taida mahtua kahta aikuista + lapset? :wink:

Mulla on myös riippumatto (sis. hyttysverkko) ja tarppi. Tuossa on kyllä ihan pirun leppoisaa nukkua.

1 tykkäys

Tarkoitin, että kaikille omat. Aika moni kuulemma nukkuu nykyisin retkellä omassa riippumatossa, kun ennenvanhaan viriteltiin erätoveri tai laavu. Ajat muuttuu… (vaelluksilla siis).

1 tykkäys

Ei tartte itseänsä kipeäksi maksaa. Jos käyttö tarve on tuo niin melki mikä vaan tilavuudeltaan sopiva riittää. Kevyt peitteellä ja köydellä saa sitten kummasti lisäkatosta.

Hellsport, frisport tms kotateltat ovat oikein toimivia myös.

1 tykkäys

Sääntö Suomi iskee taas. Helvetin kolun läpi kulkeminen estetään aidoilla. Tuohan on koko Helvetinjärven makein kohta jota on kuljettu aina. Yhtään onnettomuutta ei ole tuolla kohtaa tapahtunut. Mutta nyt kaiken varalta kulku estetään. En tykkää enkä ymmärrä tätä ratkaisua ollenkaan.:face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth:

5 tykkäystä

Varsin paska juttu joutua keskeyttämään vaellus, jos on ihan Ruotsin puolelle lähtenyt. Artikkelin mukaan sitä on liikkeellä.

4 tykkäystä