Ruokakauppojen vertailua

Prisma ja S-Market lähinnä hyvien bonusten takia. Joskus yli sata euroa kuussa, yleensä 50-100 euroa. Lidlistä ostan vain belgialaista simpukkakonvehtia.

1 tykkäys

Mulla käytännössä just sama juttu ku Messillä. CM:n tarjoukset on hyviä ja vähä erikoisemmat toiveet haetaan sieltä. Lidl on muuten selkeesti halvempi. Aina yllättyy kassalla, ku ostokset on satkun luokkaa ku muualla vähintään 150€.

3 tykkäystä

Eli sinä käytät rahoistasi 2000 euroa S-ryhmään kuukaudessa? S-ryhmän maximaalinen bonus on 5 %.
Ja 100 euroa on 5 prosenttia 2000:sta.

1 tykkäys

Ei helvetti, tohon hintaan vois hakea itellekin.
Mikä istukka tossa on?

1 tykkäys

Mulla lähikauppa on Sale, mutta Prismassa tulee käytyä eniten. K-kaupat on pannassa, koska en jaksa toista bonuskorttia ja koitan periaatteesta vältellä ruuan ostoa Keskolta.
Lidlissä kävisin jos ne kqikki ei olis niin kaukana hankalissa paikoissa mun kannalta.

1 tykkäys

Keskon kaupat ovat kauppiasvetoisia, S- kaupat ovat ketjukauppoja. S-ketju alkaa oleen tehostamisessa kuin huippuunsa viritetty kone, tosin ruuantuotannon ketjun ja työntekijöiden kustannuksella. S-muokkaa kaikkein voimakkaimmin suomalaista ruuantuotantoa ja alistaa sitä säälimättä.

Lidl on suurena ketjuna myös äärimmäisen tehokkaasti organisoitu.

Itse en boikotoi mitään, mutta tässä on tällaisiä näkökulmia asiaan.

Edit. Kaikki bonus ja pisteraha järjestelmät pitäisi kaataa ja antaa kaikki se raha, mikä pyörii näiden ylläpitämisessä, suoraan ruuan tuottajille. Näin ruuan hinta pysyisi samana, mutta tuottajat saisivat järkevämmän korvauksen. Nyt on vallalla tilanne, jossa alkutuottajat ovat niitä, joita alistetaan eniten.

Edit2. En muuten ole alkutuottaja.

7 tykkäystä

Omalle kohdalle kyllä Prisman halpuutus toi hyvää säästöä. Lidlissä ei löydy oikeita tuotemerkkejä, ja ne mitä löytyy on kalliimpia ku Prismassa. S-market on kalliimpi kuin Prisma ja pikku K-marketit vasta kalliita onkin.

2 tykkäystä

No ei nyt pelkillä ruokaostoksilla sentään 2000 euroa. Ehkä vähän toista tuhatta, kun vaimo käy isälleen kaupassa pari kolme kertaa kuussa. Välillä isompia ostoksia kuten silmälasit ja välillä saa tuplabonuset. Vaimon isä tietenkin maksaa itse, mutta vaimo saa bonukset.

2 tykkäystä

Joskus yli sata € kuussa tulee myös meille. Muutaman kerran vuodessa on kuukausi kun menee vakuutuksiin (Tapiola) luokkaa 500-600€ niin se lasketaan siihen samaan mälliin Prismojen ja ABC:n yms. kanssa. Useamman lapsen perheessä pelkkään Prismaan työntää helposti 1000€/kk.

1 tykkäys

Et osta ruokaa Keskolta, vaan yksityiseltä kauppiaalta, joka on yrittäjänä K-ryhmän ruokakaupassa.

2 tykkäystä

Kyllähän tuolla niitä reikiä saa tosiaan tehtyä. Kuuluisi hauskojen? asioiden puolelle, mutta taannoin tuli pikku veljen kämppä listoitettua tolla vehkeellä. Jäi oma M-alkuinen kotiin. Ensimmäistä reikää vetäessä tuli sellainen MV-hetki. Ei juma, tää ei uppoo mihinkään. Kolmannen reiän jälkeen tuli naapuri silmille, viidennen jälkeen taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja… Remontti kiinnosti ainakin montaa sivullista.
Summa summarum, en todellakaan tyrmää ostostasi.

1 tykkäys

Mikäs vika on asiakkaan ostokäyttäytymisen kyttäämisessä? Jos meillä on ohjelmia ja koneita, jotka tuntevat asiakkaan ostokäyttäytymisen niin silloin voidaan auttaa asiakasta nopeammin. Interaktiiviset kauppalistat, jotka osaavat suositella asiakkaan käyttäytymisen perusteella oikeanlaisia tuotteita - hyvä juttu vai miksei olis?

En nyt ihan heti keksi, miksi yrityksen pitäisi erikseen maksaa siitä, että se palvelee asiakkaita paremmin.

2 tykkäystä

Sama juttu et vakuutukset Lähitapiolassa kerryttää kanssa bonuksia.

1 tykkäys

Ennen s-ryhmän max-bonuksen raja oli Pirkanmaalla oli 1200/kk, nyt se kai pieneni 900/kk. Joka kuukausi menee helposti rikki… edit, ei pitänyt vastata kellekään.

2 tykkäystä

Jos miettii kärjistettynä esimerkkinä pariskunnan perusostokset kuukaudessa, ruokaa 300€ ja bensaa 200€ ja siihen päälle satunnainen elektroniikkaostos 1000€, niin Prismasta/Abc ostettuna bonuksia tulee 75€ ja Cittarista/Nesteeltä vastaavasti 7,5€.

Täytyy ihmetellä, ettei Keskossa tehdä tälle mitään, kun kuitenkin bonukset ohjaavat hyvin paljon asiakaskäyttäytymistä.

2 tykkäystä

Siihen ei kysytä asiakkaalta lupaa, vaan kortin käyttö tulkitaan suotumukseksi. Lisäksi S-ryhmä ei kerro kovinkaan tarkkaan mitä tietoa kerätään ja kenellä siihen on pääsy.

2 tykkäystä

Tämä taitaa olla aikamoinen ikuisuusongelma. Törmään päivittäin työssäni ihmisiin, jotka ovat hankkineet itselleen markkinointikiellon ja sen jälkeen he valittavat, ettei heihin kohdisteta hintaetuja ja heille ei tule viestiä siitä, kun hinta on nousemassa.

Yllättävän harva ymmärtää, että monessa yrityksessä näillä ikävillä toimenpiteillä itse asiassa parannetaan asiakaspalvelua ja usein myös autetaan asiakasta ihan konkreettisesti.

Ja siis asiakastieto on kauppatavaraa aivan kaikissa yrityksissä ja sitä myydään kuin tuotetta eteenpäin.

3 tykkäystä

Silloin se pitäisi osata kerätä niin läpinäkyvästi, että asiakaskin ymmärtää mistä on kyse ja hyväksyy sen. Tähän ei ole kellään tahtoa, vaan asiat pitää tehdä mahdollisimman salakavalasti.

Ei siis mikään ihme, että osa niiden keruusta kieltäytyy. Myyntimiehelle ei enää kelpaa, että myy roinaa asiakkaalle vaan toisella kädellä pitää myydä se asiakaskin eteenpäin…

3 tykkäystä

Jos ostat K-plussa kaupoista vaikka 1500 eurolla, niin saat plussaa 75 euroa, mikä on 5 prosenttia 1500 eurosta. Tottakai sinä saat S-rymästä vaikka satasen ja 7 euroa K-Plussa kaupoista, jos et osta K-Plussakaupoista. Eivät he sinulle sitä satasta anna sen takia, että keskität ostoksesi S-Ryhmään.

https://www.plussa.com/Mika-on-K-Plussa/#Plussan-kertyminen

1 tykkäys

Minä itse asiassa sanon enemmänkin niin, että asiakkaalla saattaa olla itsestään useammin vääristynyt käsitys kuin myyjällä.

Olen aika paljon erilaisten ihmistyyppien kanssa tekemisessä ja tiedän myös sen ihmistyypin, jota tiedon kerääminen nyppii kaikista eniten. Heitä kutsutaan nimellä valtaihminen ja heille tärkeintä on kuvitelma omasta tärkeydestä ja vallasta.

Asiakas on oikeasti vakava asia ja ainoastaan asiakastietoa keräämällä voi auttaa asiakasta enemmän. Ei se ole mikään salaisuus: jos et tiedä asiakkaasta mitään niin et sinä häntä paljoa voi auttaa tekemään valintoja, joka koskevat häntä itseään.

Ja oikeasti, jos kuvittelet että valikoimat esim. paranevat ilman isoja lukuja niin olet väärässä. Kauppojen valikoimat syntyvät pitkälti siitä, mistä asiakkaat ovat mitäkin valmiita maksamaan ja mitä asiakas sinne hyllylle haluaa.

3 tykkäystä