Ruokakauppojen vertailua

Ja tähän kohtaan kerron tosi tarinan Raahesta vuosituhannen taitteesta. Silloin oli vielä Vaatehuone-ketju olemassa. Se oli K-kauppa. Asiakas osti jotain vaatteita ja maksoi kassalla. Risto-niminen myyjä heitti kassalla vielä täkyn:
“Otappa tuosta vielä sukkahousuja. Saat neljät 10 markalla”
Siihen asiakas: “Ei, en ota. Otan Prismasta, saan sieltä kolmet kympillä”
Risto: "Mutta, täältä neljät.
Asiakas: “Niin niin, muttako minä saan siihen bonukset päälle”

Tarina on taivahan tosi. :smiley:

9 tykkäystä

Mua nyppii tuo tietojen kerääminen, mutta valta ei muuten kuin itseäni koskevien asioiden kohdalla.
Valtaa enemmän minua kiinnostaa rehellisyys.

Ei liene sattumaa, että bonuskyttäämätön Lidl kasvattaa suosiotaan duopolin kustannuksella.

Kauppias varmaan voisi tulkita tavaroiden osto ja myyntivolyymeistäkin mitä tavaraa kuluttajat haluavat hyllylle, mutta ei. Pitää olla taustalla kallis bonuskyttäyssysteemi nostamassa hintoja.

1 tykkäys

Ja kyllähän markkinoinnissa tuota dataa ostetaan monilta eri tahoilta. Täten pystytään tekeen erilaisia luokituksia asiakkaista ja kohdentamaan mainontaa paremmin. Autoliikkeillä esim. voi olla monia eri datalähteitä markkinoinnin pohjalla ( VRK, Trafi, VTJ, yms.) sieltä voidaan rajata kohderyhmäksi esim. Henkilöt jotka ovat vaihtaneet autoa 2-5 kertaa viimeisen 10 vuoden aikana ja joiden bruttotulot on n. 50.000-80.000€/ vuodessa. Tai henkilöt joilla on sedan ja perheenlisäystä tullut viimeisen kahden vuoden aikana.

Oikeastaan noita kohdistusmahdollisuuksia on aika pirun paljon. Lipes nyt, ehkä hieman näistä ruokakaupoista tämä.

1 tykkäys

Sekoitat kaksi täysin eri asiaa toisiinsa. Lidl toimii eri tavalla. Se hommaa tuotteensa sieltä, mistä se saa ne halvimmalla ja myy eteenpäin pienellä katteella. Siinä sivussa se päättää monet asiat asiakkaan puolesta eli Lidl helpottaa asiakas sillä, että asiakkaan ei tarvitse tehdä jatkuvasti valintoja. Lidlissä asiakkaalla on suppeampi valikoima, josta hän ottaa yleensä sen artikkelin, jonka hän tarvitsee.

Lidlin toimintaperiaate on toinen kuin suomalaisilla yrityksillä. Lidl on asettanut standardiksi itselleen tehokkuuden ja hinnan - se ei pyri palvelemaan asiakaspalvelulla. Se tekee hommasta asiakkaalle helppoa omalla tavallaan: se laittaa tuotteet sellaisena hyllyyn kuin ne ovat ja valikoima on se massavalikoima. Kaikesta löytyy se yksi esimerkkituote, mutta ei mitään massiivista viittä hyllyä erilaista lihaa vaan esim. leikkeleitä on se muutama perus.

Lidl kerää ihan samalla asiakastietoa kuin kaikki muutkin, mutta se ottaa tietonsa suoraan maksukorteista ja maksuhistorioista. Se siis toisin sanoa kerää datansa eri tavalla ja suoraan kassalla. Lidlin kohderyhmä ovat asiakkaat, jotka eivät välitä mistään muusta kuin hinnasta. Se on myös se perimmäinen juttu: asiakkaat, jotka haluavat halvalla helppoja perustuotteita. Toisaalta Lidl myös muokkaa sijoittelullaan ja tyylillään kauppansa sellaisiksi, että ne vastaavat asiakkaan mielikuvia. Lidl on hyvin simppeli konsepti ja asiakas mukauttaa omat odotuksensa siihen.

Jos sinä menet Prismaan niin odotat sitä, että näet myyjiä hyllyttämässä tuotteita ja odotat sitä, että käytävät ovat siistejä ja tilavia. Kun menet Lidliin niin odotat sitä, että paikka on täynnä ihmisiä, käytävät ovat pieniä ja odotat sitä, että hinnat ovat halvat. Siinä ne odotukset ovat ja siihen Lidl vastaa.

11 tykkäystä

No ei pidä paikkaansa. S-ryhmällä ja Keskolla on näennäinen valinnanvapaus, mutta Lidlissä on esim lihaa vuoden aikana tarjolla useammanlaista kuin Prismassa. Siellä ei ehkä ole 74 erilaista pakettia jauhelihaa, mutta sieltä on saatavilla kausittain erilaisia lihoja hyvinkin paljon. Itse käyn Lidlissä paitsi edullisuuden, myös erilaisen valikoiman ja ennen kaikkea riippumattomuuden kahdesta markkinoiden tuhoajasta vuoksi. Kesko ja S-ryhmä ovat pilanneet suomalaisen valinnanvapauden elintarvikkeiden suhteen.

Kalat ja lihatkin ostan mieluiten hallista ja kasvikset torilta. Haluan tietää mitä syön ja valita itse mitä ostan, minua ei Kesko tai S-ryhmä palvele millään muotoa. Ainoa syy käydä kyseisissä kaupoissa on että ne ovat lähellä.

8 tykkäystä

Mielenkiintoinen tulkinta kommentistani. Se on ihan tosiasia, että Lidlillä on se pysyvä valikoima ihan helkkarin suppea. Ja en ole valittanut Lidlin lihaosastosta millään tavalla ja sesongin mukaan vaihtuvat lihat ovat hyvä asia. Pointtini on enemmän jo pelkästään se, että Lidlissä asiakkaalla on vähemmän valinnanvaraa. Juuri niin kuin sanoit niin Prismassa on 7 pekonia ja 74 jauhelihaa.

Ilmeisesti tulkitsit syystä tai toisesta kommenttini negatiiviseksi, vaikka yritin listata Lidlin aivan selvän kilpailuedun.

2 tykkäystä

Otin ainoastaan kantaa viestistäsi lainaamaani lauseeseen. Lidlissä käydään muistakin syistä kuin edullisuuden takia ja sieltä saa erikoistuotteita joita ei S- tai K-ryhmän ketjuista saa. En ole Lidlin puolesta vaan isoja ketjuja vastaan, jotka määräävät mitä suomalaiset syövät. Minä haluan päättää itse ja siksi suosin pieniä ja yksityisiä. Kilpailua haluan lisää, en enempää samaa tavaraa erilaisissa pakkauksissa.

7 tykkäystä

Tästä olen samaa mieltä, mutta Lidl ei kyllä ole pieni eikä yksityinen :smiley: Itse asiassa Euroopan mittakaavassa Lidl on oikeasti maailmanluokan tekijä kun taas suomalaiset kaupat ovat sen toimintaan ja tehokkuuteen verrattuna täyttä nappikauppaa.

7 tykkäystä

No ei tarvitse tahallaan väärin ymmärtää tai tyhmäksi väittää. Lidl on erilainen ja pakottaa isommat reagoimaan. Yksityisiä suosisin, mutta S- ja K-ketjut ovat syöneet ne. Ja se on se ongelma.

Kilpailua toki tarvitaan lisää, se on ihan selvä asia. Kuitenkin S-ryhmä ja K-ryhmä pärjäävät Suomessa lähinnä siksi, että heillä on vakaa ja maksukykyinen asiakaskunta. Ei kukaan ilman asiakkaita pärjää eli niin kauan kuin ihmiset kiikuttavat rahansa S- ja K-ryhmälle sen suurempia miettimättä niin minkäänlaista muutosta ei kyllä ole tiedossa.

Olen itse ollut kaupassa töissä sen verran kauan aikanaan, että tiedän kuinka sairas maailma tuo on esim. tällä hetkellä. Varsinkin Osuuskauppa on kyllä kohtalaisen ahne ja aika usein voittoa siivutaan työntekijöistä ja alkutuottajista. Aikanaan tuo varmaan muuttuu, mutta vaatii ekana sitä, että asiakkaat muuttavat käytöstään.

2 tykkäystä

Minulle yksi tärkeä syy käydä Lidlissä on asioinnin nopeus ja helppous. Tuotteita on monissa kategorioissa tasan se yksi ja tyypillinen kauppareissu sujuu noin vartissa sen sijaan, että tarvitsisi tarpoa Prisman tai Citymarketin loputtomia hyllymetrejä tuntitolkulla (ja kerätä samalla heräteostoksia matkalta). Koetapa nimittäin selvitä jostain Prismasta alle kolmen vartin siten, että olet isommalla jengillä liikenteessä. Käyn Lidlissä myös yleensä sellaisiin kellonaikoihin, jolloin mitään ruuhkaa tai tungosta ei ole. Myös K-Market tai Sale on nopea asioida, mutta Lidl on niihin verrattuna jo ylivoimaisen halpa. En kuitenkaan käy pelkästään Lidlissä, vaan paljon on tullut käytyä läheisessä K-Marketissa ja S-Marketissa myös.

Mitä tuohon valikoimaan tulee, niin joskus Lidlin on vähän turhan suppea ja menen tarkoituksella johonkin toiseen kauppaan, jotta saan vaihtelua. Lidlin perusvalikoimaa toki täydennetään lähes viikoittain esim. erilaisilla teematuotteilla, mutta siitä huolimatta jos vedät samoja maustamattomia naudan paistisuikaleita viikosta toiseen, niin kyllähän se vähän tympäisee. Näin niin kuin kärjistettynä esimerkkinä. Pakasteissa Lidlillä toki on aika hyvin täydentävää valikoimaa, mutta monet tuoteryhmät uupuvat täysin ja välillä vain kaipaat jotain, jota Lidlissä ei yksinkertaisesti ole.

Kilpailua tosiaan tarvittaisiin vielä ainakin yhden merkittävän toimijan verran lisää, sillä S- ja K-ryhmät pystyvät edelleen ylläpitämään lähes täydellistä hintakartellia. M-ketju ei vaan riitä ellei se kasva todella reippaasti. Oikeastaan toivoisin markkinoille vielä yhtä merkittävää ulkomaista toimijaa.

6 tykkäystä

Yhden vuoden olen käyttänyt elämästäni vakuutusten myymiseen ja silloin tuli havaittua, että keskimääräinen suomalainen ei ymmärrä prosenteista ja bonuksista yhtään mitään. Moni oli huolissaan jostain viiden prosentin keskittämisalennuksen menetyksestä toiseen firmaan, kun tarjolla oli joissain tapauksissa useamman satasen suuruinen säästö nykyiseen tilanteeseen.

8 tykkäystä

Aldi jos tulisi Suomeen niin se olisi kyllä live is life nannaa naannanaa. En tiedä mikä on tilanne tällä hetkellä (tuskinpa on paljoa muuttunut), mutta aikoinaan ihmettelin Saksassa, kun se oli vielä Lidliäkin halvempi. Muutoin kylläkin hyvin samalla konseptilla toimiva ketju.

5 tykkäystä

Tuorein ruokakorivertailu on tämän vuoden tammikuulta ja sen on tehnyt Helsingin Sanomat (hs.fi 11.1.2018). Vertailu on tehty 30 eri tuotteella poimien halvin vaihtoehto kustakin. Ruoan hinta on kääntynyt kaikissa kaupoissa selvään nousuun verrattuna vuoden takaiseen. Syyksi on ilmoitettu raaka-aineiden hintojen nousu. Eniten hintojaan nosti Prisma (22%).

Mielenkiintoinen tapa “huijata” ruokakorivertailussa on S-ryhmän keino eli pitää Jumbon Prisman hintoja muuta maata alhaisempina, koska moni toimittaja hakee hintatiedot juuri sieltä :grinning: Toinen tapa “fuskata” tällaisessa vertailussa on myydä kunkin ryhmän halvinta tuotetta polkuhintaan. Ruokakorivertailu ei kerrokaan mielestäni läheskään koko totuutta hintatasosta.

Voimakkaimmin vertailutuotteiden hinnat nousivat Jumbon Prismassa. Siellä ostoskori kallistui peräti yli seitsemän euroa eli noin 22 prosenttia.

Viime vuoden vertailua varten HS tarkisti pistokokeenomaisesti hinnat kolmessa Prismassa, ja ne osoittautuivat tuolloin Jumbon Prismaa kalliimmiksi.

ruokakori

Lähde: https://www.hs.fi/talous/art-2000005520020.html (vain tilaajille)

3 tykkäystä

Tuossa linkissäkin se selvästi sanotaan. 300€ ruokaa, 200€ bensaa ja 1000€ elektroniikkaa kuukaudessa on 1500 plussapistettä = 7,5€. Siinähän tuo kusetus onkin, kun jotkut luulevat saavansa 75€.

K-kauppa ei anna plussarahaa yhtä hyvin kuin S-ryhmä bonuksia. K:n kohdalla kannattaa kuitenkin huomioida plussakortilla saatavat alennukset. (Joistain tuotteista kymmeniä prosentteja.) Minun tuli hankittua plussakortti, kun ostin vajaa 10 vuotta sitten Anttilasta kameran, josta oli hyvä plussatarjous. S-asiakasomistaja olen ollut parikymmentä vuotta. Molempien ryhmien kaupoissa tulee nykyään asioitua.

Maksukortin lisäksi pitää näyttää muutakin korttia,että alennus tulee. Tai maksukorttia ajoissa.

1 tykkäys

Olisi haukkunut saksalaisketjun myyjää natsiksi, kun nipottaa tuolla tavalla. Lyönyt niin sanotusti natsikortin pöytään. Se olisi varmaan kelvannut kortiksi.

8 tykkäystä

Luulenpa, että Lidlin myyjätkin saattavat olla hieman ymmällään noiden toimintatapojen suhteen.

• Tuleeko maksuhetkellä erikseen tiedustella, löytyykö asiakkaalta alennukseen oikeuttavaa (mitä tahansa) korttia
  • Kelpaako pelkkä maksukortti THE kortiksi > ilmeisesti ei

Inhimillisiä unohduksia ja virheitäkin varmasti käy, sillä sen verran ainutlaatuinen tilanne kyseessä. Hauskaa irvailua bonuskorteille kaikesta huolimatta.

2 tykkäystä

Minä en lipun pelossa moista uskaltaisi kirjoittaa. Natsilipun.

On tuossa kyllä käsittämätön ero, kun K-marketissa ruokakori maksaa 75 % enemmän kuin Lidlissä. Minkäslaiseksi stokkan herkku on muuttunut? en ole halunnut käydä edes katsomassa.