Säästäminen ja sijoittaminen

Varmasti näin, mutta jos osakkeet ylittävät odotukset, mutta kurssit eivät silti nouse, niin ollaanko jo nousun huippukohdassa?

Sitähän ei osaa kukaan sanoa millon ollaan huipussa. Olisikin helppoa jos sen tietäisi. Silti mä näen osakkeiden tuoton pitkällä aikavälillä ihan hyvänä, ja huomattavasti parempana kuin talletuskoron.

Hitsi kun en muista lukua enkä lähdeviitettä, mutta sijoituskonsultti Mika Hyttinen aloitti tyttärelleen indeksirahaston suunnilleen 2008 huippuaikoina. Aloituksen ajoitus meni siis ihan vihkoon, mutta kokonaistuotto ja vuosituotto tähän päivään oli kuitenkin ihan jees.

Juttu löytyy jostain hänen nettituotannostaan.

1 tykkäys

Veroehdotus on pamahtanut kaikille postissa ja on viimeiset hetket ilmoittaa mahdolliset vähennykset pääomatuloista. En ole aiemmin ymmärtänyt mitä kaikkea voi vähentää pääomatuloista, mutta tänä vuonna koin herätyksen ja selvittelin asioita. Liityin myös osakesäätäjien- ja veronmaksajain keskustiittoihin, joista on ollut hyötyä näitä selvitellessä. Keräsin alle muistilistaa mitä kaikkea osakesijoittaja voi vähentää. Toivottavasti listasta on jotain hyötyä palstatovereille :+1:

  1. Sijoittamiseen liittyvä kirjallisuus
  2. Sijoittamiseen liittyvät lehdet (kauppalehti jne)
  3. Osakesäästäjien keskusliiton jäsenyys (sis. Viisas raha lehti)
  4. Veronmaksajain keskusliiton jäsenyys (sis. Taloustaito lehti)
  5. Tietokoneet, tulostimet, jne
  6. Internetliittymä
  7. Matkapuhelinliittymä?
  8. Työhuonevähennys (820€, 410€ tai 205€)

Jos voidaan todentaa että kulut liittyvät täysin sijoitustoimintaan vähennys on 100%. Jos taas käytät esimerkiksi tietokonetta tai internet liittymää myös muihin asioihin on vähennysoikeus 50%. Yleensä kohdat 1-4 voidaan vähentää 100% ja kohdat 5-7 50%.

Minun tulkinta on että matkapuhelinliittymän voinee myös vähentää (50%)? Käytän todella paljon aikaa puhelimella sijoitusinformaation lukemiseen. Internetliittymän verottaja hyväksyy mukisematta (50%).

Työhuonevähennys on monimutkikkaampi. Täysi vähennys on 820€ mikäli sijoittaminen pääasiallinen toimeentulo, 410€ huomattavien tai säännöllisten sivutulojen hankinta ja 205€ jos tulot satunnaisia. Miten olette asiaa tulkinnut ja millaisilla pääomatuloilla tai omaisuudella olette saaneet 410€ vähennyksen? Ainakin 205€ on ilmeinen mikäli on edes jotain pääomatuloja. Mielestäni myös 410€ ehdot täyttyy, jos pääomatulot on vuosittaisia. Verottaja ei ole selkeästi kertonut rajoja. Lisäksi kasvurahastot ei maksa osinkoja, vaikka sijoitustoimintaa ovat siinä missä suorat osakkeetkin ja siitä syystä vuosittaiset pääomatulot (ilman rahastojen myyntejä) voi olla pienet suhteessa sijoittettuun varallisuuteen.

Toki sitten asuntosijoittajille on omat liitot joiden jäsenyydet voi vähentää.

3 tykkäystä

Internetliittymä ja matkapuhelinliittymä menee 50% vähennyksiin. Office toimistosovellusten vuosilisenssi myös 50%, tottahan sää dokumentteja kirjoitelet ja lasket excellillä arvioita jne.
Tietokone tai matkapuhelin on itselle epäselvä, olisko vähennys 50% ostohinnasta perustein kuten liittymät. Mutta meneekös se sitten ostovuoden vähennyksenä vai esim kolmen vuoden poistona?

Pääomatuloista voi vähentää niiden hankkimisesta aiheutuneet kulut.

Työhuone yms. vähennysten kanssa voi tulla pieni haaste jos samaan aikaan sinulla on ansiotuloja. Veikkaan (en tiedä) että verottaja pyrkii vähentämään työhuoneen ja -välineet ensisijaisesti ansiotuloista. Huom! Ansiotulovähennys on automaattisesti 750, joten sen alle jääviä kuluja on turha ilmoittaa. Sinullehan ei ole väliä mistä tulosta vähennetään, kunhan vähennetään. Mutta toki aina kannattaa yrittää. Jos vähennät vaikka työhuoneen pääomatuloista, niin perustelut kannattaa kirjoittaa huolellisesti.

Periaatteessa 410e työhuonevähennys ansiotuloista olisi itsellä selkeä, mutta juurikin tuo 750e omavastuu ei anna aihetta iloon. Pitäisi olla muutakin, kuten työmatkat, millä pääsisi tuon 750e ylitse.

Pääomatuloissa ei ole omavastuuta. Sen vuoksi kannattaa ainakin yrittää.

Lisäksi, kyllähän tuon työhuoneen voi saada myös molemmista, eli ansio ja pääomatuloista erikseen, mikäli on perusteet olemassa. Voit vaikka laittaa 410e molempiin. Ainoastaan maksimi on 820e.

Mä oon aloittanut osakesijoittamisen 2007 ja olen oikeastaan ollut vain ostohousut jalassa, Nokia on ainut mitä olen joskus myynyt, se kyykkäs muutama vuosi sitten aika reilusti niin niitä ostin ja myin hetken päästä pois. Tosin sen jälkeen olen ostanut niitä taas.
Muuten holdailen vain ja tarkoitus on kerätä osinkoja eläkeikään saakka, ja sitte katsotaan myydäänkö ne pois vai annetaanko olla vain.

2 tykkäystä

Työhuonevähennyksen nykyiset määrät ovat 840/420/210€. En edes viitsi yrittää muuta kuin pienintä määrää, se on mennyt läpi aiemmin.

Onko näkemystä asuntorahastoista, esim FIM Asuntotuotto tai joku muu? Rahaston kulut on kovat, mutta asuminen toisaalta on pakollista, joten voisi olettaa että riski pääoman menettämisestä olisi pieni. Tuotto ehkä luokkaa muutama prosentti, jota syö mm. asuntojen jatkuva kallistuminen kasvukeskuksissa. Eli olisiko tämä vaihtoehto sijoitusasunnolle? Mitä hyvää mitä riskejä?

Telia vihdoinkin saanut Euraasian roskat siivottua, niin sitten aletaan leikkimään vähän perinteistä mediayhtiötä. #vainteliajutut

Nordnetilla on hyvä tarjous nyt pienillä rahasummilla sijoittaville.

Kotimaiset ostokset max 200€ vain 0,99€ kuluilla. Itse ajattelin ostaa muutamalla satasella… Nordea, Nokia, Sampo. Nuo ainakin lähtökohtaisesti kiinnostaisivat, onko heittää muita vinkkejä vakavaraisista yrityksistä?

2 tykkäystä

Neste toki, joskin osakkeen hinta alkaa olla jo aika tapissa :smiley:

Onko täällä ketään, joka olisi perehtynyt vertaislainoitukseen ja lähtenyt leikkiin mukaan?

Tietenkin vakavaraisuuden lisäksi saisi olla vielä jonkin verran kasvuvaraa. Myös varma osinko on hyvä perustelu osakkeen valinnalle.

Niin pienillä summilla tässä pelataan, että tuo parin euron vuotuinen osinko ei niin vielä tunnu missään. Mutta ehkä 10 vuoden päästä osinkoa tulee jo vaikka 100e vuodessa.

Tutkippas Revenio ja Outokumpu. Molemmissa mielestäni iso potentiaali.

Revenion isoin bisnes on silmänpainemittarit ja niihin myytävät anturit. Liiketoimintamalli on hyvä, koska tuo anturimyynti tuo jatkuvaa kassavirtaa aika mukavasti. Uusia liiketoimintoja putkessa muutamia, osa tuottaa jo, osa ei vielä. Noussut poskettomasti viime vuosina, mutta nousuvaraa nähdäkseni edelleen vaikka kuinka paljon.

Outokumpu on varmasti tutumpi. Kurssi heiluu nopeasti ja osake on mielestäni alihinnoiteltu. Outokumpu on vahvasti riippuvainen suhdanteista ja poliittisesta pelistä, eli tarjoaa vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Potentiaalia isoon kurssinousuun kuitenkin olemassa.

Molemmat edellämainitut löytyy omasta salkustani ja tarkoitus pitää siellä pitkään. Tämä ei ole sijoitussuositus.

1 tykkäys

Outokumpua mulla oli aikoinaan salkussa. Luovuin kuitenkin osakkeista kun yhtiön velka on mielestäni huomattava riski. Toisaalta investoinnit maksaa ja niitähän yhtiö tuossa taannoin teki. Nyt kaikki Outokummun omistajat sormet ristiin, että Trumpin Meksiko aita tehdään Outokummun teräksestä. :+1::+1::+1:

Reveniosta en sen enempää tiedä.

Mulla on kymmenen vuoden historia Outokummun kanssa. En ole yhtähaksoisesti omistanut, mutta usein ollut salkussa ja yleensä tarinoilla on ollu onnellinen loppu. Nyt on isohkolla painolla ja tarkoitus pitää kiinni.

Itse tankkasin Outokumpua ihan vastikään, kurssi tullut alas jotain 40% syksystä, alkaa olla todellakin ostohinnoissa. Tämän lisäksi raakametallin hintojen oletetaan nousevan 3-4% vuoden sisällä, joka käytännössä meinaa Outokummulle enemmän tuloja. Omaa pohdintaa toki vain :slight_smile:

Mää oon kans tankkaillu pikkuhiljaa viimeisen puolen vuoden aikana. P/E -luku alle kympin ja omaa pääomaa/osake yli 6€ osakkeen hinnan ollessa alle 6€. Aika harvinainen tilanne. Eväitä alkaa olla isompaankin nousuun.

1 tykkäys