Perustellusti voi myös kyseenalaistaa nykyisen markkinatason, koska kurssit ovat suurelta osin palautuneet pandemiaa edeltäneelle tasolle, mutta liiketoimintaolosuhteet eivät.
Ihan noin mustavalkoisesti ei voi ajatella. Esimerkiksi IT-alaa korona on lähinnä hyödyttänyt, sillä se nopeuttaa digitalisaatiota. Samoin hyötyvät peliyhtiöt ja uusiutuva energia. Näiden kursseissa onkin otettu reilua etukenoa ja kaikki yhtiöt eivät tule tulevaisuudessa voittamaan.
Sen sijaan koronakärsijät ovat edelleen “halpoja” ja alle pandemiatason, kuten pankit, matkailufirmat ja perinteinen energia.
Yleisesti markkina on tosiaan korkealla, mutta niin kauan kun korkotaso on pohijlla en odota suurta muutosta.
Digitalisaatio saa tästä tosiaan työnnön ja on nytkähtänyt pikavauhtia muutaman vuoden eteenpäin, kun viimeisiä änkyröitä on pakotettu etäpalveluiden äärelle. Tämä näkyy tietysti myös maailman pörsseissä, korkeilla arvostustasoilla.
On kuitenkin syytä huomata, että myös Helsingin indexit porskuttavat ATH-tasoissa, eikä OMXH25 sisällä kovinkaan paljon pandemiasta hyötyjiä.
Juu totta Helsingin pörssin osalta. Indeksi on korkealla ja en siihen sijoitaisi. Koronan suurin hyötyjä OMX25 lienee Neste, joka nostaa indeksiä ihan mukavasti. Konepajat ovat merkittävässä roolissa ja ne ovat vaihteeksi taas korkealla, mutta tämän vuoden näkymätkin ovat hyvät sillä sektorilla. Sampossa on mielestäni eniten nousupotentiaalia suurista yhtiöistä.
Näin suomalaiset NHL- ja KHL-tähdet ovat sijoittaneet miljoonansa
Olen tässä ihmetellyt, että miksei Korona ole vaikuttanut terveydenhoitoalan yrityksiin… eli perinteisiin lääkäritaloihin (Terveystalo, Pihlajalinna…) Luulisi näin maalaisjärjellä, että bisnes luistaa kun jatkuvasti testataan jne.
Maalaisjärjellähän tämä menisi juurikin näin, mutta totuus on hieman toinen. Yksityisten lääkäripalveluiden kysynnän elpyminen on alkanut, mutta tuossa esimerkiksi Terveystalon puolivuotiskatsauksessa on avattu aika hyvin koronan vaikutukset näihin firmoihin:
https://www.terveystalo.com/Global/Life/Dokumentit/2020%20TTALO%20puolivuosiraportti%20FI.pdf
Eli kun korona iski päälle niin muiden terveyspalveluiden käyttö ja sitä kautta yritysten kysyntä laski voimakkaasti.
Pitkän tähtäimen sijoituksena olen tähyillyt näitä yksityisiä terveyspalveluiden tarjoajia (ja esimerkiksi mainittua Terveystaloa), mutta toistaiseksi olen pysynyt näistä erossa erityisesti poliitiisista riskeistä johtuen.
Itsellä on Pihlajalinnaa jonkin verran ja toivo heräsi kun Mehiläinen teki ostotarjouksen. Olisi tullut ihan kiva nousu. No se meni puihin ja ollaan melkein lähtökuopissa.
Pihlajalinna on kiinnostava seurattava nyt sekin kyllä ehdottomasti. Mitenköhän paljon ehtivät jo sopeuttaa omaa organisaatioon ja toimintaansa ostotarjousta silmällä pitäen (läpimenohan oli erittäin todennäköinen) vai rullaako siellä hommat ihan täysin ennallaan?
Tämä sopii useampaan ketjuun, mutta sijoitusnäkökulmakin tässä on.
Viime aikoina on mediassa ollut huhua, että Apple aikoo tosissaan keskittyä oman sähköauton kehittämiseen. Hyundai ehtikin jo lipsauttaa, että neuvottelut ovat käynnissä. Samassa autonvalmistajan osakekurssi raketoi.
Applen siirtyminen automarkkinoille olisi suuri aluevaltaus. Suunnitelmat kuulostavat siltä, että Apple suuntaa premium autojen markkinalle ja tulee varmasti ottamaan siitä kyllä osansa, jos suunnitelma toteutuu.
Hyundai ehti jo vahvistaa keskustelleensa Applen kanssa itseohjautuvan sähköauton kehittämisestä, mutta muutti lausuntoaan kahdesti saman päivän aikana.
HYUNDAIN osake kallistui ensimmäisten uutisten jälkeen enimmillään yli 24 prosenttia verrattuna torstain päätöskurssiin. Hyundai on listattu Etelä-Korean pörssiin.
Viimeksi olin sijoittanut 2019 heinäkuussa. Tänään sain “taas” aikaiseksi laittaa rahaa säästöön tuonnekin, jos tuosta saisi luotua nyt kuukausittaisen tavan.
Onhan tuolla tullut tienattua jo hiukan alle 12€. Jos oisin aikaisemmin ruvennut siirtämään rahaa aktiivisemmin tuonne, niin summa olisi varmasti isompi.
Tuossakin puhutaan noin 1,5 vuoden jaksosta ja pankin säästötileillä olevat rahat ovat tuottaneet monta kertaa vähemmän. Kyähän tää innostaa siirtää entistä aktiivisemmin tuonne.
Automaattisesti, kerran kuussa, 15€ riittää. Aika on tärkein momentti ja sinulla sitä vielä on riittävästi.
Olisin yllättynyt jos sieltä tulisi auto, siis neljä pyörää ja kasa metallia. Jonkinlainen alusta kuulostaisi enemmän Applelta. Applen televisiokaan ei lopulta ollut televisio ja tässä on vähän sama tilanne.
Asuntosijoittaminen on viehättänyt itseäni jo jonkin aikaa. Tavoitteena joskus taloudellinen riippumattomuus tai ainakin mahdollisuus pidempiin lomakausiin
Nyt olisi jonkinlainen mahdollisuus sijoittaa alkupääomaa 20-25t€ ja alkaa katsomaan ensimmäistä sijoitusasuntoa.
Onko kokemusta www.sijoitusasunnot.com sivustosta? Näyttäisi olevan esimerkiksi Jyväskylässä ihan ok hinnalla/tuotolla asunnot. Vai pitääkö vain itse kahlata Etuovea Tampereen osalta? Tuntuu, että järkevimmät myydään tiskin alta.
Muutamia vuosia sitten tutkiskelin tätä asiaa, mutta parhaat asunnot tosiaan menevät pöydän alta muille. Ja nykyään asuntojen (myös huonokuntoisten) hinnat ovat nousseet niin korkeiksi, että hyvää tuottoa on hankalampi saada. Tähän kun lisätään taloyhtiön remontit ja tyhjät kuukaudet ilman vuokralaista, niin riskiä on.
Mutta jos olet lähdössä tähän, niin itse tutkiskelisin yliopistokaupunkeja, joissa on paljon nuoria. Jostain saattaa löytyä halpoja helmiä ja pääset lyömään rahoiksi. Onnea matkaan!
Kannattaa tutustua uudiskohteiden verotukseen, lähinnä siis rahoitusvastikkeen vähennyskelpoisuus tässä pointtina.
Toinen, mitä kannattaa miettiä on strategia. Haluatko hyvää tuottoa vai arvonnousua. Esim. Raumalta saa varmaan hyvää prosentuaalista tuottoa, mutta asunnon arvo ei todennäköisesti kasva. Tampereella tuottoprosentti on huono, mutta asunto säilyttää todennäköisesti arvonsa, luultavimmatusti jopa kasvaa.
Mulla muutamia asuntoja Tampereelta ja Ylöjärveltä. Olisko peräti yksi tyhjä kuukausi neljään vuoteen osunut. Kaikki asunnot suht uusia ja hyvällä sijainnilla. Riskejä siis on, mutta niitä kyllä vahvasti liioitellaan.
Juuri samanlaista pohdintaa on ollut itselläni.
Strategisesti mietittynä tuo oma “taloudellinen riippumattomuus” on ehkä enemmänkin “taloudellinen turva”. Sijoitusasunto makselisi itse itseään esimerkiksi seuraavat 5-10 vuotta, jonka jälkeen voisi tarvittaessa myydä mikäli paha päivä sattuisi. Toki mahtavaa olisi jos tuottoa tulisi siinä sivussa.
Tampereen hinnat on melko kovat ja nousua ei välttämättä ole luvassa. Kun taas olen tutkinut Jyväskylää vaihtoehtona, jossa hinnat maltilliset ja potentiaalia kaupungissa löytyy. Isohko kylä sekä yliopisto…
Väitän päinvastaista. Kaupungistumisen megatrendi pitää huolen, että vähänkään pidemmällä tähtäimellä Mansessa ei asuntojen hinnat laske. Vaikutus ulottunee myös ympäryskuntiin. Tämä siis omaa mutua.
Olen pitäytynyt näissä tutuissa kaupungeissa, koska kontikenttäetu. Tietää nurkat, että mistä ostaa ja mistä ei.
Tarpeeksi pitää sijoitushorisontti takaa sen, että omistamisessa on järkeä, vaikkei joku tuottoa mittaava tunnusluku olisikaan ihan 5/5. Ihan sama pätee osake- tai rahastosijoittamiseen.
Apple neuvottelee nyt ainakin Hyundain kanssa auton käytännön toteutuksesta, joten tuskin tosiaan valmistaa autoa itse. Onhan Apple aiemminkin ostanut mm. Samsungilta OLED-näyttöjä ja Inteliltä siruja Applen omilla spekseillä. Auto olisi sama suuremmassa mittakaavassa eli päällä lukee “Apple Car”, mutta valmistajana on joku muu.
Kiinnostavaa sikäli, että viime aikoina on liikkunut huhuja teknologiajättien pilkkomisesta ja nyt Apple olisi menossa aivan uudelle markkinalle.
Totta… aina oppii uutta.
Itse en osakkeiden kanssa jaksa alkaa opettelemaan. Pieni sijoitus on kiinni osakkeissa, mutta ei minun osaamisella rikastu
Rahastoissa tällä hetkellä kiinni loput ja siksi tämä asuntosijoittaminen kiinnostaisi.
Tampereella pitäisin uudehkojen asuntojen arvonnousua varmana ja jos tähän lähtisi, niin katsoisin noin 30-35 neliön yksilötä ratikkareitin varrelta. Esim. Kalevasta tai Hiedanrannasta. Itä-Tampere on parempi koulujen läheisyyden takia. Tuottoa näistä ei paljoa saa, joten täytyisi luottaa arvonnousuun.