Sienet - kerääminen ja kokkaaminen

Onko noin? Uskon, että on. Nopeasti alustuksena, että itse olen suppilovahveroiden, kantrellien ystävä. Tänään sitten otettiin talteen lampaankääpiä ja kokeillan huomenna joko pihveinä tai keittona. Kommenttikenttä on vapaa. Täällä voi kysyä, antaa vinkejä ja ihan mitä vain, kunhan ei sieniläppää.

1 tykkäys

Kyllä meitä muitakin sienien ystäviä löytyy. Suosikeista tietysti suppilovahverot, kantarellit, tatit, ja monet muut :slight_smile: Sienikausi alkaa siinä kesäkuun lopulla ja jatkuu kunnes lumi on maassa eikä suppilovahveroita enää löydä. Alkaisi aikasemminkin mutta kun ei ole mitään hyvää korvasienipaikkaa tiedossa. Nopeina vinkkeinä; rouskuista saa todella hyvää sienisalaattia, mustatorvisienet kannattaa kuivata ja hienontaa ja käyttää putua mausteena varsinkin keittoihin, suppilovahverot sopivat loistavasti paprikan ja sipulin kanssa täytteeksi itse tehtyyn pizzaan, tatit lisukkeena esim. pihvin kanssa ja kantarellit sopivat melkein mihin vaan, mm. munakkaaseen :slight_smile:

Sienikausi on nyt parhaimmillaan ja lähinnä mökkiseudulla tulee käytyä etsimässä sieniä. Tatteja on jo löytynyt hyvin, kantarellejakin jonkun verran. Mustatorvisieniä en ole mökin lähistöltä löytänyt kuin yhtenä vuonna ja suppilovahverotkin antavat vielä odottaa vaikka joiltain alueilta niitäkin on jo löytynyt.

PS: Sienihulluus iski vuonna 2005 ja vielä mennään täysillä :stuck_out_tongue:

2 tykkäystä

Heitän eriävän mielipiteen ja sanon etten voi sietää sieniä. Limaisia, kimmoisia ötököiden houkuttelijoita.

8 tykkäystä

Savusienet, siinä se. :smiley: Mutta tosi asia on se ettei sienet mene edes pitsassa. Hyi.

Nyt, kun kausi on käynnissä, onko ammattilaisvinkkejä aloittelijoille?

Mene metsään. :grinning:

Vai millaista vinkkiä olet vailla?

No joo:

Itse olen löytänyt hyvin vanhoista havumetsistä, missä metsäpohja on pääsääntöisesti sammal voittoista. Kannattaa katsella varsinkin metsänhoidon jäljiltä jääneitä oksia ja niiden lähistöä. Myös kaatuneet ja lahoamassa olevat puun rungot ovat hyviä paikkoja. Tai siis niiden aluset. Mättäiden vierestä, maakuopista ja niin edelleen.

Selkeästi tärkein on kumminkin tuo ensimmäinen lause.

@Kilo

E: Unohtui, rinteistä kannattaa ensisijaisesti katsella. Ja vielä on paljon pientä vasta nousemassa, joten ensi viikonloppu voi olla jo aika bueno.

E2: Eläinten polut ja niiden reunustat.

3 tykkäystä

Koiralenkillä käytiin ja samalla poimittiin muutama tatti. Hyvät muhennokset tulossa…

12 tykkäystä

Mitä jäbä duunaa?? Ihan sama missä käyt pyörähtämässä, niin aina on lopputuloksena iso läjä mitä hienoimpia herkkutatteja

Toiset kasvattaa hamppua, teikäläisellä on nähtävästi lämpölamppujen alla kasvamassa tatteja :grin:

4 tykkäystä

Kyllä maalla on mukavaa, Turuus nääs.

2 tykkäystä

Tasan ei käy nallekarkit kävin eilen rämpimässä kuusimetikössä, tuliaisina oli melkein enemmän hirvikärpäsiä kuin itse tatteja

2 tykkäystä

Itse rämmin eilen muutaman tunnin täällä pohjois-Kirkkonummella ja ämpärillinen rouskuja ja puolikas kantarellejä. Suppilovahverotkin tuloillaan. Hirvikärpäsiä niin maan per…sti… :slight_smile: :joy:

3 tykkäystä

Itse sain sienistä kiinni vasta yli 40 vuoden iässä. Kauhea kammo oli sieniin ja jos tiesin ruoan sisältävän sieniä niin en koskenut annokseen vaan jätin sen syömättä. Vaimoni söi sieniä vanhempani ja hänen vahemmat söivät sieniä kaikissa muodoissa ja tyrkyttivät aina…ei paras keino. Mutta pikkuhiljaa ja uskaltamalla kokeilla aloin vaan väkisin maistella, ensimmäinen kerta oli suolasieniä, eli rouskuja suolattuna ja sipulin kanssa pilkottuna…NAM. Edelleen pidän suolasienistä kaikkein eniten! Toki nyt syön kyllä kaikkea korvasienistä tatteihin ja mielelläni kokkaan niitä ruoaksi lisukkeeksi ym… Edelleen takaraivossa kolkuttaa se asenne ja ennakkoluulo mutta päätin olla ajattelematta asiaa. Ja onhan se sienien umami, maku joka minun makunystyröissä saa aikaan juhlat niin ihana ja upea maku! Jopa omalta pihalta joinakin vuosina saatu joitakin rouskuja jotka suolattiin ja nautittiin. Vaimo onneksi käy sienet noukkimassa ja pakastimessa on syksyn satoa jo korjattuna! Ja lopuksi vielä että tyrkyttäminen ei auta asiaa jos toinen ei syö, oma asenne sienien syömättä jättämisestä tarttui lapsiin ja he eivät koske sieniin lainkaan mutta ehkä hekin joskus kun rohkaistuvat niin saa isin aivopesun karistettua!

7 tykkäystä

Olen nähnyt aika monien raahaavan kotiin sienet kokonaisena. Itse taas metsällä totean monien hyvältä näyttävien sienien olevan ihan syötyjä sisältä ja heitän nuo kohdat pois. Olenko liian ronkeli vai tapahtuuko tässä sama vain kotona?

Turussa meillä on tällä hetkellä pojan kanssa Lemunniemi ainoa paikka mistä melkeinpä varmasti löydetään tatteja ja suppilovahveroita aina.

Mä olen laiska enkä jaksa “perata” sieniä metsällä. Varman menisi sama ajallisesti. Mutta viimeksikin oli hirvikärpäsiä niin että halusi sieltä nopsaan pois.

Tänään mennään taas anopin metsäpalstalle Perniöön. Tai mä en mene kun tehtiin jalkaopraatio keskiviikkona. Vaimo menee vanhempiensa kanssa ja mä jään katsoon lentistä.

1 tykkäys

Tässä frouvan tänpäivänen saalis.

6 tykkäystä

Tattia kerrakseen!

Koiralenkillä mun sienikatse bongasi pari kantarellia ja päätettiin myöhemmin hakea piirakkasienet. Tässä vajaan tunnin saalis ja nyt tiedossa uusi tosi hyvä sienipaikka.

9 tykkäystä

Kantarellien ystävänä lähdin jälleen jahtiin. Ostimme mökin kuusi vuotta sitten ja sinnikkäistä etsinnästä huolimatta kanttarelleja ei muutamaa sientä lukuunottamatta ole löytynyt.

Onko syksy otollinen sienille vai kuinka? Nyt löyty noin 15 litraa kanttarelleja, ihan hirveästi . Juuri väkästelen herkkuja pakkaseen. Kiva tehdä talvella kanttarellikastike tai supe omista aineista.

Aika pienillä jutuilla saa ittelle kivan fiiliksen, kun onnistaa.

8 tykkäystä

Pikkelöikää myös, herkkua

1 tykkäys

Mitä tässä tuttavilta kuullu niin niitä saa melkein peräkärryllä ajaa pois mettästä :joy:
Niitä on aivan älyttömästi tänä vuonna :+1: