Suhteeni Ilvekseen

Keskiverto ilvesläinen on vähän kuin vanha kommunisti. Useampi vuosi tullut oltua kapitalismin varjossa ja vähän, kun oma aate alkaa saamaan jossain kannatusta, niin se vuosikymmenien kaapissa lymyäminen purkautaa nyt nähdyllä tavalla ylitse äyräiden. Mikään ei kuitenkaan vie kommarilta tai ipalaiselta sitä nautintoa, mitä hän saa 50-, 60-, 70- ja 80 -lukujen kulta-aikojen muistelusta.

7 tykkäystä

Kuinka kettumaisia meistä tuleekaan jos oikeasti menestytään. Siis sillain al’a Tappara, että ollaan vaikka kuus kertaa peräkkäin finaalissa. Mut juu, tottakai Ilves leirissä aletaan röyhistelee rintaa kun vähän aihetta on. Teillä on ollut Tapparan leirissä vuosikausia helppoa kun Ilves on ollut niin heikko ettei me olla voitu sanoo oikeen mitään mihinkään. Senkun ootte kattellu meitä alaspäin ja tuumannut, että voi polosia. Ja ihmekkös tuo jos nyt on tullut jopa vähän extraa Tapparan suuntaan. Niin monta vuotta me ollaan kuunneltu sitä kettuilua. Ja kyllä tekin sen osaatte.

Hienoa kuitenkin, että paikallis asetelmat taas nostaa vähän tunteita pintaan. Varmasti Ilveksen miehillä nyt hiukan läikkyy ylikin, mutta eiköhän nekin siitä rauhotu. Eiköhän se Tapparakin ainakin tänävuonna edelleen ole parempi sitten kun kautta nippuun vedetään. Ja omasta puolestani toivon, että molemmat seurat kamppailisi niistä kärkisijoista. Aika moni Ilvesläinen näin ajattelee, vaikkei sitä ehkä ääneen sano. Jos Ilves joskus pelaisi finaalissa ni toivon ainakin, että vastustaja on Tappara. Se olis ihan hullua.

10 tykkäystä

Kyllä mä olen ainakin odottanut innolla, että ne ajat palaa, joita oli nuoruudessa. Hallissa aina 8044 katsojaa ja mieletön meininki! Hyvä vaan, jos sitä samaa löytyisi HYVÄSSÄ HENGESSÄ tulevaisuudessakin.

3 tykkäystä

Ihme halailua on havaittavissa tällä palstalla. On kiva, että Ilves menestyy, on kiva, että saadaan vastakkainasettulua.
Minä olen sitä mieltä, että on hyvä saada vastakkainasettelua, mutta lopettakaa nyt tuo halailu.
Ilves on Ilves ja Tappara on Tappara. Tällä palstalla (jos olen oikein ymmärtänyt) on Tappara henkisiä ihmisiä suurin osa. Ja käsittääkseni tämä on palsta on ensisijaisesti Tapparamielisille.

“Ilves menestyy, niin se on Tapparan etu jne.”. Paskat. Tapparan etu on se, että Tappara murjoo Ilvestä. Ja sama toisinpäin.

Sponsorirahoista käydään kovaa kilpailua ja siihen kilpailuun ei halailu auta.

43 tykkäystä

Tästä ollaan harvinaisen paljon samaa mieltä, nyt kun on 14 peliä vetänyt suonta ilves-leirissä niin on whatsapp ja messenger täynnä kuittia.
Eiköhän tämä tilanne kuitenkin taas normalisoidu ja pikkuveljeä lyödään kevään korvilla kuin vierasta sikaa. Olen sitten taas kuittailematta mitään mihinkään suuntaan talven, keväällä sitten aloitan, silloin on viime vuosina tullut muistutettua Juha-Matti Aaltosen suuret sanat, ”poijat pellaa syksyllä, miehet pellaa kevväällä”.
Muuta ei yleensä tarvi sanoa :muscle:

3 tykkäystä

Eli kun ilvesläiset kuittailee silloin kun on aihetta, niin se on “tuhmaa”, mutta kun itse kuittailet tilanteen tullen, niin se on “hienoa toimintaa”?

Työpaikallani ainakin kuittailemme aina tilanteen niin salliessa ja välillä vaikka ei sallisikaan, mutta kukaan ei vedä siitä hernettä nenään. Sehän kuuluu tamperelaiseen jääkiekkokulttuuriin ja on aina kuulunut.

8 tykkäystä

Viime vuodet tupsukorvat on vetänyt niin penkin alle etten ole asiasta sen kummemmin kuittaillut, kysymyksessä on kuitenkin ollut koko seuran olemassaolo eikä sarjassa pärjääminen.
Se että jos ei pärjää sarjassa saa tietty aiheuttaa kuittailua, mutta jos on vedetty sarjasta 14 matsia niin et sä nyt herranen aika kulje rotsi auki :man_shrugging:

2 tykkäystä

Minä ja moni muu ei kulje rotsi auki, mutta pitäisikö sinusta fanien olla myrtsinä kotona ja ajatella, että “kohta taas rämmitään pojamudissa”. Itse asiassa kuittailun ei pitäisi nytkään tapparalaisia kauheasti “satuttaa”, kun kaikki tietävät, että Tappara on tälläkin kaudella pudotuspeleissä. Sen sijaan kuittailut periaatteella, että “lyödään lyötyä” on paljon arveluttavampaa.

6 tykkäystä

Ilveksessä Tapparan menestys on ottanut TODELLA koville; itse en harrastanut juurikaan kuittaulua kun ilves on rämpinyt mutta nyt alkukausi on ollut jotain uskomatonta takki auki -kuittailua naapurista, suorastaan yliampuvaa kun Tappara oli peräpään sijoilla eli ilveksen paikalla. Paikallispeliviikolla kuittia tuli ennakkoon tuutin täydeltä, mutta jokaikinen on kaikessa hiljaisuudessa häipynyt takavasemmalle kun takkuturkit otti selkeästi takkiin viime perjantaina.

Oma suhteeni ipaan, siitä huolimatta että siellä junnuna jalkapalloakin pelasin, on se että kannustan aina vastustajaa kun ilves pelaa. Joskus olen kannattanut ilvestä yksittäisissä peleissä mutta en juuri nykyään; tuntuu hyvältä kun hege41:t ja osasto kärvistelee joukkueensa mukana.

Muualta kuin Tampereelta kotoisin olevana, on ihan sama miten Ilves pärjää. Tärkeintä on että Tappara menestyy.

5 tykkäystä

Noin se varmaan usein menee muualta tulleilla mutta lapsesta asti Tampereella asuneena vahva vastakkainasettelu syntyi jo ala-asteen 1lk:lta lähtien.

1 tykkäys

Pitää paikkansa. Jos Tappara hävisi paikallispelin kouluun meneminen oli tuskaa ja päinvastaisessa tilanteessa sinne mentiin hyppy kengässä. Nykyään kunnioitan Ilvestä vastustajana kuten kaikkia vastustajia. Kuitenkaan en ole ikinä missään ottelussa ollut Ilveksen puolella.

Enkä ole koskaan Pirkanmaalla asunutkaan, joten vastakkainasettelua en juurikaan ole kokenut. Toki luokalla oli aikanaan Ilveksenkin kannattajia, joten jonkinlaista “paikallisvääntöä” oli siinä mielessä, mutta sama se oli myös muiden joukkueiden kannattajien kanssa. Muistan kyllä kun Ilves pelasi finaaleissa HIFK: ta vastaan v. 1998, oli vaikea valita, kumpaa toivoi mestariksi! Siinä mielessä hyvä että HIFK vei, on nyt mestaruudet Tapparan eduksi 17-16. :wink:

Näin myös näissä Tampereen ympäryskunnissa. Kovin vahvoja vastakkainasetteluja oli. Ja juu, kyllä niitä Ipa faneja on “mouhijärvelläkin” eikä kaikki asu Hervannassa.

Tästähän voidaan olla montaa mieltä. :wink: Itse perustamista näkemykseni siihen, että ei porissa ja Lahdessakaan aikaisempien seurojen mitaleja nykyään lasketa. Mutta kyllä se mulle sopii, että te pidätte itseänne siinä listassa ykkösenä. Eikä siitä sen enempää. Se on loputon suo alkaa vääntää. Mut pitipä nyt päästä sanomaan. Sori. :grin:

Itselläni on viha-rakkaussuhde Ilvekseen, tosin ilman rakkautta. Harmi kun liigatasolla on Tapparan lisäksi toinenkin seura Tampereelta.

1 tykkäys

Perinteinen ja menestynyt seura on Ilveskin, ei siinä mitään.

3 tykkäystä

Ja ihan pelkissä liiga mestaruuksissa taitaa Tappara olla hyvin selkeä ykkönen. Ainakin Ilvekseen nähden. Eli siis mestaruuksissa sieltä oliko nyt vuodesta 75 eteenpäin. Ilveksellä ei vissiin ole kuin yksi ja Tapparalle kymmenkunta.

Mutta asiaan, niin vaikka Tappara periaatteessa aika inhokki on ja sen tekemiset ja siihen liittyvät asiat ketuttaa ihan eri tavalla kuin minkään muun joukkueen. Olisi silti aika vaikeaa ajatella tamperelaista jääkiekkoa ilman Tapparaa. Ja parastahan se olisi muulle Suomelle näyttää, että tää on kovin kiekko kaupunki kun täällä olisi kaksi kovaa joukkuetta jotka menestyisi. Eikä tämä minään halailuna mihin tuossa aiemmin viitattiin. Totta mooses kaksi menestynyttä, kunhan Ilves menestyy paremmin. Nyt näyttää molemmilta erittäin hyvältä.

1 tykkäys

Olen kyllä pystynyt iloitsemaan Ilveksenkin hyvästä alkukaudesta! Mikäpä olisi hienompaa kuin tamperelaisten joukkueiden välinen finaali! Tapparan voittaessa Ilves olisi varmasti kuin mikä tahansa muu joukkue, mutta finaalitappiossa voisi kyllä harmittaa enemmän, kuin jos finaaleissa vastassa (ja voittajana) olisi vaikkapa SaiPa. :slight_smile:

Ilveksen asiat eivät itseäni hirveesti muuten kiinnosta, mutta menestystä en heille toivo. Saisivat Ilveet jatkossakin keskittyä laskemaan TBK:n mestaruuksia ja matkustamaan joukolla Poriin kannustamaan Tapparan vastustajaa.

Näistä ei jaksa hirveesti edes provosoitua, mutta huvittavaa se on. Kun heidän fokus on näissä asioissa niin tietää kuka kaupungissa määrää… Tai no tietää sen kyllä muutenkin.

2017 sääleissä kannatin Ilvestä, että saataisiin paikallissarja pitkästä aikaa ja oli kyllä sen arvoista.

5 tykkäystä

Ei nyt ajeta futiksen liveseurantaa väärille raiteille:

Ehdottomasti pidän. Mielestäni “Sympaattinen vanha ukko” vapaasti muotoilluin sanavalinnoin kuvaa metaforana hyvin suhtautumistani Ilvekseen. Jos siis puhutaan siitä kokonaisuudesta, mikä kattaa koko seuran faneineen. “Vanha mies, joka uhoaa muistikuvilla menneestä”. Sellaistahan se on ollut. Entinen suuruus, joka kykeni urotekoihin. Entinen suuruus, joka pääsi hieman höpsähtämään. Puheet pysyivät kovina, menneisiin viittaamista jatkettiin. Eräänä päivänä vain puheille ei tekemisen taso enää antanut katetta.

Sympaattinen on ehkä tavallaan väärä sana kuvaamaan fiiliksiäni Ilveksestä, mutta ehkä se on kuitenkin lähinnä oikeaa. Tavallaan säälistäkin voisi puhua tunteideni kuvaajana, mutta ei sekään oikein pidä paikkaansa. Ei varsinkaan enää, kun Honkalehdot ja kumppanit on saatu pois ja tunnelin päässä orastaa valo ja toisaalta omissa junnuissa näkyy paljon hyvää. Viha? En minä ole lähelläkään sitä Ilveksen suhteen. Ilves on pikkuveli, joka on ollut liian kaukana, liian kaukana vakavasti otettavasta uhasta. Ei Ilves ole joukkue, jolle häviäminen eniten ■■■■■■■■■ Ei pelkkä samalla hiekkalaatikolla leikkiminen siihen riitä. Ainakin henk.koht. IFKlle, Kärpille ja JYPille tappioon taipuneet pelit ■■■■■■■■■■ huomattavasti enemmän. Erityisesti Kärpät on tässä 2010-luvulla onnistunut Tapparan kanssa luomaan mielenkiintoisen suhteen aina finaalien seiskapelien jatkoaikoja myöden. Ilveksen kanssa on vain menneisyys.

Tietenkin Ilveksen mestaruus ■■■■■■■■■■■ Se ■■■■■■■■■■■ koska Tappara olisi silloin hävinnyt. Mutta jos pitäisi Tapparan jälkeen listata 14 muuta Liigajoukkuetta sen mukaan järjestykseen, kenelle eniten mestaruuden soisi, niin ei Ilves tätä nykyä omalla listallani viimeiseksi jäisi. Ei edes alemmalle puolikkaalle enää.

Tosin Osaston spedeilyt ovat hyvää tahtia sympatiapisteitä syöneet, mutta se on kokonaan oma lukunsa.

8 tykkäystä