Tahdon Portaat Challenge

Jäniksestä on uskomaton hyöty. Väittäisin että huulirasvoistakaan ei saa niin kovaa apua.

Vedit sellaisen tuloksen, että tuli pieni :poop:-halvaus. Olen psyykannut itseäni 13 nousun suoritukseen.

3 tykkäystä

Tänään rapakuntomies kävi Tappara-viituikseen kokeilemassa elämänsäekaa kertaa ja 9 kertaa /30min. Liian kova alkuvauhti kostautui.

9 tykkäystä

Pakkohan tänään oli parit nopeet vetää tukeakseen Tapparaa ja voitto tuli srkä mulla hiki

2 tykkäystä

Pitäisiköhän sitä huomenna mennä kokeileen tekeen uuden jumbo ajan. Kohta sinne ei taas mahu ku Tapparan pelaajat pääsee taas reenaan.

2 tykkäystä

Tää oli kyllä hyvä tavote, kävinköhän näissä portaissa kertaakaan tuon jälkeen?

Kävin ny vetään pohjatuloksen tälle kesälle, hurjat 6 nousua. :smiley: Siitä ei oo suunta kun ylöspäin, kirjaimellisesti.

12 tykkäystä

Täytyisi itsekin ottaa tavoitteeksi uusi ennätys tälle kesälle. Taidan vetäytyä Varalan mutkan portaisiin reenaamaan1 ja sitten kun osuu kuntopiikki ja keli kohdilleen niin isku Tahdon Portaisiin.

1 reenaamaan = muutaman kerran jos saisi kesän aikana käytyä.

7 tykkäystä

On täällä kovakuntosta porukkaa, kun en itse pääse edes 10 kertaa puolessa tunnissa ja harjoittelen jonkin verran :smiley:

2 tykkäystä

No johan on. Voin luvata tällä 95kg elopainolla 10 vetoa puoleen tuntiin ja ehdin vielä syömään munkin Näkötornilla.

1 tykkäys

Mä en ymmärrä miten noi voi vetää 10 kertaa. Tosin mulla on aina ollut toi rappusia meneminen jotenkin aivan älyttömän rankkaa, kun oikeasti panostin ja olin tikissä (tästä kyllä jo aikaa) juoksin muutaman tunnin lenkkejä miten päin vaan, mutta heti kun lähti vetämään jyrkkiä nousuja tai mäkiä niin kone tökki. Aivan sama miten paljon treenasi. Itselleni se 1-2 nousua ja löytyisin herra X:nä läähättämästä ylhäältä seuraavat 10 minuuttia.

Ei kai se määrä vaan se laatu…tai oikeastaan mitä tekee. En ole missään määrin ammattilainen enkä edes perehtynyt mutta käsittääkseni esim. tuommoset parin tunnin lenkit ei siirry tuommoiseen portaiden nousuun oikeastaan mitenkään. Mut sit jos käyt vaikka pari kertaa viikossa kokeilemassa noita portaita, niin eiköhän se rupea näkymään tuloksissa jo kuukauden jälkeen.

Ei se toki sillonkaan kivalta tunnu. :smiley:

2 tykkäystä

Täysin mahdollista joo, täytyy myöntää että en tiedä asiasta yhtään miten eroaa tavallisesta kuntopohjasta. Hullun hommaahan toi silti on :smiley:

EDIT:
Ja pakko vielä lisätä että kovia jätkiä te jotka nuo 10 kertaakin vedätte.

Tämmönen löytyi tuolta historian syövereistä. Tässä taitaa olla näytön paikka???

5 tykkäystä

Kun jääkiekko, futis ja itseasiassa juuri juoksukaan ei enää onnistu selkävamman takia, niin olen muutamana viime talvena alkanut hiihtämään. Viime talvi oli ensimmäinen jonka hiihdin ns. jo melko tosissaan. Vedin kesällä treeniä mm. rullasuksilla, fillarilla ja syksyllä myös Malminkartanon portaissa (Suomen pisimmät treeniportaat 426 askelmaa).

Viime syksynä kävin siis kerran viikossa parin kk:n ajan Malminkartanon portaissa treenaamassa. Koska juoksu tömähtää liiaksi selkään, niin nousen kaksi porrasta kerralla, on huomattavasti rankempaa kuin yksi porras kerrallaan nouseminen. Marraskuun puolivälissä meni Malminkartanon portaat viisi kertaa peräkkäin kahden portaan askeleella… sitten hiihdin talven ihan himona ja kunto nousi entisestään…heti hiihtokauden jälkeen huhtikuun alussa kävin testaamassa ja Malminkartanon portaat samalla kahden portaan askeleella menivät vain neljä kertaa peräkkäin ja sitten oli pakko lopettaa koska jalat eivät vain enää toimineet. Tämä siis vaikka ns. hiihtoon vaadittava kestävyyskunto oli taatusti noussut vaikka kuinka tällä välillä.

Nyt sitten olen tutkinut näitä kestävyysurheilun treenijuttuja tarkemmin, niin portaat rivakasti mentynä ovat ns. maksimikuntotreeniä. Kaikkein eniten kuitenkin hiihdossa ja muussa kestävyysurheilussa kuten keskipitkän ja pitkänmatkan juoksu tarvitaan perus- ja vauhtikestävyyskuntoa. Maksimikuntotreeni kuten portaat ovat vain n. max. 5% treenin luokkaa kokonaisuudessaan kestävyysurheilussa.

Mutta hauskaa porrastreeni kuitenkin on, vaikka sitä ei juurikaan kestävyysurheilussa niin kovin paljoa kannata treenata, jos hyville ajoille haluaa päästä.

6 tykkäystä

Ok, kiitokset selventävästä vastauksesta!

Jos juttuseuraa treeniin haluat, niin älä lähde Tahdon Portaisiin renaan :smiley:

2 tykkäystä

Ei tuu onnaan millään. :sweat_smile: Kahtotaan syssymmällä!

1 tykkäys

Suoritusaika: 27:50
Nousut: 12
Keskisyke (ranteesta): 157bpm
Maksimisyke: 175bpm

Kootut selitykset: Pitihän se käydä vetäisemässä raput pitkästä aikaa - edellinen oli näköjään Heinäkuussa. Pitkä päivä takana ja aktiivinen kuntoiluviikko, joten vähän reenijuminen fiilis. Lisäksi allergia sai keuhkoputken vinkumaan ikävästi.

Samalla rauhallisesti kiiruhtamisen taktiikalla 12 meni suht vaivatta ja näköjään identtisillä sykkeillä vuoden takaiseen. Kelloon jäi aika reilusti aikaa. Teoriassa tuossa olisi voinut apinan raivolla yrittää vielä yhtä, mutta en viitsinyt lähteä itseäni telomaan. Puoli minuuttia olisi saanut olla enemmän kellossa.

Eli se on nyt sitten 12 ja nopea munkki Näkötornilla.

6 tykkäystä

Paljonko ylösnoudu kestää. Entä alas meno?

Itsellä ongelma on alasmeno, joka alkaa hidastumaan kun jalat pehmenevät. Ensimmäinen ylös-alas veto oli aika tarkkaan pari minuuttia, minuutti per suunta. Muutaman toiston jälkeen piti aina vähän ravistella jalkoja auki alhaalla ennen seuraavaa nousua.

Puolessa välissä harjoitusta jäniksenä ollut kevytrakenteisempi ja parempikuntoinen kaveri lopetti, kun sillä oli huomisellekin ohjelmaa. Tämän jälkeen tuli pari huonompaa kierrosta, kunnes tahto ja rytmi löytyi uudestaan.

4 tykkäystä