Tapparan peliesitykset 2017-18

Tuohan muistuttaa jo huolestuttavasti Törmäsen Hifkta.

Niin en tiedä. Noinhan Tappara on pelannut pitkin kautta enemmän ja vähemmän. Siis että hyökkääjät karkaa ylös. Välillä sitten näkee ihan hienoja hyökkäyksia, kun alhaalta haut ja sentterin kautta hyökkäys.

Palataanpa ajassa kaksi kautta taaksepäin helmikuulle 2016, jolloin kirjoitin tänne foorumille seuraavan viestin (boldasin muutaman kohdan, kausi tunnetusti päättyi mestaruuteen):

Kuulostaako tutulta? Rautakorpea syytetään juuri samasta asiasta nyt eli siitä, ettei hän saa henkisesti ladattua joukkuetta peleihin. Pelaajat ovat henkisesti jumissa. Joukkueen pelaamisessa ei myöskään näytä olevan mitään ideaa. Kirjoitin tänä syksynä:

Toisin sanoen Tapparan tahmea tammikuu on aikataulussa. Sen tulemisen pystyi ennustamaan jo kauan aikaa sitten. Viime vuonna muistaakseni Haapala paljasti näihin aikoihin, että joukkue treenaa todella kovaa. Tappara voitti pelejä, mutta syksyn raikkaus oli tipotiessään ja peli oli karseaa kuraa. Aivan kuten kaksi vuotta sitten, kuten voitte yltä lukea. Ja sama meno on ollut aiempinakin kausina Rautakorpi - Tapola -aikakaudella.

Tällä viikolla Mikkola sanoi haastattelussa suoraan, että joukkueella on poikkeuksellisen kova treenijakso menossa. Seuraennätystä sivunnut kymmenen pelin voittoputki onkin vain kaukainen muisto. Moni ei usko treenijumiin, mutta mystisesti sama kaava silti toistuu joka kausi: Tappara treenaa helvetin kovaa tammi-helmikuussa, jotta kuntopohja on huipussaan keväällä. Sillä on siihen varaa, koska materiaali on täysin ylivertainen (kyllä, luitte oikein) sarjan häntäpään joukkueisiin nähden, jolloin sinnepäin pelailu riittää tuomaan pisteitä.

Rautakorpi on sanonut suoraan, ettei runkosarjan voitto ole Tapparalle mikään tavoite, vaan kaikki tähtää kevääseen. Organisaatio on nähdäkseni toiminut kyseisellä periaatteella jo useita kausia. Tästä päästään siihen @ljpp :nkin nostamaan pointtiin eli onko runkosarjatuotteella mitään väliä, jos kevät päättyy mestaruuteen? Olisi mielestäni älyllistä epärehellisyyttä sanoa, ettei mestaruus olisi se kaikkein tärkein asia; kuka enää muistaa vaikkapa tuota parin vuoden takaista käsittämätöntä hiihtelyä runkosarjassa? Mutta samalla on pakko todeta, että kyllä runkosarjatuotteellakin on väliä. Minä ainakin haluan nähdä runkosarjassakin huikeita pelejä, joissa huippujoukkueet ottavat mittaa toisistaan ja tunnetaso on korkealla. Hyvä lätkä tuo lisää katsojia ja sitä kautta tuloja seuralle. Kai maksavalla asiakkaalla on oikeus vaatia enemmän kuin vain 60min kiekon neppailua päätyyn ja suorin jaloin luistelua?

Tällä kaudella olen havaitsevinani, että muutama pääkilpailija on kopioinut Tapparan mallin. Liigan tasoerot ovat yksinkertaisesti niin valtavat, että kärkijengeillä on varaa keskittyä treenaamiseen runkosarjan aikana.

34 tykkäystä

Sardionilla selkeä kuvaus tilanteesta. Peliesityksiä arvioidaan etukäteen aina menneen pohjalta: viimeksi tuli (helppo) runkosarjavoitto ja mestaruus päälle. Ihmisen nälkä kasvaa syödessä: tälle kaudelle odotusarvona ylivoimainen runkosarjavoitto (lue: viihdyttävä) ja mestaruus. Nykytilanne on paljon perus runkosarjaodotuksia kiinnostavampi ja runkosarjassa on harvoin nähty yhtä paljon jännitysmomentteja suhteessa odotuksiin kuin nyt Tapparalla, tosin ilman ylivoimaisuutta.

1 tykkäys

Erinomainen teksti. Ja varsinkin yllä olevasta niin samaa mieltä kuin olla voi.

Tämä runkosarjan tylsyys johtuu Liigan virheistä. Joukkueita ja pelejä on liikaa, Liigan taso laskee ja moni ottelu turha. Joko kärkijoukkueilla on hyvät asetelmat suht varmat, kuten Tapparalla on. Tapparassa varmaan ajatellaan, että on melko samantekevää, onko joukkue runkosarjassa kolmas vai neljäs. Sitten jollain häntäpään joukkueilla ei ole enää panosta, kun mahdollisuudet ovat menneet. Toki ne sentään joten kuten saattavat yrittää, kun jatkosopimuksia halutaan, mutta suljettu liiga mahdollistaa tyhjennysmyynnit ja ettei joukkueen tarvitse tosissaan taistella.

Tästä tylsyydestä johtuen harkitsen kyllä, jaksaako runkosarjaan enää kausikorttia on hommata. Harvassa ovat valitettavasti ne pelit, joissa on viihtynyt. Monia on tullut jätettyä jo väliin, eikä yhtään ole harmittanut. Peleistä tulee yksinkertaisesti ähky.

No, rakkaudesta Tapparaan saatan kausikorttia jatkaa, sillä haluan joukkueen hyvää pitkäjänteistä työtä tukea, mutta onhan tuo hinta suht tyyris verrattuna tuotteen laatuun…

1 tykkäys

Tässähän se juttu onkin. Tappara on tehnyt hyvää taloudellista tulosta, urheilullisen tuloksen ohessa. Ehkä toimisto laskee äärimmäisen huippumenestyksen olevan parempaa bisnestä kuin raikkaan runkosarjan? Paljonko vaikuttaa B2B-myyntiin, mainossopimuksiin, fanitavarakauppaan ja niin edelleen?

2 tykkäystä

Kyllä se tulos (=maalit+voitot) on, joka joukot vetää jos vetää katsomaan. Peliesitys on hifistelyä suuremmassa kuvassa.

2 tykkäystä

Pelin syvempi analysointi on parempi jättää niille jotka siitä aidosti jotain ymmärtävät ja pystyvät siihen vaikuttamaan. Eihän se peli mitään riemujuhlaa ole ollut. Täytyy kuitenkin muistaa että ne maalit ja pisteet pitää hyvissä asemissa sarjataulukossa. Välillä täytyy katsoa lähelle että näkee kauas.
Varsinkin lapset on hyviä hallilla, ne saa pelin jälkeen ajatukset monesti muuttumaan, he kun tuppaavat ajattelemaan hieman yksinkertaisemmin. Itseä ottaa päähän joku hikinen maalin voitto ja toinen loistaa vieressä kun aurinko, koska a) Tappara voitti ( ideaali tapauksessa Ilveksen jolloin pääsee vielä koulussa kavereille kuittailemaan) B) uus pipa fanishopista C) panchon paita meni ihan viereen (ens kerralla tulee syliin )

21 tykkäystä

Hyvä viesti. Olin Ässät pelissä poikani kanssa ja oltiin kyllä pelin jälkeen molemmat tosi tyytyväisiä. Se oli tosi hieno voitto ainakin lapsen kanssa katsottuna, vaikka maalinteko silloinkin oli tuskaa.

5 tykkäystä

Se Ässät peli oli varmasti viihdearvoltaan ihan hyvä peli hallissa, vaikka maaleja ei paljoa tullutkaan. Hallissakin oli todella hyvin väkeä.

3 tykkäystä

Täytyy kanssa myöntää että niistä kahdesta maalista sain itekki pitkästä aikaa kunnon kicksit. Harvemmin menee sillain tunteisiin pelit runkosarjassa. Yleensä syksyllä jo turtuu eikä jaksais välittää…odottaa vaan kevään pelejä

6 tykkäystä

Hauskaa miten eri tavalla viime kevään voi kokea. Itse olin kuudennen puolivälierän kolmannessa erässä hyvinkin luottavainen, että vieressä kaljaa särpinyt Ilves-henkinen pomoni on se, jonka ilta päättyy pettymykseen. Ja seuraava päivänä olin varma, että me mennään jatkoon.
IFK oli viime keväänä loppujen lopuksi vain suupala, eikä pystynyt haastamaan meitä yhtä kovaa kuin edelliskevään finaaleissa.
Virrankin pyyhkiminen Tapolalla loppui tasan kahden ekan finaalin jälkeen kun Tapola äkkäsi pelata Kalpan sentterin keskikaistalta pois. Siinä kohtaa oli Virran eväät syöty ja me rallateltiin mestaruuteen.

2016 kevät oli huomattavasti tuskaisempi minulle.

3 tykkäystä

Komppia koko tekstille, aivan erityisesti viimeiselle kappaleelle.
Kausarilla tulee toki koko kauden kattava “harjoituspelien” kaari seurattua alusta loppuun,
mutta koetapa houkutella ihmisiä irtolipuilla vaikkapa Lokakuun viikkopeleihin toteamalla että ainahan
Rautakorven joukkueilla syyskausi on ihan hirveää jumia, mutta pleijareissa sitten.

Joo, näin ne menee. Kyllä kolmas finaali Hakametsässä oli vielä aika tiukkaa. Viimeisessä erässä vasta Otson nousu vapautti…

Siinä oltiin vaan tehottomia, kyllä kenttäpelistä jo näkyi, että KalPa taistelee henkensä puolesta. Tuon matsin jälkeen oli aika selvää, ettei KalPa voita sarjassa enää peliäkään.

Ilvestä vastaan ei todellakaan rallateltu jatkoon. Todella vaikea sarja kaikinpuolin. Kuudes peli oli sellainen jännäri jota oli vaikea seurata ja Ilveksellä oli omat hetkensä jatkoajalla. Parlettin maali oli uskomaton helpotus ja olin siinä kohtaa varma Tapparan jatkoonmenosta.

1 tykkäys

En ole näin väittänytkään.

Todella tiukka sarjahan se oli, mutta mitä pitemmälle kuudes peli eteni, sitä varmempi olin, että lähestytään Tapparan mukavuusaluetta ja Ilveksen mahdollisuudet pienenee. Savinaisen “maalin” kohdalla oli kyllä kohtalainen jännäkakka housussa, mutta senkin jälkeen luotin, että homma tulee kotiin.

3 tykkäystä

Pakko arvostaa luottamustasi. Ilveksellä oli jatkoajalla mm. ylivoimaakin tarjolla. Itse en pystynyt edes katsomaan jatkoaikaa läheskään kokonaan. Lähdin ulos. :slight_smile:

Mutta joo mennään kai ohi ketjun aiheen.

Joo, toki. Harvempi vaan varmaan on varautunut siihen, että sen kaataa Rautakorpi, jos on kaataakseen.

Kyllä mä ainakin siinä jatkoajalla aloin olemaan varma että tää klaarataan. Kieltämättä varsinaisella peliajalla jännitti niin pirusti.