Eiköhän kyseessä ole isosti mukana ollut Voitelukeskus.
Lopullinen summa 130 000€
Onko ostajasta tietoa?
Ostajasta ei tietoa, lopussa oli kaks tarjoajaa kisaamassa. Mutta aika hyvä hinta 82,28€ osakkeelta.
Vastaavasta konkkapesästä Ilves hockey oy:tä 4000 kpl 65 620 €.
Nopeasti laskettuna Ilveksen osakkeen arvo on 16.4e, eli Tapparan osake arvostetaan yli 5 kertaa kalliimmaksi.
Mielenkiintoista että ero kasvoi noin isoksi, varsinkin kun Ilveksen osakkeilla olisi päässyt myös käsiksi rahakkaaseen (sarkasmia) jalkapallobisnekseen.
Näillä yhtiöillä on eri määrä osakkeita kierrossa, joten pelkästään osakkeen yksikköhinta ei auta mitään yhtiöiden arvostuksen vertailussa.
Väärin: Osakkeen yksikköhinta pitää kertoa osakkeiden määrällä.
Eli 82,28 / 0,013155 tekisi Tapparan ”arvoksi” noin 6,25 miljoonaa. Toki listaamattoman yhtiön arvonmääritys on ihan oma taiteenlajinsa, joten mikään totuus ei tuokaan lukema ole.
Joku muu saa laskea Ilveksen arvon.
Ja 6,2 milmua ei ole Tapparan käypä arvo. Jo pelkästään oikea oma pääoma on tuon yli.
Hait varmaan 130 000 e / 0,013155 = 9 882 174,08 e.
No perskeles. Jäi tuo oma yhtälö vähän vajaaksi.
Otetaanpas uusiksi
- Myyntihinta 130 000 / 1580 = 82,28 eur/kpl.
- Tilinpäätöksessä lukee, että osakkeita on yhteensä 124 104 kpl Tästä johdettuna
- 124 104 kpl x 82,28 = 10 211 088 eur.
Myynnissä oli siis 1580/124104, eli 1,2731% Meniköhän nyt sinnepäin? Osakkeen yksikköhinta ei ole ihan tarkka, joten pyöristän 10,2M
Jos Tappara todella tekee menneen kauden jälkeen noin nollatuloksen, niin jossain on jotain mätää.
Mitä jos Tappara olisi pudonnut ensimmäisellä kierroksella? Satojen tuhansien tappio?
Noinhan se ei voi mennä ja tuolla tapaa toiminta ei ole kestävällä pohjalla.
Vetääkö Liiga välistä vai mistä on kyse?
Tapparassa on onneksi käsittääkseni vahvaa osaamista talouspuolella. Varmasti tehdään kovaa pohdintaa tilanteesta ja etsitään ratkaisuja.
Eiköhän niitä rahoja sijoiteta eikä tehdä voittoa, josta pitää sitten maksaa isoja veroja. Mistään en mitään tiedä, pohdin vaan.
Toivottavasti.
Mutta. Jos tosiaan tulee nyt noin nollatulos, niin ensimmäisellä kierroksella putoaminen olisi tarkoittanut todennäköisesti merkittävää miinusta.
Poffien varaan ei kannattaisi ainakaan taloutta laskea. Jo runkosarjan pitäisi tuottaa nollatulos.
Tietämättä tai ymmärtämättä näistä, onko mahdollista että mahdolliset panostukset Tampaan painaa Tapparan tulosta tällä kaudella? Tulevaisuudessa sitten nollatulos tulee helpommin, kun Tampa toivottavasti pyörii jo omillaan?
Taitaa tämä Tampa olla melkoinen murheenkryyni. Tiedä sitten, mutta tälläistä huhua kuulunut.
Pitää myös ottaa huomioon, että kisoista tulleet tulot hieman vääristää parin edellisen kauden tuloksia.
Sijoitettiin urheilulliseen menestykseen ja se kannatti. ![]()
Lähtökohtaisesti pääomakustannukset alentavat tulosta kuitenkin vain poistojen verran, eli 500k investointi ei alenna tulosta suoraan 500k. Eli ei tässä nyt varmaankaan mitään miljoonatulosta olisi tehty ilman investointejakaan, jos lähellä nollaa pyörii kokonaistulos.
Sitä ihmettelen, että CHL-kustannukset oliviat minimissään, sentteristöön saatiin pilkkahintaan Kontiola sekä Keskinen, yleisöennätykset paukkuivat ja lisäksi painettiin päätyyn asti – miten tulos tulee silti pyörimään nollissa?
Toki kasvu lähtökohtaisesti maksaa, ja jos Tapparan liikevaihto kasvaa jälleen hyvin, mutta silti pysytään nollatuloksessa, niin ei tuo mikään katastrofi välttämättä ole. Eiköhän tuolla toimiston puolella tiedetä mitä tekevät. Silti en malta odottaa että saan tilinpäätöksen omiin käsiini ja pääsen “tekemään töitä vapaa-ajalla”, eli analysoimaan Tapparan tilinpäätöstä ![]()
@RaiSmiK eikös 2023 kisojen aitiotulot näy vasta tämän kauden tilinpäätöksessä, eli boostaavat kyllä tätäkin tilinpäätöstä selvästi? Vai muistanko ajoituksen väärin?
Toki muuttuvia eriä jääkiekkojoukkueen pyörittämisessä aina on. Viime tilikaudelta NHL-korvauksia taidettiin saada tasan nolla euroa. Ensi kaudelle saadaan osa Huuhtasesta, oletettavasti täydet Keskisestä ja suurella todennäköisyydellä täydet korvaukset myös Heleniuksesta. Tuo tietäisi sellaista 600 000€ pottia ensi tilikauteen.
Kokonaisuudessaan Liiga näytti viime kaudella olevan ongelmallinen toimintaympäristö, kun tosiaan oletettavasti vain KalPa tulee tekemään hienon taloudellisen tuloksen ja kaikki muut pyörivät nollan molemmin puolin + ainakin IFK, SaiPa ja TPS tekevät romakat tappiot.
Kuinka raakasti näkyy kauden suurin pettymys, tippuminen CHL:stä, tässä tuloksessa? Siirtyminen kuitenkin Hakametsään niissä peleissä edessä ja mestaruustuotteet jäi siitä sarjasta myymättä.
Eiköhän ne vähän paranna tulosta vs. esim välierissä putoaminen ![]()
Siinä jää kuitenkin kolme(?) kovaa kotipeliä myymättä. Ja päälle ne mestaruustuotteet.