Tapparan yleisömäärät 2021-22

Mun vertailu kävi aikaan, jolloin koronaa ei olisi lainkaan. Leikkasitte lainauksesta pois osat, joista se olisi käynyt ilmi.

Maailman tilanne on mikä on, ja sen kanssa on elettävä. Passi on minusta massatapahtumissa perusteltu tai ainakin hyväksyttävissä. Ei silti sovi unohtaa, että sillä - ja koronan olemassaololla myös - on molemmilla hyvin suuret vaikutukset yleisömääriin. Niiden takia poisjäänneillä on vielä kerrannaisvaikutuksensakin, jotka edelleen laskevat yleisömäärää. Tarkoitin siis, ettei kannata tehdä epäkorrekteja vertailuja pandemiaa edeltävään aikaan ja sitten vajota liialliseen pessimismiin. Vielä joskus palataan normaaliin.

10 tykkäystä

Niin, itse asiassa nuo Areenan uudet portit. Niistähän saa suoraan tietokantaan todellisten kävijöiden määrän. Jos raportointi menee tämän mukaan se on ihan eri pohjalla kuin ennen.

Ilmeisesti ei kovin ruusuista ollut muillakaan yleisön osalta eilen. Siihen (ja ylläesitettyihin seikkoihin) nähden varsin mainio yleisölukema.

Yleisöä 8.12.2021 kierroksella
Pori: Ässät - Jukurit 1142
Jyväskylä: JYP - Pelicans 1921
Oulu: Kärpät - Ilves 3367
Kouvola: KooKoo - HPK 1777

Yleisön taikominen halliin nykyisessä vallittsevassa tilanteessa on erittäin haastavaa.

7 tykkäystä

Itse en usko tällä olevan merkitystä. Vai mikä selittää Oulun yleisömäärän kun vastassa vielä hyvä joukkue?

Tämä oli kuuteen päivään Tapparan neljäs peli Areenassa. Enää yksi kotipeli Areenassa tämän vuoden puolella, tässä mielenkiintoista että se on noin puolentoista viikon päästä maanantaina ja vastaan tulee KalPa. Mielenkiintoista nähdä miten on tuolloin yleisöä.

1 tykkäys

Epätieteellinen kokeilu:

Onko sinulla koronapassi?
  • Kyllä
  • Ei
  • Ei vielä, mutta tulossa

0 voters

3 tykkäystä

Korona tuohon vaikuttaa. Itse en mene mihinkään tapahtumaan, mihin ei ole pakko. Vaikka 2 piikkiä onkin. En halua ottaa mitään riskejä, kun riskiryhmään kuuluva äitini asuu meidän perheen kanssa. Enkä usko, että olen ainut.

11 tykkäystä

Korona varmaan vaikuttaa myös sitä kautta että reilun puolentoista vuoden aikana jengi on ehtinyt keksiä vaihtoehtoisia harrasteita. Koko Liiga on tällä menolla hitaan näivettymisen tiellä jos jotain muutosta ei tule.

Tuosta voi lukaista Liigan strategian ja miettiä onko se pelkkää sanahelinää vai tapahtuuko jotain oikeasti? Liiga Strategia 2025

Liigan vetovoima kokonaisuudessaan vaikuttaa myös Tapparan yleisömääriin.

Toistaiseksi 123 vastaajalla 7.32%:lla ei ole passia. Yllättävän pieni prosentti.

3 tykkäystä

Joku voisi vetää tästä johtopäätöksen, että kyselypaikalla on vaikutusta.

Epäilemättä täällä vastanneista useimmat haluavat päästä katsomaan Tapparaa livenä, ja sehän ei tällä hetkellä ilman koronapassia onnistu. Jos vielä hallilla käyvät ovat keskimäärin aktiivisempia palstan käyttäjiä, sekin näkyy kyselyssä.

2 tykkäystä

Pirkanmaalla 83%:lla on koronapassi kahden otetun rokotteen perusteella. Lienee realistista arvioida, että vähintään 5-10%:lla on lisäksi koronapassi joko sairastetun taudin taikka negatiivisen testin perusteella. Näin 88-93%:lla olisi koronapassi. Arvio on varsin konservatiivinen.

Noin 7%:n koronapassittomien osuus sopii tähän, vaikka kyselyn otos ei olekaan mitenkään kattava. Lisäksi muutama prosentti kenties varoo jälleen yleisötapahtumia, vaikka viikonloppuna ei ollut kyllä varovaisuudesta tietoakaan.

Näin koronapassin vaatimisen ja kiristyneen koronatilanteen yhteisvaikutus yleisömäärään voisi olla 10%:n luokkaa eli esimerkiksi SaiPa -matsissa noin 400 katsojaa.

Yhden rokoteannoksen Pirkanmaalla on saanut 87,6 prosenttia, kaksi annosta 82,9 prosenttia ja kolme annosta 6,4 prosenttia yli 12-vuotiaista.

https://www.tays.fi/fi-FI/Sairaanhoitopiiri/Koronavirus_COVID19/Pirkanmaan_koronavirustilanne_ja_suositukset/Tays_vahentaa_kiireetonta_hoitoa_vakavan(141499)

5 tykkäystä

Oma perstuntuma on, että varmaan aika moni vielä varoo yleisötapahtumia ja lisäksi kun kulkeminen areenalle ei ole vielä tuttua niin sekin ehkä näin aluksi verottaa niitä, jotka eivät joka pelissä käy. Ja kyllä pakkasillakin varmasti on nyt ollut vaikutusta.

Itse tunnen yhden vielä viime kaudella kausarilla olleen Tapparan miehen, joka oli perjantaina pelissä itse maksetulla koronatestillä, kun ei halua ottaa piikkejä.

3 tykkäystä

Oma mutu olisi, että jatkuva tehohoitopaikka/muunnos uutisointi vaikuttaisi huomattavasti enemmän kuin muutaman prosentin.

Jalo tais jossain haastattelussa mainita, että uudesta areenasta tulisi kuluja 4-5 kertaa enemmän kuin Hakametsästä. Toivottavasti saadaan myös hyvin myyviä pelejä vielä.

1 tykkäys

Mun laskuista puuttui kokonaan sairastamisen kautta saadut passit. Lähinnä siksi kun tietääkseni ei mun tuttavapiireissä ole koronaa ollut oikein missään vaiheessa.

Selittää kyselytulosta paljon. Silti yllättävän hyvä on passillisten osuus palstalla. Hyvä näin.

2 tykkäystä

Toki sekin vähentää kävijöitä, kun kukaan ei kehtaa mennä julkisille paikoille pikkunuhassakaan. Ennen vedettiin vähän Buranaa niin sai kuumeen lasken ja eikun peliin. Näin alku talvesta noita erilaisia flunssia kiertää kanssa kovasti.

3 tykkäystä

Juu tiedän yhden joka tuli perjantai peliin testillä ja yhden joka ei tullut nuhan takia.

1 tykkäys

Tämä on totta. Nykyään ei mitään asiaa töihin tai kauppaan jos nenä vähänkin vuotaa tai yskittää. Tottakai sama pätee peleihin. Jäädään kotia matalalla kynnyksellä mikä tavallaan on hyväkin asia. Seuran kassalle ei.

Monesti varmaan vielä tullaan kaverin kanssa. Toinen kipeenä, kumpikaan ei tule. Tai jätetään lippujen osto viime hetkeen, jolloin todennäköisyys jäädä lopulta kotiin kasvaa.

1 tykkäys

Tänään uutisoitu laajasti miten paljon viime viikonlopun peleistä altistuksia. Mitenköhän vaikuttaa seuraavan pelin myyntiin kun varovaisimmat jäänevät kotiin.

1 tykkäys

Missä uutisoitu?

Joo ei ole kyllä osunut silmään…

3 tykkäystä

Radiossa ja tv yle alueuutiset. Kattellaan löydänkö mitään

Edit. En löytänyt. Johan se tuntui kovin laajalta kun kuuntelin sitä autossa radiosta ja heti kotona paasattiin telkkarista samaa :joy:

Edit 2
Katso Yle Uutiset Pirkanmaa Yle Areenassa: Yle Uutiset Pirkanmaa 10.12.2021 | Yle Uutiset Pirkanmaa | Yle Areena

1 tykkäys