Televisiota ostamassa

Riippuu vähän henkilöstä missä rajat menee kenelläkin. Mutta mikäli et täydessä kesäauringon paisteessa katso, niin sanoisin että riittää.

1 tykkäys

Omassa Sonyn OLED töllössä saa kyllä kirkkauden aivan liian kirkkaaksi. Itse pidän noin puolessa välissä palkkia.

2 tykkäystä

Älä mene myyntikeijojen puheisiin, jos budjetti sallii niin OLED on se tv-väen graalin malja täydellisimmällä mustan toistollaan. Lähelle tuota voi päästä local dimmingillä mutta se on aivan eri asia kuin itsevalaisevat pikselit.

2 tykkäystä

Osta kuule edullisin Oled Gigantista ja vie 50 päivän sisään takaisin jos ei kelpaa. Näin pääset helpoimmalla koska varmasti kelpaa.
Low risk, hi reward.

2 tykkäystä

Joo kylläpä se varmasti on se OLED, jos nyt sinne kauppaan pitää/saa mennä. Kiitos kaikille! :blush:

1 tykkäys

Nyt täytyy myöntää etten ole mikään asiantuntija mutta tuo HDMI 2.1 kiinnostaisi. Mikäli töllöä ei ole ihan heti vaihtamassa uudempaan, ja tuohon tv:seen pitää jotain liittää niin käsittääkseni tuo uusi liitin on parin vuoden sisällä hyvä olla.
Itse jos olisin nyt ostamassa, ostaisin tuon C9 juurikin tuon uuden liitännän takia.

1 tykkäys

Okei. Mihinkäs tuota Hdmi 2.1 käytännössä tarvitsee?

Periaatteessa jos telkkuun laitetaan pelikonsolia kiinni ja niissäkin lähinnä seuraavat mallit.
Lyhykäisyydessään (mitä olen ymmärtänyt) 2.0 välittää vielä 4k kuvaa, mutta sitten tulee välitys kapasiteetti vastaan. 2.1 pystyy noin 3 kertaiseen datan siirtoon.

Edit. What Is HDMI 2.1? Here’s Everything You Need to Know | Tom's Guide

Ja oma suositukseni menee LG:lle. Käyttöjärjestelmä toimii sulavasti. Sonylla ja Philipsillä on ainakin ollut takkuamista Android tv:n vuoksi.

2 tykkäystä

Antenniverkkoon ei kovin kummoista super telkkaria kannata laittaa koska kanavanippujen rajoitteet rajoittaa datavirtaa kiitettävän paljon. Esimerkkinä kanavanippu A jossa on Yle1 & 2, Mtv3, Teema/fem, TV5 ja Viasat jääkiekko. Kaikki kanavat on HD:tä. Ao kanavat jakaa 22Mb/sec datavirran keskenään. Tasaisella jaolla alle 4Mb per kanava.

Kunnon nettiyhteys ja verkosta kaikki sisältö. Se on sitä tulevaisuutta.

edit: DVB-T2 tekniikan myötä kaista nousee 72Mb/sec mutta silti päästään vasta full HD tasoon per kanava. 4K:sta ei meikäläisten elinaikana tarvi haaveilla.

1 tykkäys

Vahva peukku tälle, eli Samsungin viime vuoden huippumalli: https://www.gigantti.fi/product/tv-ja-video/televisiot/QE55Q9FNATXXC/samsung-55-q9f-qled-4k-uhd-smart-tv-qe55q9fnat-2018 Itellä puoli vuotta ollut käytössä, on kaunista kuvaa ja myös ääni parani paljon vanhaan ruutuun verrattuna. Todella nopea älytv, valmiina kaikki suosituimmat appit. Jos yhtään vielä kiinnostaa, että TV on ohut ja saa ihan seinään kiinni, niin tähän saa omaa kiinnikettä, jolla ruudun ja seinän välille ei jää ollenkaan rakoa. One connect-johdolla saa ”näkymättömästi” kaikki johdot sähköstä HDMI-piuhoihin ja antennin asti laitettua piiloon. Sisältää siis erillisen liitäntäboxin, minkä kanssa saa johdot omista silmistä pois. Ja Gigantti outletissa on näitä jatkuvasti pari sataa halvemmalla + tarjoamalla voi koittaa vielä alennusta.

Gigantin uusimmassa mainoslehtisessä on Samsungin 65 tuuman QLED 899€. Ostin tuollaisen Juhannuksena tarjouksella 999€.
En tiedä miten hyvin toimii jääkiekossa, mutta elokuvissa ja varsinkin lasten piirretyt elokuvat näyttävät upeilta.
Perinteisen liiton miehenä pistin töllöön kiinni kaapelikortinlukijan+kortin ja ulkoisen kovalevyn, jotta digiboxin matkiminen onnistuu.
En kuitenkaan näitä ole paljoa tarvinnut, niin hienoa kuvaa ja tarjontaa saa sovellusten (Viaplay, Areena, jne.) kautta.
Gigantista sai 3 kk Viaplay (ei urheilua) kaupan päälle. Näitä nettijuttuja käyttäessä olen siirtynyt kannattamaan langatonta yhteyttä ja tarjontaa.

2 tykkäystä

Verkkokaupasta jo töllön ostin ja tänään pitäisi tulla, mutta kaupoilla käydessäni ajattelin pyörähtää Powerissa myyjää huudattamassa. Samaa telkkaria ehdotteli kuin tilaamani ja “paras hinta-laatu suhteeltaan” tuossa koko luokassa. Olihan se Verkkokaupassa paljon halvempi. Yleisesti ihmeen nihkeästi tämäkin Powerin myyjä puhui LG:n Oledista. Saako Samsungista sitten paremmat provikat, tiedä häntä…

Kovasti mainosteli jotain kalibrointia ja tarjosi pakettitarjousta tv+kalibrointi. Jos nyt yleisesti puhutaan tästä kalibroinnista niin onko hitti vai huti? Ilmeisesti se hakee parhaita ominaisuuksia yksilöllisesti telkkarin asetuksille. Kai noita asetuksia netinkin syövereistä löytää, että on edes sinne päin?

Ehdottomasti hitti. Ylihinnoiteltu hitti mutta siltikin.
https://tekniikanmaailma.fi/tv-kuvasaadot/
Tuon linkin takaa löytyy Tekniikan Maailman testeissä käyttämiä kuvasäätöjä. Listaa päivitetään sitä mukaa kun televisioita on testeissä ollut. Mikäli oma malli ei sieltä löydy niin kannattaa vakavasti harkita liikkeen kalibrointia. Muista kuitenkin pyytää kalibrointiarvot tulosteena mukaan sillä toisinaan television päivitykset nollaa kalibroinnin (android-tv) ja sitten saattaapi ahdistaa.
Myös netistä voi tosiaan jotain säätöarvoja löytää mutta ne voivat olla aika hiasta pudotettuja.

Onko tästä kuvan kalibroinnista hyötyä vain leffoille/sarjoille? Jos katson urheilua futis/jääkiekko niin minulla on persuuksissa kutina etten todellakaan pidä siitä kuvasta, minkä kalibroinnin avulla saavuttaa. #foliohattu

En tiedä uusimpien telkkareiden tilannetta, mutta takavuosina LG:n töllöissä oli valmiina ”THX” -säädöt jotka olivat aika lähellä sitä mitä kalibrointikin tuotti. Lisäksi LG:ssa oli varsin pätevä wizard -toiminto itse kalibrointiin joka sekin tuotti varsin lähellä yleistä ihannetta olevan tuloksen.

Itse asiassa kiinnostaa onko uusissa LG töllöissä samaa viisautta? Oma televisio on jo yliajalla ja päästää savut koska tahansa.

Jos kalibrointi tehdään sarjat/elokuvat silmällä pitäen niin värisävyt ovat yleensä lämpimät ja todella kellertävät. Nuo sävyt voi urheilua katsoessa vaatia ainakin totuttelua.

1 tykkäys

Kalibroinnissa on se ongelma että jokaisen palvelun kuva on säädetty tietyllä tavalla eikä ne ole keskenään samanlaisia. Esimerkiksi viaplayn kuva on hlvetin paljon huonompi kuin Appletv:n tai Netflixin 4k

1 tykkäys

Powerissa myydään kalibrointia melkein kovemmalla draivilla kuin itse televisiota. Itse en taannoin tarttunut satasen kalibrointitarjoukseen vaan tein homman MacGyverinä itse jonkun netistä löytyneen ohjeen mukaan. Käsittääkseni OK lopputulema.

Ja sitä paitsi, kun tekee itse, niin saa ainakin juuri sellaisen kuin… mitä nyt sattuu ikinä tulemaan :laughing:

5 tykkäystä

Tuo mainitsemasi “yksilöllisesti telkkarin asetuksille” on muuten mielenkiintoinen juttu. Kertaalleen minulle yritettiin kovasti liikkeestä vakuuttaa että kalibrointia tehdään juurikin sen sinun ostamasi kappaleen paneelille. Tämähän ei pidä paikkaansa. Kalibrointi tehdään kyseisen mallin paneelille. Paneelissa on toki kappaleiden välillä eroja ja Tekniikan Maailma tekee käsittääkseni kalibrointinsa aina niin että mittaa valo- ja väriarvoja juurikin kyseisestä testissä olevasta kappaleesta ja tämän mukaan sitten säätävät kuvan testiin minttiin. Esim. Gigantissa tehdään pääkallopaikalla kalibrointi yhteen kappaleeseen ja näillä arvoilla sitten se n. 150€ toimenpide naputellaan 10 min kaikkiin vastaaviin malleihin kaikissa ketjun liikkeissä.

Sitten vastaus kysymykseesi.
Itsekin katson paljon urheilua televisiosta eikä siitä kannata foliohattuilla. Liikkeet todellakin tekevät kuva säädöt useimmiten siihen “movie” asetukseen mutta ei se haittaa. Ensinnäkin voithan tehdä ne omat säädöt sitten sinne “urheilu” asetukseen. Itsellä on Gigantin kalibrointia “moviessa”, TM “ISF” asetuksissa ja omat säädöt “urheilussa”.
Enemmän kuitenkin merkitsee se että mikä on näytön virkistystaajuus hertsiä Hz.
Jos on alle 100Hz niin jalkapallo ja jääkiekko haastavimpina lajeina kuvantoistolle tuottaa pettymyksen. Itsellä on 120Hz Oledissa ja kuva on urheilussakin kaupan kalibroinnella todella hyvä. Sävy lämmin mutta siksi sitä on kiva katsoa myös pimeässä.
Kun noita malleja vertailee niin heti huomaa että on mainittu joko hertsit (100 tai enemmän) tai sitten joku hieno kuvanparannusohjelma eli huijaus 50hz paneelin ostajalle. Toisinaan on myös 100hz paneeli mistä tämä mullistava kuvanparannusohjelma X tekee esitteessä 400hz näytön. Ei muuten tee mutta myy mukavasti.

1 tykkäys