Eilen tuli puttuvat komponentit ja sain koneen kasattua. Tällä hetkellä käyttiksenä Ubuntu 20.10. Saa nyt lapset pelailla Minecraftia hetken tuolla ennen kuin laitan myös Windowsin rinnalle.
Ei paljoa helpompi voisi olla enää käyttiksen asentaminen kuin tuon Ubuntun. USB-tikku sisään ja nautitaan matkasta. Etukäteen hiukan arvelutti emolevyn WiFin toimiminen Linuxissa. Live-tikku kuitenkin ensimmäisenä kyseli Wlan-verkkojen salasanaa, joten huoli oli aiheeton.
Win10:n asennus saattaa johtaa siihen, että koko roska menee uusiksi, mutta aika nopea toimenpide se on Linuxin osalta. Nopeampi varmaan asentaa kaikki uusiksi, kuin ihmetellä osioiden kokojen muuttamista.
Näyttöön liittyvät kysymykset liittyvät hyvin vahvasti tietokoneeseen, joten lienee oikea topicci.
Etätyöaikaa kun elätään, miksei koskisi myös toimistolla työskentelyä. Pitäisi kotio etäkonttoriin hommata näyttö/näytöt. Perus 23” riittänee varmasti. Onko joku hommannut kotio/toimistolle hieman isomman kaarevan näytön? Tuo kaareva näyttö ehkä hieman kiinnostaisi, mutta onhan ne toki arvokkaampia kuin 2x tavallinen näyttö.
Vaikket kysynyt, oma sweetspot on 27-tuumainen “2K” eli QHD eli 1440p. 27-tuumaisella Full HD:lla kaikki on vain niin … suurta. Full HD toimii varmaan vielä hyvin sinne 25 tuumaan asti. Pistä ainakin korvan taakse tuo QHD:n, jos silmät riittää. Sillä kaikki on vähän pienempää ja tarkempaa.
En osaa kaarevasta sanoa, mutta kahden näytön setup on myös suosittu. Tavallaan työpöydän pystyy jakamaan helpommin kahtia. Vaatii toki totuttelua. Kaareviakin taitaa olla sieltä ultrasta johonkin todella minimaaliseen.
Näissä omat preferenssit ja käyttötavat ovat aika isossa roolissa. Minulla hajoaa pää pienemmillä ruuduilla, kun mitään ei mahdu näkymään.
Kaarevien näyttöjen tai televisioiden pieni miinus on heijastukset. Ikkuna tai vastaava valonlähde esim suoraan takana saattaa tähän “paraabeliin” sopivassa kulmassa osuessaan heijastella tavallista pahemmin. Hyvä ainakin huomioida lopullista valintaa tehdessä ja hieman kiinnittää huomiota kaupassa.
Kaksi samanlaista identistä näyttöä (resoluutio ja koko) toimii aina. Läppärin + normi näytön ongelma on usein resoluluution skaalaus. Tahmaa ikkunaa siirtäessä ja toisinaan ikkunoiden koko saattaa muuttua.
Edit: Muistakaa laittaa verovähennyksiin jos olette olleet etänä! Omavastuu tulee täyteen työhuonevähennyksellä (900€). Näytön saa 100% vähentää työkäytössä. Käytännössä alennus on noin lisäveroprosentin suuruiden.
Riippuu tosiaan paljon työn luonteesta, työskentelytavoista ja omista mieltymyksistä. Kuten @Kilo, suosittelisin myös tuollaista 27" QHD-näyttöä perusvarmaksi ratkaisuksi. Jos vähänkin tykkää pitää ikkunoita rinnakkain, niin Full HD -resoluutio jää aika nopeasti ahdistavan ahtaaksi. Omalla kohdalla ainakin runsas työpöytätila tehostaa työskentelyä merkittävästi.
Mulla on yhdistetyssä peli-, viihde- ja työkäytössä Xiaomin 34" (Hintaopas) kaareva ja ultraleveä QHD (3440 x 1440), ja oon tykännyt. Miellyttää henkilökohtaisesti enemmän silmää kuin tuplanäyttöratkaisu, ja tavaraa mahtuu ruudulle tuutin täydeltä. Plussana sitten vielä leveä ja saumaton kuva tuota resoluutiota tulevissa peleissä.
E: Ja se piti vielä mainita, että kaarevuuteen tottuu nopeasti eikä sitä pian edes muista. Mutta onko siitä varsinaisesti erityistä hyötyä tai iloa esim. 27" näytössä, en osaa sanoa. Ultraleveässä näytössä se on käytännössä pakollinen ominaisuus, jos haluaa koko kuvan nähdä kerralla.
Itsellä on iskostunut päähän että paneelin olisi oltava ehdottomasti IPS (toimistokäyttöä pelkästään omalla kohdalla, pelaamisesta en osaa sanoa).
En ole hyvään hetkeen ollut näyttömarkkinoilla, mutta viimeksi kun vaihdoin IPS-näytöstä “peruspaneeliin” (en nyt muista mikä se toinen yleinen paneelityyppi on) niin tunnin jälkeen oli vaihdettava vanha IPS takaisin. Värit näkyivät sen verran paljon huonommin ei-IPS mallissa.
Pitäisi itsekin päivittää nykyinen 23" Dell UltraSharp johonkin 27" QHD IPS:ään, mutta ei ole osunut huipputarjouksia vielä silmään.
Työ on ”ei-koodaavan perusinsinöörin työtä” Toimistolla on käytössä 2x23” näyttöjä ja toi on ollut ok. Kaarevassa oon miettinyt, että sillon ei olis sit rakoo siinä keskellä.
Noi eri tekniikat on vähän jopa makuasioita, mutta ainakaan TN-paneelia en enää suostu itse hankkimaan. Edellinen oli Samsungin MVA, joka oli mustan tasoltaan hyvä, mutta hävisi kuvanlaadussa minusta IPS:lle. Nykyinen on keskihintainen Asuksen 27" 144Hz 1440p IPS, ja olen siihen itse tyytyväinen, vaikka IPS glow on tehnyt paluun. En tässä kohtaa edes halua tietää paremmasta, ettei hyvältä tuntuva ostos ala harmittaa.
Sitten on next level -jengi, joka hankkii pelinäytöksi raa’asti 48" LG:n OLEDin.
Kyllästyin odottelemaan huipputarjouksia ja tilasin toimistokäyttöön 27 tuumaisen Lenovon L27q-30 IPS QHD näytön. Hinta on hyvinkin maltillinen, alle 300€, mikä näkyy ainakin mm. korkeussäädön, kaiuttimien ja USB-paikkojen puutteena, mutta itse paneelin pitäisi olla varsin kelvollinen.
Toivottavasti ei tämän saavuttua tee mieli ainakaan vanhaa Dellin 23" UltraSharpia enää käyttää.
Jaaha, panokset kovenee. Uusi näyttö tuli ja muuten näyttää oikein hienolta, mutta näytönohjain on sen verran vanha että 2k resoluution saisi vain DVI-portista, mitä ei tietystikään näytöstä löydy!
Nyt tässä on täytynyt protestiksi pyörittää 27" näyttöä FullHD:nä kun ei tuosta vanhasta kokeneesta GTS 450:n HDMI-portista enempääkään irtoa
Se on sitten seuraavaksi lähdettävä näytönohjaimen metsästykseen, mua taas huvita yhtään mikään
Itsekin lähdin tämä mielessä Verkkokauppaan, mutta siellä tiesivät kertoa että jos DVI on lähetyspäässä, niin homma ei pelaa. Ei kuulemma kulje data näin päin, ja kyllä se googlailukin sitten tätä tuki. DP->DVI tai ilmeisesti myös HDMI->DVI niin silloin tuo pelaisi damnit.
Ainakaan kyseinen kaapeli ei riitä 2K-resoluutiolle, koska se on DVI Single Link liittimellä. Tarvisi olla Dual Link yli 1080p resoluutioille. DVI->HDMI/DP näyttäisi tosiaan olevan aika harvinainen skenaario mutta jotain adaptereita löytyi, toimivuudesta minulla ei ole tietoa.
Edit: ilmeisesti kaikki DVI-HDMI adapterit/kaapelit ovat passiivisia ja rajoittuvat 1080p 60Hz kuvaan. Taitaa mennä näyttiskin uusiksi
Joo näin se tosiaan näyttäisi olevan. Torista näitä jo menin etsimään ja siellä sopuhintaan saa eri vaihtoehtoja, mutta nyt sitten taas saattaa ongelmaksi tulla virtalähde. Kun ei aikoinaan tullut otettua “kuin” 400 wattinen, niin nämä vanhemmat GTX 770:t ja R9 280:t yms. mitä siellä myydään ovat sellaisia rohmuja että 400 wattinen virturi on siinä ja siinä riittääkö.
Pikaisella vilkaisulla minun silmään noissa valmispaketeissa on ilmaa hinnassa. Jimmsiltä saat kasattuna vastaavan paketin helposti paria sataa halvemmalla: