Tietokonetta ostamassa

Nämä “vähän käytetyt yrityskoneet” ovat yleensä jotain ihan muuta. W540 lienee jostain 2014 tietämiltä.

Ei tiedä missä koneet seikkailevat kun leasing sopparit on yleensä 3v, mutta jälkimarkkinalle tulee 6+v vanhaa rautaa.

Ryzenissa onn hyvät tehot ja GPU:ssa parempi Linux tuki, mutta muuten AMD:n laatu vähän jännittää (wanhoja traumoja).

2 tykkäystä

Pöytäkonepuolella itse olen tuumannut “suhteellisen kokeneen” i5-2500K Sandy Bridgen päivitystä Ryzen 5:een, sen verran varsinkin uusin Ryzen on kehuja kerännyt. Mutta saapa nyt nähdä milloin tuo tulee tehtyä.

1 tykkäys

Tod.näk. firmat pitävät ne itsellään. Suurin osa omista duuniläppäreistä viim. 15 vuoden ajalta ovat olleet liisattuja ja esim. tämän n. 3000€ vehkeen leasing-hinta on 80-90€ / kk / 3v, mutta leasing-ajan jälkeen sen saa lunastettua samalla summalla omaksi ja kaikki omat laitteeni on lunastanut joko firma tai sitten olen lunastanut sen itselleni.

Näin kalliit vehkeet ovat kuitenkin ihan käypäisiä vielä kolmen vuoden jälkeenkin.

Olen ollut viime vuosina kahden huomattavan ison organisaation palveluksessa ja niistä kumpikaan ei pidä leasing rautoja. Se on vähän niin kuin koko homman pointti.

Jep, yhtä konetta lukuunottamatta olen lunastanut ne kaikki itselleni ja se ainoa firman lunastamakin tuli itselleni töihin kakkos-koneeksi (tarvitsin yhteen projektiin myös Windowsia eikä dual-boottaaminen tai virtuaali-kone ollut käytännöllinen ratkaisu).

1 tykkäys

Tossa toukokuun tienoilla tulee Ryzen 4000U- sarja tarjolle, jonka pitäisi pätkiä Intelin mobiiliprossut, joten jos ei ole aivan pakko hankkia nyt kun hyllyt on koronan takia tyhjät niin odottaisin noita tai niiden tuomaa hinnan alenemaa nykysukupolven vehkeisiin. Kiinassa käynnistellään taas tehtaita niin saatavuuden pitäisi kans parantua.

2 tykkäystä

Taidan nyt kuitenkin ottaa savut tuollaisesta Nitro 5:sta. Hinta näyttäisi olevan Euroopankin tasolla hyvä.

Mekaniikka epäilyttää, mutta tässä on muistin ja kovalevyn lisäämisen mahdollisuus. Jos on liian rohjo tai heppoisen oloinen, niin sitten pitää katsastaa Huawein Matebook D 15.

Huawei on älyttömän hyvä paketti hintaan 699€ mutta ei mahdollista lisätä muistia :man_facepalming:

Jos se on tuo 15" 599€ vehje niin kyllähän siinä perushyvät speksit on. Mekaanisesta laadusta en osaa sanoa mitään kun ei ole vuosiin tarvinnut olla Acerien kans tekemisissä. :slightly_smiling_face:

Joo, kun raudalla on edellytykset ajaa asiansa vähintään 5 vuotta, niin pitää katsoa että saranat on samalla tasolla. Enkä oikein osaa itsekään päättää pitäisikö tuon olla sylissä pidettävä vai siirreltävä “pöytäkone”

Pelikoneissahan on ilmanvaihtosäleiköt pohjassa.

Jos haluat siirreltävän pöytäkoneen niin tsiigaa NUCit. Noihin pitää ostaa SO-DIMM, SSD ja käyttis rungon lisäks.

Olin vähän epäselvä. Siirrettävä “työasema”. Eli täältä kotoa löytyy “toimistohuone” jossa on työpöytä, mutta siinä puuhaillaan muutakin, joten en halua varata sitä pöytäkoneelle ja erityisesti näytölle. Siksi haen ratkaisun jonka voi nostaa käytön jälkeen hyllyyn tai tarvittaessa siirtää toiselle pöydälle.

Itse asiassa on hölmön tuntuista ostaa PC kun sellaista tarvitse tosi harvoin – Chromebookilla onnistuu melkein kaikki. Mutta ajatus on vähän puuhastella jotain edes taitojen ylläpitämiseksi ja pikkuhiljaa juniorin peruskoulustakin tulee sähköisiä tehtäviä. Nyt koronan takia etuajassa alkaa jo Teamsin käyttö.

Jos vähän Ubuntu 20.04:lla leikkisi, valokuva-arkistoa pitää vähän käsitellä ja tällä hetkellä ei backupitkaan ole ihan kunnossa. Myin hiljattain kaikki vanhat koneet pois (2 läppäriä, 1 pöytäkone) - tämä saa korvata ne kaikki.

1 tykkäys

Itse tykkään leikkiä myös “NUCeilla”. Ei vie käytännössä tilaa työpöydältä (11x11x5cm) ja saa sijoitettua vaikka näytön alle. Meillä on läppäri käytännössä korvattu puhelimilla. Työpisteeltä löytyy jonkun vuoden vanha 5i5 prossulla oleva NUC. Muisti piti tuplata 16GB hiljattain mutta muuten tehot riittää edelleen peruskäyttöön ja kevyeen kuvankäsittelyyn. Parasta tässä on kun saa erillisen näppiksen, näytön, tulostimen ja back-up kovalevyn pysyvästi kiinni yhteen koneeseen. Ergonomia hieman parempaa mitä läppärillä. Työläppäriä voi käyttää jos jostain syystä tulee tarve.

1 tykkäys

Itsellä on vähän tähän suuntaan - ostin viime syksynä Levevon Tiny -sarjan koneen HTPC käyttöön. Erinomainen laite, hintaa käytettynä yrityskoneena alle 200€. Kokoa siis suunnilleen peruskoulun ruutuvihon verran ja viitisen senttiä paksu.

Minun tarvitsisi ostaa tietokone uusi tai käytetty. läppäri tai pöytäkone ei mitään väliä. Kone tulisi vain ja ainoastaan kuvien käsittelyä varten lightroom ohjelmalla. Minulta löytyy siis näyttö, näppis, ulkoinen kovalevy yms. Mutta nykyisen läppärin tehot ei riitä että lightroomia pystyisi käyttämään sujuvasti. Eli etsin halvinta mahdollista vekotinta mikä täyttää tuon vaatimuksen. Löytyykö suosituksia?

Tämä on nyt enemmän arvaus kuin tieto, mutta juuri tekemäni kartoituksen perusteella Acer Nitro 5 on kannettavista koneista paras teho/hinta -suhde juuri tällä hetkellä, päivän hintaan (599€, Ryzen 5 / AMD GPU). Kuvan käsittelyyn saattaa tulla tarpeeseen ostaa vielä lisämuistia +8GB.

Pöytäkonemarkkinaa en ole tutkinut, mutta sieltä pitäisi samat tehot löytyä vielä vähän halvemmalla. Ja toki alitehoinenkin kyllä käsittelee kuvat, kunhan muisti riittää – on vain vähän hitaampaa. LightRoomista ei ole kokemuksia, mutta DXO Optics Prota olen pyöritellyt 2014 vuosimallinen perus pizzalaatikolla (Acer, Core i5 prossu).

Alkaa noista Ryzen 4000-sarjalla varustetuista läppäreistä tihkumaan pikkuhiljaa testituloksia:

Sama meno näyttää jatkuvan kuin desktop-puolella, Intelille laitetaan hyötykäytössä jauhot suuhun edullisemmalla hinnalla.

Kannattaa olla 16GB Lightroomin kanssa. Kyllä 8GB toki menee mutta eron jo huomaa.

1 tykkäys

Pojalle pitäisi kasata kohtuuhintainen peli-desktop ja ilmeisesti tämmöinen setti olisi aika hyvä:

Kertokaas te viisaammat.
Alkanut tehdä mieli lisänäyttöä läppäriin.
Mikä olisi hyvä jos hiukan myös pelailee?(Cod, CS, GTA) En ole mikään HC peluri ja budjetti olisikin n.160e.
Ja näytön koko mieluiten 22-27

Läppärinä Lenovo L340

Jos on väärässä ketjussa niin saa siirtää :+1:

Jossain kohtaa tätä ketjua on kyseltykki vähä vastaavaa, mutta koska tarjoukset tulee ja menee, laitetaan uus kysymys. Lukiota alottelevalle tyttärelle läppäri pitäis hommata. Jos on hyviä kokemuksia, kertokaa. Jos huomaatte hyviä tarjouksia, vinkatkaa. Itte oon aikalailla Applen käyttäjä, mutta en mää tonnia tohon koneeseen laita. Tyttö oli jostain kuullu, että kirjotuksissa Maceissa oli ollu vähä enemmän ongelmia ku Win koneilla. No toi ei sinänsä mitään ratkase, ongelmia tulee ja menee ja kirjotukset kehittyy kolmessa vuodessa. Chromebookeista tykkään myös ja se on tytöllekki tuttu, mutta ei ehkä oikeen toimi tässä käytössä. Kai se hintaluokka sais olla jotain 300-500€.