Tomi Karhunen

No ei ole.

Kyllä tässä vaiheessa “ykkösmaalivahdiksi” hankitun maalivahdin pitäisi jo näyttää kykynsä täyttämään tämä ykkösveskan paikka. Karhunen ei ole sitä täyttänyt, loppukaudeksi vaan domi tolppien väliin niin on mahdollisuudet ainakin maalivahtipeliin katsomalla tavoitella mestaruutta. Muistan nähneeni loppuvuodesta jonkun Marko ojasen haastattelun jossa kommentoi molempia maalivahteja, taisi sanoa karhusta jotain vastaavaa: “tomilla on vielä hakemista tuohon torjuntatyyliin” viittasi siis siihen koska tomikin on pieni maalivahti niin häntä on koitettu opettaa enemmän tähän “seisovaan” torjunta tyyliin. No vaikka meillä varmaan eroaa maalivahtivalmennus paljon kärppiin verrattuna, ei se silti anna mielestäni mahdollisuutta että meidän pitää yhä keväälläkin vielä jokatoisessa pelissä odottaa että “joko se nyt onnistuisi”. Domi vaan luukulle loppukaudeks. PISTE

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä, mutta miksi ihmeessä sitä torjuntatyyliä on ollut pakko yrittää muuttaa, jos kerran sillä “huonommallakin tyylillä” on torjuttu mestaruus? Onko jotain Tuonosen pätemisen tarvetta vaimitähä?

Tuonosella nyt ei ainakaan ole mitään “pätemisen tarvetta”

Tappara puolustaa eri tavalla kuin Kärpät. Tapparan pakit yrittävät ohjata hyökkääjät kulmiin, jolloin maalivahdin pitää yrittää torjua irtokiekot maalilta sivuille eli sinne, missä meidän ovat omien miehiensä kanssa. Karhunen torjuu yleensä kiekot ylös tai suoraan eteensä, jonka Kärpät siivosi rehellisesti Tapparaa 100x paremmin. Tapparan pelitavassa juuri puolustajat pyrkivät tietoisesti ohjaamaan nuo hyökkääjät kulmaan, jolloin sektorilta tulevat kiekot pitäisi pelitavassa joko ottaa suoraan kiinni tai torjua kulmiin. Tapparan “pappapakisto” on pelannut tuolla samalla tavalla 3 kautta Metsolan edessä, joten lienee selvää, että pakiston ja Metsolan yhteistyö siltä osin oli jo aivan huippuluokkaa. Siitä esimerkkinä erittäin toimiva alivoima, kun tiedettiin tasan tarkkaan, mistä vastustajan voi antaa Metsolalle ampua ja mistä ei.

Karhunen torjuu suurimman osan suoraan sektorista tulevista kiekoista suoraan eteensä, jolloin Tapparan pakit ovat sivuilla kera omien miestensä. Siinä maalin edessä sitten häärää sentteri ja yleensä vastustajan laituri. Tällä hetkellä iso ongelma on se, että pakisto ei yhtään tiedä, mistä Tomille voi antaa ampua kiekkoja, koska edes sektorista tulevat eivät jää haltuun.

Juurikin suurin ongelma on, että Karhusen ja pakkien “tapparalainen” puolustuspelaaminen eivät kohtaa.

Prosenttiveskari.

Millainen mokke on prosenttiveskari?

“llä hetkellä iso ongelma on se, että pakisto ei yhtään tiedä, mistä Tomille voi antaa ampua kiekkoja, koska edes sektorista tulevat eivät jää haltuun.”

Eipä kyllä usko katsojakaan enää että mikään kiinni jää. Viime finaaleissa olin varma että kultaa tulee kiitos Karhusen ja pettymys kun ei tullut ja sitten vielä siirtyi meille. Todellinen troijanhevonen Junnolta.

Luulin että Noronen tulee ykköseksi siirtymään mutta nyt toivon H…n sen tekevän jos Tapolalla uskallusta riittää.

Niin siis mun mielestä se olisi se olennainen asia, että kenttäpelaajat tietäisivät, mihin kiekko pitää toimittaa, jotta veskari sen varmuudella ottaa kiinni. Kovassa paineessa tulee aina jossain vaiheita virheitä ja välillä kiekko joudutaan vaan viskasemaan tyhjään tilaan. Se olisi aika tärkeää, että pelaajat tietäisivät, mihin näistä tyhjistä tiloista omalla alueella kiekko tulee viskata, että siltä sektorilta se jää maalivahdin haltuun. Karhuselle voi mennä pienestä kulmasta vetoja, sektorilta, viivasta, edestä, keskialueelta, maalin takaa kääntöjä jne. jne. Pakit eivät uskalla pelata, kun pitää koko aika miettiä, että jos menetän kiekon niin se on maalissa.

“Karhuselle voi mennä pienestä kulmasta vetoja, sektorilta, viivasta, edestä, keskialueelta, maalin takaa kääntöjä jne. jne. Pakit eivät uskalla pelata, kun pitää koko aika miettiä, että jos menetän kiekon niin se on maalissa.”

Nimenomaan, Tapparan paketti hajoaa heti jos Karhunen on maalissa, Domin ollessa maalilla pelaaminenkin on paljon varmemman oloista.

Vaikka nyt juuri tällä hetkellä Karhuseen joutuu olemaan pettynyt ailahtelujen takia, niin Noroseen oltaisiin vielä pettyneempi oli, siitä olen varma. Kyllä Norosen fyysinen tekeminen oli jo liian ruosteisen näköistä viime syksynä. Vaikka sinänsä Norosen fyysinen torjuntatyyli esim.stand up-torjuntapainotteisuus jatkuvaan butterflyhyn verrattuna, mua enemmän miellyttää kuin Karhusen torjuntatyyli.

2 tykkäystä

Sanon tämän ainoastaan tämän kerran. Unohtakaa Noronen. Ei ole ratkaisu mihinkään. Olen Le Goapin kanssa täysin samaa mieltä. Tekniikka ja sen vaatimat ominaisuudet eivät riitä voittavan maalivahdin vaatimuksiin, kuin satunnaisesti. .

1 tykkäys

Kauhee tarve täälä joillakin oli Karhusta puolustella, ja saada kritisoijat hiljaiseksi.
Ny nää samat sankarit suolaa itse Karhua. Koittakaa ny päättää. Kyseenalainen on asiantuntemus, kun ette nähneet sitä mitä jotkut jo aiemmin.

2 tykkäystä

Niin. Toistan aikaisemmin sanottua: minä en puolustele ketään. Minä toivon, että jokainen pelaaja Tapparassa onnistuu. Karhunen on pelannut hyvin matseja, mutta vastapainoksi on tullut paljon huonoja matseja. Suurin osa täällä on jaksanut pysyä positiivisena ja uskoa, että kyllä se siitä. Kuten vaikka minä, koska osittain Tomi on saanut ihan aiheettakin lokaa niskaansa. Nyt on kuitenkin fakta se, että hyvää peliä seuraa äärimmäisen huono peli. Maaleja menee selän taakse liian monta ja osa näistä on otettavissa.

Kritiikki on siis aiheellista. Tämä ei ole mikään “tietokilpailu”, että kuka näki mitäkin ensin. Minä uskon Tapparaan ja haluan, että Tappara voittaa keväällä mestaruuden. Siinä taistelussa Karhusen panos (nousujohteinen sellainen) olisi ollut Tapparalle kullan tavoittelulle erittäin tärkeää. Tällä hetkellä tilanne on hyvin epävarma, koska Karhunen ei pysty pitämään tasoaan yllä ja tasonvaihtelu on aivan hirveällä tasolla. Mistä tämä tasonvaihtelu sitten kertoo? Todennäköisesti se kertoo osittain siitä, että Karhusen itseluottamus ei voi hyvin. Toisaalta täällä on myös useasti viitattu tekniikkaan, koska nimenomaan teknisiä puutteita tulee nyt lähes joka pelissä esille.

Tapparan intressi olisi, että Karhusen taso nousisi siihen toissakaudella nähtyyn, mutta täällä alkaa usko loppua ja niin todennäköisesti alkaa myös maltti loppua Tapparan valmennuksessa. Dufvan sanoin "me ei voida lähteä liikkeelle siitä, että me tehdään joka pelissä 6 tai 7 maalia vaan kyllähän se puolustaminen täytyy saada kuntoon. Tällä hetkellä puolustus vuotaa kuin seula silloin, kun Karhunen on maalille, kun Hrachovinan ollessa maalilla puolustus pelaa.

Kritisoidaan aiheesta, kun on aihetta, ollaan hiljaa ja kehutaan, kun on aihetta. Nyt ei ole aihetta kuin kritisointiin.

5 tykkäystä

Nääk sää heti vaan maalivahdit, vai myös pakit. Aattelin vaan, että kertoisit Salosen kyvyt, jotta määkin tierän kehua tai haukkua alusta lähtien.

Mä olisin sun asemassa hiiren hiljaa asiantuntemuksista. Old.tappara.infosta löytyy nimittäin paljon mielenkiintoista tarinaa Metsolasta.

3 tykkäystä

Ei tässä nyt kyllä suolaamisesta ole kysymys, vaan tiettyjen faktojen toteamisesta ja se on tällä hetkellä tuo pelin ailahtelevuus. Nähty on, että Karhunen on mennyt eteenpäin ja otteet ovat olleet paranenevia, eli monta osa-aluetta on kehittynyt. Nyt tuo vuoristoratamainen suoritustaso ihmetyttää.

Tuononenhan sanoi, että Karhunen on hyvin urheilullinen ja Hrachovinalla on urheilullisuudessa parantamista. Näkemättä arkipäivän todellisuutta jäällä, oheisissa, niin onko Karhunen vähän liian tunnollinen ja huolehtiva ja kasetti lyö yli?

(Ja sanavalintoja miettiessä näen jälleen kerran peterra viestin ilmaantuvan ja olevan jossain määrin samoilla linjoilla…)

1 tykkäys

Tämän suuntaista kuulin hallilla, että nimenomaan väkinäistä olisi Karhusen toiminta. Odottaa itseltään paljon, reenaa ja reenaa…mutta ei osaa ottaa rennosti. Eli varmaan et ihan hakoteillä, että jos sais vähän hymyä huuleen ja rentoutta tekemiseen, niin voisi ylimääräinen puristus jäädä pois.

Olen kriittinen maalivahteja arvioitaessa. Metsolalle meni niitä helppoja ratkaisevissa peleissä, jotka nosti tunteet pintaan, niitten jälkeiset pelastukset oli hienoja, mutta pelit niin vähämaalisia, että yksikin kiekon kadottaminen yleisömereen ym. voi olla ratkaiseva. Viime kausihan oli aika virheetöntä Metsolaa, ja huippumaalivahti kieltämättä.
Metsola tuli pelottavan paljon peittämään laukauksia, ainakin mun silmään, mutta olihan se liike aivan huippua, ja Tappara pelasi ne syöttöpaikat pois niin se oli mahdollista. Verratkaa Karhuseen, ja siihen miten se pelaa kuitenkin suht saman kokoisena, ja Metsolan tyylisesti ei Karhusen liikkeellä voi pelatakaan. Hrachovina muistuttaa jonkin verran Metsolaa, olen sanonut tämän jo aikaa sitten, ja näyttää varmemmalta tässä vaiheessa kehitystä, kuin mitä Metsola oli 3 vuotta sitten. Olen koittanut tunnetiloissa kirjoittamista karsia, koska teksti oli välillä, no töksähtävää.
Enkä tarkoittanut itseäni pelkästään, kyllä täälä muitakin on jotka Karhusta kritisoi aiemmin.
Olen täysin samoilla linjoilla, mitä @peterra kirjoitti. Kyllä minäkin toivon Karhusen petraavan, mutta nyt viime pelien perusteella aika huolestuttavalta.
En niihin vanhoihin Metsola keskusteluihin halua enää palata enempää, on kumminkin vettä virrannut tammerkoskessa, ja Tapparapaita riisuttu toripoliisilta jo aikaa sitten.