13 vuotta. Mielestäni se on meille “nykynuorille” jo ihan hyvä saavutus.
@Lallu vaihto n. 10 vuoden jälkeen. Itsellä suunnitelmissa (jos vaan saa sen toisen työpaikan)
Mutta muuttuiko mikään? Palkkaa voi saada vähän enemmän, mutta tuleeko sellainen hetken motivaatio ja innostus?
Riippuu tietysti ihmisestä.
En oikeastaan tiedä mitä oikeasti kyselen. Mutta laittakaa nyt, vaikka tuntemuksianne vastaavasta tilanteesta. Miten ja miksi päädyitte vaihtamaan?
Onko CV:lle hyvä välillä vaihtaa?
Edit. @Lallu huomasin, että olit kirjoittamassa. Yksityisviesti käy myös. Muille myös.
Vaihdoin 8 vuoden jälkeen työpaikkaa ja työtehtävät pysyi suunnilleen samana. Kyllä kannatti. Töissä ja vapaa-aikana jaksaa painaa erilailla kuin aiemmin, eli jonkinlainen virtapiikki tuli
Vaihdosta aikaa alle puoli vuotta, eli saa nähdä kauanko tämä kestää.
Tässähän se juttu on, tuleeko hetken huuma ja sitten pettymys ja tunne siitä, että olisiko se tuttu ja turvallinen ollut parempi.
Saatana. Ikäviä juttuja ja samalla kivoja juttuja tällaiset.
Perinteinen kommentti loppuu: En tiiä…
Mulla kans työpaikan vaihto kytenyt päässä viimeisen parin vuoden ajan. Pitäisi päästä asiakaspalveluhommasta eroon niin ei olisi kasetti niin kovilla. Syksyllä tulee 6 vuotta täyteen nykyisessä paikassa, ja olisi hienoa löytää kesän aikana uusi duunipaikka samalta alalta.
Itseasiassa se tais olla rimppasen vajaa 12 vuotta… Mutta tosiaan, tein ennen asiakasfirmoille (insinööritoimisto) ja nyt pääsi tekemään suoraan uudelle “omalle” firmalle. Saa ihan erilailla tehdä hommia ja asioita kehitetään sen mukaan miten olis paras, eikä vaan olla “vahvojen tuntipaikkojen” vuoksi status quossa.
Toki nyt painetaan duunia kyllä ihan eri tahdillakin, varsinkin kun on kyse kasvuyrityksestä, jossa hommaa on aina enemmän kuin tekijöitä (vielä), joten tunteja paukkuu, mutta onneksi pitäisi tulla apuja lähikuukausina, niin saadaan hommaa tasattua.
Kk-palkassa otin pikkuisen takkiin alkuun, mutta puolivuosittaisten bonusten kanssa tulee vuosiansiot suuremmiksi ja myös palkankorotusta anoin tietysti jo heti koeajan päättyessä
Tärkein mulle työpaikan vaihdossa oli tosiaan se, että saa tehdä suoraan työnantajalle töitä ja myös firman henki ja ilmapiiri. Työntekijöistä halutaan pitää huolta ja halutaan pitää heidät onnellisina, vaikka toki kiireet painaa jokaisella päälle suht. voimakkaasti. Etujakin on erittäin hyvin liikunta/kulttuuriseteleitä jne. ja hyviä pippaloita ja tapahtumia riittävän usein Tulin kaverin kautta tänne firmaan, niin oli tiedossa millaiseen paikkaan tuun, joten sen puolesta ei ollut oikeastaan mitään yllätyksiä sinänsä
Vaihtelu kuitenkin virkistää, varsinkin, jos työporukka on huippujengiä
ps. @Oijennus Tein töitä, enkä ehtinyt kirjoittaa aloitettua loppuun ennen kuin nyt
Raumalta löytyy työpaikka mihin pääsee aina ilmaseks töihi.
Toukokuussa oli parhaillaan 10 työharjottelijaa ja vakiotyöntekijöitä 1-2 paikalla.
Nyt on tiukka paikka. Sain työtarjouksen, jossa brutto nousisi melkein tonnilla. Ja olisi isompi firma kyseessä. Viihdyn nykyisessä hyvin, vaikka haasteita tietyissä asioissa on. Mutta, niin niitä on kaikkialla.
Nyt kuitenkin nykyinen firma vastasi ja on valmis maksamaan saman palkan ja vähän jopa yli. Olin jo valmis vaihtamaan, mutta nyt olen ihan pihalla mitä teen. Onko aika vaihtaa 13-vuoden jälkeen vai pidänkö nykyisen? Työ on käytännössä sama.
Pitää varmaan juhannuksena riipaista kunnon “neuvoa-antava” ja tehdä joku päätös.
En tiiä saatana…
Ota loparit. Jätä uusi työ ottamatta ja ala downshiftaan.
Ihan hyvä ajatus, mutta toistaiseksi ei ole taloudellisesti mahdollista.
Jos työtehtävä on käytännössä sama niin kannattaa miettiä onko työporukka sellainen mikä on hyvä? Jos se on hyvä niin en tiiä tarviiko edes vaihtaa?
@Oijennus mikä on sun oma ihan ensimmäinen tunne tuosta asiasta? Jos eka tunne on se, että haluat lähteä kokeilemaan uutta niin ota se vastaan.
Jos eka tunne on se, että haluat pysyä nykyisessä niin sitten pysy siinä.
Intuitio ja oma eka fiilis on paras mittari. Tai ainakin niin minä olen tehnyt sellaiset valinnat, joissa on tavallaan kaksi hyvää tarjolla.
On varmasti paha paikka…itse miettisin myös, että millainen on nykyinen työympäristö/-kaverit, paraneeko vaihtamalla?
Lisäksi miettisin myös jäljellä olevia työvuosia onko siinä vielä etenemis- ja palkkakehityksiä.
Sekä yhtenä vaihtoehtona vielä, onko olemassa jo(i)takin bonuksia tai etuuksia mitä mahdollisesti toisella on ja toisella taas ei(talon sisäisiä).
Riippunee myös alasta ja tehtävistä. Nykyään taidetaan akateemisilla aloilla suositella duunin vaihtoa 3-5 vuoden välein, jotta cv on iskussa
Hyviä pointteja kaikilta. Kiitos siitä.
Vastaan/pohdin tähän itselleni ja vähän myös teille vastauksena:
- Ensimmäinen tunne tottakai oli vaihtaa, kun tarjotaan lähes tonni lisää bruttona ja vapaa autoetu.
- Itsenäistä hommaa, joten työyhteisön merkitys on lähinnä puhelimessa.
- Tämän päivän jälkeen tilanne on se, että uusi tarjoaa paremman kiinteän ja vapaan auton. Vanha tarjoaa mahd. bonuksien kanssa pari kolme satkua enemmän, mutta käyttöedun.
- Uusi olisi isompi firma.
- Uudessa pitää vallata markkinoita varsinkin Tampereelta, mutta olisi vanhat tutut asiakkaat vastapelureina.
- Johto on uudemmassa vaativampi, mutta ammattitaitoisempi.
- Vanhassa olisi markkinat jo hallussa.
Eli toisaalta nyt olisi aika ehkä taas haastaa itseä ja ottaa uusi työ vastaan. Toisaalta, nyt on tilanne paremmin kuin koskaan, niin miksi lähteä säätämään.
Helppoa, eikö?
Isossa firmassa enemmän ylenemispolkuja jos niitä hakee.
Vapaa autoetu on kiva riippuen siitä mikä on budjetti autolle.
Minusta sellaista ei pidä korjata, mikä ei ole rikki. Ja jos ei nykyisessä työpaikassa ole mitään suurta vikaa, en vaihtaisi. (Mutta minä olen muutenkin konservatiivinen luonne ja vältän muutoksia, aina kun voin.)
Tästä ehkä offtopiccina, että tuo Oijennuksen tilanne on hieno, kun pääsee kuitenkin itse tekemään sen valinnan.
Minä sain itse aikanaan epäsuorasti potkut ja pitkään hain eri tehtäviä samaan firmaan takaisin. En meinannut millään saada töitä.
Lopulta sain töitä ja se, että edellinen työnantaja ei ottanut töihin oli lopulta elämäni paras asia. Pitkään se katkeroitti omalla tavallaan, koska ei saanut itse valita. Alkuun uudessa työpaikassa ajatteli koko ajan, kuinka sitä haluaisi sinne vanhaan takaisin, kun itselläni tuo sama konservatiivinen luonne.
Uudessa paikassa, kun tottui kuvioihin ja huomasi sen, millainen tuuri lopulta oli käynyt niin joskus uusi juttu on oman elämän paras asia. Minä en olisi ikinä valinnut tuota itselleni, mutta lopputulos on paljon parempi kuin olisin ikinä voinut kuvitella.
En ole koskaan viihtynyt yhtä hyvin työssäni kuin nykyisessä ja koen, että minulla on siellä paljon mahdollisuuksia, joihin voin tarttua. Työyhteisö on mahtava. Epäsuorat potkut ja vaikea työnhakuprosessi ovat olleet elämäni parhaita asioita.
Onhan tämä tilanne hieno, koska teen mitä tahansa, niin saan palkan korotuksen. Huomattavan sellaisen.
Siitä huolimatta tällä hetkellä fiilis on ahdistunut, koska en tiedä mitä tehdä. Maanantaina viimeistään pitää päättää.