Työelämä

Jep, sinänsä hassua, kun koskee myös meitä ei-mestareita. Noh, Pro ilmoitti, että työnantajapuoli ja Pro saavuttanut neuvottelutuloksen. Tänään vielä hallinnot tekevät päätöksiä, että varmaan huomisesta alkaen lakko sit peruuntuu.

Onnea työhaastatteluun, ja toivottavasti saat paikan. Meilläkin on yt:t menossa, ja porukkaa laitetaan ulos tuotannollisin ja taloudellisin perustein. Aika paljon vielä vähennetään, ja luulenpa, että jossain vaiheessa joutuu työnantaja ottamaan ihnisiä takaisin tai ainakin yrittämään sitä. Stressaavia nämä yt:t on aina. Nyt on menossa neljännet.

4 tykkäystä

Jep, huomenna töihin. Lakot peruuntunut. Eipä haittaa.

3 tykkäystä

Kyllähän nuo työpaikat tuntuu olevan monella aika kiven alla tällä hetkellä. Tässä alkaa itse kullakin stressitasot nousta kun pitäisi korkeakouluopinnoista yrittää valmistua ja hakea opintoihin soveltuvaa harkkapaikkaa tilanteessa, jossa jokaista yksittäistä työ-/harjoittelupaikkaa hakee useampi sata henkilöä. Hakemuksien lähettämisen jälkeen on monesta paikasta tullut väliaikatietona että on vastaanotettu ennätysmäärä hakemuksia ja rekrytointi ottaa oman aikansa. Työnhakijana myös melko stressaavaa vain odotella epätietoisena kun rekrytoinnit venyy.

En yhtään ihmettele miksi turhautuneet ikäiseni nuoret aikuiset manaa ympäri somea kun tällä hetkellä on niin s**tanan vaikeaa saada töitä. Vaikkakin toisaalta monelta puuttuu se nöyryys mitä uran alussa monesti tarvitaan ja haetaan vain niitä parhaita paikkoja. Harmi, että opinnoista valmistumisen kannalta jotain nuorta opiskelijaa ei varsinaisesti hyödytä ihan mikä tahansa homma muuta kuin ehkä rahallisesti.

7 tykkäystä

Samoja ajatuksia täällä. Aivan järkyttävä taistelu saada edes sitä harjoittelupaikka. Tänään tuli viimeisin kiitos, mutta ei kiitos -viesti. Yhtä paikkaa haki yli 300 hakijaa :smiley:

Sama homma kesätöissä, olen hakenut kymmeniä kesätyöpaikkoja, eikä ole napannut, vaikka on kaikenlaista kokemusta kun. Onneksi on yksi työ johon pääsen taas tänäkin kesänä (joka toki tappaa elämänilon).

Otan henkilökohtaisena loukkauksena kaikki “mene töihin” heitot. Alkaa huumori loppua.

3 tykkäystä

Mä en usko että tämä menee ihan helposti läpi?

1 tykkäys

Teollisuusliitto ja Tegnologiateollisuus sopivat edelleen 3 vuotiseen työehtosopimukseen vanhat pelisäännöt irtisanomisen suhteen! Ikävä kyllä nykyinen hallitus runnoo kaiken ala arvoisen tällä hetkellä lävitse.

2 tykkäystä

Sama meininki on muillakin nuin valmistuvilla tai opiskelijoilla. Paikkoihin hakijoita pari sataa tai sitten työnantaja koittaa polkea palkkaa mahdollisimman alas.
Toivottavasti alkaisi paremmat ajat hiljalleen.

Moni ihminen ei todellakaan tunnu ymmärtävän kuinka vaikea on saada duunia.
Vaikka itse olen töissä tällä hetkellä niin jos joutuisi työttömäksi ei työllistyminen olisi helppoa. Teollisuudessa on pikkuhiljaa tilauskirjoihin ruvennut tulemaan täytettä niin Toivottavasti se käynnistää taloutta pikkuhiljaa.

Ei siinä kauaa mennyt kuin uusi työ löytyi. Heti kun irtisanomisaika päättyy parin viikon päästä alkaa samantien uudet työt. Sama ala mutta työtehtävät mitä en ole ennen tehnyt. Ja suoraan vakituinen työsuhde.

Olen edelleenkin sitä mieltä että kyllä tekevälle aina töitä löytyy.

27 tykkäystä

Hit me up? Mihin soitan/laitan hakemuksen?

Edit: Onnittelut uudesta paikasta!

1 tykkäys

Taitaa monella olla ongelma löytää oman korkeasti koulutetun alansa töitä. Suomessa on liikaa korkeasti koulutettuja. Opiskelupaikkoja pitäs olla paremmin tarpeen mukaan.

4 tykkäystä

No tuolla oli yksi paikka vapaana ja sen sain.
Itse olen työtä hakiessa panostanut CVn ulkoasuun ja pitänyt sen yhden sivun pituisena. Lisäksi työhakemuksen teksti oleelliset asiat kertovana. Mutta sekin sopivan suppeana. Jotta työnantaja kiinnostuisi ja pyytäisi minut haastatteluun. Koska kasvotusten tiedän olevani vahvoilla.

2 tykkäystä

Oliko se niin että Biologeja koulutetaan 200 vuodessa suomessa ja 20 saa oman alansa duunia. Kouluttaisi vaikka niitä lääkäreitä lisää niin voisivat joskus syrjäseudullakin saada muuta kuin vuokralääkärin.

4 tykkäystä

Itsellä sama homma että haastatteluun päästessä saan paremmin edustettuna itseäni. Tämänkin vuoksi olen tehnyt lyhyitä videoesittelyitä aina hakemukseen linkkinä, riippuen toki hakemastani työstä. On kyllä tullut haettua kaikenlaista laidasta laitaan :smiley: Yllättävän paljon uppoaa aikaa noihin hakemuksiin.

Mutta juuri nyt on valitettavasti se tilanne että töitä ei läheskään kaikille “tekeville” riitä.

Juu kyllä tän hetkisen talouden tilan työllisyys tilanteen huomioiden. Täytyy siteerata Ville Niemistä ja sanoa että kerrankin kävi kortti kirkon miehellä. Sattui vaan uudella työnantajallani olemaan juuri minun osaamiselleni tarvetta.

3 tykkäystä

Ei ne periferian terveyskeskukset ole yhtään sen vetovoimaisempia työpaikkoja, vaikka kuinka koulutettais enemmän lääkäreitä.

1 tykkäys

Eihän ne vetovoimaisempia toki ole mutta töitä se lääkärikin haluaa ja jos koulutetaan riittävästi niin maaseutukin voi olla vaihtoehto!

Juu kyllähän näistä suolakaivoksista sana kiirii ja väkeä haastava saada edes rahalla.

On tullut tehtyä aika paljon rekrytointia ja jos hakijoita on paljon niin näillä asioilla on yllättävän iso merkitys. Saatekirje ja ansioluettelo on hyvä pitää kompakteina mutta oma osaaminen pitää kuitenkin tulla riittävästi esille. Nykyään näkee aivan liian paljon tekoälyllä generoituja saatekirjeitä jotka on täynnä liirumlaarumia ilman mitään sisältöä.

8 tykkäystä