Vantaan kouluampuminen 2.4.2024

Koulukiusaaminen tuli ensimmäisenä itselläkin mieleen kun puhutaan noin nuorista. Mutta antaa poliisin selvittää ja kertoa lopulliset syyt.

Joo ja sen jälkeen alkaa lehmätkin lentämään. Ei nyt ole ihan hirveän vahvaa uskoa, että nuorison pahoinvoinnin hoitamiseen ja ennaltaehkäisemiseen alettais tämän myötä panostamaan yhtään sen enempää kun siihen panostetaan nytkään. Korkeintaan vähän tehdään jotain silmänkääntötemppuja ja esitetään että asialle olis muka tehty jotain, mutta mitään oikeasti merkityksellistä tuskin tulee tapahtumaan.

13 tykkäystä

Ikävä kyllä näin se varmaan menee ja itse asiassa suunta saattaa olla jopa etenevästi huononemaan päin.

1 tykkäys

Mistä helvetistä 12-vuotias edes sai aseen?

On kyllä ajat muuttuneet siitä kun itse olin 12v. On tämä sairas yhteiskunta kun lapsetkin jo alkavat ammuskella toisiaan. Missä ollaan menty vikaan?

Ei 2000-luvun puolivälissä tullut pieneen mieleenkään että joku olisi tullut luokkaan ammuskelemaan. Tässä on nyt viimeiset 10-15 vuotta kyllä vedetty yhteiskuntana niin vihkoon kuin vain voi.

1 tykkäys

Mut hei ollaan maailman onnellisin kansa jo 15 vuotta putkeen!

Sitähän täällä hoetaan ja ongelmia ei ole. Kaikki on vain yksittäistapauksia.

5 tykkäystä

No itse asiassa tämä kyllä on yksittäistapaus ainakin toistaiseksi Suomessa. Ainakin tekijän iän puolesta.

2 tykkäystä

Poliisi on kertonut että kyseessä oli luvallinen ase, eli eiköhän tuo ollut ampujan vanhemman omistama ase.

Iän puolesta kyllä mutta ei kouluammuskelujen.

Niidenkin puolesta erittäin harvinainen.

No ei tässä vielä onneksi jenkkilän tasolla olla. Se tästä nyt vielä puuttuisi jos nämä alkaisi yleistymään siihen pisteeseen.

1 tykkäys

Yleisesti väkivalta saattaa hyvinkin lisääntyä tulevaisuudessa. Lastenkin keskuudessa. Syitä on useita.

1 tykkäys

Oletettavasti. Nuorten henkinen pahoinvointi on fakta. Se luo näitä “yksittäistapauksia.” Niiltä vain ummistetaan silmät ja keskitytään vain niihin hyviin asioihin mitä täällä on.

Joka kerta kun luen netistä ylistystä siitä miten Suomi on maailman onnellisin maa ja miten onnellinen kansa ollaan meinaa räjähtää verisuoni päässä.

Jos ulkomaalaiset tietäisivät miten sairas yhteiskunta meillä täällä on. Nuorten mielialalääkkeiden käyttö, masennukset, itsemurhat jne ei ole mikään vitsi vaan tikittävä aikapommi.

5 tykkäystä

" MTV Uutisten rikostoimituksen päällikkö Tiia Palmén kertoi MTV Uutiset Livessä, että ampuja tuli luokkahuoneeseen kasvomaski naamallaan ja kuulosuojaimet korvillaan.

– Tekijä oli tullut luokkaan ja ampunut ensimmäisenä poikaa, tätä 12-vuotiasta luokkatoveriaan, joka kuoli näihin laukauksiin, kertoo Palmén.

Tämän jälkeen 12-vuotias poika ampui kahta luokassa ollutta tyttöä, jotka ovat tällä hetkellä erittäin vakavasti loukkaantuneita. MTV Uutisten tietojen mukaan tekijä valitsi uhrit ilmeisen sattumanvaraisesti.

Tietojen mukaan ampuja uhitteli myös luokanopettajalle ja yhdelle oppilaalle käytävälle pois lähtiessään.

MTV Uutisten tietojen mukaan poika oli kantasuomalainen, ja hän oli ollut kyseisellä luokalla vasta muutamia kuukausia."

2 tykkäystä

Eikös tässä vähäön aikaa sitten poliisi saanut Vaasassa kiinni henkilön, joka suunnitteli kouluammuntaa?

1 tykkäys

täysi-ikäinen opiskelija Etelä-Suomesta ja kohde oli Isokyrön yläaste. Naisella pistooli ja 7 lipadta

1 tykkäys

En muista, mikä oli naisen yhteys/motiivi sinne ala-asteelle, mutta eikös tämä ollut juuri se hieman yli 20-vuotias armeijan käynyt nainen. Oli tehnyt nettiin jonkun uhkailuvideon pistooli kädessä. Joku ymmärsi ilmoittaa videosta virkavallalle. Muutama pikkumerkintä mokailuista tais olla armeijan piiristäkin.

1 tykkäys

SYYNÄ tähän on se, että epäilty on alaikäinen, eikä hän ole ikänsä takia rikosoikeudellisessa vastuussa. Lasta ei voida pidättää eikä vangita.

Sosiaaliviranomaiset päättävät siitä, missä paikassa lapsi viettää yönsä.

1 tykkäys

Kaikki Pohjoismaat ovat tuossa tilastossa kärkipäätä ja useimmissa on tapahtunut monenlaista ikävää. No, itse en tuohon nyt mene syvemmälle, mutta yksi askel parempaan suuntaan on siinä, että pidetään huoli edes niistä käsiaseista. Teräaseitakaan ei mukana kylillä tarvita.

Koulukaan ei kaikkia enää jaksa kiinnostaa entisten aikojen malliin. Viekö se sitten mieltä ja ajatuksia väärille urille. 12-vuotiaskin on luultavasti nähnyt jo monenlaista telkasta yms. Jotkut elokuvat ja sarjat ovat niin väkivaltaisia, etten ainakaan itse niitä “pysty” katsomaan. Tuli vaan mieleen, kun kuulin (tv-raportti) pidätettäessä tämän surmaajan heittäneen aseen pois ja pudottautuneen polvilleen. Noinhan sitä yleensä sarjoissakin tehdään. Ainakaan tv-reportaasin tekijä ei lainkaan korostanut käskytystä.

Surullista ja järkyttävää. Silloin kun olin itse lapsi, ei tarvinnut pelätä, että joku luokkakavereista olisi mieleltään niin sairas, että tulee kouluun ampumaan ja tappamaan muita koululaisia.

Tämä taisi olla Suomen historian nuorin kouluampuja. En tykkää yhtään siitä millaiseksi tämä maailma ja Suomi on mennyt. Ennenkin näitä tapahtui, vaan ei täällä.

6 tykkäystä

Tästäkin varmaan saadaan selvyyttä myöhemmin. Tulee vaan mieleen, että onko ollut sopeutumisvaikeuksia aiemmassa koulussa. Se antaisi lisäosviittaa tapahtuneesta. Osallisten alaikäisyyden vuoksi kaikkea ei varmaan kerrota koskaan.