Ja tykkään siitä, että satamia on ympäri Suomen. Jos olen vaikka Tampereella tai Turussa käymässä, ja mieleni tekee vesille, niin miksipä ei.
Suomessa on tullut ajeltua pääkaupunkiseudulla, Kirkkonummella, Hangossa, Turussa, Tampereella, Porvoossa, Kotkassa, Lohjajärvellä sekä Lahdessa - Kuopio, Jyväskylä, Vaasa sekä Lappeenranta ovat korkkaamatta.
Pidän myös siitä, että veneet ovat pääsääntöisesti todella hyvässä kunnossa, huoltavat ja tarvittaessa korjaavat niitä tasaisiin väliajoin
Skipperin idea on nimenonmaan tuo helppous - aika helppo tapa päästä tutuksi veneilyyn
Kyllähän tuo veneily kiinnostaisi. Parina viimeisenä keväänä olen aina katsonut vähän, että mitä pieni purjevene maksaisi. Halvimmillaan sitä voisi selvitä jo alle tonnilla, mutta varmaan aloittelijalle järkevä peli kustantanee kaikkineen 2000 - 4000e. Mutta näin vastavalmistuneen omakotitalon lainan maksajana taitaa mennä pari vuotta ennen hankintaa.
Historiaa on lähinnä vanhempien moottoriveneestä vajaan 20 vuoden takaa. Mutta mukavaahan se aina on olla vesillä, olisi sitä vaikka vain soutuveneellä.
Ei, bensat maksat oman kulutuksen mukaan - Skipperi on jatkanut sovelluksen kehitystä polttoaineen kulutuksen suhteen, jotenkin tuntuu, että tankkiin on mennyt tänä vuonna huomattavasti vähemmän 95:sta kuin menneinä vuosina, vaikkakin polttoaineen hintahan on aivan jotain muuta kuin viime kesänä
Minulla on joku päähänpinttymä. Olen nelikkoperämoottoreissa käyttänyt ainoastaan 98 oktaanista. Tiedä sitten onko hyvä vai huono asia. Vaiko laisin samantekevä?
Niin, noihin moottoreihin voi tankata joko 95:sta tai 98:ia, syy minkä takia tankkaan esim 95:sta, on se, että kanisterien loput polttoaineet voi kaataa auton tankkiin. Ainakin pääkaupunkiseudulla on aivan jäätävän huonosti veneiden tankkiasemia. Porkkala Marina, Espoosta löytyy tasan yksi (suvisaaristo) Helsingistä tulee mieleen muutama (Lauttasaari, Liuskaluoto ja Pohjois-Ranta), ja sitten onkin Shell Sipoo.
Kaasarit ei kestä viinaa niin hyvin niin saattaa pitkässä juoksussa aiheuttaa jotain. Samoin jotkut vanhat bensaletkut ja tiivisteet noin yleensä eivät välttämättä kestä viinaa. Toki siinäkin on taas se että kumpi hajoaa ensin jokin muu vai sitten nuo.
Tiedän erään joka ajelee moottoripyörällä ihan surutta 95 ilman mitään ongelmia vaikka kyseiseen pyörään ei sitä missään tapauksessa saisikaan laittaa.
Perämoottoreihin vain ja ainoastaan 98. Vältytte isoilta murheen kryyneiltä. Jos ette minua usko niin käykää kysymässä asuasta vaikka Yamaha centteristä. He kertovat syyt seikka peräisesti. Mutta lyhyesti 90% perämoottoreiden käyntihäiriöistä johtuu 95 polttoaineen käytöstä.
@DelJampe kyllä sinä ne 98 voit myös kaataa auton tankkiin. Saisi silloin autokin kunnon polttoainetta.
Toki jos vuokra paatti niin silloin on taloudellisesti järkevää käyttää 95.
Moottoripyörien kanssa 95:ta ei pitäisi olla tankissa talvisäilytyksessä, muuttuu liian mönjäiseksi ja tukkii paikkoja. Talveksi pienkonebensaa tai 98 + stabilointiaine.
No avaampa nyt kuitenkin tuota miksi perämoottoreissa pitää aina käyttää 98 oktaanista polttoainetta. Syy on 95 oleva suurempi alkoholin määrä. Alkoholin määrä tekee sen että 95 säilyy huonommin. Eli kun veneellä kuitenkin harvemmin ajetaan päivittäin niin bensa voi pilaantua tankkiin. Toki perämoottori sillä käy mutta suuttimien tukkeutumis riski kasvaa. Toinen asia minkä alkoholi aiheuttaa on se että se irrottaa letkuista tiivisteistä yms pieniä hiukkasia. Ja nämä ajan myötä tukkivat suuttimet. Ja sen jälkeen ainoat konstit ovat ultraääni pesu tai uudet suuttimet.
Itse käytän siis veneessä 98 ja talvisäilytykseen lähtee loput 98 tankissa kera stabilointiaineen. Moottoria hieman käyttäen stabilointi lisättynä. Kyllä tuo tuolla tavalla kestänyt on. Olisiko mennyt rikki ilman manöövereitä? Tuskin. Mutta tällä mennään. Pieni 60hp ruiskukone. Ei ole tarvinnut talvisäilytyksen jälkeen liiemmin starttailla. Het hörähtää henkiin.
e: Eikä se täällä jarnaamalla parane. Pyrstö ylös penkistä ja oksaalihappoa sekoittelemaan. Pitää saada kikotin vesille.
Sinne plomsahti. Pesut oksaalilla ja strategisten alueiden nopsa vahaus. Ei mennyt kahdelta äijältä kuin parisen tuntia. Öljyt ja suodattimet vaihdettiin toki jo aiemmin.
Eilen tuli autettua kanssaveneilijää helsingin edustalla. Puuveneessä oli hajonnut joku bensansyötön venttiili tms, ja se ajelehti kohti kivikkoa. Saatiin rouvan kanssa hinattua se HSK:lle -
Lähellä oli etten tarvinnut itse apua tänään. Kävin vähän jigillä. Tyhjä järvi. Kaloista ja veneistä.
Ajattelin lähteä kohti kotisatamaa ja liplattelin hissukseen. Yhtäkkiä moottori sammui, kaikuplotteri sammui eikä mihinkään tullut sähköä. Heitin pikku venhoni ankkuriin ja keräilin kamat pois. Mietin kenelle kehtaan soittaa, että hinausapua kiitos.
Kokeilin akunkenkiä ja olivat tukevasti paikoillaan. Painoin pari kertaa tilttinappia, johon en ole koskaan aiemmin koskenut. Katkaisin päävirran hetkeksi ja kytkin uudestaan. Heräsipä tuo. Ihme juttu. Vaatetus oli kesäinen. En olisi tuolla kauaa viihtynyt shortseissani.