Verot ja veroilmoitus

Minulla on tavoitteena saada aina mätkyt, koska silloin valtio on lainannut minulle rahaa ilmaiseksi eikä toisinpäin :grin: Eräänlaista pientä optimointia sekin.

3 tykkäystä

Juuri tarkistin, 2% menee käsittääkseni korkoa “mätkyistä”.

4 tykkäystä

Palautuksessa on kyllä korkoa mukana, että näin. Heinäkuun alussa pamahtaa reilut 1.5k tilille.

Verohallinto maksaa veronpalautukselle hyvityskorkoa. Korko ei ole mukana verotuspäätöksellä näkyvässä summassa vaan se lisätään palautettavaan määrään palautuksen yhteydessä. Vuonna 2021 korko on 0,5 %.

3 tykkäystä

@c_paaty ja @Labrys

Kiitos korjauksista. Kannattaa se silti, jos veronpalautusrahoille saa 8-10%:n tuoton indeksiin sijoitettuna :grin:

1 tykkäys

Pieni isällinen muistutus. Vuoden viimeinen kvartaali lähestyy kovaa kyytiä. Nyt on aika hakea tulorekisteristä tietonsa ja kirjautua Omaveroon tarkistamaan / päivittämään verokortti. Paljon mukavampaa tasailla verotus tasaisesti loppuvuodelle kuin kiristellä hampaita joulukuun megapidätysten kanssa.

Loppuvuoden tulojen lisäksi kannattaa tarkistaa ainakin ettei vähennyksiin ole jäänyt roikkumaan mitään ylimääräistä. Itse suoritin toimenpiteet juuri äsken ja pientä varovaisuuden periaatetta noudattamalla loppuvuoden ennakko nousi neljä prosenttiyksikköä.

2 tykkäystä

Kuinkas tää nyt sitten menee. Jos saa 2kertaa kuussa palkan ja viimeinen ylittää tulorajan. Summa vaikka 1000€, meneekö koko summa lisäverolla vai meneekö tulorajan ylitsemenevä osa, vaikka 300€, lisäverolla :thinking:

Väittäisin omakohtaisella kokemuksella, että koko tili menee sillä isolla.

Edit: Siitä on aikaa kun näin käynyt, sen jälkeen en ole antanut tapahtua.

2 tykkäystä

Pitäisi mennä ainoastaan ylittävältä osalta.Palkkiksesta toki voi kysäistä. Voi olla hieman kiinni järjestelmästä mitä käyttävät palkanlaskennessa.

3 tykkäystä

Vero.fi chatrobotti vastas kuten @c_paaty sanoi.

Jos tulorajasi ylittyy, verotetaan tulorajan ylimenevä osa verokortin lisäprosentin mukaan. Lisäprosenttia käytetään vain tulorajan ylittäviin tuloihin.

Ehkä tämä on muuttunut jossain vaiheessa, tai sit itsellä ylittyi todella reippaasti silloin aikoinaan.

2 tykkäystä

Jaa siellä oli semmoinen kanssa :+1:
Kaveri tätä kyseli, on kuulemma merkitystä oikeasti pienituloiselle perheelliselle :sweat_smile:

1 tykkäys

Varmasti onkin, mutta näistä asioista kannattaa pitää huoli jo vähän ennen joulukuun puolta väliä, jolloin asiaa voi korjata useamman kuukauden aikana, vahinko ei tule kello kaulassa vai miten se sanonta menee.

Kyllä ymmärtääkseni koko tili menee sillä isommalla prosentilla. Itse elän juuri tämän ja mahdollisten positiivisten yllätyksen vuoksi yliprosentilla, eli tuloraja on taivaissa. Yliprosentilla kun menee, niin rahat saa kyllä sieltä pois ja ne voi sitten sijoittaa tai ostaa vaikka joululahjoja tai matkan.

1 tykkäys

Varmaan käytössä vuosituloraja? Nykyäänhän tuo on yleisempi, ainakin itselläkin muuttunut kuukausitulorajasta vuositulorajaan. Eli tosiaan vuosituloraja kun tulee täyteen (vaikka sitten osa palkasta ylittää sen), niin koko ylittävä osa menee isommalla veroprosentilla.

2 tykkäystä

Kyllä, yhden kerran kauan sitten oli kuukausiraja, ja se ei soveltunut omaan käyttöön. Nykyään sitä ei enää edes saa. Vuosiraja on minun mielestä ainut ja oikea.

Kyllä ne sitten pois saa korkojen kanssa ensi vuonna, jos nyt lisäprossalla menee. Syksyllähän se kannattaa vähän tarkastella tarviiko tulorajaa nostaa. Itse tämän lokakuussa ja veroprosentti olisi jopa pienentynyt vaikka tuloraja paukkui, mutta pidin prosentit samassa. Maksan ennemmin vähän yli ja otan palautusta.

3 tykkäystä

Pari vuotta sitten kosahti omalle kohdalle, kun alkuvuodesta tuli palkankorotus ja vielä pieni bonus. Ei tullut veroprosenttia nostettua ja marras- ja joulukuun osalta otettiin sitten verottajan toimesta isommalla kauhalla. Avovaimo sentään ymmärsi et tuo vaikuttaa joululahjahankintoihin😁
Toki tässä parin vuoden aikana oon ton “säästön” menettänyt😂

2 tykkäystä

Joku pikku boonus sieltä oli päässyt yllättää mitä osannut huomioida :sweat_smile:
Ite joskus joutunut maksamaan syyskuusta asti 39% :rofl:

1 tykkäys

Ihan varmuudella voin sanoa, että palkanlaskennan yhteydessä pienempi vero menee juuri siihen asti kun raja täyttyy ja siitä asti korkeampaa. Kävi oman ansiosidonnaisen kohdalla juurikin näin kun laskin molemmat kortit aika piukaksi, koska tiesin joulukuun tulojen olevan sen verta ettei juurikaan korvauksia enää kolise. No nyt menee sitten jostain viidensadan brutosta 35%.

1 tykkäys

Tässä hyvä ja havainnollinen kuva miten 3500e/kk palkka, verot, muut “verot” ja työnantajakulut jakautuu.

8 tykkäystä

Katsoin piruuttani Omaveron. Verotuspäätös oli tullut toissapäivänä. Alunperinkin päädyin pikkuisen plussalle säädettyäni ennakonpidätystä. Lopullinen päätös änkemieni vähennysten jälkeen oli ilahduttava.

3 tykkäystä

@kaxyx haluatko tarkentaa pelaajahaaveilu-ketjuun liittyen?

Esim. Davidssonit veteli käsittääkseni koko Tappara ajan artistiverolla ja Ässät makselee nyt enempi.