Ydinvoima

Näistä liikkuu erilaisia lukuja, usein lähteestä riippuen.
Oma lukema tulee eräistä energia-alan tapahtumista, niissä esitetyistä tiedoista ja keskusteluista.
Vanhoille voimaloille (‘kevyemmät vaatimukset’) on joissain tahoissa annettu n 5 c/kWh ja uusille (‘nykyiset uudisvaatimukset’) tuo mainitsemani.
Kustannuksiin vaikuttavia tekijöitä on useita ja osa eläviä, kuten uraanin hinta. Vastaavasti arvonalennukselle käytetty prosentti liikuttaa hintaa, samoin kokoluokka yms.
Mutta kuten sanoin monenlaisia hintoja näistä liikkuu.
Tässä yhdet laskelmat. Ja tämän erittely kustannuskomponenteista on varsin kattava Nuclear Power Economics | Nuclear Energy Costs - World Nuclear Association (world-nuclear.org).

2 tykkäystä

STUK on tehnyt kevennyksiä ydinvoimaloiden ympärillä olevien suoja-alueiden kokoon tulevia pienydinvoimaloita varten:

3 tykkäystä

Pienydinvoimaloiden lisäksi voitaisiin “rakentaa” minivesivoimaloita. Niistä saataisiin hieman puhdasta vielä hyödyntämätöntä energiaa sähköverkkoon.

Yritys on asentanut kolme minivesivoimalajärjestelmää putkistoihin ympäri Yhdysvaltoja.

Viimeisin niistä asennettiin kunnalliseen juomavesijohtoverkostoon Kaliforniassa. Sen odotetaan tuottavan 130 000 kilowattituntia energiaa vuosittain. Energia käytetään vesipumppujen pyörittämiseen, ja ylijäämäsähkö syötetään sähköverkkoon.

2 tykkäystä

Valitettavasti ei hyödytä näillä lakeuksilla:

2 tykkäystä

Kai sitä jossain on. Raholaan kun askarreltiin talo niin piti lupakuvista poiketen laittaa paineenalennusventtiili vesimittarin jälkeen.

6 bar taitaa löytyä järjestelmästä. Omakotitaloon riittää 2.5 bar. Kalevassa 6 kerroksinen talo missä joskus asuin oli alennettu 3.8 bar.

Tämä on erittäin järkevää putkiston keston kannalta. Tulee äkkiä 10 vuotta lisää että heilahtaa. Kalevan talon vedenkulutus pieneni myös 20 pinnaa.

1 tykkäys

Ydinvoimaloiden huoltotauoista ja niiden venymisestä juttua:

Ydinvoima | Riski kolmen ydinvoimalan samanaikaisesta huollosta kasvaa – Olkiluoto 2:n huolto venyy:

HS kysyi viime viikolla TVO:n sähköntuotannon johtaja Marjo Mustoselta, voiko Olkiluoto 1:n huoltoa lykkäämään, jos Olkiluoto 3:n huolto pitkittyy entisestään.

”Tämä tietysti arvioidaan erikseen, mikäli tällainen tilanne tulisi eteen”, Mustonen vastasi.

Juttua OL3 huollosta ja vähän muutakin.

Vähän heikon kuvan saa, jos laitoksen koko yllättää tässä kohtaa pääinsinöörin.

8 tykkäystä

Asiat ei ole niin yksinkertaisia miltä tuommoisen jutun pohjalta voisi olettaa. Esim Forsmark 2 huolto työt päästiin aloittamaan tänä vuonna useita päiviä myöhässä. Syynä oli laitoksen yllättävän hidas jäähtyminen. Eli sama kuin Olkiluoto kolmosessa. Forsmark 2 on käyttöön otettu vuonna 1981. Silti tuollaisia yllätyksiä voi tulla. Ja tuollaiset hidastukset ovat kuin lumipallo ilmiö. Eli vaihe vaiheelta myöhästyminen lisääntyy.

Asiat täytyy tehdä tietyssä järjestyksessä tarkkojen protokollien mukaisesti. Viivästymisiä voidaan koittaa saada kiinni pidentämällä huoltoa tekevien ihmisten työpäiviä. Mutta raja siinäkin tulee vastaan. Lisä työvoiman saanti kesken revisiion on käytännössä mahdotonta.

Joten voimalaitos yhtiölle jää kaksi vaihtoehtoa. Joko huollon valmistuminen viivästyy tai jotain jätetään tekemättä. Jälkimmäistä vaihtoehtoa luonnollisesti vältetään. Mutta joskus niinkin tapahtuu.

7 tykkäystä

On tämä työmaa…

1 tykkäys

Kai tuo lämmityskauden alkuun mennessä käynnistettyä saadaan. Kai.

Kuukausi taitaa viellä olla avoin. Kävisikö vihdoinkin niin, että jatkossa huollot osaisivat Suomessa kesäkaudelle, tuskin kuitenkaan.

4 tykkäystä

Menihän siinä pari viikkoa, että putiikki taas kiinni. Eiköhän muutamassa päivässä saada kii se ainuakin Olkiluoto, joka on tuotannossa.

Olkilioto 1:n vuosihuolto pitäisi päättyä 18.6.2024 eli maanantaina.
Minä meinaan ainakin pidätellä hengitystä maanantaihin saakka.

hmm, aika kiirettä tulee, koska Loviisan voimalla alkaa revisio 22.7, ja alas ajot siitä viikon sisälllä. En nyt muista kumpa laitos tällä kertaa, mutta menossa itse sinne töihin revision ajaksi. Kokonaisuutena kestää sinne 18.10 saakka

1 tykkäys

Siis 3 kuukauden huolto? Rakennatteko sinne uuden voimalan?

Loviisan voima­lai­toksen reaktorit pysäy­tetään kerran vuodessa vuosi­huollon ajaksi. Vuosi­huol­tojen suunnittelu aloitetaan vuosia etukäteen. Vuonna 2024 vuosi­huollot toteu­tetaan kakko­syk­si­köllä 4.8.-25.8. ja ykkösyk­si­köllä 31.8.-30.9.

Nuo taitaa olla hiukan yli 500 mw laitoksia kumpainenkin.

1 tykkäys

Ei kun ne muistelee ensiksi kumpi laitoksista se olikaan.

2 tykkäystä

Jotenkin ainakin meikäläisellä on paljon turvallisempi olo jos ydinvoimaloita huolletaan ihan perusteellisesti ja kunnolla.
Eli antaa mennä vaan.

1 tykkäys