Olkiluoto 3 vikaantunut - onneksi vain lyhyt huolto tiedossa:
– Tuotannosta ollaan poissa noin vuorokauden ajan, sanoo TVO:n viestintäpäällikkö Johanna Aho.
Olkiluoto 3 vikaantunut - onneksi vain lyhyt huolto tiedossa:
– Tuotannosta ollaan poissa noin vuorokauden ajan, sanoo TVO:n viestintäpäällikkö Johanna Aho.
Ja vähemmän yllättäen korjaus venyy:
Sattuu lisäksi aina nämä viat näille päiville, kun tuuli on olematonta. Hinnat nousevat riskisti tietysti tämän seurauksena.
15,83 senttiä huominen hintakeskiarvo, ei onneksi sen enempää, mutta kyllä tuonkin takia taas täytyy muutama ylimääräinen euro taskusta kaivaa.
Ihan uskomattomia vikaantumisia kokoajan olkiluodossa. Sabotointia, vaiko tarkoituksellista? Jokainen korjaus pienikin venyy päivästä hyvin usein viikoksi, tai useammaksi kuukaudeksi, ja kunnes on taas uusi vika. Osia vaihdettu, uusittu, niin mikä tässä oikein mättää. Ei tää tämmöistä säätöä ole missään muualla
Tarkoituksellista… Missään muussa maassa ei hinta heilahtele näin paljoa…
Aina kun näyttäis siltä, että on halvempaa pörssisähköä pidempään, niin kappas kun tulee vikoja Olkiluotoon…
Se on vaan johtoportaille täysin mahdoton asia että ihmisillä voisi olla halpaa sähköä…
Haluaisitko valaista lisää miten tämä toistuva sabotaasi maan tarkoiten valvotussa voimalassa toteutetaan?
Onhan näitä “troolareita” yms. päätynyt väärään paikkaan aivan yllättäen. Ei se vastapuolikaan mikään amatööri ole.
Mutta eivät ole kovin yksinkertaisia laitteita, eikä jokaiseen korjaukseen ole osaa tai työkalua heti saatavilla. Tässä lienee se syy, miksi aikataulut harvoin pitävät.
Nyt kannattaa viheltää ns. tämä peli poikki heti alkuun.
Voin ilmoittaa että noihin laitoksiin ei helpolla mennä edes lamppua vaihtamaan. Itse käyn oman työni puitteissa myös ydinvoimaloissa. Kerran vuodessa Supo tekee turvallisuus selvityksen ennen kuin ydinvoimala alueelle pääsee. Ja jos henkilö ulkomaalainen tehdään selvitykset myös lähtömaan turvallisuusviranomaisten toimesta.
Kaikki alueelle vietävät ja poisvtuotavat tavarat tarkastetaan. Työt on tarkkaan rajattu ja suunniteltu. Liikkumaan ei pääse kuin niillä alueilla mihinkä oikeasti tarvitsee päästä työn suorittamiseksi. Väärä henkilö ei sisälle pääse tarkastukset tarkemmat kuin missään maiden rajoilla. On sirmenjälkeä, iiristunnistusta yms.
Sabotointi täysin mahdotonta.
Melkoinen sattuma.
Mitenkäs se Kekkonen osuvasti sanoi ………
Aika harvoin nämä osuvat kesälle, jolloin vaikutus ei olisi niin suuri.
No jopas sattui. Tuossa sarkastisesti tuli kolmosen vian uutisoinnin yhteydessä mieleen että olikin toi marraskuun keskihinta toistaiseksi melko alhainen.
Johtuen varmaan siitä, että laitokset ovat silloin vuosihuollossa…
Justiinsa oli touko-kesäkuulla Olkiluoto 1:n keväthuollon pitkittyminen sekä Olkiluoto 3:n tuotannon keskeytys turbiinihäiriön vuoksi.
Syksylle on kanssa osunut parit katkot, ja kevätkuukausiin. Talvella suurimman sähköntarpeen aikaan (joulusta helmikuuhun) ei ole niinkään tainnut olla katkoja.
Mutta voihan se silti olla salaliitto, eivät vain halua tehdä toiminnastaan liian ilmeistä. Tai eivät osaa lukea kalenteria.
Onneksi luonto auttaa Keskiviikosta lähtien
Totta, katkot ovat pitkittyneen ja niitä on ollut paljon. En tietysti oikeasti usko, että näitä häiriöitä tehtäisiin tarkoituksella. Kuitenkin kun nyt on tuullut reippaan viikon reippaasti, niin nyt joku ” turpaani lurpsahti” ja tuli vaurio juuri kun tuuli loppui.
Joskus vain jurppii tuo sähkönhinta. Viime tammikuu ilman takkojen käyttöä olisi ollut noin 4200 KWh sekä kaupungissa että mökillä. Nyt sähköt oli noin 2500 KWH molemmissa. Tuo 14 sentin hinnalla ja siihen siirrot niin, on kova hinta mökkeilystä.
No itselle tuo mökkeily on ” pipon” kunnossapidon kannalta niin tärkeä, että hinnan maksaa kyllä.
Et ole ajatellut kiinteää hintaa ottaa? Ei tarvis noita hintoja kytätä “pipo” pysyy tästä stressistä vapaana. Talvella sitä sähköä nyt vaan menee, ja se maksaa enemmän kuin kesällä, kun sitä sähköä ei paljoa mene.
En tiedä päteekö ydinvoimaloihin, mutta kun on isohkoihin laitteisiin (miljardis-osa ydinvoimalasta) tehnyt sulautettuja järjestelmiä niin ei ne ainakaan ole valmiita, kun eka tulee tehtaalta.
Niihin lykätään (ja retro-fitataan) uusia palikoita, joilla voidaan ennakoida, että koska jotain ehkä hajoaa niin voi huoltaa ennenkuin jotain hajoaa ja rikkoo samalla jotain muuta. Ja tämä huolimatta tuntimääräisistä huolto-ohjelmista.
Olen joka vuosi. Nyt on ollut pörssisähkö ja keskihinta on ollut pikkusen päälle 6 senttiä koko vuodelta, niin tämä tuntuu oikealta vaihtoehdolta kun koko vuotta puntaroidaan.
Toki nuo talvikuukaudet aina arveluttavat, millainen talvi tulee?