Yhteisöpeli: Soluttautujat harjoitusleirillä -peliketju

Tätä oli mielenkiintoista seurata. Ei mennyt omat arvaukset ihan kohdilleen :wink:

Toivottavasti tulee vielä uusi peli.

8 tykkäystä

Ei mulla ollut oikeastaan muuta tulkinnan mahdollisuutta enää tänään. Vaikeampaa oli keksiä kuka teistä voisi olla soluttautuja, ja miten vielä saada toiset kääntymään niin selvässä tilanteessa häntä vastaan. Ei ollut enää paukkuja lähteä penkomaan teidän kaikkien vanhoja viestejä ja etsimään vihjeitä, joten tartuin ainoaan mihin tämänpäiväisistä pystyin. Pieleen meni tosiaan sekin, mutta tulipa ainakin koominen päätös pelille kun Virvelin kanssa oltiin toisten kauloissa kiinni samalla kun myhäilet hiljaa vieressä :grin:

6 tykkäystä

Taisin olla hyödyllisempi soluttautujille pelissä. Kaksi kertaa suojelinkin Brutusta… Mutta onnea voittajille, hienosti pelasitte.

Joo ei mennyt arvaukset oikein Armasta taisin epäillä ihan alkuun, mutta olin varma että ainakin toinen soluttautujista oli hämmentäjä.

4 tykkäystä

Mutta tässä huomasi kaksi asiaa, joista numero 2 on varmaankin tärkeämpi.

1. Jos ei ole aukotonta todistetta, ja on esitettävä arvio ratkaisusta, niin todennäköisyys on osatodisteiden puolella (ts. Jos tatesulo ei ole syytön, on varmaa, että Joonatan on syytön: Tatesulo on syytön → Joonatan voi olla syyllinen). Lisäksi kannattaa yksinkertaistaa ja selittää tilannetta tekemällä oletuksia (kuka on kapteeni, kuka ei ainakaan ole soluttautuja), ja lukea viestit uudelleen näiden valossa.
  2. Kuitenkaan ei pidä jumittua tekemiinsä oletuksiin. Kun ratkaisu näyttää liian selvältä, on syytä unohtaa aiemmat oletukset ja katsoa läpi kaikki mahdolliset vaihtoehdot.

Kohdan 1 ansiosta sain itseni vakuuttuneeksi Joonatanin syyllisyydestä, mutta en pystynyt poissulkemaan Derekiä, ja lopulta äänestystuloksen tulkinnassa tuli huolimattomuusvirhe. Ja tämän jälkeen Derekin viesteistä pystyi tulkitsemaan asioita, joita niissä ei ollut, koska keskityin pelkästään osoittamaan hänen olevan väärässä.

4 tykkäystä

Erilaisia rooleja on ainakin vielä vaikka muille jakaa peleissä tarjolla; esimerkiksi ennustaja, joka saa joka yö tietää yhden pelaajan roolin;
kaksoset, jotka tietävät toisensa hyviksi ja saavat pohtia myös yksityisviestein asioita. Twistinä se, että tippuvat kuitenkin myös yhdessä. Eli jos toinen äänestetään ulos, molemmat lähtee;
3. osapuoli, jolla on omat erilliset voittotavoitteensa, joita muut eivät tiedä;
Kirottu, joka kääntyy hyviksestä pahikseksi, jos pahikset yrittävät tiputtaa häntä yöllä;
Kohteenvaihtaja, joka vaihtaa kaksi yönimeä keskenään.

Näitä on siis erilaisia vaikka kuinka paljon, jotka tekevät peleistä entistä mielenkiintoisempia ja vainoharhaisempia. Tämä peli oli roolilistaltaan todella yksinkertainen ja toimi hyvin näin ensi alkuun. :slight_smile:

11 tykkäystä

Tämä oli hyvä ensipeli.
Olen pelaillut tätä nuortenleireillä, joskin nimellä ihmissusi, ja rooleja on tosiaan vaikka kuinka. Nyt, kun pelaajia oli vain yhdeksän, niin tämä roolitus oli mielestäni hyvä. Ihan hyvä ratkaisu oli myös se, että pudonneiden roolit paljastettiin.

Yksi asia, minkä onnistumista mietin, oli äänen vaihtaminen. Nyt tilanne salli nimittäin sen, että soluttautujat olisivat voineet sovitusti vaihtaa ääntään viimeisellä minuutilla. Tietenkin, jos se oli tarkoitus, niin sittenhän se sopii.
Mahdollistahan voisi olla esim. 1 sallittu vaihto/päivä tai jotain vastaavaa.

Jos @Acetho haluat itse myös pelaamaan, niin myös minä voin houstata yhden pelin. Enkä nyt mitenkään kinua rooliasi, mutta pelaamisessa on oma hohtonsa - se on aika hauskaa.

5 tykkäystä

Äänen vaihtamisen taustalla on ainakin kaksi syytä; a) äänet herättää pelaajat toimimaan, joten niiden rajoittaminen vähentää uskallusta heittää se ensimmäinen ääni ilmoille b) viime hetken äänenvaihdot ovat mielenkiintoisia spekuloitavia, ja tuovat vain lisää mielenkiintoa mielestäni peliin - ikinä ei voi olla varma, kuka lähtee, ennen kuin päivä päättyy. Itse nautin nimenomaan niistä viime sekuntien dramaattisista liikkeistä.

Ja olisi hienoa päästä pelaamaan. Pelin pitäminen on myöskin mukavaa, kun tietää tasan tarkkaa kaiken. :smiley: Mutta mieluummin toki pelikentällä olisin, eli pidä ihmeessä peli (ja ilmota siitä mulle ennakkoon, etten missaa ilmottautumista :D)

1 tykkäys

Äänen vaihtamisen rajoittaminen tuntuisi tämän yhden pelin perusteella hyvältä muutokselta.

Ymmärrän myös, miksi alunperin haettiin 14 pelaajaa joista 3 pahista. Vähän ohueksi jäi näin pienellä pelaajamäärällä.

Edit. Hyvä pointti kyllä tuo Acethonkin äänten vaihdon suhteen.

Äänten rajoittamisessa pelkään siis sitä, että niitä pantataan. Ja se ei tee pelille oikein hyvää, kun ei ole, mistä puhua tai mihin tarttua. Kun jotain äänestetään, se pistää aina pelin liikkeelle.

3 tykkäystä

No juu, nyt kun asian noin muotoilet. Ja onhan siinä toki sekin, että viime hetken vaihdot voivat jopa paljastaa soluttautujan. Lisäksi ne pakottavat olemaan hereillä viimeisillä minuuteilla - itse olin joka kerta viimeiset 10 minuuttia naama kiinni kännykässä odottamassa ääniä (ja tänään vähän jopa tuuletin).

Voimme sopia, että minä houstaan seuraavan pelin. Avaan sille huomenna ilmoottautumisen, ja se kestäköön ainakin pari päivää. Kysyn varmaan sinulta huomenissa pali peliteknistä juttua yksityisviestillä.

4 tykkäystä

Jees, kuulostaa hyvältä! Ja kysäse ihmeessä, autan mielellään. Tuossa on jonkin verran juttuja, joissa pelinjohtaja saa olla tarkkana, esim. yötoimijoiden keskinäinen toimintajärjestys, jos erikoisrooleja on vähääkään enemmän.

Minä olen ainakin mukana! :+1:

4 tykkäystä

Kiitos teille kaikille pelistä! Hienoa oli tätä seurata sivustakin, vaikka toki kovasti syyhytti spekuloida sivusta juttuja. Olisin ollut kaikessa ihan oikeassa… not… Parempi siis näin, ei tullut nolattua itseään.

1 tykkäys

ping @Armas, minä myös!

2 tykkäystä

@Armas hienoa! Mukana! :smile:

3 tykkäystä

Oli mukava olla pelissä mukana, vaikken hektisen arjen takia ehtinytkään kauheasti kirjoittelemaan. Hatunnosto @Armas ja @Joonatan onnistuitte kyllä hyvin loppuun saakka! Olin loppuvaiheessa varma Derekin syyllisyydestä, mutta ihan viime hetkillä iski kyllä valtava epävarmuus. Mietin sitten ettei se kuitenkaan minun ääneni olisi sitä sitten miksikään enää muuttanut ja pysyn valinnassa jossa olin ollut. Jos en olisi äänestänyt Derekiä olisin äänestänyt Armasta koska Virveliä kainaloon meuhkasi minusta epäilyttävän paljon :smile:

1 tykkäys