Yhteisöpeli: Soluttautujat harjoitusleirillä -peliketju

Soluttautujat harjoitusleirillä

Tuppuru HC:n harjoitusleiri oli vasta alussa, kun huhut alkoivat vellomaan – harjoitusleirillä oli sattunut ikäviä tapaturmia, joiden johdosta pelaajia oltiin jouduttu passittamaan kotiin. Nyt huhuiltiin, että jotkut leirin jäsenistä teloivat tahallisesti osaa pelaajista. Ilmeisesti, kyseessä saattoi olla verivihollisen, Ipandeerus Hockey Clubin soluttautuneet pelaajat. Jäljellä olevat Tuppuru HC:n pelaajat halusivat tietää, ketkä tämän takana olivat. He eivät vain tienneet, mikä osuus kokonaaman peittävin suojamaskein naamioituneista pelaajista ovat omaa väkeä, mikä Ipandeerus Hockey Clubin. Ei auttanut muu, kuin lähteä selvittämään, ketkä nämä syylliset olivat, jotka haluavat tahallaan sabotoida Tuppuru HC:n harjoitusleiriä.

Pelin rytmi

Päivä kestää noin 3-4 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan soluttautujien keskustelut. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille. Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä.

Yö kestää noin vuorokauden. Yön aikana yksi soluttautuja lähettää yksityisviestein pelinjohtajalle sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.

Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen, jonka soluttautujat valitsivat. Hän tippuu, eikä hän saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.

Tästä eteenpäin tämän ohjeen päivällä ja yöllä tarkoitetaan pelin päiviä ja öitä.

Äänestäminen

Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki , esimerkiksi ++Acetho . Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –nimimerkki. Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä. Eniten ++ -ääniä saanut pelaaja tippuu päivän lopuksi, ja hänen roolinsa paljastetaan. Tasatilanteessa se, joka sai äänimääränsä ensin, tiputetaan. Jos ääniä ei ole, tippuja arvotaan.

Keskustelu

Pelistä saa keskustella vain, ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saa keskustella vain, ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tästä on poikkeuksena kolme soluttautujaa, jotka saavat (ja heidän kannattaakin) pitää yhteyttä erikseen yksityisviestein esimerkiksi strategian muodostamiseksi ja päätettäessä kunakin yönä tiputettavaa pelaajaa. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.

Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa.

Pelaajamäärä ja pelihahmot

Pelaajamäärä yhteensä on 9, joista 2 pahishahmoa, 7 hyvishahmoa.

2 soluttautujaa (pahis)

Nämä soluttautujat pyrkivät sabotoimaan Tuppuru HC:n harjoitusleiriä jäämättä itse kiinni. Soluttautujista yksi lähettää pelinjohtajalle joka yö sen pelaajan nimen, jonka haluavat tiputtaa. Soluttautujat voittavat pelin, mikäli heitä on saman verran, tai enemmän, kuin Tuppuru HC:n jäseniä. Esimerkiksi, mikäli jäljellä on 2 soluttautujaa ja 2 Tuppuru HC:n jäsentä, soluttautujat voittavat pelin, ja peli päättyy.

1 joukkueen kapteeni (hyvis)

Joukkueen kapteeni ottaa hellään syleilyyn, eli rajuun taktiikkapalaveriin yhden henkilön joka yö. Koska tämä taktiikkapalaveri tulee kestämään koko yön, palaveriin otettua henkilöä ei voi tuona yönä tiputtaa pelistä. Kapteeni ei saa pitää palaveria itsensä kanssa, eikä saa myöskään pitää palaveria saman henkilön kanssa kahtena yönä peräkkäin. Kapteeni siis suojelee haluamaansa pelaajaa yötiputukselta lähettämällä sen henkilön nimen pelinjohtajalle yksityisviestein, jota haluaa suojella.

6 tavallista Tuppuru HC:n pelaajaa (hyviksiä)

Nämä pelaajat pyrkivät päivisin ottamaan soluttautujat kiinni ja äänestämään heidän pois harjoitusleiriltä. Yöllä he lähtökohtaisesti vain nukkuvat.

Pelin kesto ja voittaminen

Peli kestää niin kauan, kunnes soluttautujia on saman verran tai enemmän, kuin hyviksiä (soluttautujat voittavat), tai, kunnes kaikki soluttautujat on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.

Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2-3 viikkoa.

Aktiivisuus

Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä kolmantena peräkkäisenä pelipäivänä, haetaan tilalle varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.

Pelinjohtaja

Toimin pelinjohtajana, joka arpoo ja jakaa roolit yksityisviestein, kertoo päivien päättymisajat, laskee äänet ja kertoo tippuneen roolin. Minulle myös soluttautujat lähettävät yksityisviestein sen nimen, kenet haluavat yöllä tippuvaksi, ja kapteeni sen nimen, ketä haluaa suojella.

Tähän viestiketjuun voi nyt ilmoittautumisen lomassa laittaa peliin liittyviä kysymyksiä ja epäselvyyksiä. Joissain säännöissä on varmasti tarkentamisen varaa.

Pelissä mukana olevat pelaajat (9/9):

Virvelia_kainaloon
Armas
tatesulo
Bilbo
Joonatan
Tilhi
Derek
Mustis
Koo

3 tykkäystä

Päivä valkeni aivan samoin, kuin kaikki aikaisemmatkin. Mutta nyt ilmassa oli sähköä. Aamujäät eivät olleetkaan pelkät aamujäät, vaan osallistujat tarkkailivat vimmatusti toisia pelaajia. Ketkä näistä yrittävät sabotoida leiriä? Millä tavoin nämä henkilöt saadaan kiinni? Tästä se alkaa…

Pelin ensimmäinen päivä alkaa nyt, ja se päättyy tiistaina 15.9. klo 21:00. Tällöin eniten ääniä saanut kilpailija pudotetaan pelistä. Peli on siis alkanut, ja tässä ketjussa saa alkaa keskustelemaan. Onnea kaikille peliin! :blush:

9 tykkäystä

Heei jätkät, täällä ei ole nyt kukaan puhunut koko aamupäivänä mitään. Pitäisikö meidän pitää vaikka pieni esittelykierros, niin saataisiin vähän yhteishenkeä leirille? Mä voin aloittaa. Mun nimi on Virveliä Kainaloon, oon Tuppuru HC:n laitahyökkääjä ja tykkään makaroonilaatikosta. Ole sä vaikka seuraava.

5 tykkäystä

Minä voisin jatkaa esittelykierrosta. Nimeni on William “Bill” Bo, ja olen yksi Tuppuru HC:n puolustajista. Olen pelityyliltäni hyökkäävä puolustaja ja tavoitteenani on tehdä ainakin 30 pinnaa ensi kaudella. :slight_smile:

6 tykkäystä

Koo, vasen pakki. Hidas, kankea ja enemmän jäähyboksissa kuin pistetilastoissa.

9 tykkäystä

Mä taas olen Joonatan ja pelaan Tuppuru HCssa ykkös(:grin:)ketjussa sentterin paikalla. Pidän mustavalkosista kissoista.

4 tykkäystä

Mustis täällä hei! Olen Tuppuru HC:n oikea käsi alhaalla pelaava laituri, mutta tuuraan vaikka maalivahtina, jos tarve sitä vaatii. Marraskuiset El Classicot ovat jääkiekon suola, joiden pelaamista jo odotan vesi kielellä :slight_smile:

4 tykkäystä

Hi guys! :grin:

Olen jenkki :us: laituri, huimapäinen duracelpupu jota ei pienestä koosta huolimatta isot pakit pelota :muscle:

Neljännen kierroksen varaus muutaman vuoden takaa, vyöllä pari peliä NHL:ssä ja pari kautta alemmissa taalaliigoissa. Viime kausi meni aivotärähdyksistä toipuessa :face_with_head_bandage:, nyt haetaan uutta vauhtia täältä HC Tuppurusta jonka maine kovana kehityspaikkana ulottuu Teksasin tasangoille saakka :cowboy_hat_face: :ok_hand:

Hieman huolissaan näistä huhuista, jonka mukaan keskuudessamme olisi naapuriseuran soluttutautujia… :thinking:

7 tykkäystä

Moron nääs!
Täällä Armas, nelosketjun rotaatiolaituri, jolla on vakipaikka vaihtopenkillä juomapullojen ojentelijana. Erityistaitona kiekkojen kerääminen harjoituksien jälkeen.

6 tykkäystä

Sitä mä vähän ihmettelen miks täällä on niin kiree tunnelma? :face_with_raised_eyebrow: Ei kaiken maailman juoruja kannata uskoa jostain ihme soluttautujista! :roll_eyes: Nyt vaan suupielet korviin ja katse eteen ja ylös! :+1: Se on se asenne kato mitä tarvitaan! Siit se kaikki tulee! Se on moro! :wave:

1 tykkäys

Hei jätkät! Kiva olla taas mukana tauon jälkeen! :ok_hand: Loukkaantumisen jälkeen kuntoutuminen alkaa nyt täällä! Uudella puhdilla eteenpäin, se joka pelkää ei pelaa ja kovaa tullaan laitoihin jatkossakin! :smile: Tsemppiä kaikille, koitetaan pitää lippu korkeella! :white_flag:

1 tykkäys

Sellainen tunne mahanpohjassa, että eiköhän tämä ole aika selvä peli.

Ääni menee pelaajalle…

++Bilbo

:face_with_monocle:

Hetkinen. Löysin kopin lattialta Ipandeeruksen tj:n Taisto Palon käyntikortin. Ettei vaan olisi Tilhen taskusta pudonnut?

5 tykkäystä

Äänestystilanne

1 Bilbo (Derek)

Päivä päättyy tiistaina 15.9. klo 21:00.

Aika hätäseen lähdettiin kyllä sieltä suunnalta jakelemaan tuomioita, vaikka nuo Billin pistetavoitteet kielivät vahvasti ipandeeruslaisesta taitokiekkoperinteestä.

2 tykkäystä

Kuule jätkä johan alat röyhkeeksi! Neljä sormea osottaa itsees päin! Hanki asenne! Nyt kantsis vähän höllätä ja tulla megeen treenien jälkeen meikäpojan kanssa tonne positiivisuuspiiriin! :+1: Ei tuu kato pelistä mitään jos ei oo asennetta! :muscle:

2 tykkäystä

Nyt ++Mustis pois soluttautumasta :grimacing:

Jos tässä kerran pitää jotain tosta hölynpölystä sanoo, mikä muuten vie katseen ihan sivupoluille tästä itse asiasta, eli Asenteesta isolla Aalla, niin mä veikkaan kyllä tota @Koo ! Kumma jätkä kun käy syyttelemään…taitaa olla itsellään takataskussa jotain :thinking:

Yep, ja Bill taitaa myös olla canadalaista sukua :canada:

Niihin ketkuihin ei vaan voi luottaa!

Ei suinkaan! Tuppuru HC:n toimitusjohtaja halusi joukkueeseen juuri minun kaltaiseni hyökkäävän puolustajan jotta ylivoima toimisi paremmin. Myös Ipandeerus tarjosi sopimusta mutta pitkän mietinnän ja pohdinnan jälkeen valitsin mieluummin Tuppurun :wink: