Cha cha cha-jumputus kuuluu Levin hiihtokeskuksen eturinteiden huipun tuntumassa, kun Suomen hiihtomaajoukkueen hiihtäjät ovat viettämässä vuoden 2023 pikkujouluja. Pikkujoulujen viettopaikaksi on valikoitunut Villa Mäyränkorva- niminen “mökki”. Tällä “mökillä” tosin on koko 240 m2, joten aivan pienestä lukaalista ei ole kyse. Pikkujoulujen teema on naamiaiset, joten kaikki ovat pukeutuneet hiihtopukuun ja kasvomaskiin.
Hiihtäjät ovat valmistautuneet jo tovin Lahden 2024 hiihdon MM-kisoihin. Jokainen muistaa vuoden 2001 Lahden skandaalikisat, mutta maailma on muuttunut ja hiihtopiireistä on kielletyt Doping-aineet kadonneet…
Urheilijat eivät ole kuitenkaan tietoisia siitä, että bileisiin on soluttautuneet myös hiihtomaajoukkueen päävalmentaja, lääkäri ja huoltaja. Heille tulevan kotikisojen paine on muodostunut ylitsepääsemättömän kovaksi, joten he ovat yhdessä tuumin kaivaneet vuoden 2001, jo hieman kulahtaneen laukun esiin. Koska se doping ujutettaisiin hiihtäjiin, jos ei nyt…?
Tuleeko Lahden kisoista “puhtaat”, vai viritelläänkö jo uusia skandaaleja? Se riippuu teistä, Oletteko valmiit?!
Pelin idea
Yhteenveto
Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, hyviksiin ja pahiksiin. Hyvikset yrittävät selvittää pahisten henkilöllisyydet ja äänestää nämä pois, kun taas pahikset pyrkivät esittämään hyviksiä ja äänestämään hyviksiä pois. Pahiksia on vähemmän, mutta heidän etunaan on se, että he saavat juonitella keskenään yksityisviestein, toisin kuin hyvikset.
Tässä pelissä on myös pieni peli, pelin sisällä jossa vastakkain ovat 1 pahisten edustaja sekä 1 hyvisten edustaja.
Pelin rytmi
Yhteenveto
Päivä kestää noin 3 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan pahisten keskustelut, sekä 1 vs. 1 keskustelu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä muuttujien jälkeen, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa (hyvis, pahis tai 1vs.1 hyvis tai -pahis) paljastetaan kanssapelaajille. Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä.
Yö kestää enintään noin vuorokauden. Yön aikana pahikset kertovat keskusteluketjussaan pelinjohtajille sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.
Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen tai niiden pelaajien nimet, joita on kohdannut kova kohtalo. He tippuvat, eivätkä he saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.
Äänestäminen
Yhteenveto
Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki , esimerkiksi ++tp2 . Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti -nimimerkki . Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä (pl. ne joilla on kyky) ja eniten ääniä saanut pelaaja tippuu päivän päätteeksi. Tasatilanteessa se, joka sai äänimääränsä ensin, tiputetaan. Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna, ja omille riveilleen. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rankaista.
Keskustelu
Yhteenveto
Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä, mikäli erikseen ei roolikuvauksessa tätä sallita. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.
Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa.
Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa totta kai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää.
Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.
Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.
Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 20:00, 19:59 viestit hyväksytään, mutta 20:00 ei.
Pelaajat eivät saa puhua missään keskustelussa toisten pelaajien foorumiaktiivisuudesta. Eli on kiellettyä kertoa, että “tp2 on nähty viimeksi 4 tuntia sitten”.
Pelin kesto ja voittaminen
Yhteenveto
Peli kestää niin kauan, kunnes pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä (pahikset voittavat) tai kunnes kaikki pahikset on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.
Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2–3 viikkoa.
Aktiivisuus
Yhteenveto
Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä toisena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.
Pelinjohtajat
tp2 ja Petri toimivat yhdessä pelinjohtajina ja päättävät mahdolliset ongelmatilanteet.
Pelaajamäärä ja pelihahmot
Pelissä on 17 pelaajaa:
Pelaajat toimivat omilla nimimerkeillään. Osalle on vain nimetty erikoiskyky.
Hyvikset 12kpl.
Kapteeni:
Hiihtojoukkueen kapteenilla on käytössään “uuden ajan” lääkelaukku. Kapteeni suojelee jokaisen pelipäivän lopuksi lääkelaukulla valitsemansa pelaajan tulevalta yöpudotukselta. Kapteeni ilmoittaa pelaajan, jonka suojelee pelinjohdolle rooliviestiketjussa. Samaa pelaajaa ei saa suojella peräkkäisinä öinä. (Lue lääkelaukuista lisää hahmokuvauksien lopusta)
Kaikkien kaveri:
Kaikkien kaverilla on Näkijän- kyky. Pelaaja saa pelipäivän päättymisen jälkeen kysyä pelinjohdolta rooliviestiketjussa valitsemansa pelaajan roolihahmon. Kaikkien muiden roolit paljastetaan, paitsi Lääkärin ja 1vs1 kilpailijoiden. Heidän kohdallaan Näkijä saa vastaukseksi “Hyvis”.
Kaikkien kaveri voi käyttää myös halutessaan Marttyyrin kykyä. Marttyyrin kyky tarkoittaa sitä, että pelaaja voi uhrautua putoavan pelaajan puolesta halutessaan. Kyky on käytettävissä päivän pudotuksissa ja se tulee ilmoittaa peliketjussa päivän päättymisen jälkeen 10 minuutin kuluessa.
Ihailtu Konkari:
Konkarilla on jokaisena pelipäivänä pohjilla -0,5 ääntä, joka tarkoittaa sitä, että yhden äänen saadessaan hänen äänimääränsä on 0,5. Tätä ei kuitenkaan näytetä ääntenlaskennassa, vaan pelipäivän päättyessä kerrotaan “peliteknisten syiden vuoksi …”.
Konkarin antama ääni on 1,5 äänen arvoinen. Tätä myöskään ei näytetä ääntenlaskussa.
9 kpl tavallista hyvistä.
Pahikset 3kpl:
“Päävalmentaja”
Ei erikoiskykyjä. Jos pahikset pudottavat yöllä sprinttikisan hyvisten kilpailijan, putoaa Päävalmentaja myös pelistä.
Lääkäri
Hiihtoliiton lääkärillä on hallussaan jo Lahdesta 2001 tunnettu lääkelaukku. Lääkäri nimeää jokaisen pelipäivän päätteeksi pelinjohtaille hahmoketjussaan pelaajan, joka laukun saa. Laukun saaminen aiheuttaa myrkytyksen laukun saajalle, jonka ääntä ei seuraavana pelipäivänä oteta laskennassa huomioon. Samaa pelaajaa ei voi myrkyttää peräkkäisinä päivinä. (Lue lääkelaukuista lisää hahmokuvauksien lopusta)
Huoltaja
Huoltajalla ei ole erikoiskykyjä.
Sprinttikisa 2 kpl (1 hyvis ja 1 pahis)
- Pelaajat pyrkivät pudottamaan toisensa pelin sisällä. Heille avataan pelin alkaessa myös oma keskustelu, eli he tietävät toisensa. Pahisten osallistuja ei tiedä muita pahiksia sprintin ollessa käynnissä, eikä muut pahikset tiedä sprinttiin osallistujaa.
- Jos pelaajista hyvisten edustaja putoaa ensin (päivällä), siirtyy pahisten edustaja sitten normaaliksi pahikseksi muiden pahisten joukkoon. Jos pudotus (päivällä) koskettaa pahisten edustajaa tulee hyvisten edustajasta tavallinen hyvis.
- Pelaajat eivät saa paljastaa toisiaan peliketjussa.
- Jos pahikset yöllä pudottavat hyvisten edustajan, putoaa myös pahisten päävalmentaja ja pahisten edustajasta tulee tavallinen hyvis… Jos pahikset yöllä pudottavat pahisten edustajan, putoaa pahisten edustaja pelistä pois ja hyvisten edustaja jatkaa tavallisena hyviksenä.
- Lääkelaukut toimivat myös näillä kilpailijoilla.
- Sprintterin pudotessa peliketjussa näytetään vain pudonnut kilpailija - sprintteri.
Lääkelaukut 2kpl
Pelaaja, joka saa lääkelaukun, saa siitä tiedon pelinjohdolta, mutta ei saa tietoa kumman laukun saa.
Pelaajan on mahdollista saada molemmat laukut, jolloin suojelu, eikä myrkytys ole voimassa. Laukut kumoavat tässä tapauksessa toisensa.
Pelaajat 17 kpl:
Armas
Casperi
Mazzus
Nuti
Cliffybyro
Tonza
Jopeti
Ode
Bilbo
Hakkuri
Varilasit
DelJampe
Cazens
Nellisi
louskutin
Ultraviolet
Acetho
Peli alkaa NYT ja ensimmäinen pelipäivä päättyy lauantaina klo 21.00!