Ylivoimapelaaminen 2017-18

Jormakan “kierros” yhdistettynä Palolan paikkaan taisi olla tuon kevään yksi peruskuvio. :slight_smile:

…Mutta luulisi siihen nykyiseenkin aineksia löytyvän, kun saadaan miehet oikeille paikoilleen. Kuusela (voi myös laukoa itse), Lehtonen, Nenonen… ja keskusmies (Karjalainen?), ja maalinedusmies (Jasu?). Ihan hyviä mahdollisuuksia on.

3 tykkäystä

Itse asiassa ongelma on siinä, että Repo ei oikein osaa omalla liikkeellään tehdä noita paikkoja. Nyt, kun Nenonen saapui ja jos ja kun Jasu alkaa parantua niin tekisin uudet ketjut näin:

Takakolmio: Kuusela-Rantakari-Nenonen
Maalin edessä: Jasu
"Liikkuvana hyökkääjänä: Ojamäki

Toisen ylivoiman tekisin:
Takakolmio: Lehtonen-Miksa-Repo
Maalin edessä: M. Järvinen / Zaborsky
"Liikkuvana hyökkääjänä: Karjalainen

Ilveksessä Sandellin ylivoimassa Sandell operoi jonkin verran peliä päädystä ja liikkuu siellä hakien syöttöä maalille Suomelle tai viivasta nousevalle Floodille.

Ei sillä, että Tapparan tarvitsisi niin pelata.

@cace6969 variaatioiden määrä on sinänsä ihan hyvä, mutta joku joskus sanoi minulle, että hyvilläkin joukkueilla on oikeasti vaan pari eri variaatiota, joita treenataan ja jyystetään treenistä toiseen. Aniharvoilla joukkueilla on hirveä määrä erilaisia variaatioita ja sen huomaa lähes aina, kun ylivoimakentällisiä sekoitetaan, kuinka hataralla pohjalla nuo ovat ekoissa peleissä.

Kyllä sen Tapparassakin on tällä kaudella nähnyt, kun koko ajan vekslataan yv-ketjujen kanssa niin siellä tulee paljon nukahduksia, kun joukkuetoveri ei liikukaan kuten voisi odottaa ja ei ole selkeitä sovittuja kuvioita, kuinka alueelle tullaan. Esim. Tapparan toisen yv:n alueelle tuleminen on täysin JMJ:n yksilötaidon varassa. Mitään muita variaatioita ei ole harjoiteltu tai niitä ei näytetä / osata.

Löytyyhän meiltä toki myös Jukka Peltola -variaatio välillä, jossa Jugi tuo kiekon yksin omista ja heittää sen päätyyn ja lähtee itse perään ja vastustaja purkaa 7/10 tilanteista. Ykkösylivoimassa taas ei tunnu olevan mitään sovittua kaavaa, jolla alueelle tullaan, koska Kuusela ainakin ajaa tilanteet lähes aina paitsioiksi ja parhaat pyöritykset syntyvät Revon aloitusvoitoista, jos syntyvät.

1 tykkäys

Mä tykkään näissä ketjuissa siitä, ettei Juki ole Jukka Peltola -variaatioineen näissä. Mutta tiedätkö miksi nämä eivät toteudu?

Minä muuten laittaisin Karjalaisen tuohon kakkos yv:n maskiin ja Rauhalan siihen keskimieheksi.

Ps. Jasukin olisi muuten yv-rooleista varmaan omimmillaan tuossa keskimiehenä. Tosin niin on moni muukin hyökkääjä. Siinä on pienin tulosvastuu ja tärkeintä on jatkuva liike.

2 tykkäystä

Uskoakseni ylivoiman tärkeimmät ruudut tullaan edelleen täyttämään pelaajille, jotka tulevat nykyisten ulkopuolella. Esim. mahdollinen sentteri laitetaan tod. näk. ylivoimaan ja jos laituri on tasoa Haapala / Savinainen niin tuossa ei jää koutsille paljoa muuta mahista.

Tuokin voisi olla totta, tosin uskon tulevan vain yhden pelaajan, joka muuten menisi tuohon Jasun paikalle. Hain kuitenkin pikemmin takaa sitä, mitä kirjoitin kysymystä edeltäneessä lauseessa.

Niin siis tuo on ihan olennainen osa Ilveksen Sandellin ylivoiman pelaamista mistä yllä kirjoitin.

Tapparan ylivoima menee usein hitaaksi siirtelyksi ja laukaukset uupuu. Toki ei ole kauaakaan aikaa, kun se oli Liigan tehokkainta. Sekin pitää mainita.

1 tykkäys

Lähtökohtaisesti en näe mitään erityistä perustetta Peltolan yv-minuuteille - en tosin optimaalisessa tilanteessa Jasunkaan. Molemmilla on iso ja tärkeä rooli alivoimalla ja heitä voisi säästää vähän joillakin minuuteilla. Saavat silloin enemmän peliinsä, kun sitä tarvitaan.

4 tykkäystä

Juuri sitä ajoin takaa. Samoin sitä, että joku muu taitaa nähdä sen minkään erityisen perusteen.

Ps. Taisin lähteä kikkailemaan taas liikaa sanavalinnoilla, kun nyt tässä on jo monta viestiä yritetty selittää asiaa auki.

1 tykkäys

Eiköhän Jasu mene omalle paikalleen ylivoimaan kunhan parantuu. Taitaa olla Tapparan tehokkaimpia maalintekijöitä ylivoimalla ja kauhoo aloituksia hyvällä prosentilla.

Toki jos sieltä joku kova sentteri tulee, niin Jasun kuorman keventäminenkin on ihan perusteltua.

Yv-maalit: Lehtonen, 7; Jasu, 6; Rantakari & Repo, 5. (*Nenonen / Sport, 5)

Tehokkaimmat kuviot toistaiseksi olleet siis pakin laukaus ja ohjaus / lapiointi maalin edessä. Jasu ollut kyllä erittäin hyvä jälkimmäisessä, joka tietty sekin perustuu kokonaisuuteen - eikä aina niin näyttävää, mutta parhaimmillaan tehokasta. Tiedä sitten, vaikuttaako tuo ylivoiman pelipuolen vaihto miten tähän…

2 tykkäystä

Onhan tuo erittäin hämmentävä tilasto missä joukkueessa tahansa että joukkueen neljä tehokkainta hyökkääjää (Kuusela, Peltola, Karjalainen ja Rauhala) on tehny ylivoimalla yhteensä yhden maalin. Ja silti ylivoimalla on tullut tulosta ihan ok. JMJ:kin tehny ylivoimalla triplaten enemmän. JMJ. Jan-Mikael Järvinen, tuo tunnettu laukoja, on tehnyt hyökkääjistä kolmanneksi eniten ylivoimahäkkejä.

7 tykkäystä

Jasu muuten pelannut nyt loukkaantumisen vuoksi 42 peliä 53:sta.

Voisin vielä tänne jatkaa tuota ylivoima koostumuksien pyörittelyä.

Ajatuksia sillä periaatteella, että kaikki on mukana.

Ykkönen: Jasu, Kuusela, Haapala, Nenonen, Lehtonen.
Kuuselan kautta pyöritetään, Jasu on paikkansa ansainnut ja hoitaa köyhän miehen Lajusen roolin. Haapala olisi keskustassa hyvä syöttölauta Kuuselalle, on hyvä ohjaamaan ja tekemään nopeita ratkaisuja pienessä tilassa. Lisäksi on hyvä tuomaan kiekkoa sisään. Nenonen ja laukaus. Lehtonen sopii myös kätisyyksiltään.

Toinen ylivoima pyörisi sitten toiselta puolelta. JMJ-Zaborsky-Karjalainen-Repo-Rantakari.

JMJ pyörittää, Karjalainen keskellä ja osaa hyvin reagoida irtokiekkoihin. Zaborsky maalinedus/pääty, maalin edessä hyvä ja nopea reagoimaan irtokiekkoihin kuin myös päätykiekkoihin.
Repo ja Rantakari ja onetimerit.

Jotenkin noin lähtisin itse kasaamaan palapeliä.

5 tykkäystä

Minä taasen tekisin näin.

\1. Yv

Nurmi-Jasu(tai vaikka Repo)-Haapala
Rauhala
Rantakari/Kemiläinen

\2. Yv mulle ihan sama, tuo ykkönen olisi yli 25-rosenttinen

Ps. Mieluiten tuossa ykkösessä Repo, mutta kirjoitin Jasun ettei tule mielipahaa.

2 tykkäystä

Ehkä kiinnostavasti Tapparan ylivoimatehojen jyrkkä sukellus liigan kärkitasolta alaspäin alkoi juuri samoihin aikoihin kuin Jasu loukkaantui. Aiemmin tulosta tuottaneet kuviot ovat olleet aika yksinkertaisia, ja Jasu niissä kyllä osaltaan iso palanen myös… Sitä hommaa ei tässä kukaan ole yksi yhteen korvannut viime aikoina.

Aineksia luulisi riittävän, ylivoimat pitäisi vain jossain vaiheessa ottaa kunnolla työstettäviksi ja laittaa kuntoon. Eiköhän noin tehdäkin. Nyt siellä on taas yksi maestro lisääkin ehdolle koostumuksiin…

Noita Haapalan ylöstuonti- ja syöttöosaamisia saisi tosiaan ottaa ihan ahkeraan kokeiluun nyt. Ehkä ei olisi huono idea yrittää rakentaa kahta kovaa ja monipuolista viisikkoakaan, kun eväitä on. Saattaisi vaikeuttaa myös vastustajien alivoimien organisointeja jatkossa…

Muistaakos kukaan, miten tuo Kuusela-Haapala vekslaus meni viime kaudella, kun sama tilanne tuli eteen toisin päin? Muistaakseni Kuuselaa kokeiltiin samassa kentässä Haapalan kanssa ja ei toiminut. Lopulta Kuusela oli sit ns. 2. yv:ssä.

1 tykkäys

Minä en ainakaan muista, mutta koen, että Haapalan paikka olisi tuossa, koska Haapalalle tarvitaan paikka ylivoimalla, jotta hänestä saadaan paras irti. Vähäisestä pelimäärästä johtuen paikka ylivoiman keskellä on kuitenkin se “helpoin” paikka lähteä ottamaan paikkaa ylivoimasta.

Asiasta toiseen. Vuosi sitten Haapala oli Tapparan kapellimestari ja Kuusela otettiin mukaan. Nyt toisinpäin…

2 tykkäystä

Voisikohan Haapalaa kokeilla toisen ylivoimaviisikon pelintekijäksi…?

Viime kaudellahan aivan lopussa Kuusela otti Haapalan paikan yv:n johtajana, kun tällä oli loukkaantumishuolia. En muista, mitä vekslailuja sitä ennen oli, mutta kyllähän se ykkös-yv kuitenkin lähinnä Haapalan, Kemiläisen (/Rantakarin), Nurmen, Savinaisen, Lajusen pohjilta toimi pitkin matkaa…