Itselläkin on tuollainen resepti haettuna mutta vielä vailla käyttöä. Samoin itse hakeduin työpsykologin juttusille, koska aloin tunnistamaan tiettyjä juttuja, jotka laukaisevat alkoholin pariin hakeutumisen. Ja en valitettavasti osaa tyytyä kohtuuteen tietyn rajan ylittyessä.
Tässä nyt on ainakin alkanut tämän vuosikymmenen pisin täysin juomaton kausi, vaikkei siihen kukaan varsinaisesti kehottanutkaan. Käytän surutta työterveyden palveluja, kun oman hoitajankin kanssa tuntuu olevan hedelmällistä keskustella. Itse asiassa olen yllättynyt kuinka paljon onkin puhumiseen ollut tarvetta. Sen huomaa melkoisesta rönsyilystä, eli selkeästi olen liikaa itsekseni pohtinut juomisen syitä ja seurauksia.
Mä en viikolla juurikan ota mitään. Korkeintaan saunaoluen tai lonkeron. Viikonloppuina voi mennä saunajuotavan lisäksi pullo punkkua tai jonkin verran brandya. Mielestäni suht kohtuudella kuitenkin. Jos pe tai la on peli, niin sitten lisäksi ehkä 0,5l vahvempi olut.
Aloin tuossa viime vuonna miettimään omaa alkoholin käyttöä. Käyttö sinänsä oli aika pientä, mutta huomasin että alkoholi näytteli osaa aika monessa kivassa asiassa elämästä. Jos menee ulos syömään, otetaan viiniä tai kalja, sen jälkeen vielä parille. Tai jos menee peliin niin ennen peliä otetaan kalja ja erätauoilla toki myös. Ja miksi? Eikö samat asiat olisi yhtä kivoja ilman sitä paria alkoholiannosta?
Lisäksi mietin että miksi alkoholia yleensäkin ottaa. Alkoholihan on hermomyrkky. Itselläni suurin syy oli varmaankin sosiaalisten tilanteiden pelko ja ahdistus, sitähän on hyvä lääkitä alkoholilla. Mutta jos kärjistäen miettii, niin mitä järkeä on että “Vähän jännittää niin taidan ottaa sen verran hermomyrkkyä, että vähän rentoudun.”.
No, vuodenvaihteessa lopetin alkoholin käytön kokonaan (ei ollut uudenvuoden lupaus) ja nyt kun olen käynyt peleissä, ollut tupareissa ja muissa illanistujaisissa ja monessa muussa tilaisuudessa ilman alkoholia niin on ne ihan yhtä kivoja ja hauskoja. Nyt vaan on yleisesti elämä seesteisempää ja tilaisuuksista nauttii jopa enemmän kun ei mieti että “pitäiskö sitä vielä käydä kaljalla”.
Ja taustoista sen verran että nuorempana olin alkoholin suurkuluttaja tai ehkä jopa töissä käyvä alkoholisti, sittemmin on käyttö ollut kohtuullista urheilun tultua elämään, mutta kunnon tumut on tullut otettua ainakin muutaman kerran vuodessa. Toivottavasti ei enää ikinä.
Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää, että alkoholin kulutuksen pitää laskea opiskelijavuosista. Jos alkon kulutus ei laske opiskelijavuosista on syytä huolestua. Yleensähän kulutus laskee opiskelu vuosien jälkeen selvästi.
Juuri näin. Jotkut jäävät toki ikuiseen teini-ikään ja sama meno jatkuu. Heillä onkin huomattava riski tulla baarikärpäseksi tai ihan juopoksi. Toki myöhemminkin ja aina on mahdollista herätä asiaan.
Täällä tuli vedettyä aika railakasta menoa sinne 30v kieppeille. Siitä sit tippu käyttö yksittäisiin oluihin siellä täällä. Kunnes jäi sekin pois 35v, kun ne yksittäiset oluet vaikutti yöuniin.
Nyt 7 vuotta ilman alkoholia. Ei ole vuosiin tullut ajateltua juuri edes asiaa.
Itsellä nyt 7 kk tätä niin kutsuttua soberlifeä, enkä ole kokenut jääneeni mistään paitsi. Päinvastoin, olo on nitä mainioin ja sen jo veriarvotkin kertoivat. Ja mikä tärkeintä, nukun taas kuin pieni lapsi ja näen unia.
Siinä on surullinen kertomus Simon pian päättyvästä matkasta.
Ei liity itse tarinaan mutta Aamulehti voisi hieman kehittää pelisilmää.
Uutista kun lukee niin kappaleiden välissä on kaksi mainosta, molemmat niistä Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan uutuus alkoholijuoman mainoksia.
Nykyään vissiin kaikki on normaalia mutta hei, tässä kaveri kertoo kuinka on tappanut itsensä alkoholilla ja juttua vauhditetaan alkoholimainoksilla.
Voi näitä aikoja…
e. Ok joo, mainokset vissiin vaihtuu mutta eiköhän tämän nyt saisi jotenkin rajattua vaikka kukkakaupan mainostilaksi näissä jutuissa.
“Sanon, että anteeksi herrasmies, tyhmä kysymys, mutta…”
Yleensähän Simon lähestymistapa on ollut enemmänkin pummia rahaa, ja jos siitä kieltäytyy, saa osakseen huutamista, ■■■■■■■■■■ uhkailua, ja ulkonäköön, etnisyyteen tai muuhun vastaavaan seikkaan kohdistuvia törkeitä kommentteja.
Varoittavana tarinana toki ihan hyvä, surkea kohtalohan tuo on.
Mainoksethan tulee keksien mukaan, joiden mukaan surffaaja on profiloitu. Olet ilmeisesti Wirwoitusjuomatehtaan kohderyhmää selaustietojesi perusteella.
Myöhemmin tiistaina Andress kertoi Instagram-tilillään olleensa humalassa.
– Haen tänään apua ja kirjaan itseni kuntoutusklinikalle. En ollut minä eilisiltana. Pyydän anteeksi MLB:ltä, faneilta ja tältä maalta, hän kirjoitti Instagram-julkaisussaan.
Tänään on tasan neljä vuotta siitä, kun veljeni löydettiin kuolleena. Syy kuolemaan oli akuutti alkoholimyrkytys.
Veljeni ei päässyt kertomaan tarinaa noihin kuralehtiin.
Juon alkoholia itsekin. Nuo iltapulujen tarinat oksettaa minua.
Kiinnostaisi tietää syy tähän, miksi alkoholikriittiset tarinat oksettavat miestä joka on menettänyt perhettään viinalle? Varmasti moni muukin meistä on, itsekin menetin juuri eläkkeelle päässeen isäni aikoinaan.
Edit. Ja juu, olen itsekin alkoholisti, vaikken nykyään suurkulutakaan.