Alkoholi - missä menee raja?

Tietääkseni taitaa olla ihan vaatimus että on entinen alkkis. Voi olla myös että riittää kunhan on käynyt hoidon.

Juuri näin. Ei siellä mitään “tohtoreita” ole paasaamassa, vaan entisiä asikkaita, jotka on jäänyt töihin. Paikka toimii ihan vertaistuen pohjalta.

Kaikilla ei välttämättä ole mitään isoa syytä sen taustalla. Toisille se kuppi maistuu liikaa mutta on myös niitä jotka sinne lasiin murheensa hukuttaa.

Olet oikeassa. Alkoholismi luokitellaan Suomessakin sairaudeksi. Ongelma on se, että sitä ei hoideta sairautena. Yleensä alkoholismia hoidetaan mielenterveyteen liittyvänä sairautena ja samalla myös lääkitään mielenterveyteen tarkoitetuilla lääkkeillä.
Näin toimimalla vai pahennetaan tilannetta. Masentunut ihminen saa masennukseen lääkkeitä ja edelleen juo viinaa. Lopputulos on kahta kauheampi.

1 tykkäys

Kaikella kunnioituksella sinua kohtaan, mutta pakko kysyä suoraan. Oletko ollut oikeasti tekemisissä alkoholismin kanssa?

Totta helvetissä läheisten tuki on tärkeää. Mutta kuten kirjoitin, niin ratkaisu lähtee alkoholista itsestään.
Tukea voit aina ja ymmärtää. Lopullinen ratkaisu kuitenkin lähtee alkoholistista itsestään. Tuota tukemista ja ymmärtämistä voi yrittää ja sitä jopa uskoo useamman vuoden, että ei ole “ongelmaa”. Sitten jossain vaiheessa tulee vastaan tilanne, kun ei enää jaksa kuulla loputtomia valheita. Eikä enää voi, eikä jaksa ymmärtää. Alkoholisti tietyllä tapaa myös tuhoaa läheisten elämää valheillaan ja katteettomilla lupauksillaan. Jossain vaiheessa on vain annettava olla ja toivottava, että alkoholisti itse ymmärtää missä mennään.

5 tykkäystä

Olenhan tavallaan “nuori”. Mutta kumminki. Kohta 26v ja tällä tavalla olen käyttäytynyt kohta 10v. Ikinuori?
E: 25v–>26v

Näinhän se on. Eikä tarvitse olla juuri Minnesota hoidon käynyt, vastaanlaisiahan löytyy Suomesta kyllä. Minnesotahan on näistä se kaikkein tunnetuin, “suosituin” sekä ns armottomin. Koulun aikanakin opettajamme yritti neuvotella meille käyntiä ilman että hoidossa olevat olisivat tietoisia mutta torsoksi jäi. Mitään riskejä ei oteta. Mutta tulokset kyllä puhuvat puolestaan.

1 tykkäys

Jos yritit vastata viestiini, en ymmärtänyt mitä ajat takaa, mutta jos viestisi tarkoitus oli antaa yleispätevän ohjeen niin olen kanssasi samaa mieltä.

Olen. Mutta henkilökohtaisesti en sellaisessa roolissa, että voisin kenenkään tukihenkilöksi asiassa ryhtyä. Riippuvuuksien kanssa sitten oon ollut enemmän jutussa ja yhdestä jopa selviytynyt voittajana ulos. En tosin yksin, mutta se on sivuseikka :slight_smile:

Hyvä homma.
Oletko käynyt klinikoilla kuuntelemassa luentoja läheisille?

En vastaa enää näihin viesteihin. Taas menee puurot ja vellit sekaisin. Unohda mitä sanoin, tämä ei ollut kilpailu siitä, kuka saa sanoa vikan sanan. Hyvää yötä.

4 tykkäystä

Jaahas. Oliko nyt taas sinun hetki esiintyä asiantuntijana alkoholismin suhteen? Tuliko nyt vähän syvempää ja kokemukseen perustuvaa vastausta, niin sitten et enää halua kirjoittaa vai mistä on kysymys?

Alkoholismista voidaan aina keskustella, minulla on siitä kyllä kokemusta ja voin antaa vertaistukea kaikille läheisille.

1 tykkäys

Voin osallistua keskusteluun - omasta näkökulmastani ja niistä lähtökohdista, jotka minulla on keskusteluun. En ole psykologi, en asiantuntija enkä edes lääkäri. Siinä vaiheessa kun keskustelu lähtee siihen suuntaan, että keskustellaan eri henkilöiden kokemuksista ja henkilökohtaisista asioista - on hyvä siirtyä pois keskustelusta - ja se on myös minun keskusteluni päätepiste.

Olen käynyt oman helvettini läpi eri riippuvuuden parissa nuorena ja selvinnyt siitä omalla tavallani ja omien lähteisteni tukemana. En halua enkä lähde avaamaan sitä tässä keskustelussa, koska se ei tähän keskusteluun kuulu. Ajattelen kaikista riippuvuuksista jokseenkin samalla tavalla - oli se sitten huume-, alkoholismi- tai urheiluriippuvuus. Voin keskustella yleisellä tasolla, mutta en lähde kilpailemaan kenenkään kanssa siitä, kumpi tietää asiasta enemmän ja kummalla on enemmän kokemustason kokemusta asiasta.

Alkoholismista (joka liittyy ketjuun) voi jokainen esittää oman kommenttinsa ja oman näkemyksensä, mutta kenenkään ei tarvitse lähteä kilpailemaan kokemusperäisen tiedon määrällä. Minä en halua kilpailuttaa omaa näkemystäni sinun kokemusperäisen tietosi kanssa, joten keskustelusta poistuminen on tässä kohtaa paras ratkaisu.

Tarkoitukseni ei ollut provosoida.

2 tykkäystä

Tämä on erikoinen kommentti keskustelupalstalle.

Ja muutenkin pakko sanoa, että sinun viesteilläsi ei ollut oikeastaan mitään annettavaa keskusteluun missä keskusteltiin alkoholismista. Sinun viesteistäsi tulee ajatus mieleen: “Minä tiedän, mutta ei minun tarvi teille kertoa”. Minä vastaan tähän, että älä sitten kerro.

Samaa vähän ihmettelin. Hirveästi tietämystä ja asiaa kyllä, mutta ei mitään, mikä liittyy varsinaisesti aiheeseen.

2 tykkäystä

Ei @peterra mitään pahaa ole tehnyt kenelläkään. Arvostan käyttäjänimen takana olevaa henkilöä suuresti. Tämä on kuitenkin alkoholiin liittyvä ketju, jossa jo aloituksessa tehdään kysymys selväksi. Ihmiset (mukaan lukien minä) olemme kertoneet omat kokemuksemme alkoholista. Kysytään missä menee raja. Peterran kirjoitus ei anna tähän mitään perspektiiviä eikä vastausta. Ja ei, en ala @peterra tästä kanssasi mitään väittelyä aloittamaan, häviän sen. :slight_smile: Kaikella kunnioituksella -Superturbo

2 tykkäystä

Tuo oli minulta osittain huumoria, jossa lainasin Teemu Selänteen jo klassikoksi muodostunutta “pitaa pahaa” -twiittiä. :slight_smile:

Näemmä se liputettiin.

1 tykkäys

Ootteko te taas tapelleet, keskittyisitte nyt johonkin muihin asioihin. Virheistä opitaan, tai alkomahoolien kanssa ainakin pitäisi minun mielestä oppia, ite oon, tai ainakin luulen oppineeni. Eikä tietenkään liity mitenkään alkoholismiin, vaan pariin yksittäiseen toikkarointiin.

1 tykkäys

Mietin hetken että vastaisinko tähän mitään, mutta ajattelin että voisin vähän omasta näkökulmasta kertoa asiasta.

Itse baarimikkona työskennellessäni näen ikävän paljon ihmisiä joilla on ongelmia alkoholin kanssa, ja olemme jopa työkavereiden kanssa autettu joskus erästä vanhaa asiakastamme pääsemään katkasuun hänen pyytäessä meiltä apua kun ei oikeen ollut ketään sukulaista/ystävää joka siihen olisi pystynyt. Tämähän ei tietenkään millään tavalla meidän työtehtäviin kuulu eikä sitä kukaan voi vaatiakaan mutta hän oli jo tullut todella tutuksi meille joten ei asiassa ollut mitään hankaluuksia meidän osalta.

Surullisia tarinoita tunnen monia, mutta onneksi niitä hyviäkin :slight_smile:

Ja olen samaa mieltä että alkoholisti on ihminen jonka juominen haittaa työntekoa, parisuhdetta jne asioita niinkuin muutama täällä jo kirjottikin. Ja että loppujen lopuksi ei sitä alkoholistia pysty auttamaan ennen kuin hän itse sitä apua osaa pyytää ja hakea. :confused:

Itse tulee juotua joskus vähän rankemmallakin kädellä (jotenkin tuntuu että monet ravintola-alalla olevat on taipuvaisia tähän), mutta osaan ottaa myös hillitymmin ja esim. tänään olin pubissa koko illan selvinpäin joten sekään ei ole ongelma, vaikka sitä tosiaan joutuu selittelemään enemmän kuin sitä että olisit ihan seipäät. Mikä tuntuu vähän hassulta kieltämättä. Ja sit kuulee perään lauseen “No sähän oot tottunut jo näkee meitä muutenkin kännissä töissä ollessas” :smile: Tietysti se eri asia on sielä tiskin takana olla kun että istuu samassa pöydässä koko illan, mut itse pystyn pitämään hauskaa vaikka olisin porukan ainoa selvinpäin :slight_smile:

6 tykkäystä

Oijennus, peterra ja kaikki muutkin on jäljillä, koska omat kokemukset. Lynkkaaminen omien kokemusten varjolla on taas todella hanurista tämän, tai muunkaan riippuvaisuuden suhteen imo. Arvostusta kun uskaltaa ottaa asioita tapetille. Ei tämän aiheen ympärillä varmaan absoluuttisia totuuksiakaan ole.

4 tykkäystä