“Ongelma” on jokaisen oma tulkinta. Sanoisin, että tipaton ei ole oikeasti paras tapa mitata oman ongelmansa laatua - jos pitää sitä ongelmana ylipäätään.
Mun äidin mielestä pikkuveli juo liikaa, kun juo viikossa n. 8 olutta eli toisin sanoen arki-iltanakin saattaa juoda pari olutta. Itse en pidä pikkuveljen tilannetta “ongelmana”, koska juominen ei juuri koskaan johda humaltumiseen. Jos pari olutta toimii rentouttajana niin sitten toimii, en näe tuollaista “ongelmana.”
Mutta jälleen kerran vain sillä itse määritellyllä ongelmalla on merkitystä: minä pidin 20-vuotiaana jatkuvia krapulapäiviä ongelmina viikonloppuisin. Pidin sitä ongelmana, joka vie minulta paljon aikaa sellaisesta, jolle haluan vapaa-aikaa antaa. Kun koin ongelman subjektiivisella tasolla riittävän vahvasti niin kännihakuisesta juomisesta luopuminen ei sinänsä vaatinut yhtään mitään - se vaan jäi pois.
Ongelmaan liittyy paljon sellaista, johon on vaikea antaa vastauksia. Ihmisillä on aika erilainen toleranssi ja toleranssiakin voi harjoitella. Jotain kai sekin kertoo, että ympäristö arvostaa “pöydän alle juomista.” Jos haluaa kehittää toleranssia niin on mielestäni paljon parempiakin kohteita; voi kehittää toleranssiaan sairauksille syömällä terveellisemmin ja voi kehittää toleranssia lihaskunnon heikkenemiselle liikkumalla enemmän.
Yksi sellainen toleranssi, jota minä en kaipaa “on sietää paljon viinaa.”