Armeijamuistot ja tunnelmoinnit

Näinpä. Välillä tehtiin sellaistakin, että piti tulla lakana/patjansuojus/patja kädessä käytävään. Itsehän en toki sellaista käskenyt, koska meni sen verran harmaalle alueelle.

1 tykkäys

Ei mennyt niinkuin Strömsöössä.

1 tykkäys

Poliisin huomiokykykö ei riitä keltaisen sysäyksenvahvistimen havaitsemiseen? Jos näin on, niin viralta oitis tuollaiset höppänät, ei riitä enää kyvyt hoitamaan toimeaan.

Omasta mielestä kukkupuhetta, kunhan valehtelee saadakseen korvauksia.
Ihan varmaan tunnisti patinraiskarin ja tiesi ettei reserviläisellä ole räkäpäitä kummempia lippaassaan ja niillähän ei juuri enempää saa aikaan kuin nallipyssyllä.

Mutta aika hyvin oli ressulla pallo hukassa. Ei tainnut tehtävänohjeistuskaan olla ihan riittävää.

7 tykkäystä

Mutta näki kuitenkin että sormi oli liipasinkaarella. :smiley:

12 tykkäystä

Itse harrastan vapaaehtoista maanpuolustusta ja ainakin uutisen mukaan on toimittu niin kuin opetetaan.

Ensimmäinen partio puhuttanut ja tehnyt ilmoituksen epäilyttävästä henkilöstä, joka liikkuu harjoitusalueen lähellä. Veikkaan vahvasti, että seuraavaksi paikalle tullut partio on saanut käskyn käydä tarkastamassa tilanne koulutuksen mukaisesti. Suojamiehenhän täytyy olla sellaisella etäisyydellä ja valmiudessa, että tarvittaessa voisi vaikuttaa (toki täytyy huomioida tilanteen vaatima voimankäyttö, että tähtääminen sinänsä on kyllä liikaa). Esimerkiksi jos harjoituksessa on kerrottu “tarinaksi”, että vihollistoimintaa eli maalitoimintaa on odotettavissa, niin silloin valmius on korotettu ja epäilyttävän henkilön kohdalla reagoidaan tilanteen vaatimalla tavalla.

Sitten kun tässä ei tiedä niitä kaikkia muuttujia mitä ei lehdessä ole kerrottu joten omalta osalta spekulaatiota. Eiköhän oikeus oikein ole päättänyt, mutta hyvin hämärältä caselta kuulostaa ja ihmettelen, että miksi PV ei ole seissyt omiensa takana. Poliisinkin olisi ehkä pitänyt vähän eri tavalla tilanteeseen reagoida, jos case mennyt täysin uutisen mukaan.

Kyllä olisi itsellä pannu jumissa, jos olisin kyseisen korpraalin asemassa oikeudessa ollut.

5 tykkäystä

Tuli kertausharjoituskutsu :sunglasses: Harmi kun vaan joku parin päivän setti.

2 tykkäystä

Ootko apumekaniikko kun oot noin innoissas? :slight_smile:

En tiedä mikä on apumekaanikko, mutta vaunuasentaja AU kyllä :smiley:
Vissiin niitä mun mosia ne apumekaanikot sitten :sunglasses:

Lentokoneapumekaannikkoo eli amekkia meinasin. Sillä vaan kun en oo kenenkään muiden kuullu olevan riemuissaan kertauksista, mutta hyvä et on muitaki :+1:

1 tykkäys

Minä olin innoissani kun joskus vajaa neljä vuotta sitten napsahti kertauskutsu. :smiley: Vielä enemmän olisin ollut innoissani jos sijotus olis vielä ollu sissihommissa, mutta oli toi uuskin pesti ihan ookoo.

Itse vedin intin ns. pienimmän riesan kautta: hommat hoidin, mutten sitten enempää. Lomat tuli käytettyä täysmääräisesti: hsl:iä varten tuli haettua oikein taideteolliseenkin parille eri linjalle (silloin ei vaadittu ennakkotehtäviä) ja rippikoulun kävin myös, siitä sai kuntsarin, samoin Cooperista ja ampumisesta. Armeijassa kutsuttiin jääkäriksi, mutta sotilaspassissa on ensimmäinen soveltuvuus: kiv.mies.
Niin hyvin tein kaiken, että katsoivat ilmeisesti meikäläisen oppineen hommat kerralla: ei ole postiluukkuun kolahtanut kertauskutsua. Eikä ole ollut sitä ikäväkään. :grin:

3 tykkäystä

Kauankos on aikaa siviiliin astumisesta? Itsellä armeijasta jo yli 20 vuotta, eikä ole kertaamassa käyty yhtään kertaa. Ilmeisesti meni oppi perille kerrasta.

1 tykkäys

Yli 30 vuottahan tuosta jo on eli varareservissä ollaan. Hieman on epäilys ettei meikäläistä enää kutsuta valtion vanikkaa rouskuttamaan. :grin:

2 tykkäystä

Kohta on miltei 10 vuotta siitä, kun suoritin intin sotilaspoliisina Parolassa. Meillä oli kyllä ihan kova koulu. Kiitos seiso meille lopussa ; oltiin koko loppusodan (koko Eteläinen-Suomi) parhaat ja itsekin olin melko vireessä, kyllä sai maalimiehet kyytiä.
Mä olin tyypillinen harjoituksissa hermoilija, onnistuin sitten “tosipaikassa”.

Jäi kyllä aikamoisia muistoja. Ihan kaikkea en viitsi mainita missä kaikkialla harjoiteltiin ja miten.
Mieleen jäi myös öiset vartiokierrokset ja päivystykset aka “väijyt”, itse tehdyillä valjailla “astumishyppy” lipalta, loman palamiset sekä kaikki Helsingin leirit, todella moni harjoitus ja mm. muutama virka-apu. Tottakai mieleen jäi myös moni persoona skappareista, vartiopäälliköistä että inttikavereista.
Aika kai ne muistotkin kultaa… meinaa meni siinä 3-vuoden silloinen suhdekkin yms. Mutta kyllä mä olen aika ylpeä omasta ja koko jengin suorituksesta.

1 tykkäys

Hyvä pomppu.

"Nykäsen kerrottiin armeija-aikanaan hypänneen tasajalkaa ilman vauhtia lattialta tuvan yläpunkalle - ja vieläpä siten, että hän kykeni saman tien nousemaan punkalle seisomaan.

Nousiainen, 21, lisäsi Facebookiin videotodisteen siitä, ettei moinen stuntti ole pelkkää utopiaa. Nousiainen pomppaa videolla yläpunkalle todella vaivattoman oloisesti. Kaartin jääkärirykmentin urheilujoukoissa Helsingissä palveleva Nousiainen kertoi videon yhteydessä kokeilleensa temppua testauspäivän yhteydessä - eikä sanojensa mukaan lämmitellyt lainkaan."

4 tykkäystä

Söin äsken isäni sekä veljeni kanssa ja yhdestä heittämästäni inttiläpästä käynnistyi pieni keskustelu.

Puhuttiin metsäruokailun toteutustavoista. Isä ei ollut kuullutkaan, että pitäisi jonottaa ja syödä korposta. Isoveljeni aikana piti jonottaa puulta puulle korposta mutta syödä sai miten halusi. Mun aikana ohjeistuksen mukainen ruokailusuoritus vaati puulta puulle jonotuksen korpossa sekä aterian nauttiminen korposta.

Kun minä olin armeijassa niin… :grin:

Tuo korpossa ruokailu kuulostaa kyllä typerältä ja on vaikea uskoa että sille on ollu olemassa mitään oikeita perusteita. :thinking:

Trangiaruokailussa oli se etu ettei ruokaa tarvinu jonottaa ja sai valikoiman puitteissa päättää ite mitä syö. Siinä ne edut sit melkein olikin. :smiley:

2 tykkäystä

Muistaakseni peruste oli se että siitä pääsi nopeasti liikkeelle, jos vaikka hälytys tulisi. Mutta eihän sitä käytännössä kukaan tehnyt P-kauden parin ekan viikon jälkeen. :smiley: Ekoillakaan viikoilla ei sitä tarvinnut tehdä kunhan meni tarpeeksi kauas alikeista. :grin:

Itsellä on tuli 21v siviiliin pääsystä syksyllä…Syyskuussa 1997 pääsin pois Satakunnan lennostosta…Äkkiä on aika kulunut sen jälkeen…Ei uskoisi, että siitä on jo yli 20v…

No tuo on just tommonen höpöhöpö-perustelu mitä tarkotinkin. :smiley: Jos elämä ja kuolema on kiinni siitä tapahtuuko ruokailu korpossa vai esim. puun juurella istuen niin näkisin että sota on hävitty.

2 tykkäystä