Asiat ja ihmiset, jotka vi... harmittavat

Väärin. Nämä(kin) raflat voivat palkata lisää työvoimaa, jos työtä on liikaa. Asiakas maksaa palvelusta ja ruoasta, ei hänen kuulu tehdä osaa henkilökunnan töistä.

5 tykkäystä

@peterra tuossa yllä vastasi juuri niin kuin asia on. Tätä menoa saamme itse valmistaa nuo annoksetkin, siivota vessat jne.

Itse vien mielelläni roskat pönttöön, kunhan saan eurolla juustohampparin.

1 tykkäys

Ja näin viedään jälleen työpaikka joltakin syrjäytyneeltä nuorelta. Ei tietenkään yhden ihmisen palvelualttius sitä tee, mutta pienistä puroista jne.

Ja jos käy hampurilaispaikan tai muun firman käymälässä, niin tarpeiden teon jälkeen sitä pönttöä ei asiakkaan kannata huuhdella. Palkatkoon firma siihen jonkun käymälän huuhtelijan. :wink:

20 tykkäystä

Pakko ottaa @Maikkeli kanta tässä. Roskaaminen tai epäsiisteys ei ole ok, vaikka olisi palkattu joku siivoamaan. Vähän rispektiä pikaruokalan työntekijöille. Ei varmaan mikään hehkein duuni.

15 tykkäystä

Nykymaailma on rakennettu siten, ettei palkata pöytien siivoojia, vaan työntekijä joka tekee kaikkea. Niitäkin palkataan vain sen verran, että asiakastyytyväisyys pysyy nipinnapin positiivisen puolella.

Tästä yhteiskunnasta tehdään muuallakin itsepalveluyhteiskuntaa jossa palvelu on ylimääräinen kuluerä. Asia joka on korupuheina strategioissa, mutta ensimmäisenä karsittavien työvaiheiden listalla.

Tämä on myös asia, joka meikäläistä vituttaa.

3 tykkäystä

No joo, kas kun ei perseenpyyhkijääkin!

3 tykkäystä

Se olisi mitä tarpeellisin ammattikunta. Mutta sitten kyllä ihmisiä harmittaisi, kun perseenpyyhkijät menisivät lakkoon.

3 tykkäystä

Samalla logiikalla ilmeisesti kaupungilla heitätte roskat vain kadulle. Sehän on kaupungin puhtaanapitolaitoksen hommia pitää kadut siistinä ??
Eikös kämpän roskat voisi myös heittää muutenkin vain kadulle kun se on kuitenkin talkkarin tai kiinteistöhoitofirman rasti ??

Kunhan työntekijät eri paikoissa pitävät nuo roskikset sellaisina, että sinne mahtuu roskia ( ne ei muuten itsestään tyhjene ), niin silloin he ovat hoitaneet osuutensa.

Ja joltain syrjäytyneeltä nuorelta ei tosiaan ole pois. JOS lisää palkataan, on se palkattu se aktiivisin, sosiaalisin ja reippain kandidaatti.

12 tykkäystä

Riippuu paikasta. Mäkkärissä on roskille ja tarjottimelle oma palautuspisteensä. Pitseriat yms joissa ei tuollaisia ole niin jätän pöytään mutta usein vien myös tiskille koska ei ole minulta pois se vaiva ja helpottavat heidän työtään.

6 tykkäystä

@Maikkeli älä tee tuollaisia rinnastuksia. Kadut ja kaupunki ovat ns. julkisia hyödykkeitä, jotka kustannetaan yhteisistä verovaroista ja ylläpidetään yhteisellä potilla. Kaupungilla ja kaduilla minä ajattelen toisella tavalla, joten rinnastuksesi on huono.

Jos kuitenkin puhutaan ravintoloista ja esim. McDonalds’in kaltaisesta monikansallisesta yrityksestä, jolla on rahaa kuin roskaa ja aivan 100 %:n varmasti varaa palkata vaikka jokaiseen paikkaan työntekijä. Mitä tulee noihin vessamaksuihin: ulkomailla yleensä maahanmuuttajat pitävät julkiset vessat siisteinä ja kävijät maksavat palkkion siitä, kun menevät käyttämään vessaa.

Minkään bisnestä tekevän yrityksen ei kuulu ilman hyviä perusteita laittaa mitään hommaa asiakkaalle, jos yrityksessä voi olla työntekijä sitä varten. Suomessa ravintolassa vielä kaiken hyvän päälle maksetaan tippi ns. päälle, jos maksetaan, kun taas muualla on ihan toisenlainen kulttuuri siinäkin. Asiakaslähtöinen ajattelu lähtee aina siitä, että yrtiyksen pitää kompensoida jotenkin se, jos asiakas joutuu tekeen ylimääräistä työtä.

Esim. Ikealla on markkinointistrategia, jossa asiakas tekee suurimman osan työstä itse (kokoaa ja etsii tuotteet), mutta tästä vastineeksi Ikea tarjoaa asiakkaalle erittäin huokeat hinnat. Tällöin se käy huomattavasti paremmin asiakkaan logiikkaan. Pikaruoka ei ole halpaa - siitä veloitetaan 5-10€ annos ja pikaruokabisneksellä pyritään tekemään aivan puhdasta bisnestä ja voittoa. Silloin asiakkaan paras teko yritykselle on se, että maksamisen lisäksi hän yrittää vaikuttaa yrityksen intresseihin palkata oikea määrä työntekijöitä.

1 tykkäys

Itse ajelen PK-seudulla autolla noin 40 000km vuodessa ja helpommalla pääsee, kun ajelee vasenta kaistaa. Näin ei tarvi kokoajan kytätä oikeaa kaistaa, väistellä, tehdä tilaa tai mahdollisesti paniikkijarrutella, kun joku tötöilee edessä.

Älä nyt viitsi, kun Big Mac ateria taitaa maksaa 6.90€. Jos käyt drive-in-luukulta hakemassa, niin heitätkö pussukan asfalttiin syötyäsi, koska maksat palvelusta?

1 tykkäys

Joku aina maksaa. On palvelutarjooja sitten yksityinen tai kunnallinen.
Mutta Herra McDonalds ei maksa penniäkään, hän kerää vain franchising yrittäjiltä liittymis-, yhteistyö ja markkinointimaksuja. Yrittäjä maksaa omasta pussista jos tarvetta on.

Siinä tapauksessa yrittäjän kannattaa miettiä, mikä on hänen asiakkailleen parhaaksi ja miten voi saada kilpailuetua. Jos esim. Hesburger rupeaisi keräämään kaikki roskat pöydistä ja käyttämään siihen työntekijän palkan niin se siisti myymälä olisikin yhtäkkiä kilpailuetu. :slight_smile:

Itse en missään nimessä hyväksy mitään toimintoja asiakkaille ellei ole aivan pakollista. Yritys, joka tavoittelee voittoa, luokoon oman markkinansa itse. Ja koska McDonalds on tehnyt Suomessa vuosia puhdasta tappiota ehkä heidän pitäisi yrittää jostain hankkia sitä kilpailuetua.

1 tykkäys

Jätätkö lounasajan noutopöydissä myös astiasi pöytään ja lähdet menemään?

Liikenteestä:

Maltti on valttia. Pitää ymmärtää myös muita teillä liikkuvia ja huomioida heidät. Koskaan ei saa olla liikenteessä kiire. Kaikki eivät ole samantasoisia kuljettajia ja siihen pitää varautua aina.

McDonald’s ja roskat:

On kohteliasta viedä ne roskat pois. Mikä se vaiva siinä on? Jos kokee, että McDonald’s on liian monikansallinen rikas yritys, niin parhaiten sitä vastaan protestoi sillä, että ei käy siellä. Kun jättää roskat pöytään, niin protestoi yrittäjää ja työntekijöitä kohtaan.

7 tykkäystä

Jos se on kunnon ravintola ja noutopöytä niin sellaista vaihtoehtoa ei edes tarjota, että veisi nämä itse pois. Itse lounastelen aika usein tuolla yliopiston halvoissa opiskelijasafkaamoissa ja niissä saan ruokani jo niin halvalla (oikeasti halvalla) että siellä vien tarjottimeni itse pois enemmän kuin mielelläni. En odota siellä 5 tähden ravintolaa, koska ruoka maksaa niin vähäisesti.

Jos taas tähän otetaan vastapainoksi joku ABC - niin kyllä - ruoka maksaa pitkälle päälle 10€ ja ei vastaa tasoltaan kovinkaan kummoista ravintolaruokaa, joten sillä hinnalla jätän enemmän kuin mielelläni astiani pöytään.

1 tykkäys

Alle kympin paikoissa viedään aina lautaset ja romut pois.

3 tykkäystä

Itsepalvelu on yleistymässä aivan kaikkialla, josta yhtenä hyvänä esimerkkinä kauppojen automaattikassat. Tällä tavalla saadaan toisaalta poljettua kustannuksia alas ja toisaalta työntekijät voivat keskittyä tekemään mielekkäämpiä töitä kuin siivoaminen ja ostosten piippaaminen. Toki joissain tapauksissa voitto palvelun ulkoistamisesta asiakkaalle voi valua suoraan osakkeenomistajien taskuun, mutta kilpailun toimiessa itsepalvelun tulisi näkyä asiakkaalle halvempina hintoina. Toisaalta yrityksille avautuu mahdollisuus hankkia kilpailuetua parempaa palvelua tarjoamalla, kuten peterra mainitsi.

Pikaruokaketjuissa oletuksena on, että asiakas vie itse roskat. Kysynpä, että kuinka moni teistä olisi valmis maksamaan korkeamman hinnan ruoasta vastineeksi siitä, että joku tulee poimimaan roskat puolestanne, sillä siitähän tässä on loppuviimein kyse. Pikaruokapaikoissa pääpointtina on mahdollisimman edullinen hinta (euron juustohampurilainen jne.). Laatua ja palvelua haluavat voivat suunnata ravintolaan vetämään hampurilaisen. Katsoisin, että pikaruokapaikassa käyvän asiakkaan velvollisuuksiin kuuluu roskien vieminen.

7 tykkäystä