Uskomatonta on myöskin se, ettei SATO ole saanut vuokralaisiaan kuriin tässä asiassa ja vääntö on kestänyt jo noin kauan. Lopulta asia päätyi sitten myös kaiken kansan silmille. On uskomatonta, että ihmiset muuttavat asumaan noin tiiviiseen yhteisöön (kerrostalo) ja sitten ei siedetä mitään elämää…
Nykyäänkin vielä tulee välillä eteen yhtiöitä joissa on määrätty suihkun käyttökielto 22-06 välisenä aikana.
Se ei ole lainmukainen ja siitä on onneksi kiinteistöliiton toimesta tasaisin väliajoin mainittu mediassa.
Kyseessä tosiaan mun siskot ja on ollut hyvin lähellä etten oo menny päästään tota erittain vakavaa astmaatikkoa kärsimyksistään. Kumminkin itse polttaa tupakkaa. Taloyhtiöhän alkuun laittoi oven eteen betoniporsaat ettei läpiajo onnistu. Poliisin määräyksellä poistivat ne hälyytysajoneuvoja varten. Asuin itsekkin samassa talossa aikanaan enkä missään ole törmännyt ilkeämpiin naapureihin kun siinä.
Meilläkin on parkkipaikat ihan oven suussa. Pitäskö lähtiä pihalle räkyttämään tyhjäkäytöstä. Eikö net vois vapaalla auto sammutettuna valua parkkiin ja lähteä auto sammutettuna vapaalla valuen parkista? On se kummaa. Toki minä en tuohon pysy koska minulla on automaattivaihteinen auto ja siinä ei vapaa vaihdetta ole, vai onko sittenkin?
Edelleen lämmöllä muistelen aikaa, kun muutin opiskelijäkämppääni. Kaikki keittiön tasot hirvittävässä kokkausmähmässä. Uunin takana oli varmaan kehittynyt kokonaan uusi eliölaji. Uunin kohdalla katossa sellainen rasvaläikkä, ettei minkään mäkkärinkään rasvapiippu ole nähnyt vastaavaa. Asunnon lattiassa tussin jälkiä ja usean metrin mittaisia outoja läikkiä. En edes tahdo tietää mitä ne ovat. Ne koristavat edelleen lattiaa. Eteisen peili sellaisessa sumussa, etten kännissäkään ole koskaan nähnyt yhtä sumeasti. Se sumeus myös lähti siitä peilistä vaikeammin kuin mikään krapula ikinä. Suihkun lattialla puolen metrin halkaisijan kokoinen musta kalkkinen läikkä, joka piti poistaa patapadalla. Makuuhuoneen kaappien ovet täynnä liimapuikolla kiinittettyjä, lehdistä leikattuja vauvojen kuvia(?!). Edellisen asukkaan romuja pitkin kämppää. Oli puhelimessa kysynyt saako hän jättää ne minulle. Sanoin ei. Myöhemmin, kun tuli romujaan keräämään, isännöitsijän käskettyä, väitti tietysti muuta. Keittiön kaapistosta löytyi monta tyhjää lähdevesitonkkaa eli täyttä roskaa. Ne eivät edellisen asukkaan mielestä kuuluneet hänen vastuulleen, koska ne olivat häntä edeltäneen asukkaan roskia.
Oli kiva kantaa kaikki omat ja tyttöystävän kamat yhteen huoneeseen ja jäädä odottelemaan isännöitsijän tilaamia siivoojia. Siivojatkin olivat ihan roskaa, eivätkä saaneet mitään aikaan. Itse piti siivota niin pääsi elämässä eteenpäin ja tavarat paikoilleen.
Eniten hajotti kuitenkin kämppään pinttynyt kurkuman haju, joka hävisi vasta kolmen kuukauden kuluessa. Ei auttanut vaikka pestiin kaikki lattiat ja seinät ja heristin nyrkkiä päälle. Vieläkään en voi sietää kurkumaa.
Onneksi isännöitsijältä tuli korvauksena uunikinnas, pari patalappua ja kangaskassi. Muuten olisi voinut jäädä jotain hampaankoloon.
Valitettavan yleistähän tuo on, että loppusiivous lyödään laimi ja sitten kukaan ei oikein puutukaan asiaan. Itse olen aina ollut yksityisellä vuokralla niin on tottunut jokaisen kämpän muuttohetkellä puunaamaan sellaiseen kuntoon, että seuraava asukas ei tiedä kuka siellä on asunut ennen sitä. Edelliseltä pitkäaikaiselta vuokraisännältä tuli oikein leffaliput postissa perässä ja kiitteli oikein kahdesti kirjeellä, kun kerrankin oli sellainen loppusiivous tehty, että pääsi tarttumaan itse suoraan kämpän remontointiin (oli pientä pintaremonttia vajaa kämppä) niin ei tarvinnut hänen käyttää aikaansa siivoamiseen. Erityisen iloinen hän oli, kun olin puunannut myös remontoidun parvekkeen höyrypesurilla.
Mulle tuo on enemmän kunnia-asia. Toista on ollut sitten, kun on itse tullut uutena asukkaana ns. suoraan lennosta uuteen asuntoon niin on kyllä aina ollut edessä ekana kaappien yms. siivous.
En viitsi noita likaisempia yksityiskohtia kertoa, mutta oli varmaan vaan imuroitu nopeasti. Ja lähinnä harmitusta lisäsi, kun itse siivoilin about neljä päivän, muuttajan muistilista kädessä kävin koko asunnon katosta lattiaan läpi. Karmea kontrasti tulla sitten varsin likaiseen asuntoon.
Vuokranantaja VOI ottaa siivouskulut takuuvuokrasta, jos semmoisen alunalkaen on vaatinut! Mutta useinhan muutot menee niin päällekkäin että ei sinne mitään siivousfirma ehdi saamaan paikalle!
Onkos muut jo törmännyt tämän kevään erikoisuuteen (vai olenko ainoa) jonkinlainen flunssa, joka tuntuisi vievän äänen ja iskevän kurkkuun, mutta jättää kuumeen nostamatta ja muutoin ruokakin maistuu? Ainoa juttu, mistä erottaa flunssaksi on perkeluun niska- ja nivelkivut sekä tuo kurkku, joka on kuin hiekkapaperia.
Mua v-tuttaa suunnattomasti ihmiset, jotka sotkevat salaatinottimet keskenään. Tomaattia otetaan porkkanaraasteelle tarkoitetuilla pihdeillä ja kurkkua kukkakaalipihdeillä.
Eikö ihmiset tajua, että on ihmisiä, jotka ovat allergisia ruuille tai ruoka-aineille??
Bingo! Tytär meni syksyllä päivähoitoon, niin koko talvi tullut oltua jonkinlaisessa flunssassa ja nyt on muuten terve olo, mutta nieleminen sattuu välillä kurkun perälle. Itsellä nosti muutaman päivän kuumeen jossain kohtaa, mutta ennen kuumejaksoa oli juuri tuota äänen menoa, joka alkoi sillä, että kurkkua alkoi karhentamaan yhtäkkiä. Lääkärillä käynyt kahdesti, eikä kurkussa ole näkynyt pientä punoitusta kummempaa. Joku ärhäkkä virus ilmeisesti liikkeellä ja tuntuu siltä, että kaikille jää siitä jonkinlainen kuiva yskä päälle.
Täällä samat oireet ollut varmaan noin 3vkoa hyvinkin katkonaisesti. Pari kertaa on yöllä kuumeen nostanut, mutta menee sitten melkein samantien ohi, tämä on tullut aina lievän urheilun jälkeen. Viime viikolla en töihin päässyt ollenkaan, sen verran jykevää sekä jatkuvaa oli tuo yskiminen. Kun tauti alkoi niin poltti yskiessä keuhkoja, mutta nyt vain kuivaa yskää ja tuntuu ettei tämä lopu ollenkaan. Kurkku myös lievästi kipeä nieltäessä, limsaa kun hörppii niin sitten huomaa paremmin ettei kurkkukaan kondiksessa ole.
En muista tälläistä, koska muuten olo on ihan ok mitä nyt paikkoja vähän särkenyt välillä. Eniten harmittaa kun pitänyt olla muutama höntsäpeli healthy scratchina.
Sama täällä. Alkoi viime viikolla kovalla kurkkukivulla ja nyt nuha ja yskä. Yskä on siitä paha, että se kestää minulla aina 7 vikkoa prikulleen. Ei kuuemtta.
Meillä käy varmaan sitten sama yskä. Parin päivän kuumeessa tai kurkkukivussa ei ole “mitään” vikaa, mutta tuon yskän kanssa saa olla löysässä hirressä.
No, en ole tänä keväänä vielä ollut kipeänä, toivottavasti en olekaan (ja siis kevät alkaa luonnollisesti vuodenvaihteesta eikä maaliskuusta).