Ei kai ny helvetissä, öljyt niin halpoja et moottoriin 15000 välein ja laatikkoon 50000 välein ni alkaa pelit kestään öljyn puolesta.
Mondeo oli muutama vuosi sitten mihin pelkkä laatikkoöljyjen vaihto oli joku 400e. 50tkm/vuosi kun ajelee niin 3 moottoriöljynvaihdot + 1xlaatikkoon niin ei ole enään halpaa.
Mun mielestä ne on niin halpoja että kymppitonni ja voimansiirtoon 50-70. Itellä ollut vuosia nelivetoja joten se vaihto maksaa vähän enemmän mutta uusi etu/takaperä tai jako/vaihdelaatikko maksaa itäblokin maistakin tilattuna monta kertaa enemmän kuin yksi öljynvaihto joka reikään.
Sitten on ehkä hyvä vaihtaa vaikka siihen sähköautoon (sun tarpeesta kommentoida jokaista sähköllä liikkuvan ajoneuvon etäistäkin kritisointia, oletan että semmoisen omistatkin.) kun se lataaminenkin on kerran niin saatanan helppoa joka paikassa niin ei pitäisi olla tommonen kilometrimääräkään ongelma sen suhteen.
Ja saahan siitä lootaöljynvaihdosta maksaa vaikka tuplat vielä tuohon mutta jos yhtään kilpailuttaa niin pääsee halvemmalla. En ole ikinä maksanut noin paljon vaihteistoöljyn vaihdosta edes huuhtelun ja suodattimen kanssa.
On se siihen remontin hintaan nähden halpaa ja sitä tässä tarkoitin, merkin vaihtoa kanssa vakavasti harkitsisin.
Taloudesta löytyy kyllä niin sähköllä kuin bensallakin kulkevat autot. Venekin kulkee bensalla ja sähköllä. Ehkä siihen lataamiseenkin sopii sanonta Saatanan helppoa sen kun ottaa töpselin käteen, painaa nappia, työntää töpselin sisään niin kotona kuin maantiellä.
Kyllä se niin on. Harmittavasti monet ihmiset joutuvat inflaation aikana säästämään/siirtämään näitä mikä saattaa sitten maksaa myöhemmin vähän enemmän.
Aggregaatti tavaratilassa niin onnistuu tuo maantiellä latauskin?
Mä taputtelen taas täällä itseäni olalle kun olen ostanut manuaalivaihteisia autoja. ![]()
Joskus koitettiin tehdä jonkinlaista huoltokustannusten hintavertailua manuualivaihteiston ja automaattivaihteiston välillä.
Ei tosin päästy oikein mihinkään järkevään tulokseen kun on monenlaisia auton ja kytkimen käyttäjiä.
Kyllähän se pääsääntöisesti on aina halvempaa vaihtaa kytkin ja/tai massapyörä kun vaihdelaatikko. Tosin edellämainitut löytyy nykyautomaateista lähes aina ja joistakin vähän vanhemmistakin.
Itse olen hyvän autotuntemuksen ja laajan autoalalla työskentelevän kaveriporukan ansiosta säästynyt loota murheilta vaikka automaatteja on ollut useita kymmeniä tässä vuosien varrella ![]()
Kyllähän pikaisella googlellakin selviää että kannattaako esim powershittiä ostaa tai bemarilta pikkukoneella(=pikkulaatikolla) varustettu auto vai suoraan se kutosen diisseli ![]()
Meillä nyt e53 automaatti 3.0d jatkeena 450tkm ajettuna, hyvin potkii eteenpäin ja 6-lovinen manuaali 280tkm ajettu b8.5 A4 jossa kolkottaa ja tutisee massapyörä (=teetettynä nelinumeroisia summia) joka menee onneksi myyjäliikkeen piikkiin. ![]()
Automaatin täystuho ei ollut laskelmissa mukana.
Lähinnä pohdittiin automaattilaatikon öljynvaihtohuoltoja vs. manuaalin öljynvaihtoja+kytkimen ja kaksoismassavauhtipyörän uusintaa.
Öljyalan guru esitteli mulle mielenkiintoista taulukkoa ja piti esitelmää automaattivaihteiston öljyn lämmön vaikutuksesta sen öljyn kestoon.
Jos normaalilla lämpötilalla vaihtoväli on 50tkm niin jokainen kymmenen asteen nousu puolittaa aina öljyn kestoiän.
Tästäpä päästäänkin siihen että moniko vetää sitä jäähallin kokoista asuntovaunua automaattivaihteisella autolla? ![]()
Aivan. Ja monesti laatikosta palaakin vaihteen pakat tai momentinmuunnin antautuu. Näissä uudemmissa sitten tuo kytkinpaketti vikaantuu tai herkkä mekatroniikka. Paljon muuttujia ja erilaisia mahdollisia vikapaikkoja ![]()
Okei
Tuo olikin mulle uutta tietoa jos paikkansa pitää että elinaika puolittuu jokaista kymmentä astetta kohti.
Jatkokyssäriksi moniko näistä vetää sitä jäähallia perässä ”ikuisilla” lootaöljyillä ![]()
Tuo kymmenen astetta ei oo temppu eikä mikään varsinkin kun vetää perässään jotakin kun tietää kuinka pieniä vaihteiston öljynjäähdyttimet on jos niitä on ollenkaan…
Itselle vaihdettiin matukkaan kytkin ja kaksoismassa 190000 ku kuulu pientä kolkotusta massapyörästä. Ilman vaununvetoa olis menny viä samanmokoman lisää mut vaunua kun kesät vedän ni otin varmanpäälle ettei ala rasittaa likaa laatikkoo ja konetta. 1500 osat ja asennus ja taas karavaani kulkee. Oisin automaatin ottanu jos olis ollu myynnissä sillon mut ei tuo maanuaalikaan huono ole.
Väittävät nykyautojen renkaiden kehittyneen siihen suuntaan, että sorateillä ja sepelillä kannattaa ajaa entistä varovaisemmin. Malliesimerkiksi on noussut painavat sähköautot renkaineen.
Rengaskoot ja autot sekä niiden renkaat ovat muuttuneet siihen suuntaan, että ne ovat herkempiä pistoille kuin renkaat ennen olivat. Syynä renkaiden on suurempi tuumakoko, matala profiili ja autojen kasvanut paino.
Kaikki Suomen tiet ovat tätä nykyään myrkkyä renkaille oli käyttövoima tai auton massa mikä hyvänsä. Soralla ja sepelillä voi puhjeta nakki kuin nakki. Päällystetyillä teillä pinnat ovat niin huonot, mutta vastaavasti montut syviä ja teräviä, että kannattaisiko tässä alkaa rengas- ja vannekauppiaaksi.
Suomen teille ei kannata nykyään kulkineeseensa hankkia minkään valtakunnan premium-renkaita.
Väite ei ole tuulesta temmattu ja koskee muitakin kuin sähköautoja.
Nokian Renkaiden kehityspäällikkö tuota rengasrikkojen syytä hyvin avaakin.
renkaan ominaisuuksissa on painotettu vierintävastusta, joka saavutetaan pienemmällä pinnanvahvuudella ja ohuemmalla rakenteella.
Olen antanut kertoa itselleni että yksi syy sorateiden rengasrikoille on halpa sepeli jossa kivet ovat kuin nuolenkärkiä.
En ole maansiirtoalann asiantuntija mutta sen verran monesta asiansa tuntevasta suusta tuon olen kuullut että ostin väitteen.
Tämä ei pidä paikkaansa!
Asiansa osaava rengasmyyjä osaa myydä myös sinun käyttöösi sopivat premium-renkaat.
Ei kannata.
Pitää paikkaansa. Ne premium-renkaat ottavat tiestöstä kylkeensä siinä missä maahantuojien astetta edullisemmatkin merkit.
Nyt nostit mielenkiintoisen asian esiin.
Joihinkin uusiin autoihin on asenneltu ensiasennusrenkaiksi alle sellaisiakin merkkejä joita suuri yleisö ei välttämättä pidä premium-tuotteina.
Nytkö vasta tämä on tullut autoihin? Ei siis itsellä ole kokemusta uuden auton ostosta.
Polkupyöriin valmistajat asentavat perinteisesti ihan surkeita renkaita. Niinpä monella pyöräilijällä ensimmäinen investointi kohde pyörässä on paremmat renkaat. Niin kuraa ensiasennus renkaat yleensä on.
Ainakin Nexen on vieraampana rengasmerkkinä onnistunut kiilaamaan Euroopan uusien autojen markkinoille. Tuskin ovat erityisen huonoja.
Yksi kummajainen on kuitenkin Dacia Duster, joka ainakin vielä hiljattain tuli Contin renkailla, jotka ovat suunnilleen kalleimat mitä löytyy. Gummit ovat useamman prosentin auton myyntihinnasta ![]()