Autot

Joskus piti paikata pari pehmeetä kohtaa hiacen helmasta, harmittelin kun piti ostaa koko neliö peltiä. Loppujen lopuksi peltiä meni 2 neliötä + suojankaaret :smile:

7 tykkäystä

Ns. täyshybridien / itselataavien hyvistä puolista tuli jo laitettua käyttövoimaketjuun, joten en toista samaa sinne.

Tuli nimittäin oltua pari vuotta vanhan Honda CR-V hybridin kyydissä ja olipahan positiivinen yllätys. Autohan näyttää ulospäin lähinnä ryhävalaalta, mutta sisällä odotti avarat ja laadukkaasti mukavat tilat. Voimalinja liikuttaa lähes aina sähköllä, paitsi maantienopeuksissa voidaan atkinson-polttis kytkeä myös pyöriä vetämään. Autossa ei ole vaihdelaatikkoa. Yhdistelmä toimi upeasti, lähti terävästi ilman mitään viivettä liikkelle ja oli ainakin matalilla nopeuksilla hyvin hiljainen.

Omistaja on todellinen hondamies ja tämä on hänen kolmas CR-V. Vaihtaa autoa harvoin. Sanoi, että kulutus edelliseen diesel versioon nähden on tippunut litran-puolitoista per 100 km. Diesel olikin aika janoinen, ruksuttaen hänen ajossaan 7,5 litran päälle pitkän aikavälin ajotietokonelukemana.

1 tykkäys

Corolla nyt ruostuu aina tuosta takarenkaan edestä kun helmassa on se vettä keräävä lista siinä päällä.
Motonetista saa koko helman päivitettynä yhtenä plootuna ja varmaan tulee sit sitä hitsattavaakin mutta sitten se ei enää olis vaiva.

1 tykkäys

Mä väitän että helman vaihdossa hitsaaminen on pienin murhe.
Suoraa saumaa ei tule paljoa jos vetelee tulppahitseillä kiinni kaikki vanhat pistehitsien kohdat.
Se onkin sitten se jännin kohta onko siellä sisällä tervettä peltiä mihin hitsata.

1 tykkäys

Jos hitsaaminen ei ole mielekästä hommaa niin tällää se helma kunnon koriliimalla kiinni?
On vähintään yhtä luja ja pitävä sauma kuin hitsaamallakin.

1 tykkäys

Ajelin hybridi(ei plugari) Rav4:llä sekalaista ajoa ja 5.5l/100km tuli kulutukseksi. En siitä paljoa moitittavaa löytänyt. Kulki oikeastaan kuin ajatus. Tehoa riittävästi ja kulku oli sulavaa. Kitkarenkaat tuntu sopivan tuohon pirun hyvin.

Tesla Model 3 ei pärjännyt saksalaisten katsastustilastoissa. Hylkyjä eniten 2-3v vahojen ikäryhmässä. Uudessa teknologiassa löytyy uudet heikot lenkit.

2 tykkäystä

Joo ei yllätä että 2019-20 Tesla kolmoset hieman susia. Ylipäätään auto, johon lisävarusteena myydään kurasuojateippiä, ei vakuuta.

1 tykkäys

@ljpp ymmärtänee kuittini.

Nyt on todella lähellä se hetki, että tämä hahmo siirtyy syntisestä dieselistä kohti vihreämpää tulevaisuutta. Aika tarkkaan puolitoista vuotta sitten tilasin hybridi laitteen ja ensi viikolla koittaa se hetki, että saan uuden laitteen käyttööni.

Ja tiedän, että nykyään toimitusajat ovat pienentyneet. Mutta olihan tämä kaikkinensa melkoinen show.

Vääräleuoille tiedoksi. Ei uppoa enää Itämereen tuo menopeli. Ja rekisterinumeronkin jo näin, kun tiliöin laskuja.

6 tykkäystä

2 viestiä siirrettiin ketjuun: Autojen käyttövoima

Tesla on vihdoin alkanut toimittamaan Cybertruckia asiakkaille. Drive by wire, uudet akkukennot, kokonaan 48V pienjännite 12V sijaan sekä suurlujuusteräs ovissa suurimmat jutut.

1 tykkäys

Onpa ruma hökötys, hyi :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 tykkäys

Varttimaili tasan 11 sekuntia ja loppunopeutta 119mph. :roll_eyes:
Kovat lukemat tuollaiselle patterihirviölle.

On aika vaikea kuvitella tälle ajoneuvolle suurempaa menestystä muualla kuin Yhdysvalloissa, jossa näillä avolava pick upeilla on pitkät perinteet.

Käsittääkseni tämä teräksestä valmistettu mörkö ei nykyisellään edes läpäise EU:n vaatimia törmäystestejä jalankulkijoiden osalta, joten tästä olisi sitten joskus tulossa joku kevytversio tänne.

Toisaalta ruma (ja ilmeisesti myös varsin huono) Hummer H2 nautti lyhyen aikaa niche-suosiota myös Suomessa, mm. jääkiekkoilijoiden piirissä. Erilaisuus on luultavasti vetovoimatekijä joissain niche-markkinoissa. 20 vuotta sitten jotkut Hollywood-tähdet ajelivat Toyota Priusilla, koska sen sukkulamuoto viesti ekologisia arvoja.

Toiminta-alueen problematiikkaa Cybertruck ei ratkaise. WLTP lukema on 460 kilometriä.

Tuon yllelinkatun videon jälkeen, voisin hyvinkin kuvitella tuollaisella ajavani, jos se olisi varallisuuteni sallimissa rajoissa ja firman toimari olisi joku muu.

Aivan varmasti Tesla-fanipojat jaa muut nörtit ostaa noita statusvehkeinä täälläkin.

Cybertruckin ulkomuoto jakaa voimakkaasti mielipiteitä. Jotkut pitävät upean futuristisen näköisenä. Jotkut kulmikkaana peltikasana. Mutta tavoitteena tuskin onkaan miellyttää kaikkia. Se riittää, että tarpeeksi moni mieslapsi tuollaisen haluaa.

Mitään järkeä tuollaisen omistamisessa ei kai Suomen oloissa ole, mutta eipä autoilu kai muutenkaan perustu yleensä järkeen, vaan tunteeseen.

Teslan tuntien tämä v.1 on myös todennäköisesti käytännössä betaversio, jonka viat fiksataan seuraaviin versioihin.

@bastardo Alkuun varmaan vetää kuin häkä, mutta todellinen menestys mitataan pidemmällä aikavälillä. Yhdysvalloissa varmasti myy hyvin myös pitkässä juoksussa, mutta muualla voi olla alkuhypen laantumisen jälkeen aika paljon nihkeämpää. Kyseessä on kuitenkin alun alkaenkin niche-tuote, eikä mikään kansanauto, joten tarkoituksena ei varmaan edes ole myydä näitä Eurooppaan miljoonaa vuodessa.

Järkyttävän rumahan sen on, mutta olisihan tuollaiseen näppärää heittää laskettelu tai mökkikamat kyytiin ja huristella huonompiakin teitä perille. Jos siis range olisi tuplat siitä mitä se on.

Toi rumuuskin palvelee Teslan ajatusta, että Cybertruckin pitää olla mahdollisimman halpa valmistaa ja tuollaiset suorakulmaiset teräspaneelit on helpompia ja halvempia valmistaa. Sit vaan joku suojalakka pintaan kun maaliinkaan ei haluttu tuhlata rahaa.

Koslanhan piti alunperin maksaa 40.000$, mutta on tuotekehityspöydällä sittemmin yli tuplaantunut. Halpa hintapiste on kuitenkin varmasti tähtäimessä jossain kohtaa elinkaarta, sillä jenkkilässähän lava-autot (truck) ovat kansanautoja.

Eikös muuten tuo teräs tule Outokummulta?

1 tykkäys