Autot

No vähän oli pyöristystä. :slight_smile:

Kiinnostaisi tuollainen kaasuhybridi mutta ovat kovin vaisuja suorituskyvyltään. Loppuvuodesta oli muistaakseni tulossa VAG-konsernin kaasukoneesta uusi 1.5l malli, toivottavasti on hieman pirteämpi kuin edeltäjänsä. Ei tuo nykyinen oikein riitä farkku-Octavian kokoiseen autoon.

(Ammattimies) #674

Niin sulla on bensa Corsa, jotta voit noin verrata?
Ei bensa-autot niin montaa litraa enempää kuluta pienissä autoissa kuin dieselit ja hintaero polttoaineessa on välillä vain 0.1€. Isoissa maastureissa kulutusero on suurempi. Mun mieltä lämmittää bensalla ajellessa, kun ei tule sitä vuosittaista veroa, joka isommissa dieseleissä on jo tonnin luokkaa.

Huh mitä lukemia… mulla menee pääasiassa kaupunkiajossa n. 15 litraa satasella, tosin ajotapa ei ole välttämättä aina se taloudellisin. :slight_smile:

Juu, ei ihan kaikki hae kulkiessa maailman pelastamista, taajamassa 13.5 sadalla.

Toki tästä voi tulla bannia jos 90-9-1 on sitä mieltä, että maailma pitää pelastaa :slight_smile:

Sori tympeä penseily :slight_smile:

Ainakin vielä hiljattain oli noi ilmoitetut autojen kulutuslukemat aika optimistisia. Munkin kärryssä sekalainen ajo 6.5 litraa satasella ja kaupunkiajo 9.1 litraa. Todellisuudessa tuohon sekalaisen ajon kulutukseen pääsee vain pääteillä. Kunhan ei ajeta ihan jatkuvaa 120 km/h. Tässä kun käyn lähiöstä kaupungilla ja takaisin, niin kyllä se kulutukseltaan menee tuohon kaupunkiajon lukemaan. Parhaimmillaan kone on kulutuksen suhteen semmoisessa 80:ssä. Sitä jos pääsee jolkottamaan seiskavaihteella, niin ollaan aivan siinä vitosen pinnassa. Eli esim. Tre-Lahti-Tre menee aina selvästi alle kutosen kulutuksella.

Aina oon väittänyt, että kun mulla kilometrejä tulee kuitenkin aika vähän, niin ei se polttoaineen hinta & kulutus mulle mikään ongelma ole. Kuitenkin usein ajaessa seuraan kulutuslukemia mittaristosta. Onko se kyyti jo niin tylsää… ja sitten olen pitänyt eräänä “periaatteena” että jos yhtään on mahdollista, niin bensasta en puoltatoista euroa litralta maksa. Olipa nyt lähellä, etten joutunut sanojani perumaan. Mutta onneks kun sunnuntaina käytiin ostoksilla Partolassa, niin huomasin siellä hinnan 1.474. Eli siitä sitten tankki täyteen. Enkä ole Laihialta, mutta sittenkin näköjään pitää yrittää “pihistellä”. :wink: :wink:

Taitaa olla yksi pahimmista kamoista mitä sieltä putken päästä tulee?
Tieteen Kuvalehden mielipide aiheesta:

(Ammattimies) #679

Kyllähän dieselit tulis kieltää, tai veroja nostaa niin ylös, ettei niitä osteta. Diesel on työkonemoottori. VAG on mulla ainakin elinikäisessä pannassa päästöhuijauksien ja asiakkaiden kusetuksen takia.

(Mika) #680

Samaa mieltä, itse ostaisin 10/10 ennemmin jonkun nimenimukaisen superturbodiisselihirviö 90-luvun mercedeksen kuin hybridin, ihan vaan koska hauskaa :wink:
Ja mitä polttoaineen hintaan tulee, ihan sama.
Aina se maksaa sen 50e kun käy tankilla. :wink:

Moi ozzi, mulla on Volvo V60 Bi-Fuel, kaasuauto siis ja kaakkeja 245, joten ei ihan jalkoin jää kuitenkaan. Aiemmin Passatin ecofuel kaasuauto, kaakkeja 150. Olisin voinut vaihtaa uudemman Passatin, mutta valmistus on lopetettu 2014. Nykyiset VAG konsernin tuotteet, Golf, Skoda, Audi ei kiinnostanut niiden alhaisten tehojen vuoksi. Tosin viime vuonna tuli markkinoille Audi a4 gtron, 170 kaakkia.

Hybridi on nykyverotuksella fiksu valinta ja auto on myös aika hauska ajaa, se myös kannustaa taloudelliseen ajotapaan. Pistokehydridiä en vielä ostaisi, tekniikka kehittyy siinä niin kovaa vauhtia, että nykyiset vanhenevat nopeasti käsiin. Juuri nuo latausjohdot ovat aika naurettavia, esim. Outlanderissa.

Hydridi on sitä kannattavampi, mitä enemmän on kaupunkiajoa. Siinä pääsee isollakin autolla jopa 4l kulutukseen. Maantiellä ottaa tuon 5,5l. Jos ajaa paljon moottoritietä, niin silloin Yaris hybridin hyöty sulaa aika hyvin, joku isompi automalli vielä toimii. Lisäksi hybriditekniikka on todella toimintavarmaa ja halpaa huoltaa.

Suomessa menee tällä hetkellä ilmeisesti aika hyvin, myös super- ja luksusautot tekevät kauppaansa. Saattaisi kiinnostaa itseäkin, mutta meikäläinen joutuu kysymään hintaa.
(If you have to ask how much it costs, you can’t afford it. J. P. Morgan)

Jos tässä jonkun Ferrarin hommais, niin joutuis kyllä ostamaan uuden kämpänkin. Muutto olis edessä. Ei tommonen rehvastelu taitais sopia tähän ympäristöön. Kyllä siitä jotain seurais. Nyt menee hyvin, kun on vaatimaton… :wink:

Tuollaiset Meset voikin myydä pitovaikeuksien takia eteenpäin.
Ei meinaa millään löytyä pitoa takarenkaille…:joy::joy::joy:
Seiskan pintaan kuulemma kulutus hieman rakennetulla ahdetulla vanhalla Mesellä.
Hubaa saa ihan taatusti koko rahalla jos vaan painaa kaasua.
Itsellä ei tuollaista ole, eikä tule, mutta kyydissä istunut useasti.

Vielä noista polttoaineenkulutuksista.

Kaverilla on matkailuauto aika miehekkäällä bensakoneella.
Alustana Jenkki-Voortti ja moottorina bensa V10. Tämä auto ei valitettavasti ole Suomessa.
Voisi siinä karavaanareilla riittää parranpärinää kun sellaisella pamauttaisi jonnekin kotimaiselle leirintäalueelle niiden 2,5 litraisten dieselmottoreiden sekaan.:joy::joy::joy:

Olen tässä hieman pohtinut täysi-ikäisen Volvon vaihtamista hieman uudempaan Volvoon.
En uuteen, vaan uudempaan.:grin:

Vaihtoehdot S80 tai V70. En sulje toki pois S60-mallejakaan.
Vuosimalli 2007->
Moottori joko D5 tai 2,5 bensaturbo.
Molemmilla noilla on puolensa, niin hyvät kuin huonotkin.
Matkamittarissa saa olla kilometrejä, jos auto on kunnolla huollettu. Ajatuksena oli max 300tkm mutta tämäkään ei ole kirkossa kuulutettu, jos hinta ja laatu kohtaavat.
Suurin osa mun autoista on ollut manuaalivaihteilla mutta pari automaattiakin on ollut.
Huollettu automaattikin saattaisi tulla kyseeseen.
Ykköstoive olisi hopeanvärinen auto tummalla nahkasisustalla.
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin saisi olla.

Pikaisella silmäyksellä 10000 eurolla saa jo valita.

Kokemuksia yllämainituista kulkimista??

Sen verran kyllä, että olisko nyt kolmas D5 varustettu Volvo nyt alla (XC60 tosin), ja automaatti. Samat moottorit kumminkin. Ajanut yhteensä noilla muutama satatuhatta, eikä ongelmia ole ollut. Varmaa kyytiä, tehoa ja suhteellisen taloudellistakin ajoa, ja vääntöä riittää.
Sen lisäksi meillä oli kakkosena hieman vanhempi S40, jossa tuo iso bensaturbo. Se piti lopuksi vaihtaa koska oli aika janoinen peli, kun kilometrit yhdessä vaiheessa alkoi kasvamaan. Nyt vastaava uudempi V40, jossa D2. Sillä kulutus keskimäärin 4,5 l dieseliä / 100 km.
Valintaasi vaikea sinänsä ottaa kantaa, riippuu niin paljon tarpeistasi, mutta itse kallistuisin V70 puoleen, siinä on tosi hyvä tilat. Ja D5 + automaatti siihen niin sillä ajelee jo pelkästään ilon vuoksi.

Yleensäkkin vaikea sanoa noista autoista mitään joissa on sisäänajo vasta suoritettu. Uusi auto on aina pieni riski. Tietysti jos 300000 pääsee suuremmitta murheitta, on se toinen 300000 kohtuullisen varmaa kyytiä.

Tässä se syy miksi D5 kiinnostaa.
Kaverilla oli V70 tuolla moottorilla ja automaatilla.
Muutaman kerran sillä ajaneena tykkäsin kovasti moottorista.

Tarpeet vissiin hyvinkin pitkät kuin muillakin tavallisilla työssä kävillä ihmisillä?
Töihin, kauppaan ja kotiin.:grin:
Farkun tiloja en välttämättä tarvitse, mutta V70 on silti vaihtoehtona.

Tuon ikäluokan Volvoissa lienee polttoainekäyttöisenä lisälämmittimenä ihan oikea Webasto ja Volvon omasta Ardicista luovuttu?

Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Minkälaisella vaihtovälillä olet automaattivaihteiston öljyt vaihdattanut?
D5-moottorilla varustetut autot eivät tarvitse mielestäni eolys-nesteitäkään?

40- ja 50-sarjan Volvot eivät tule kysymykseen missään nimessä.
XC60 menee ehkä hieman yli ajattelemastani summasta ja korimalli ei miellytä omaa silmää.

Kun aikoinaan 90-luvun lopulla asuin Saksassa, niin silloin oli itselläni kolmisen vuotta Volvo.
Sahramin värinen V70 R AWD

Volvohan aikoinaan teki janoisia ja aivan helvetin janoisia moottoreita.
Tämä oli jälkimmäinen.
Kaupunkiajossa hörppi 15 litraa ja autobaanalla ei siinä ajossa, jota varten tuo oli hankittu, riittänyt 20 litraa janoa sammuttamaan.

Ja kyllähän se Suomessa käydessä toimi myös lumessa.
Oli ensimmäisiä nelivetoja jota sakuissa ei tuolloin ollut käytännössä missään.

Tuommoinen ( 20 vuotta vanhaksi tykkään vieläkin ulkonäöstä )

Itse asiassa koko idea auton päivittämisestä lähti eräästä V70 Ärrä-Volvosta.:stuck_out_tongue_winking_eye: