Autot

(【ツ】) #978

Suomessa testataan robottia auton tankkaukseen Nesteen kylmäasemalla:

Ps. Tulee Paluu tulevaisuuteen 2 -leffa mieleen uutisesta…

Bensatankkini korkissa on avainlukko. Pitäisi melkein mennä tankille tuonne, jos vaikka saisi uuden auton prosessin päätteeksi :slight_smile:

Koneet vie meidän työpaikat: työelämäni alkutaipaleella olin Essolla bensapoikana, ts. tankkasin palvelua haluavien autot.

Haa…siis letkuapina.:grin:
Jossain Shellin huoltoasemilla tuota palvelutankkausta olen viimeksi nähnyt.

(【ツ】) #984

Polttoainemoottorin hyötysuhde on vain 20-30% luokkaa, mutta toki tälläkin saralla kehitystä on ollut.

Menikö se tiikeri sitten sovinnolla tankkiin… Ja Esson baarissa kuuli tietysti parhaat jutut! :wink:
No, kyllä sitä nyt vitsaillaan. Mutta eihän tuossa hommassa sinänsä mitään pahaa. Kaikki ei taida edes rohjeta kertoa mitä poikasena duunasi. :thinking:

Ilta- ja viikonloppuhomma lukioikäisenä. Puolet kentän mittareista oli itsepalvelumittareita ja toinen puoli palvelumittareita, jotka jossain vaiheessa muuttuivat itsepalveluun. Toki tuo letkuapinahomma oli vain osa työtä, olin myös kassa ja tein vähän huoltohommiakin. Silloin oli ihan oikeasti ihmisiä, joille tankkaaminen oli täysin vierasta. Olikohan se pari penniä litralta kalliimpaa palveltuna, ei siinä kukaan rikastunut, edes minä. Pääsipä tutustumaan erilaisiin autoihin, se oli kai kivointa.
Niillä rahoilla tuli ostettua ensimmäinen autokin, -64 Volvo Amazon.

Eiks sitä “ennenvanhaan” kysytty lupaa kurkata konepellin allekin. Ei kaikki tienneet nesteistä mitään… Pissapoika ainakin haluttaessa täytettiin, ehkä jäähdytysnestettä lisää ja saatettiinko katsoa öljyjen määräkin? Vai lyötiinkö sitä vaan lisää, jos kuski epäili vajetta olevan. Sillä jos auto oli siihen bensamittarille juuri ajettu, niin eihän siitä tikusta oikeaa tietoa öljyn määrästä saanut.

Olet nähnyt nuo ajat, näinhän se meni. Ja lopuksi tietysti pestiin tuulilasi. Sellaista palvelua ei taida enää saada mistään.

Polttomoottori on kyllä hyötysuhteella mitattuna aika surullinen esitys. Eikä tilanne parane jos ottaa lopun voimansiirrosta ja pakoputkistosta mukaan.

Mulla oli kesällä hirveä arpominen uudemman auton hankinnan suhteen.
Olin päättänyt auton merkin, värin ja sisustan värin.
Budjetti oli varsin rajallinen ja sen mukaan oli valittava.
Muutamaa kapselia tuli käytyä katsomassa ja valinta osui loppujen lopuksi hiukan eri malliin mikä alunperin oli mielessä.
Nyt viisi kuukautta jälkeenpäin olen enemmän kuin tyytyväinen hankintaani.
Alunperin oli ihan etuvetoinen auto mielessä mutta nelivetoinen tuli.
Käytettävällä polttoaineella ei ollut merkitystä ja valinta osui dieseliin.
Vuosiin ei ole ollut automaattivaihteista autoa mutta sellaistakaan en olisi tyrmännyt.
Manuaalivaihteinen auto kuitenkin tuli.
Kun bonuksena tuli kännykkäohjattu Webasto, niin lähes joka aamu taputtelen itseäni olalle hyvästä valinnasta.
Harmillisesti auto ei ollut parhalla varustetasolla mutta rajallisella budjetilla ei voinut saada kaikkea.
Jaa mikä auto vai…No Volvo tietenkin, vaikka vastaavan Fordin olisi saanut huomattavasti halvemmalla. Mulla on ollut sen verran monta Voorttia että taatusti on taivaspaikka varmistettu.:grin:

Munki pitäis toi toinen auto vaihtaa. Mun kriteerit on bensa, automaatti ja mukavasti varusteltu n. 10000€:n kiesi. Ei tarvi mitään tehomyllyä, mielummin taloudellinen. Ajo tällä on hyvin vähäistä. Itte oon kattellu Bemareita, Audeja ja Volkkareita. Vaimo kyseli ”korkeemman” auton perään ja meinas jotain Citymaasturia. Tossa hintaluokassa se olis sitte joku Quashgai tai Hondan CR-V, mitkä ei mua oikeen nappaa.

Onko hyviä ehdotuksia/ajatuksia?

Edit. Niin ja mää oon kattellu vitossarjaa, A kutosta ja Passatia. En halua pikkuautoa.

Jos automaattivaihteista olet ostamassa niin itse ainakin miettisin hyvin tarkkaan DSG-vaihteisen auton hankintaa ja sitten jättäisin sen kauppaan. Näitä siis VAG groupin autoissa.

Vaihtoauto myyjä itselle jutteli että DSG ongelmat pitäisi olla ratkaistu noin vuosimallista 2011 eteenpäin. Sitä ennen oli tunnettuja ongelmia.

Huoltoväli on tärkeä DSG tyyppisille vaihteistoille. Muistaakseni Volvo ja Ford (voi olla jokin muukin merkki) käyttivät täysin samaa vaihteistoa. Volvon huoltoväli 60tkm ja Fordin öljyt kestivät “ikuisesti”. Mondeon laatikko oli avattu 180tkm kohdalla ongelmien alkaessa. Kuvien perusteella öljyt näytti siinä vaiheessa lähinnä vaseliinilta. Huolto vaatii huuhtelun ja öljyt. Kallis operaatio ja monelta tämä jää tekemättä ellei huoltoja tehdä marmorilla. Vaihtoautoa en ostaisi jos tämä on tekemättä.

Mahtoiko olla myyjän pelkkää myyntipuhetta?
Mulle yksi asiakas kiroili aivan päinvastaista.

Tuo Volvon huolto-ohjelma onkin mielenkiintoinen.
Esim. takseihin on erilainen huolto-ohjelma kuin ei-ammattikäytössä oleviin autoihin.
Takseihin tuo automaattiöljyn vaihto kuuluu. Samoin jos autolla vedetään jotain ja automaattilaatikko joutuu kovemmille.

Satasistahan tuossa puhutaan mutta uusi vaihteisto maksaakin sitten hiukan enemmän.
Uskon että pienemmätkin korjaamot tuota osaavat tarjota lisätyönä.

Tähän: :+1:t2::+1:t2::+1:t2:

Volvolla on mallista riippuen ainakin annettu aisinin laatikolle 40,60 ja 80tkm vaihtovälejä öljylle jos nyt en väärin muista. Fordillahan on dsg:tä vastaava powershift vaihteisto joka on zf:n valmista ja huomattavasti luotettavampi ollut kuin volkkarin dsg. Mondeoon se taisi tulla vuosikymmenen vaihteessa.

Jaa, kiitos vastauksista. Mitenhän sitte jos on 100 tuhatta ajettu Passat vs. 200 tonnia ajettu Bemari, kumpi on varmempi valinta laatikon kannalta? Onko Passattiin vasta ongelmat tulossa ja Bemarissa jo korjattu ongelmat. Vai ajaako Passatilla sen 100 tonnia vielä, mikä meiän käytössä on ainaki 5 vuotta. Vai onko nää ongelmat ihan tuurista ja vaihteistonöljyjen vaihdosta kiinni.

Tai sitte mää luovun siitä kriteeristä, että pitäis olla automaatti.

Fordin PS-laatikkoon on öljynvaihto huolto-ohjelmassa 60000 km välein ja maksaa noin 300 €.

(Tomi ) #998

Mulla oli Volvon V70 -13 automaattivaihteisena, ensimmäinen laatikko hajos jossain 70-80tkm kohdilla ja toinen jossain 130-150tkm (en muista tarkkaan). Maahantuoja vaihtoi ensimmäisen laatikon takuuseen ja sitä oli ihmettelemässä myös valmistajan huoltomies Belgiasta. Toiseen laatikkoon Volvo nosteli olkapäitään (autolla oli ikää reilu 1,5 vuotta) eikä vaihtanut uutta laatikkoa tai koittanut edes korjata sitä, autossa oli kuitenkin takuu.
Tilanne johti siihen että vaikka Volvolla tällä hetkellä ajankin niin omaa rahaa en tuohon Kiinan rakkineeseen enään laita euroakaan. Volvon huollotkin on kalliita ainakin mersuun verrattuna. Paska maku jäi suuhun Volvon toiminnasta eikä se ole tähän päivään mennessä parantunut yhtään.