COVID-19: Koronavilkku-sovellus

Tietoturva-asiantuntija ja ammattihakkeri Benjamin Särkkä asentaisi Koronavilkun:

– Uusien faktojen tullessa esiin olen arvioinut mielipiteeni uudestaan, kuten asiantuntijoiden kuuluu, hän sanoo.

– Pahimmillaankin sovellus on vaaraton ja parhaimmillaan se pelastaa henkiä. En näe mitään muuta mahdollisuutta kuin suositella sen käyttöä.

7 tykkäystä

Et ole väärässä. Tarkoitus nimenomaan jo tapahtuneen mahdollisen altistumisen jälkeen kertoa vilkuttajslle mahdollisesta altistumisesta kuitenkaan kertomatta kuka koska mistä altistutti.

Tuo altistushetken Ja muiden itse altistuttamiesi selvitys jäljittäjien homma kun ne soittaa sulle. Tietenkin vilkku kertoo sinun altistuttamille altistuksesta.

Ongelma se että kun sairaus todettu niin vilkku sammuu eli sairas vilkuttaja voi levittää ilman vilkkuhälytyksiä muille.

Mainittakoon että mm. omassa pari kk vanhassa Honor 20 puhelimessa Koronavilkku toimii.
Honor on Huawei.

1 tykkäys

Näinhän se menee. Sama ongelmahan se on ilman vilkkuakin, kun karanteeni on vain kehotus.

@KanahakinKrykovi kommenttiin heittäisin vielä, että kyllä varmaan lähtökohtaisesti kaikkien altistuneiden pitäisi olettaa, että on saanut tartunnan ja käyttäytyä sen mukaan (karanteeni & testissä käynti).

Tämähän ei ole ongelma, koska todetusta tartunnasta seuraa vastaavan tartuntatautilääkärin määräämä karanteeni, eli ei suositus vaan määräys ja silloin vilkuttaja on kotonaan eikä ihmisjoukoissa tartuttamassa.

2 tykkäystä

Siis on ongelma koska sairaan tulisi olla tosiaan eristyksissä (ei karanteenissa) mutta ei välttämättä kotonaan ole tai ei pusty olemaan esim ruokahuolto yms ja tällöin mahdollisten lisäaltistumien selvittämiseksi tulisi tuo status vilkussa säilyä. Vaikka ei saisi altistaa. Toivottavasti nyt ymmärretään?

Niin tiedän että puhelimen voi jättää kotiin mutta jättääkö moni.

Eristys/karanteeni erot

Seison ojennettuna. Meni termit sekaisin, mutta kuitenkin molemmissa on kyse lääkärin määräyksestä eikä suosituksesta.

1 tykkäys

Suomen koronavirustartuntaketjuja kartoittavaan Koronavilkku-sovellukseen on syötetty ensimmäiset avaamiskoodit. Nämä ovat terveydenhuoltoammattilaisilta saatuja, positiivista koronatestitulosta seuraavia pin-koodeja.

Koronavilkku käytössä ja sitä on vilkuiltu. Mutta jotenkin kummallisen kova hinta 3M€ tuosta, vaikuttais siltä että THL:ää on ruopattu oikein huolella noissa kuluissa.

En nyt just löydä lähdettä, mutta ulkomuistelen Vilkun maksaneen toistaiseksi luokkaa 160.000€. Minulla on myös sellaista epävirallista tietoa, että ohjelman kehittäjä on tehnyt tuon netonnetto hinnalla.

tivi.fi:n otsikko 4.8.2020, itse juttu maksumuurin takana:

Koronasovelluksen hintalappu tarkentui – Solitan diilin arvo 400 000 euroa

yllättävän kauan kesti että jokin vilkkukäyttäjä todettiin sairaaksi.
Kummallista, että itsellä ensimmäisenä päivänä ladattu vilkku ei ole kertaakaan tietoja tarkistanut, vaikka verkossa on ollut.

Taitaa olla kuin Tinder; ei matchejä

2 tykkäystä

Toisaalta haluaisitko matchejä tämän sovelluksen kautta?

Toki mielenkiintoista olisi jossain vaiheessa kyllä saada jonkin näköistä tilastoa kuinka ohjelma on toiminut - nythän kyseesssä on vain arvuuttelua.

1 tykkäys

Sosiaali- ja terveysministeriön huhtikuussa julkaiseman muistion mukaan koronavirussovelluksen alustava kustannusarvio oli 5 miljoonaa euroa. Tuo summa jakautuu seuraavasti:

• Hankekoordinaatio, vaatimusmäärittelyn tarkentaminen ja muut asiantuntija-tehtävät (THL) 0,4 milj. €
• Sovellus ja taustajärjestelmän kehittäminen (palveluntuottaja) 3,2 milj.€
• Käyttöönoton tuki ja viestintä (THL, palveluntuottaja) 1,4 milj. €
• Ylläpidon kustannukset tarkennetaan myöhemmin

THL: tiedonhallintajohtaja Aleksi Yrttiahon mukaan sovellukseen on tähän mennessä käytetty noin 900 000 euroa. Kuuden miljoonan budjettiin on laskettu asiantuntijatyötä muun muassa Kelasta, Sotedigistä, THL:stä ja markkinointitoimistosta.

Yrttiahon mukaan kustannuksissa on varauduttu palvelukapasiteetin laajentamiseen, lisäkehitystyöhön, lisäkäännöksiin ja mahdolliseen yhteistyöhön muiden maiden kanssa.

Käännöstyön osalta sovellus itsessään ei ainakaan hirveitä vaadi:

5 tykkäystä

Vilkku on näköjään merkittävän tamperelainen. Webbisivut hoitaa Seravo Oy. Siellå on käynyt jopa Kipinää kovempi hivakka.

6 tykkäystä

Seravon Pakka Pakka Pakka Pakka …

Ostin uuden olkalaukun, johon 10 tuuman tablettini mahtuu. Paketti tuli tänään. Nyt voin pitää tablettia ja koronavilkkua mukanani paremmin. Minulla oli ennestään kameralaukku, johon tabletti melkein mahtui.

11 tykkäystä

Kun iphonessa altistumistarkastuksessa on ”annettujen avainten määrä” niin mitä avaimia tarkoitetaan? Minun puhelimelle annettuja jotka tarkoittaa minua vai muiden lähelläni olleiden avaimia?

Ne on koko järjestelmään ladattuja tartuntakoodeja, joita järjestelmä vertaa sinun koodeihin ja jos tulee osuma, sulle tulee tieto. Avainten eli koodien lukumäärästä ei voi päätellä sairastuneiden lukumäärää, koska järjestelmä lataa joka päivä uuden koodin. Tästä oli Ilta-Sanomissa juttu. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000006622660.html&ved=2ahUKEwjBwJD83s_rAhVOlosKHU4JDigQjjgwAHoECAQQAQ&usg=AOvVaw2x3Dw9qgF-Haxg7AYJtKWh&cshid=1599231290310

1 tykkäys

Tablettini systeemi antoi ilmoituksen, että taustalla on paljon virtaa vievä sovellus: koronavilkku. Kyllä akussa kuitenkin on virtaa hyvin jäljellä. Ei akku kovin äkkiä lopu lepotilassa, jossa laite enimmäkseen on.

Muutaman päivän jälkeen Vilkku on edelleen vähiten virtaa kuluttanut sovellus jota olen tänä aikana käyttänyt (0%). En tosin ole liikkunut ihmismassoissa, joten skannattavaakin on ollut vähän. Vaikutus koettuun akun käyttöaikaan on kuitenkin olematon - hukkuu muuhun käytön vaihteluun.

Google ja yliopisto ovat tehneet tutkimusta hyödyistä.

Toisaalta jos yksikin henki tai vakava sairastuminen tällä säästetään, niin eiköhän sovelluksen asentaminen ollut vaivan arvoista?

Corona-apps: Contact-tracing applications can sharply reduce the spread of the virus even when only a few people use them, according to a study conducted by Google and Oxford University researchers.

An app used by 15% of the population, together with a well-staffed contact-tracing workforce can lead to a 15% drop in infection rates and an 11% drop in virus deaths, the study said.

2 tykkäystä