Mikähän mahdollisuus on sairastaa vakava koronavirus. Jos vakavaksi luokitellaan sellainen, mikä veisi sairaalahoitoon?
Ei sekään ihan jäätävän korkea taida olla. Mun mielestä tämä on olennaisin vertailu…
Mikähän mahdollisuus on sairastaa vakava koronavirus. Jos vakavaksi luokitellaan sellainen, mikä veisi sairaalahoitoon?
Ei sekään ihan jäätävän korkea taida olla. Mun mielestä tämä on olennaisin vertailu…
Pinna alkaa olla tiukalla tapahtumajärjestäjillä AVI:in ja kapea-alaisesti asioita katsoviin sairaanhoitopiirien asiantuntijoihin. Suomi kulkee vastavirtaan eurooppalaisittain.
”Nyt ollaan siinä rajoilla, että kuppi alkaa mennä tapahtumajärjestäjillä oikeasti nurin.”
Tamperelainen musiikkiklubi kokeilee koronapassin käyttöä illan konsertissa – katso suora lähetys alkaen kello 18.45
Juha Kärkkäinen pitkästä aikaa vauhdissa.
Ylivieskalainen kauppias Juha Kärkkäinen on kehottanut työntekijöitään sisäisessä sähköpostissa olemaan ottamatta koronavirusrokotetta. Iltalehti on nähnyt Kärkkäisen välittämän viestin.
– Lukekaa ja katsokaa nämä videot ja kieltäytykää piikistä, kauppias kirjoittaa henkilöstölleen ja jakaa saatteena MV-sivuston linkin.
Mistä olet etsinyt tietoa rokotteesta?
– Olet varmaan saanut sen linkin. Katso siitä.
Linkki on MV-lehteen. Onko se mielestäsi luotettava lähde?
– Kannattaa katsoa niitä tiedemiehiä ja proffia, jotka siellä puhuvat siitä asiasta. Kannattaa niitä katsoa, eikä välittää, mistä mediasta se on.
Rokotteella pyritään kuitenkin suojelemaan ihmisiä yleisvaaralliselta tartuntataudilta. Miten ajattelet asiaa asiakkaiden kannalta. Ovatko he turvassa?
– Varmaan suurin osa työntekijöistä on ottanut (rokotteen), tai arvioisin puolet ja puolet. Ei siinä varmaan ole eroa yleiseen rokotuskattavuuteen. Siitä on tullut niin paljon haittavaikutuksia, niin toivon, että enää ei otettaisi.
Onko näitä ollut työntekijöillä?
– Olen kuullut näitä eri tahoilta ihan tuttavapiiristä. Se ei ole mitään tarua, vaan se on karua todellisuutta.
Millaisia haittavaikutuksia?
– Veritulppia, aivoverenvuotoja ja ihan puhtaita kuolemia. Niitä ei selitä mikään muu kuin tämä rokote. Nuorten rokottaminen on mielisairasta. Yhtään alle 30-vuotiasta ei ole kuollut koronaan, mutta aletaan rokottaa nuoria ja lapsia. Sehän on sairasta. Vaikutukset ovat tuhat kertaa isommat kuin koronan haittavaikutukset.
Tällaista tilastoa ei pika-Googlella löytynyt. Mutta jos tarkastellaan paljonko meillä oli todettuja tartuntoja 2-4 viikkoa sitten ja paljonko väkeä on nyt vuodeosastolla, niin kyllä selvästi nollaa suurempi on.
Ainakaan rajoitteiden aikana/ jälkimainingeissa. Rajoitteillahan ollaan pyritty tuota yleistäkin todennäköisyyttä pienennettyä. Rokotteen teho/ lopullinen etu tulee ilmi vasta valitettavasti sitten, kun yhteiskuntaa avataan. Koska silloin tauti sitten leviää sen, minkä leviää (eli koko yhteiskunnan läpi).
Ja edelleen se virustaudin suurin ongelma ei ole yksittäinen sairastuja, joka sairastaa lievän version. Vaan esim. Uuden-Seelannin kaltainen ”tyhjästä ilmestynyt” case. Virus siis paljon liikkuu oireettomien välityksellä eikä sitä saada kuriin. Myös riskiryhmien ulkopuolella voi olla latentisti altis/ herkkä koronalle. Isossa kuvassa siis rokottaen
a) lievennät omia mahdollisia oireistasi
b) lievennät mahdollisuutta joutua sairaalahoitoon (kulu vs. puoli-ilmainen rokote ja täten takaat myös sairaalahoidon sellaiselle joka rokotteesta huolimatta saa vakavan muodon
c) et toimi niin suurena välittäjänä kuin rokottamaton
Henkilökohtaisella tasolla:
a) pienennät merkittävästi riskiäsi sairastua
b) jos sairastut pienennät huomattavasti oireitasi
d) pienennät riskiä long covidiin.
Silti sanoisin, että yhteiskunnallinen vastuu on jopa suurempi kannustin isossa kuvassa. Jos rokote takaisi sen polio-tason eli 99,5 prosenttia, kaikille alkaisi olemaan ihan sama hakeeko yksilö rokotteita vai ei.
Koronapassi -asiaa on lähdetty suunnittelemaan?
https://mobile.twitter.com/STM_Uutiset/status/1427975280531054600
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut 13.8. työryhmän koronapassia koskevan lainsäädännön valmistelua varten. Työryhmän toimikausi on 13.8.2021-30.9.2021.
Hallitus päätti 5.8.2021 jatkaa koronapassin käyttöönoton valmistelua. Valmistelua johtaa sosiaali- ja terveysministeriö yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön, valtionvarainministeriön, opetus- ja kulttuuriministeriön, oikeusministeriön sekä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa.
Onko tästä jotain luotettavaa tietoa saatavilla? Olen tätä vähän kaivellut mutta kovin hyvää kuvaa asiasta ei taida olla?
Kiitos taas asiallisista vastauksista!
Ihmetyttää vielä sekin, että nyt kun deltavariantti niittää ihmismassoja kuin kuoleman puimuri, niin mun tuttavapiiristä tiedän 3 ihmistä, ketkä on sairastanut koronan. Koko aikana, eli n. 1,5 vuoden aikana. Uskallan vielä väittää, että tuttavapiirini on merkittävästi laajempi kuin valtaosalla suomalaisista.
Kotikaupungissani Ylöjärvellä on joitain satoja tapauksia ilmeisesti ollut, en tunne enkä edes tiedä täältä yhtään sairastanutta.
Missä se korona lymyilee?
Tilastollisesti jos ajattelee, Suomen väestöstä n. 2% on sairastanut koronan. On siis todennäköisempää, ettet tunnekkaan - kuin tunnet. Ruotsin liberaalimmalla politiikalla verrokki on n. 10% kanasta. Sekin lukema jättää 90% taudittomia. Eli sielläkin on todennäköisempää tilastollisesti, ettei tunnekaan ketään. On arvioitu jossakin kohtaa (kiitos oireettoman/ erittäin lieväoiresen koronan) että todellin luku on 1,5 -2 kertainen, jopa. Ja käytännössähän korona leviää lähipiirissä ja erityisesti Suomessa levinnyt pk- seudulla. Tarkoittaa siis sitä, että jotkut tuntee tosi monta ja alueellisia eroja on. Tampere/ seutualue on selvinnyt korona-ajassa mukiinmenevästi.
Luku 2% on toki lukuna mitätön. Mutta jos se käännetään edelleen siihen Suomen pyrkimykseen eli turvata hoitopaikat kaikille tarvitseville, niin silloin alamme olemmaan siinä “jutussa” kiinni. Eli tuo 2% on parhaimmillaan saanut tehohoidon kapasiteetin “hyvän maun rajoille” ja aihettanut tehohoidon paikkojen lisäämisetarpeen 300: sta 400:aan joka taas on aiheuttanut hoitajapulaa muille osastoille. Lisäksi koronajäljitykseen rekrytoidut henkilöt (jäljitys, testaaminen jne.) on lisännyt entisestään elektiivisen puolen hiljaiseloa. Muut sairaudet/ leikkausta/ muuta interventiota vaativat tapaukset menee siis myös säästöliekillä ja pitkässä juoksussa aiheuttaa sekin hoitovelkaa.
PAljon melua sitten tyhjästä? Oliko järkevää? Ensisnnäkin yksikään maa ei ole pystynyt pelaamaan kättänsä loppuun. Tarkoittaa sitä, että alussa liberalimmin suhtautuneet Ruotsi ja Britit (esimerkkinä Euroopasta) käänsivät kelkkansa täysin. Myös aeimmin uhonnut Brasilianki pressa aneli jossakin vaiheessa apua. Eli siis: ne maat, jotka päättivät kokeilla antaa taudin levitä vapaammin ovat menettäneet taktiikkansa uskon. Miksikö? Ruumita tulee liikaa. Hoitopaikat loppuvat. Meillä näin ei ole käynyt, mutta olemme tosiaan keikkuneet “rajalla” paikoitelle. Esim. tehohoitopaikoista 70% on lähes jatkuvasti varattu muuhun hoitoon, koronalle niitä ei voida dedikoida. Lisäksi koronapotilaan hoitaminen syö arvioiden mukaan 2-3 kertaisesti enemmän hoitoresuja teholla, kuin tavallinen tehopotilas.
Itse olen myös korona-ajan selvinnyt ilman testin testiä. Ja rokotteet löytyy. En varmaa edes sairastaisi vakavasti tautia (tai mistäs minä sen tiedän). Silti en missään nimessä koe, että melu olisi ollut turhaa tai sitä olisi tyhjästä liikaa. En koe, että kenenkään lähiomainen olisi vähäpätöisempi kuin omani. Siksi ymmärrän rajoitukset, vaikka ne ottaakin päähän. Otan rokotteen itseni ja muiden suojaksi. Ja uskon asiantuntijoita, jotka tälläkin alalla (terveydenhoito) on Suomessa huippuluokkaa.
Ja lisäksi: eikö olekkin hienoa, että rajoitteemme ovat toimineet niin, kuin oletettiin? Jokaisen voimakkaamaan sulun jälkeen tautimäärät kääntyivät jyrkkään laskuun. Onneksi näin. Nythän eletään jopa vähän hullujen lukemien kanssa, koska rokote suojaa jo osaa kansasta. Siltikin tehohoidossa on taas lähes puolet siitä, mitä siellä pahimmillaan on ollut.
Itsekin olen täällä muutaman kerran ihmetellyt tartuntalukujen vastaavuutta reaalimaailmaan ja esittänyt teoriaa koronan leviämisestä ryppäissä tietyissä suljetummissa yhteisöissä, ihmisjoukoissa ja kulttuureissa.
Hieman ironisesti, tunnen itse enemmän koronarokotteesta vakavia oireita saaneita kuin itse taudin sairastaneita. Sairastaneista kaikki oli vieläpä hyvin mietoja flunssia.
Ja selvennykseksi, tämä ei ollut koronan vähättelyä tai rokotevastaisuutta.
Tunnen tosi monta joille ei ole tullut mitään oireita tai enintään kuumeinen olo koronarokotteista. En tunne ketään jolla olisi todettu mitään vakavaa. Tiedän tuntevani jollain tasolla yhden koronan sairastaneen, en tiedä oliko flunssaa kummoisempi.
Toki ihan hirveän laajalti ei ole kuulumisia tässä ihmisten kanssa vaihdeltu sitten viime syksyn.
Vs. jyl Petäjä sanoi tänään viimeviikkojen hus-alueen tehohoitoa koskien, että nykyisellään tehohoidossa ylivoimainen enemmistö on täysin rokottamattomia ’ja yhden käden sormilla lasketaan kerran rokotetut’ eli he ovat kohtalonsa itse itselleen valinneet kun eivät hyvästä mahdollisuudesta huolimatta rokotetta ole ottaneet.
Heidän vuokseen kaikkia koskevia ja erittäin haitallisia rajoitteita ei pidä enää yhtään jatkaa, kansalaisen oma valinta.
En minäkään tiennyt noro- ja rotavirusten olemassaolosta ennen kuin vekara meni päiväkotiin. Sitten kyllä tuli selväksi niiden olemassaolo, taudin voimakkuus ja kyky levitä perhepiirissä.
Koronasta tunnen 3 perhettä ja yhden naapurin. Näistä yksi on long potilas.
Tämä on eräs ongelma. Jos oireeton menee PCR testiin ja hän saa positiivisen tuloksen ja vaikka hän ei koskaan sairastuisi, niin silti hänet tilastoidaan koronatapauksiin. Eli kantaja jonka nielusta löytyy koronavirusta, on heti tilastoissa, vaikka hän ei koskaan sairastuisi. Tämä pitkittää tätä hommaa. Positiivisen tuloksen rinnalla pitäisi kulkea myös vasta-ainetesti, jotta tiedettäisiin paljonko niitä sairastuneota on.
Meidän kehosta löytyy lukuisia viruksia ja bakteereja, jotka löytyvät vain testeissä, mutta jotka eivät haittaa normaalia elämää.
Tämä on yksi keskeisiä ongelmia koko kuviossa. Tiedän tapauksen (yksi niistä kolmesta), jossa viisihenkisen perheen yhdellä lapsella oli testin mukaan korona. Tällä lapsella ei ollut mitään oireita. Sisaruksilla ja vanhemmilla sen sijaan oli oireita, mutta kellään heistä ei testin mukaan ollut tartuntaa.
Lisäksi tiedän, että mangohedelmästä on saatu tikkutestillä positiivinen koronanäyte. Luotan tikkutestiin suunnilleen saman verran kuin ruosteiseen junanvaunuun, jossa on myrkyllisen aineen merkki ja venäjän kielistä tekstiä.
Itse olen myös selvinnyt ilman tikkua nenään oireista johtuen (toki muutaman kerran olen testannut itseni ennen kuin tapasin vanhempia tms), mutta tuttavapiirissä löytyy helposti +20 tapausta (en laske kumminkaimoja mutta esim työkaverin lapset joita en sinänsä henk koh tunne mukana luvussa). Kenelläkään ei mitään oikeasti vakavia oikeita vaikka jotkut ovatkin viikkoja olleet kipeänä. Ei siis kovin vakavaa? Paitsi että poikkeus vahvistaa säännön. Harrastustoiminnasta tunnen kaverin joka sairasti vaimoineen lievän koronan - piti pienenä flunssana kunnes selvisi että olivat tartuttaneen (oireettomina) kaksi lähipiirissä olevaa henkilö jotka joutuivat tehohoitoon - seuraavat pari viikkoa eivät olleet elämän parasta aikaa kun seurasivat toipuvatko lähimmäiset. Tällä tarinalla oli onnellinen loppu, mutta kaverin suhtautuminen koronaan muuttui aika tavalla. Tätä vastuuta lähimmäisistä kannattaa jokaisen hieman miettiä vaikka itse ei kuuluisikaan riskiryhmään
Tavallaan näin, mutta osalla näistä saattaa olla jokin selittävä tekijä (lääkinnällinen) rokottamattomuudelle. Ja ihmisarvo on kyllä kaikilla, vaikka ymmärränkin pointtisi.
Kannattaa käydä vaikka THL:n sivuilla lukemassa testistä ja sen tarkkuudesta. Yksi tämän pandemian vitsauksista on nimenomaan oireettomat kantajat - he ovat salakavalia levittäjiä. Yhtään mangotestiä en itse ole ollut todistamassa, paha sanoa siihen mitään.
Noo mikäli viittaat tähän niin Kiinasta toimitettuja testejä vuosi sitten…
PCR testien tarkkuus on tässä vuoden aikana parantunut aika paljon ja valepositiivisia on saatu kitkettyä pois. Toki näytteenotto taitaa vieläkin olla se ratkasevin tekijä mutta siinäkin näytteenottajat ovat saaneet aikapaljon kokemusta. Eivät toki edelleenkään ole mitään 100% mutta kyllä ne todella luettavia ovat.
https://www.rivm.nl/en/coronavirus-covid-19/testing-for-covid-19/pcr-test
Mielenkiintoisempi asia on että kuinka pitkään vielä jokainen flunssaoireinen tikutetaan? Tuskin se nyt 100€ per testi maksaa valtiolle mutta suht suuri kuluerä kuitenkin.