COVID-19: Koronavirusepidemia (-pandemia), 3. erä

Nyt on kolmas rokote kädessä ja sellainen pisti heti korvaan, että ohjeistettiin välttämään hikiliikuntaa kolmen päivän ajan. Varotoimena sydänlihastulehduksen takia. Onko tosiaan jotain tieteellistä näyttöä että noinkin pitkään olisi hyvä jättää pelit väliin, vai onko tuossa vaara luokkaa yksi miljoonasta ja ns. “liioitellaan”?

En nimittäin muista että 1. ja 2. rokotusta otettaessa sydänlihastulehduksesta olisi puhuttu mitään. Tosin aiemmat rokotteet olivat Biontechia, ja nyt tuli Modernaa.

Linkkasin tänne juuri eilen käppyrät, jotka ulottuvat viime viikolle saakka eli suht tuoretta dataa on. Laitan ne vielä tähän alle (kuva pienennetty).

Niistä voi todeta, että ylivoimainen enemmistö sairaalahoitoa tarvitsevista on rokottamattomia, vaikka rokottamattomien osuus aikuisväestöstä on noin 10%.

Kakkosrokotteen tehon hiipuessa noin puolen vuoden jälkeen relevanteinta tietoa antaa pian kolme kertaa rokotettujen vertaaminen rokottamattomiin.

Rokotteiden hyöty on täysin kiistaton vakavan sairaalahoitoa vaativan tautimuodon estämisessä ja sitä kautta terveydenhuollon kantokyvyn turvaamisessa.

5 tykkäystä

Oon oman piikkikokemukseni kertonut täällä mutta kertaan: Kakkospiikin jälkeen pieni vajaan yön kuume ja normiolotila. Päivää myöhemmin kevyt kiekkovuoro, ei ongelmia. Kolme päivää rokotuksen jälkeen täysin normaalilla olotilalla lähtö pitkälle juoksulenkille, joka tosin raskautui jo heti alussa niin paljon, ettei kyennyt lähellekään aiottuun suoritukseen kun syke nousi eikä vain jaksanut. Sen jälkeen sitten parin kuukauden jatkuva “liian huonokuntoinen olo”, ehkä pientä sydäntuntemustakin vaikka se toki saattoi olla sitäkin että kun puhutaan, niin löytyyhän sitä vikaa. Kokeet ja testit tehtiin, ei löytöjä. Vasta nelisen kuukautta myöhemmin tuntui, että kunnon suhteen ollaan samassa kuin ennen rokotusta.

Tämä kaikki siis ihan subjektiivisena kokemuksena ilman todisteita mihinkään suuntaan. Ihan hyvin on saattanut olla vaikka itse Iso K oireettomana päällä siinä, tai joku muu pelkkä ajallinen yhteensattuma. Sekin oli yhteensattuma, että siltä ekalta yllättävän-huonokuntoiselta lenkiltä palattuani oli verkkolehdissä uutiset siitä sydänlihastulehdushommista ja ettei Modernaa enää nuorille jne., että kyllä siitä puhettakin silloin oli.

En kuulu siihen ryhmään joille Modernaa ei nyt anneta, mutta kyllä nyt kun ensi viikolla kolmosta tuupataan, niin laitoin toiveen, että jos jotain muuta löytyisi, niin nice. Jos ei, niin Monttua hihaan taas. Ja jos nyt tulee samat fiilikset kuin loppukesästä, niin neljäs ja viides ei sit ainakaan oo mulle Modernaa enää! Tällä kertaa otan myös kuitenkin tarkemmin sen, että tulee niitä varopäiviä.

1 tykkäys

Moderna estää hieman enemmän läpilyöntejä vs Pfizer:

Mulla samoja tuntemuksia. Ei ehkä noin rajua “tehon alenemaa”, mutta järjetön puristava astmakohtaus tyyppinen tuntemus, joka kesti noin kolme viikkoo ja tuli noin 1,5 kuukautta kakkospiikin jälkeen. Kävin sydämen ultrassakin, kun sattumalta työterveystarkastuksessa kuului vielä pumpusta sivuääni. Mitään ei löytyny, kaikki hyvin, eikä tuohon sydänlihastulehdukseen osattu ottaa kantaa, kun en silloin hakeutunut hoitoon.

Kaikki voi olla ihan puhdasta sattumaakin. Yleensä noi oireet sopii aina ja mihin vaan, kun jotain rupee itse tulkitseen :sweat_smile:

Ai niin. Kolmannen piikin jälkeen aion olla oikeesti tekemättä mitään muutaman päivän. Ihan niinkuin neuvottiin. Viimeks en ollu lähellekkään, joten jos se oli jotain lääkkeesen liittyvää, niin se oli sit vähän itseaiheutettuakin.

Vai happanivat, nopeasti sitten menivät :rofl::rofl::rofl::rofl:. Joulukuun tilastot ovat kuitenkin uusinta, mitä on tarjolla? Jos sinulla on jotain tuoreampaa, vilauta ihmeessä!

Itse asiassa juuri joulukuun tilastot, jolloin omikron selvästi vaikutti sairaalahoitoon puhuvat täysin väitettäsi vastaan.

Siinä sairaanhoito/tartunta laski jo selvästi kaikilla, mutta rokotettujen lasku oli moninkertaista rokottamattomiiin verrattuna.

Itse olen aika väsynyt tähän shittiin, mitä täälläkin moni on kuukausia jo huudellut: rokotteista ei ole hyötyä, vaikka mikään mitkään tilastot ei ole tukeneet sitä.

Ja vielä tuosta syrjinnästä: itsekin olen tasa-arvon kannalla. Toivon ja uskon, että jossain kohtaa virus menee niin vaarattomaksi, että se ei tuki koko sairaanhoitoa ja pakota tekemään rajoituksia. Toivon todella, että maailma aukeaa kaikille, on sitten piikkiä tai ei.

Mutta siihen asti, kun tehot ja ruumishuoneet on täynnä rokottamattomia ja puoli maailmaa on kiinni sen takia, onko se syrjintää, että juuri he maksavat myös laskua pysymällä pois yleisötilaisuuksista?

6 tykkäystä

@spartak @axe

Kolmas laaki Modernaa on 1/2 annos ja omassa kropassa oireiltaan lievempi. Ei kuumetta, pari liskojen yötä ja siitä seuraava väsy. Urheilukielto kannattaa ottaa tosissaan (Google kertoo).

Ei kuitenkaan pelkästään riskien takia, vaan siksi että kroppa tekee duunia rokotetta vastaan. 9v pojalta jää tänään reenit väliin tiistaisen Pfizer 1. laakin takia. Hoitaja antoi saman 2-3pv kiellon jota haastoin ja minulle selitettiin että tutkimusten mukaan vasta-aineita muodostuu paremmin kun kroppa ei ole rasitustilassa.

Tämähän on ihan linjassa yleisen älä reenaa flunssassa suosituksen kanssa. PK-sykealueella saa hoitajan mukaan liikkua, eikä lapselta kielletty normaalia hulivilitouhua.

1 tykkäys

Taisin kirjoittaa että jos tilastot ovat joulukuulta eivät ne ole enää ajantasalla. Eli itse ainakin odotan mielenkiinnolla tammikuun tilastoja.

Ymmärsinköhän nyt oikein. Eli kun rokotettuja ei enää testata ovat heidän tartuntansa laskeneet selvästi? Lisäksi lieväoireisia käsketään jäämään kotiin.

Koska Suomen teho-osastot ovat olleet täynnä pelkästään rokottamattomia? Tästä ruumishuoneiden täynnä olemisestakin sinulla löytyy varmaan jotain tarkempaa tietoa esimerkiksi Suomen osalta.

Niin ja on se näköjään Suomen lakien mukaan syrjintää. Että koitahan elää sen faktan kanssa.

2 tykkäystä

Kyllä nyt on paljon parempi (laki) kun tämä vaatimaton rokotettujen massa 85% ei myöskään pääse mihinkään.

5 tykkäystä

No nyt tuli sellaista tietoa mitä salaa kaipasinkin. Joten ei auta kuin malttaa muutama päivä pysyä pois peleiltä, vaikka edes mitään oireita ei tulisikaan.

Yleensä (pääasiassa influenssarokotuksen kanssa) en ole näistä “ota rennosti” suosituksista välittänyt pätkääkään, mutta ei tässä taida muuta järkevää vaihtoehtoa olla kuin irvistää ja pitää pientä huilia rokotusten jälkeen.

Omikronin tuoreesta B.2 variantista:

”Monet maat ovat lähellä tai jopa yli BA.1-aaltojen huipusta. Olisin hyvin yllättynyt, jos BA.2 aiheuttaisi tässä vaiheessa toisen aallon.”

@coly Suomessa on valkoihoisia heteroseksuaaleja huomattava enemmistö, mutta silti tummaihoisien homoseksuaalien syrjiminen on lain mukaan syrjintää.

@Mikki uusia tilastoja ei ole, ne tulevat viiveellä. Kuitenkin, esim HUSista on kerrottu ylilääkäri Ruotsalaisen suulla teho-osastohoidossa olevan tällä hetkellä (lausunto annettu 18.1.2022) 39% rokotettuja. Mikäli tulkitsin THL:n tilastoa oikein, joulukuussa heidän osuutensa oli 13,85%. Näin ollen nousua ~281%.
Huomioitavaa on, että tehohoitopotilaiden määrä ei ole kasvanut läheskään yhtä mittavasti. Esimerkiksi 20.12.2021 teholla koronan vuoksi on ollut 62 henkilöä, 20.1.2022 64 henkilöä. Tehohoitopotilaiden määrän nousu tällä tasan kk aikavälillä 3,2%.

En yllättyisi, jos rokotettujen osuus sairaalahoidossa jatkaisi jopa eksponentiaalista nousuaan vielä Helmikuun puolelle. Tätä puoltavat myös muiden maiden tilastot sekä tottakai rokotettujen yliedustus väestössä suhteessa rokottamattomiin.

1 tykkäys

Paljon saa lukea (täälläkin) sitä, että rokotettu sanoo rokottamattomalle, että miksi et ota, kannattaa ottaa se rokote, pääsee helpommalla, ota se piikki, ei se satu. Onko kukaan ajatellut, että siihen rokottamattomuuteen voi olla joku syy? Kerron itsestäni. Saa haukkua täysin vapaasti, aivan sama. Mulla on oikeus mun päätökseen.

Minulle on suotu vahva palkinto perimän muodossa, sydän ja verisuonitaudit. Itsellä ei ole mitään oireita ollut ja toivottavasti ei tulekaan, mutta olen ajatellut, että voisin pumpun tutkituttaa. Lisäksi olen lääkeaineallergikko. Minun syyni kieltäytyä rokotteesta, on siis pelko. Koronaa en pelkää, pelkään sitä piikkiä. Pelkään sitä, mitä se voi minulle aiheuttaa, en halua sitä selvittää. Ja kyllä, joku lääkäri voisi sanoa jotain, esim. että se on turvallista. Mitä jos hän on väärässä? Ei kiitos, en selvitä. Juuri olen tässä vanhan kilpakumppanin kanssa keskustellut, kun kakkosrokotteesta tullut sydänoireita.

Täytän elokuussa 40. Olen mielestäni hyvässä kunnossa. En mitenkään lihava tai sairauksia, tuota perimääni lukuunottamatta.

Halusin tuoda tällaisen näkökulman tänne. En muista olenko kertonut. Mutta puolin ja toisin ihmisten pitäisi huomioida myös ne toisten IHMISTEN tilanteet, eikä tyrmätä tuntematta.

Tsemppiä ja laukauksia.

16 tykkäystä

Tämä on mielestäni ymmärrettävää ja perusteltua.

Enemmän ehkä yleisesti ihmetyttää fanaattiset rokotushysterian lietsojat, jotka vouhottavat foliohattu päässään akateemikon päähineen sijasta ns. maallikkototuuksia ympärilleen. Suhtautuvat tähän kuin fanittamansa lätkäjoukkueen kannattamiseen.(tämä ei siis kohdistu Jussip95:een, vaan yleisenä huomiona)

En tiedä, vastaanko useimpien puolesta, mutta toivon niin.

Ole tänän itseasisassa kertonut jo aiemminkin, mutta ei kertaus/ musitutus ole pahasta. Itse terveydenhuollon koulutettuna ammattilasena ymmärrän todella hyvin näkökulmasi/ huolesi. Ja valintasi. Muista se ennenkuin siirryn seuraavaan topicciin.

Myös sairastamisessa on riskinsä. Juuri niihin sinun sukurasitukseen liittyviä. Rokote siis ei ole ainoa “riski” vaan data jopa näyttää, että sairaus on suurempi riski. Ja emme puhu vain sydänasioissa, vaan lukuisissa muissa asioissa. Tämän asian esiintuomien ei ole pelottelua sinulle/ muillekaan.

Itseasiassa, mitä enemmän ei lääketieteellisiä syitä omaavat rokottautusivat, olisimme sikäli paremmassa asemassa, että vakavat taudit olisivat laskennallisesti vähäisimipiä. Kenties olisimme jo Portugalin asemassa. Kuitenkin, se ikävä puoli rajoitteettomassa maailmassa on se, että se nopeuttaa sinun ja taudin kohtaamista. Ja kuten mainittu -sekään ei ole riskitön.

Valtaosa ihmisistä ymmärtää rokotteen ottamaattomuuden lääketieteelliset syyt. Voi olla, että joku ei ymmärrä tätäkään. Mutta se, mistä minulle kasvaa vähän “vastrainta” on se, että näitä omia pelkoja/ epäilyksiä tms. käytetään aasinsiltana väärän tiedon levittämiseen. Sitä vastaan olen. En syytä sinua siitä, mutta olen aistinut, että joitakin uutisia siteeraat valikoivasti. Se, että ihmiset puutuvat siihen ei ole sama, kuin pakottaisi sinua/ muitakaan ottamaan rokote.

Ymmärrän siis kantasi, mutta en ymmärrä, että tällä rokotemääräotannalla (Suomi ja maailma)me edelleen keskustelleme/ vihjailemme siitä, toimiiko rokote vaiko ei. Se ei toimi, kuten alussa toimimme, mutta edelleen se on “paras” mahdollinen keino mitä tällä hetkellä on. Rajoutkset ovat sen jälkeen.

Olemme varmaan yhtä mieltä iitä, millainen kaaos maailmassa olisi ollut jos kukaan ei olisi koskaan rajoittanut mitään.

Kiitos kun olet avoin. Toivon, että kohdatessasi taudin olet joko luontaisesti immuuni tai se kohtelee sinua hyvin. Samlla toivon, että ylenpalttinen sidinformaatio, mistä osa toki saanut banaaniakin - loppuisi. Sinä sitä et tee varmastikkaan, toive oli yleinen.

2 tykkäystä

Tartuntamäärät lähtivät Suomessa viikkotasolla ja nykyisellä testauskapasiteetilla laskuun:

1 tykkäys

Tässä twiittiketjussa tiivistetty variantti hyvin (15 -twiittiä aiheesta, ohessa ketjun ensimmäinen twiitti):

https://mobile.twitter.com/PeacockFlu/status/1483768659420094464?cxt=HHwWgIC9mYDvs5cpAAAA

1 tykkäys

Lancetissa on julkaistu IHME instituutin tutkimustuloksia omicronista. Pari mielenkiintoista huomiota jäi mieleen. 80-90% omicron tartunnoista on oireettomia. Yli puolet maapallon väestöstä on saanut tartunnan viimeistään maaliskuussa. Matka aallon huipulle kestää n. 3-5 viikkoa. Jos 80% väestöstä käyttää säännöllisesti maskia, voidaan sillä vähentää tartuntoja n. 10% seuraavien kuukausien aikana. Kuolleisuus on pahan influenssa-aallon luokkaa. Virus jää kiertämään ja uusia variantteja tulee, mutta tämä on viimeinen pandemia. Toivotaan näin : )

2 tykkäystä

Ja kun kuukauden päästä ilmaantuu tammikuun tilastot ja jos ne ei miellytä, niin taas voidaan sanoa, että tilastot ei ajan tasalla?

Sairaalahoito on kai se pointti, ei tartunnat - juuri noista mainitsemistasi syistä. Sairaanhoito oli joulukuussa nousussa määrällisesti, mutta laskussa tartuntoihin nähden. Rokottamattomillakin oli tässä laskua, rokotetuilla taas jättilasku. Ilmeisesti tilastot on tehty virallisista tartunnoista. Jos ajatellaan, että rokottamattomat on käyneet testeissä hyvin ja rokotetut taas vähentäneet huomattavasti, lukemat ovat vielä paljon tuota rumemmat rokottamattomille. Eli siis sairaala/tehohoidon prosentit todettua tartuntaa kohden.

Käytännössä koko loppuvuoden.

Laista puheen ollen moni varmaan toivoisi , että päällä olisi laki rokotepakosta. Taitaisi olla halli auki tiistain välierässä

Eli rokottamattomien osuus tämän sairaalan teholla enää “vain” 10-kertainen verrattuna piikitettyihin. No, aika näyttää, mihin tämä menee jatkossa. Ja onneksi ilmeisesti tehon ja myös muun sairaanhoidon osalta suunta on kokonaisuudessaan seuraavaksi alaspäin.

2 tykkäystä
  • n. 2,6 kertainen. Ja koko ajan laskusuunnassa.
    HS:n mukaan viikottainen taruntamäärä viimeisen 7 päivän ajalta oli n. 17% pienempi kuin aiempien 7 päivän ajalta.

Olen huomannut, että rokotepassi ja sitä mukaa käytännössä rokotepakko (lue loppuun) olisi monen ihmisen toive. Niin yhteiskunnassa yleisesti kuin myös täällä foorumilla.
Omikronin tulon myötä vanhat perustelut koronapassin käyttämiselle eivät enää täysin päde, sillä omikron näyttää tarttuvan niin rokotettujen kuin rokottamattomienkin keskuudessa - eli koronapassilla tai rokotuspassilla ei pystyttäisi käytännössä juurikaan estämään omikrontartuntoja. Tämä on myös THL:n kanta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan koronapassin käyttöä tai laajentamista ei kuitenkaan voida perustella tartuntojen leviämisen estämisellä.

Käytännössä rokotepassia tuskin voidaan ottaa käyttöön ilman rokotuspakkoa. Tähän liittyvistä juridisista kysymyksistä olisi hienoa nähdä avointa keskustelua eikä vain Marinin lausuntoja säätytalon portailta tai yksittäisiä haastatteluja ja analyyseja mediassa.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008544796.html

Toisin kuin STM (ja hallitus), THL ei näe rokotteilla olevan omikrontartuntojen leviämisessä juurikaan merkitystä. THL:n mukaan omikron leviää nyt niin rokotettujen kuin rokottamattomienkin keskuudessa.

Rokottamisella ei ole omikrontartuntojen väestötason leviämisen kannalta juurikaan merkitystä. Siksi rokottamalla ei voida estää sitä, että tartunnat leviävät laajasti väestössä. Sairaalahoitojen estämisen kannalta väestön rokotussuojaa on kuitenkin potentiaalisesti merkittävämmin parannettavissa vielä rokottamattomien aikuisten rokottamisella ja ikääntyneiden/riskiryhmiin kuuluvien kolmansien annosten antamisella.
THL:n tilannekatsaus hallituksen neuvotteluissa pandemiatilanteesta 18.1.2022 (s.3)
https://valtioneuvosto.fi/-/10616/halli … napassista

Rokotetehon alhaisuus omikrontartuntaa vastaan tarkoittaa, että rokotetut ovat muutamien viikkojen kuluttua rokottamisesta suunnilleen yhtä alttiita omikrontartunnalle kuin rokottamattomatkin, eikä rokottamalla juurikaan voida vaikuttaa omikronin kohdalla tartuntojen leviämiseen väestötasolla. Suuri alttiiden määrä yhdessä omikrontartunnan nopeasti kehittyvän tartuttavuuden kanssa vaikuttavat siten, että tartunnat todennäköisesti nousevat edelleen ja käyvät väestön läpi nopeasti – ennemmin muutamissa viikoissa kuin muutamissa kuukausissa. Toisaalta tämä tarkoittaa myös sitä, että tartunnan kokeneilla immuniteetti vahvistuu ja laajenee. Tartuntojen todellista päivittäistä maksimiarvoa ei tultane saamaan selville, koska vain osa niistä tulee varmistetuiksi ja rekisteröidyksi.
THL:n lausunto: epidemiologinen tilanne ja toimintastrategian mahdolliset muutostarpeet 17.1.2022 (s.2)
https://valtioneuvosto.fi/-/10616/halli … napassista

1 tykkäys