COVID-19: Koronavirusepidemia (-pandemia)

Itse ollut perjantaista asti pois töistä, kun on vähän yskää, ja välillä vähän kurkku kipeä. Normaalisti olisi työkykyinen, ja vähän tulee “syyllinen olo” kun ei pääse töihin. Yritän olla vastuullinen, enkä mene töihin yskimään.
Mikä tilanne sinulla?

• Töissä normaalisti
  • Sairaslomalla flunssan tms takia
  • Varmennettu Korona tartunta
  • Oma karanteeni/Etätyö

0 voters

Jos vastasit kipeänä:

• Syyllisyyden tunne, muille enemmän töitä.
  • Jess, luvalla pois töistä!!
  • Minkäs tälle voi…

0 voters

Tämän voi summata yhdellä sanalla: Hallituksen toiminta on reaktiivista. Kriitikoiden mielestä toiminnan pitäisi olla proaktiivista. Moni asiantuntija on korostanut jälkimmäistä epidemian torjunnassa, mutta oma kompetenssi ei riitä sanomaan.

Ja on se mahdollisuus että tässä on vain koko ajan pelattu trappia niin että yritetään sairastaa hallitusti, jotta immuniteettiä syntyy eikä kriisi toistu (ainakaan samassa mittakaavassa).

Rizka tosin tietänee näistä asioista ainakin meikäläistä enemmän.

1 tykkäys

Mä en mitään asiantuntijaviittaa halua, sillä täysin yhtä hämilläni olen siitä, mitä tässä yritetään. Samoista johtolangoista me yritetään päätellä sitä, mitä tässä oikein yritetään. Mulla on johtavana teoriana tuo hallittu taudin levittäminen, sillä teot viittaavat siihen suuntaan. THL:n ja ministerien puheenvuoroja seuraamalla lähinnä on hämääntynyt.

5 tykkäystä

Itellä 30v takana diabetesta, mutta eipä ainakaan oireita sillai ole ollut. Mitä nyt viimesen kahden päivän aikana sellasta vilun tunnetta. Kuulema perus lenssua

Tarkkaa itsehoitoa nyt vaan! Ja soittoa vaikka koronapuhelimeen, jos mietityttää. Toivottavasti menee pian pois!

Eilen viimeinen työvuoro vanhas duunis, Perjantaina eka päivä uudes. Vähän aikaistettiin astumista uudelle tontille koronan takia.

1 tykkäys

Tampereen Tapparan pelaajia nähtiin viime viikolla Kittilän Levillä, jota on pidetty potentiaalisena koronaviruksen leviämispesäkkeenä.
Ilta-Sanomien tietojen mukaan Levin laskettelukeskuksessa lomaili tuolloin vajaat kymmenen Tapparan pelaajaa sekä pari toimihenkilöä – samaan aikaan kun esimerkiksi joukko HUS:n ortopedejä, joista ainakin yhden tiedetään sairastuneen koronavirukseen.

Meidän toimistoväestä oli tarkalleen ottaen yksi toimihenkilö pelaajien lisäksi Levillä, Tapparan toimitusjohtaja Mika Aro täsmentää.

1 tykkäys

Jos osaa pitää turvavälit kunnossa ulkona niin ei mun mielestä (huom. mun mielestä) ikäihmisten kotiin täydy linnoittautua. Kunhan välttävät ihmisiä ja ottavat etäisyyttä ulkona - mieluummin vaikka kolme metriä. Olen itse pitänyt kaikki ihmisiin pitkän turvavälin - Kangasalla kaupassa porukka noudattelee tosi hyvin. Ainoa, missä keski-ikäiset miehet ei onnistu on kaupan kassa, siihen on pakko tunkea ihan kiinni edelliseen, vaikka siinä ei ole mikään kiire.

Mun mielestä “hysteria” vanhojen ihmisten ympärillä alkaa mennä ohi: heitä voidaan kyllä suojella, mutta ei ole missään vaiheessa ollut tarkoitus lukita heitä maaseudulla sisätiloihin. Tuommoiset 80v ikä sen kuin lisääntyy siitä, jos käy ulkona lenkillä - lyhentyy vuosia puolestaan siitä, että jämähtää sisälle ja lopettaa liikkumisen. Aika monelle vanhalle ihmiselle lääkäri onkin sanonut, että jos lopetat kävelyn niin et enää pian kävele ollenkaan. Liike = lääke. Näissä poikkeustilanteissakin pitää kuitenkin mun mielestä antaa ihmisille (myös vanhemmille) mahdollisuus pitää omasta terveydestään huolta ja sitähän se on, lähteä ulos metsään liikkumaan. KUNHAN pitää ne turvavälit kunnossa.

Enemmän olen huolissani nuorista, jotka ei tunnu ottavan tätä kovin tosissaan. Kyllä ainakin meidän talossa nuoren ikäluokan (tarkoitan 20-24) on edelleen bileet pystyssä joka ilta, kun on vapaata. Ja aika läheisissä tunnelmissa ollaan. Noistahan massoista se lähtee leviämään, jos yksi on positiivinen.

2 tykkäystä

Huonoa mainosta Tapparalle ja reissun olisi voinut jättää tekemättä. Turha ainakaan sanoa, että ei me tiedetty vaaroista, kun kausi keskeytetään.

15 tykkäystä

Empiirinen havainto. Itse pidän turvavälin jokaiseen vastaantulijaan, taka- ja edessäkävelijään ja saan joiltain erittäin paheksuvia ja halveksivia katseita. Rautatieasemalla “minua päin” matkalaukkujen kera jyrännyt eläkeläispariskunta huusi (kähisevällä äänellä) minulle

: “LUULEKSÄÄ ETTÄ MEILLÄ ON JOKO KORONA!? TAITAA ITELLÄS OLLA! JULLI!”
Katsoin pettyneenä ja epätoivoissani perään, ja ajattelin “Teitä mä tässä ajattelin, tuttujani ja myös itseäni”.
Turvavälit aiheuttaa näemmä henkistä pahoinvointia.

5 tykkäystä

Tapparan pelaajien kannattaisi sairastaa tuo etupeltoon, ettei yhteisten harjoitusten aloitus mene säätämiseksi.

7 tykkäystä

Huonoa mainosta joo. Mielestäni hyvät kommentit Arolta ja eipä Tappara kai voi pelaajiaan periaatteessa pakottaa kotona olemaan. Ei kuitenkaan ilmeisesti seuran järjestämä reissu.

4 tykkäystä

Nyt sitte Sappeekin kiinni. Kaks tuntia enää laskuaikaa jäljellä. Itte mietin kovasti viikonloppuna, että vienkö poikia lasketteleen, ku kerjäsivät. Vein sitte kuitenki omilla eväillä, että ei ravintola Huippuun ollenkaan. Nyt ei sitte tarvi sitäkään enää miettiä. Onneks ehti tulla korteille vastinetta huonosta talvesta huolimatta. Kyllä ne reilusti toistakytä kertaa varmasti kerkesivät käydä.

2 tykkäystä

Joo, ei oikein arvaa täällä Tampereen taajaman puolella lähteä kävelylle. Yleensä aina joutuu ohittelemaan, kun ei ihmiset normisti kävele niin lujaa, ja tuntuu vähän pahalta. Taidan silti taas lähteä ysin jälkeen kokeilemaan onneani. Veikkaan, että kohtaan 1-3 ihmistä. Mutta kyllä nyt tulee suosittua noita epämiellyttävämpiä kävelyreittejä laatukäytävien sijaan. Niillä kohtaisi varmaan toistakymmentä.

2 tykkäystä

Taitaa tulla toinen hyvä tai huono vertailumahdollisuus Suomen ja Ruotsin välillä. Edellisen kerran valtionvarainministeri Viinasen aikaan laman aikaan, Ruotsi elvytti, Suomi ei, sen vertailun Ruotsi vei 1000-0.
Nyt Ruotsilla on paljon löysemmät ohjeet kokoontumisiin ja karanteeniin, taitaa olla tällä kertaa Suomen ohjeet viksumpia , tulevaisuus näyttää.

No jos se menee hidastetusti koko maan läpi niin kestää kauemmin, mutta voi olla paremmin hoidettavissa. Paha sanoa vielä mitään kumpi parempi loppupeleissä. Ei taida kukaan vielä tietää kuinka käy Italiassa esim Roomalle kun näitä rajoituksia on joskus pakko avata.

Åressa olisi viellä täysi meininki päällä

Kuljen normaaleina aikoina koko hämeenkadun päästä päähän. Nyt kierrän rongankadun kautta, ensin kiertäen finlaysonin ohitse. Siellä ei ole paljoa ihmisiä, ja esim tammelan alikulkusilta on leveä. Hyviä reittejä löytyy myös keskustasta, kun pitää johonkin mennä. On turvallista liikkua, jos omaa pelisilmää ja valmiutta.

Sillä, näissä turvaväleissä on kyllä joillain reenin tarvetta ja ymmärryksen puutetta. Jotkut kokevat sen loukkauksena, toki olemme kaikki hieman stressissä alitajuisesti, mutta tunnelma on hieman kireä tällaisissa täysin päivänselvissäkin asioissa, jotka auttaa meitä kaikkia selviämään.

Spedeilyjäkin on nähty.
Esim erästä runsas lukuista punkporukkaa, joka dokaili laikunlavalla viikonloppuna jäi minun lisäksi “paheksumaan” monta muutakin kulkijaa (katseelta paheksuminen). Joku tyyppi meni sinne vähän huutelemaankin, että nyt kotio siitä prkl.

Muuten, mielestäni kansalaiset ovat melko valppaita ja aika sisuuntuneenkin oloisia. Poikkeuksia silti löytyy.

1 tykkäys

Pyynikillä jonkun urheilulajin nuoret miehet lenkkeilivät pareittain, eivätkä kyllä yrittäneet yhtään jättää leveyssuunnan turvaväliä. Vauhti oli reipas ja puuskutus sen mukaista.

Tiedä sitten onko tuossa mitään todellista riskiä.

Live
WHO.

1 tykkäys