COVID-19: Koronavirusepidemia (-pandemia)

Tänään uusia tapauksia 6kpl

3 tykkäystä

Niin kuten täälläkin todettu ne kädet voi puhdistaa muuallakin esim. Pullopalautuspaikan käsipesualtaalla, vessassa tai vaikka autossa. Monilla varmasti kädetkin kuivuneet noista halvoista litkuista mitä kauppojen ovilla on. Mulle ihan sama vaikka niuhot täälä kyttää toisten kaupassakäyntiä. Tärkeintä kai on että huolehtii käsihygienian kaupan jälkeen, niin on sama vaikkei kaikki kävisi puhtain käsin kaupassa. Nimittäin jos tämä leviäisi ostosten kautta niin ei näin vähällä olisi päästy.

6 tykkäystä

Positiivista koronakesästä. Suomalaiset ovat löytäneet metsän, marjat ja sienet. Vesaaperin sijaan hamstrataan ämpäreitä. Hyvään aikaa tulee erinomainen sato luonnonantimia. Pitäkää tää ja menkää metsään. Siellä sielu lepää eikä ilmassa pörrää viruksia. Kansanterveys ja mielenvirkeys nousee.

5 tykkäystä

Sinulle niuhotusta on toisille ihmisille lähimmäisen, riskiryhmäläisen, kunnioitusta.
Toivottavasti kotikasvatuksesi auttaa ymmärtämään.
Peace.

2 tykkäystä

Tutkija haluaisi esimerkiksi rajoitukset ahtaissa sisätiloissa vietetylle ajalle ja yleiset käytännön ohjeet tuuletukseen.

– Ymmärrän, että tässä on vaikea antaa tiettyjä suosituksia. Mutta ihmisillä on oikeus totuudenmukaiseen tietoon, miten tämä tauti leviää hengitysilman välityksellä. Viranomaisohjeissa koronavirustartuntojen ehkäiseminen on aika pitkälle pohjannut käsihygieniaan.

– Se on edelleen hyvä tapa estää virusta leviämästä, mutta nyt tämä hengitysvälittyneisyys ja altistuminen vievät tätä siihen suuntaan, että täytyisi enemmän kiinnittää huomiota oleskeluaikoihin sisätiloissa ja tuulettamiseen. Nämä ovat todella tärkeitä asioista, painottaa Vuorinen.

Näin juuri. Kaksi viimeisintä lievennyspäätöstä ovat olleet mielestäni kiitettäviä ja ymmärrettäviä ajoituksenkin osalta. Koko kriisin ajalta tarkinta, täsmällisintä ja perustelluinta toimintaa Suomessa.

Suomen tapausmäärät ovat niin vähäisiä, että mitään tiukennuksia ei näillä määrillä voi oikeasti ajaa. Lääketieteellinen asiantemus on tärkeää mutta se voi olla, ja onkin usein, siitä huolimatta samalla a) kapeaa tai b) teoreettista tai c) riskilähtöistä. Pelkästään niillä tätä laivaa ei voi ohjata, jokin riskitaso on käytännössä hyväksyttävä.

Korjataan taas sitten kun kone ei oikeasti enää toimi; ei yhden särön takia.

6 tykkäystä

Eikös tässä @Labrys kertonu, että toisten kyttääminen on niuhottamista. Itse oon ihan samaa mieltä. Mää pesen käsiä ja desinfioin autossa. En käytä ollenkaan kauppojen tarjoamia mielestäni myös epähygieenisiä desinfiointiaineita. Kunnioitan kyllä lähimmäisiä ja riskiryhmiä.

4 tykkäystä

Itse en käytä pääasiallisesti kauppojen käsidesejä. Autossa omat mukana ja käyttö ennen ja jälkeen kaupassa käynnin. Käsittääkseni ajaa saman asian.

Tämä on erinomaista että palstalaiset kantaa vastuuta. Tuo ”niuhottaminen” ja “kyttääminen” oli alunperinkin asiayhteydestä irrotettu provo, otaksun. Ei kukaan ketään kyttää, aiempi keskustelu koski ihmisten huomioita yleiseen käytöksen muuttumiseen. Liittyen turvaväleihin, käsihygieniaan, kasvosuojaimiin jne.

Uutisia Euroopasta:

• Balkanilla, Belgiassa, Luxemburgissa ja Espanjassa tartuntojen määrät ovat lisääntyneet, joiden johdosta rajoituksia tiukennettu.

• Tanska harkitsee rajoitusten purkua (yökerhojen avaaminen)

• Saksa yrittää ehkäistä toisen aallon syntymistä (tartuntojen määrät olleet kasvussa).

Tässä jatkoa edelliseen uutiseen: kuusi rokotetta on vaiheessa kolme. Toivottavasti näistä joku tai useampi osoittautuu toimivaksi ja on ehkä jo ensi vuoden aikana massavalmistuksessa ja jakelussa:

3 tykkäystä

Jos siitä pumppupullosta painaessaan jonkun pöpön onnistuu saamaan käsiinsä, niin kaipa se myös tuhoutuu siitä 2 sekunnin päästä kun saa sen aineen hierottua käsiinsä. Joten nähdäkseni epähygieenisyys jää teoreettiselle tasolle.

10 tykkäystä

Niin, jos ei tuhoutuisi, niin aika hyödytöntä käsidesin käyttö olisi. Noin teoriassa ainakin, niitä pöpöjä ehtii kerätä autosta poistuessaan, esim mahdollinen ovi jonka kahva on taatusti pöpöisä. Jos siis haluaa kaupassa asioida puhtain käsin.

Olen maallikkona ymmärtänyt näin, että kun meet kauppaan ja hoidat käsidesin niin suojelet muita itselläsi mahdollisesti olevalta tartunnalta.

Kun lähdet kaupasta ja hoidat käsidesin niin suojelet itseäsi mahdollisesti pinnoilta saamaltasi tartunnalta, kun kuitenkin hierot heti otsaasi että “huh, hengissä selvittiin” :slight_smile:

1 tykkäys

Juu, onhan se näin. Joskus ne vaan näyttää aika epämiellyttäviltä, mutta s-ryhmässä oon kaks kertaa käyttäny niin karmean hajuista ainetta, että oli pakko pestä kädet moneen kertaan sen jälkeen.

4 tykkäystä

Tilanne on hyvä, siksi kaikki on auki, tai ainakin jollain tasolla. Mutta… Sitten kun se toinen aalto tulee, niin sitten pitää olla kaikkien tahojen ja paikkojen hereillä, kaikki siis kiinni.

Tämä on jo vähän kuin mielenterveysliitto vs politiikka. Tottahan toki siellä näsäilijät sanovat, että turhan aikaisin avattiin jne, kun totuus on toinen. Toki voidaan spekuloida, että olisiko jollain tasolla rajoituksia pitänyt vielä tarkemmin katsoa. Kun katsotaan sellasta kuppilaa, jossa on maksimimäärä asiakkaita, niin eipä siellä oikein turvarajoja ole, ja samaan syssyyn jossain urheilutapahtumassa puhutaan maskien käytöstä.

Ei mene yks yhteen.

Toisaalta eipä se paikkaa ja osin aikaakaan katso. Olit sitten automyymälässä tai kaupassa tai jossain.

On se yhtä tehokasta käsittääkseni. Johtuu kysynnän jyrkän kasvun aiheuttamasta etanolipulasta. Valmistajat ovat joutuneet käyttämään epäpuhdasta etanolia ja tuoksu on pontikkaisen kukkea.

2 tykkäystä

Joku vois jopa puhua mielenkiintoisesta “valinnasta” tai Karman laista… Oikein tai väärin, sen voi jokainen itse päättää. Mutta tuomio oli tullut ja teloitusta odoteltu. Teloittaja ei sitten ollut odotettu, korona iski. Eikä vitkutellut.

4 tykkäystä

Kiinassa on aika “Hard Core” -meininki maahan tulevien matkustajien karanteenien suhteen verrattuna esimerkiksi Suomen melko väljään versioon (jota Ben Blood -ketjussa sivusin):

Kiina:

Mietin, että heidän silmissään minä olen kävelevä tartuntariski. Tiedän paikallisten ystävieni puheista, että monien kiinalaisten on vaikea ymmärtää, miksi kasvomaskin pitäminen on joillekin suomalaisille kynnyskysymys. Täällä kakkakin desinfioidaan, ja se on ihmisten mielestä tässä tilanteessa ihan normaalia.

Suomi:

Finnair aloitti lennot Kiinaan heinäkuussa

1 tykkäys

Haluan vaan tietää koska kannattaa mennä taas hamstraamaan vessapaperia.

8 tykkäystä